abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 juni 2006 @ 22:23:18 #76
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39371830
Lod bedankt voor de cd hij is aangekomen!

Ik sta op het punt de setup te starten (na een dag defragmenteren... )
Maar ik vroeg me nog 1 ding af. Ik wil een swap partetitie maken, maar als ik via dualboot xp gebruik, maken beide OS dan (automatisch) gebruik van dezelfde swap? Ik dacht eerst namelijk dat ik twee aparte swaps moest gaan aanmaken, maar bedacht me daarna dat het misschien logischer is als beide OS genoeg hebben aan 1 swap partetitie, aangezien die toch elke keer leeg gemaakt wordt, of werkt dat niet zo?
If you just don't give a shit about things, everything gets so much easier...
pi_39375372
Ik denk dat dat niet zo makkelijk zou gaan. Windows maakt voor swap gewoon een file op een normaal filesystem aan, Linux heeft er bij voorkeur een aparte partitie voor. Swapfiles bestaan in Linux ook, maar ik weet niet hoe gemakkelijk het is om een Windows swapfile in Linux te gebruiken. Daarvoor weet ik net wat te weinig van Windows af...

In principe is het wel mogelijk om steeds bij het booten van Linux met mkswap de swapfile voor Linux geschikt te maken, zolang Windows die swapfile maar laat staan bij een reboot, en het ook niet erg vindt als de file opeens Linux headers heeft na de reboot.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_39377030
Het lijkt me dat het wel mogelijk is, je kunt in windows de grote van de swapfile instellen (default is dat hij kan groeien/krimpen) en windows zal toch wel zo slim zijn om bij het vinden van vreemde headers de swapfile opnieuw te 'formateren' (en anders kun je bij een shutdown van linux wel de windows headers terug zetten met dd).

Of het zo nuttig is weet ik niet. De swap file kan op een ntfs filesystem staan omdat linux alleen hoeft te lezen/schrijven naar die file wat tegenwoordig kan met ntfs onder linux. Maar dan heb je in linux wel weer een extra fs-laag, dus het zal altijd wat langzamer zijn dan een dedicated swap-partitie. En veel harddisk space zul je niet winnen, tenslotte zal bijna niemand een swap-file van meer dan 2GB gebruiken en dat is maar een fractie van de grote van moderne harde schijven.
pi_39381315
Inderdaad, dat wilde ik er ook nog aan toevoegen, harde schijven zijn tegenwoordig zo goedkoop dat het de moeite niet meer waard is.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 10:22:30 #80
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39383741
Nou, voorlopig kom ik er niet aan toe om het te testen... Ubuntu wil
namelijk niet echt opstarten

Ik kan wel kiezen Start or Install en dan gaat ie een boel laden, maar
nadat ie aangeeft de GNOME graphical interface te laden wordt het
beeld zwart en doet ie niets meer.
Ik heb wat verschillende boot: * opties geprobeerd zoals in de help
staat en wat dingen in mn bios zitten veranderen. Soms geeft ie de
melding 'Faild to start the X server (your graphical interface) It is
likely that it is not setup correclty...' maar meest van de tijd
bevriest ie gewoon.
De test-cd optie gaf geen foutmeldingen.

Kan ik maar beter ophouden of zijn er makkelijk manieren om te testen
of mn hardware geschikt is?

Kheb een pentium III 733 MHz, 256 mb en 64 mb Nvidia geforce2 mx-400 kaart
pi_39388895
Nvidia wordt op zich prima ondersteund door X, zelfs zonder de binary driver van nvidia zou X gewoon moeten werken. Ik heb een vergelijkbare kaart in een van mijn machines zitten en die werkt prima.

Grote kans dat het iets anders is. Als je beeld zwart wordt, kun je dan naar een console gaan met alt+shift+f1 (of f2,....) en dan naar het einde van de uitvoer van dmesg kijken of naar de log van X in /var/log ?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 07:58:29 #82
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39416541
http://www.tuxmagazine.com/

Juli 2006 is uit

*From the Publisher: Ubuntu and Dapper Drake Illustrate the Social Power
of Inclusion
*Home Plate: Building a Database with Kexi
*Suited Up: Connecting Evolution to MS Exchange
*Suited Up: Using VMware Player to Introduce Linux into the Enterprise
*TUX Explains: OOoHG
*TUX Explains: KDE Kontact
*TUX Explains: IRC: What It Is and Why We Use It
*Reviews: Linux Loft: Family Box with Edubuntu

Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  zaterdag 1 juli 2006 @ 19:50:13 #83
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_39430030
Hoe werkt crontab precies? Ik moet om de zoveel tijd een php bestand parsen en ik kreeg als intructie het volgende:
quote:
8. To parse a Log, use "Your server"->"parse" in tmos_admin.php or load the

tmos_parser.php in browser (http://localhost/tmos/tmos_parser.php)

For automatic parsing use 'crontab' in linux, like this:

0 * * * * php /usr/home/myaccount/htdocs_tmos/tmos_parser.php or scheduler in windows
Dat werkt dus niet. Ik heb al vanalles geprobeerd maar het lukt me gewoon niet. Kan iemand me even op weg helpen?
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:39:57 #84
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_39431403
http://www.novell.com/products/desktop/preview.html

SUSE Linux Enterprise Desktop ziet er wel bruikbaar uit. Dus ik wou eerst even beginnen met een live dvd maar hij lijkt er helemaal niet op? Het is wel suse, maar zit er verschil in opensuse en die suse van novell?

[ Bericht 5% gewijzigd door Sander op 01-07-2006 21:08:54 (Dont do warez) ]
Tot zover het nieuws
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:02:54 #85
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_39434013
Oke, crontab is gelukt denk ik
Maar nu de vraag: wanneer wordt mijn commando uitgevoerd met 0 * * * * ?

[edit]
Zoals ik het nu kan zien gebeurt het ieder uur. Is er een mogelijkheid om het vaker te laten doen? Zeg ieder kwartier?
[/edit]

[ Bericht 30% gewijzigd door Oldbie op 02-07-2006 00:01:27 ]
pi_39438088
0/15 * * * * moet dat doen.

Typ ook eens in: man 5 crontab . Dan krijg je vrij uitgebreide uitleg over hoe dat bestand nou in elkaar steekt.
  zondag 2 juli 2006 @ 09:10:46 #87
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39442926
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:02 schreef Oldbie het volgende:
Oke, crontab is gelukt denk ik
Maar nu de vraag: wanneer wordt mijn commando uitgevoerd met 0 * * * * ?

[edit]
Zoals ik het nu kan zien gebeurt het ieder uur. Is er een mogelijkheid om het vaker te laten doen? Zeg ieder kwartier?
[/edit]
0-59 * * * * = iedere minuut
0-59/2 * * * * = iedere 2 minuten
0-59/15 **** = iedere 15 minuten

15,30,45,59 * * * * werkt ook iedere 15 minuten (wel de laatste op 14 minuten )
pi_39444051
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:58 schreef Lod het volgende:
Een simpele vraag die hoogstwaarschijnlijk al eens gepost is:
Hoe kan ik achterhalen of bepaalde hardware Linux-geschikt is?
Ik wil namelijk binnenkort voor mijn laptop een wireless kaartje gaan aanschaffen. Bij mijn vorige laptop zat er een waarvan het installeren een ware hel was (ben het merk vergeten) en dat wil ik nu voorkomen.
Ik zit op dit moment achter mandriva met een draadloze netwerkkaart van LinkSys. Die heb ik werkend gekregen met een WEP-Key, en zowel Mandriva als SUSE herkenden hem perfect, dus geen gezeur met DriverLoader of NDisWrapper .
Ik kan je dus deze kaart aanbevelen: WMP546, aangezien beide distro's die ik heb geprobeerd er niet moeilijk mee deden. Verder is het gewoon een hele goeie kaart, en hij gebruikt volgens mij iets van ra2500 als Chipset.
Als je vragen hebt hoor ik het wel, ik heb sinds kort ervaring met draadloos onder Linux .
  zondag 2 juli 2006 @ 15:04:58 #89
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_39449302
quote:
Op zondag 2 juli 2006 09:10 schreef wdn het volgende:

[..]

15,30,45,59 * * * * werkt ook iedere 15 minuten (wel de laatste op 14 minuten )
Dan doe je het toch gewoon zo:

"0,15,30,45 * * * * "
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  zondag 2 juli 2006 @ 15:56:32 #90
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39450254
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 12:56 schreef devzero het volgende:
Nvidia wordt op zich prima ondersteund door X, zelfs zonder de binary driver van nvidia zou X gewoon moeten werken. Ik heb een vergelijkbare kaart in een van mijn machines zitten en die werkt prima.

Grote kans dat het iets anders is. Als je beeld zwart wordt, kun je dan naar een console gaan met alt+shift+f1 (of f2,....) en dan naar het einde van de uitvoer van dmesg kijken of naar de log van X in /var/log ?
Ok, ik kan inderdaad in de console komen als ik via de Save graphics mode opstart.
Een huisgenoot van me heeft me geholpen, hij was erachter gekomen dat mn monitor niet gevonden werd door X. Hij had iets verandert in xorg.conf en toen startte ubuntu gewoon op. Nu is t probleem dat ik t nog een keer zelf moet doen, omdat mn pc uitgeweest is.

Dus mn probleem nu is hoe ik het bestand xorg.conf kan editten. Ik heb t bestand gevonden met locate maar volgens mij moet ik ingelogd zijn als root of superuser (of is dat niet hetzelfde?) want: ed xorg.conf geeft een 4cijferig getal als uitkomst en sommige andere commando's worden ook beantwoord met you must be root to do that. Is 'ed' het commando dat ik moet gebruiken om het bestand aan te passen en hoe maak ik mezelf root? Ik dacht eerst dat sudo ervoor typen genoeg was maar blijkbaar niet.

Excuus voor de (te) uitgebreide beschijving, ik moet nog een hoop leren, wel leuk
  zondag 2 juli 2006 @ 16:02:49 #91
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39450417
quote:
Op zondag 2 juli 2006 15:04 schreef whoops het volgende:

[..]

Dan doe je het toch gewoon zo:

"0,15,30,45 * * * * "
Kan ook

Maar dat was om de betreffende persoon aan het denken te zetten

Oh en een hoop crons kunnen ook dingen als
@boot
of
@NotOnBattery
oid.
  zondag 2 juli 2006 @ 16:04:37 #92
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_39450469
quote:
Op zondag 2 juli 2006 15:56 schreef Nathox het volgende:

[..]

Ok, ik kan inderdaad in de console komen als ik via de Save graphics mode opstart.
Een huisgenoot van me heeft me geholpen, hij was erachter gekomen dat mn monitor niet gevonden werd door X. Hij had iets verandert in xorg.conf en toen startte ubuntu gewoon op. Nu is t probleem dat ik t nog een keer zelf moet doen, omdat mn pc uitgeweest is.

Dus mn probleem nu is hoe ik het bestand xorg.conf kan editten. Ik heb t bestand gevonden met locate maar volgens mij moet ik ingelogd zijn als root of superuser (of is dat niet hetzelfde?) want: ed xorg.conf geeft een 4cijferig getal als uitkomst en sommige andere commando's worden ook beantwoord met you must be root to do that. Is 'ed' het commando dat ik moet gebruiken om het bestand aan te passen en hoe maak ik mezelf root? Ik dacht eerst dat sudo ervoor typen genoeg was maar blijkbaar niet.

Excuus voor de (te) uitgebreide beschijving, ik moet nog een hoop leren, wel leuk
Gebruik
sudo ed xorg.conf
of
sudo vi xorg.conf

Bij password je account password invoeren
En wel eerst even een kopietje maken met
cp xorg.conf xorg.conf.20060701

dinsdag 4 juli 2006 @ 17:47:40 #93
112013 Nathox
.... is er (n) iets..??
pi_39512584
Ok,
De commando ed werkt blijkbaar niet maar met vi is het inderdaad gelukt. Ik hoefde trouwens geen password in te voeren. Maar nu.. hoe kom ik die editor weer uit en hoe save ik het bestand??
en moet ik dan X opnieuw laten opstarten of iets dergelijks?

*ok even googlen kan ook geen kwaad natuurlijk , ZZ zou t moeten doen of anders :wq

[ Bericht 21% gewijzigd door Nathox op 04-07-2006 17:55:55 ]
pi_39537568
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 17:47 schreef Nathox het volgende:
Ok,
De commando ed werkt blijkbaar niet maar met vi is het inderdaad gelukt. Ik hoefde trouwens geen password in te voeren. Maar nu.. hoe kom ik die editor weer uit en hoe save ik het bestand??
en moet ik dan X opnieuw laten opstarten of iets dergelijks?

*ok even googlen kan ook geen kwaad natuurlijk , ZZ zou t moeten doen of anders :wq
Kijk eens of je nano hebt. Da's een makkelijkere editor.
pi_39551789
Hallo!
Ik probeer al een tijdje accenten op een gemakkelijke manier te intypen. 'Vroeger' had ik Mandrake en deed je gewoon '"' 'o' en dan had je een o met een trema. Nu heb ik Slackware en ik krijg het niet voor elkaar.

Ik weet dat je iets met xmodmap moet doen, daar een bestand in moet zetten (heb ik wel gevonden op internet) en dat je characterset ISO8859-1 of -2 o.i.d. moet zijn. Ik heb alleen dat hele xmodmap niet, weet niet waar je die characterset kan veranderen en loop dus enigszins dood met die manuals die te Googlen zijn.

Mijn 'locale' is ingesteld op nl met euro-support en ik heb al in profile.d/lang.sh die exportregel verandert in o.a. US8859-1, ook nl-varianten geprobeerd, maar het werkt niet echt.

Waar moet ik beginnen? Oh ja, ik heb xorg en niet xfree86 (schijnt van belang te zijn )

Dank voor de hulp!
  woensdag 5 juli 2006 @ 20:54:48 #96
65490 whoops
pi_39551961
DucatiOwner, welke Desktop Environmet gebruik je? Gnome, KDE of een andere? Daar is het namelijk meestal wel in te stellen...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_39552105
Ik gebruik Xfce, als het goed is de laatste versie
pi_39552148
En ik heb best wel gezocht, maar zou niet weten waar ik het zou kunnen instellen. Ik kan dus wel die 'locale' instellen. Verder tijdzone (Europe/Amsterdam), maar dan houdt volgens mij wel op.
  woensdag 5 juli 2006 @ 21:07:31 #99
65490 whoops
pi_39552492
Hmmm onder XFCE weet ik het niet te vinden...

Maar misschien dat hier
http://wiki.fok.nl/index.php/XKeyboardMapping
of hier
http://www.google.com/not(...)75/BDR03SwoQsaPzzrsh
wat aan hebt:....
pi_39553156
eerste link: ik heb geen xkb en kan het op een of andere manier niet installeren via de packagemanager, of moet ik er echt op gaan Googlen.
tweede link: uitgeprobeerd maar het werkt niet.

Volgens mij moet ik op een of andere manier aan dat xmodmap/xkbmap/whatever komen en die 8859-characterset kunnen installeren. Dan kom ik denk ik wel verder....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')