abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38767359
ff een halve crosspost uit het klaagbaak forum. (geen zin om het over te tikken).

-------------
ga ik voor het eerst dit jaar varen (ja ik weet het redelijk kansloos laat) sla ik gvd om op een kanaal.
was eerst met een zooi idioten voetbal gaan kijken, veel te veel gezopen natuurlijk, en besluit ik te gaan varen.

vaar ik op een kanaal en beginnen die mongolen onwijs te kloten op m'n boot (spingen weet ik het) en opeens liggen we in het water (boot op z'n kop, buitenboordmotor ook!) damn, what the fuck. moeilijk 3 sleepjes terug gekregen eer ik thuis was.

lekkere 1e vaart dit jaar. heb m'n boot nu 5 jaar maar nog nooit oziets meegemaakt
-------------

mijn vraag hoe kan ik het beste met 2 tak suzuki motortje maken? ik heb het motortje open gemaakt en de bougie eruit gehaald (schijnt te moeten bij navraag bij vrienden) nu heb ik hem op z'n kop gezet zodat al het water eruit kan (natuurlijk eerst de benzine eruit)) hoe kan ik hem van de week het best maken? boegie erin en hopen dat ie het weer doet? of eerst cabarateur ofzo schoonspuiten (geen idee hoe dat moet ben een noob op dat gebied) graag wat tips van "lotgenoten"

edit: is een 2 tak

[ Bericht 1% gewijzigd door Mister_Puke op 12-06-2006 19:34:50 ]
pi_38784972
Een 4-takt motor ondersteboven? En jou is nooit verteld bij aanschaf van die motor dat je de motor niet in alle standen kan houden?

motor hoeft niet ondersteboven, als deze maar binnen 48 uur weer draait!
check olie en oliepeil (zit er water in/olie is wittig van kleur -> vervangen)
carburateur leeg laten lopen d.m.v. aftapschroefje onderin.
bougie eruit
mob koordje los trekken (zodat de motor niet kan gaan vonken)

een aantal keren aan het startkoord trekken, zodat vocht via bougie-gat naar buiten wordt gespuwd.
Liefst nog inspuiten met conserveringsmiddel.
bougie schoonmaken of vervangen en terug plaatsen.
MOB koordje aan motor verbinden.
Motor proberen te starten.
Af en toe wil de bougie weer vochtig worden en niet goed vonken, dan weer bougie eruit en schoonmaken.
Als motor loopt een flinke tijd laten draaien en goed warm laten worden, want al het vocht in de motor moet verdreven worden. (minimaal 15min.)

Als je dit binnen 48 uur doet, is blijvende schade niet te verwachten.
pi_38787655
quote:
Op maandag 12 juni 2006 18:13 schreef Banzi het volgende:
Een 4-takt motor ondersteboven? En jou is nooit verteld bij aanschaf van die motor dat je de motor niet in alle standen kan houden?

motor hoeft niet ondersteboven, als deze maar binnen 48 uur weer draait!
check olie en oliepeil (zit er water in/olie is wittig van kleur -> vervangen)
carburateur leeg laten lopen d.m.v. aftapschroefje onderin.
bougie eruit
mob koordje los trekken (zodat de motor niet kan gaan vonken)

een aantal keren aan het startkoord trekken, zodat vocht via bougie-gat naar buiten wordt gespuwd.
Liefst nog inspuiten met conserveringsmiddel.
bougie schoonmaken of vervangen en terug plaatsen.
MOB koordje aan motor verbinden.
Motor proberen te starten.
Af en toe wil de bougie weer vochtig worden en niet goed vonken, dan weer bougie eruit en schoonmaken.
Als motor loopt een flinke tijd laten draaien en goed warm laten worden, want al het vocht in de motor moet verdreven worden. (minimaal 15min.)

Als je dit binnen 48 uur doet, is blijvende schade niet te verwachten.
sorry, het is een 2 tak 4 pk. (had het omgedraaid) denk dat het wel uitmaakt of niet?
pi_38788038
PTA?

Daar zitten de 'experts' voor je.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_38788104
Mister_Puke? Founder of the matige rommelmarktgrap? .
pi_38788384
quote:
Op maandag 12 juni 2006 19:47 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Mister_Puke? Founder of the matige rommelmarktgrap? .
yes it's me hehe helaas deze keer geen (matige) grap. maar serieuze shit.
pi_38788428
quote:
Op maandag 12 juni 2006 19:46 schreef Diemietuhriej het volgende:
PTA?

Daar zitten de 'experts' voor je.
pta is dat een forum? zoja graag een move
  maandag 12 juni 2006 @ 20:07:39 #8
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_38788801
quote:
Op maandag 12 juni 2006 19:57 schreef Mister_Puke het volgende:

[..]

pta is dat een forum? zoja graag een move
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_38789015
Ik weet een leuke (matige) grap voor op het water.
Dan ga je zo bier zuipen met je maten, allemaal hardstikke dronken .
Een heeft er dan zo'n bootje dus die gooi je nog zo'n biertje en dan erop.
En dan allemaal keihard stampen op het bootje, hij zo van "m'n bootje, wat doe je!!??"
en dan zeg jij "ja maar ik heb hem toch gekocht"

maandag 12 juni 2006 @ 20:19:18 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_38789218
de motor gewoon even laten drogen en dan een tijdje laten draaien, opgelost
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_38789834
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zou de beste oplossing zijn, ware het niet dat de motor niet meer aan de praat te krijgen is...
  maandag 12 juni 2006 @ 20:52:53 #12
67763 Girlhunter
doe wat je niet laten kunt...
pi_38790428
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De motor simpelweg laten drogen lijkt me niet echt verstandig,grote kans dat ie van binnen gaat roesten/oxideren omdat de zuiger en cilinder in principe blank `onbehandeld` metaal is,dit kán binnen 24 uur vast gaan zitten......

Wat TS het beste kan doen is al het water af laten lopen,carberateur en luchtfilter schoonmaken,het `carter` spoelen met spiritus (krukas +lagers ), spiritus laten verdampen >ff naspoelen met brommix/mengsmering (géén gewone benzine!!)>> zorg dat de onsteking vochtvrij is,als de motor weer loopt goed warm laten draaien........succes.......
  maandag 12 juni 2006 @ 20:52:55 #13
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_38790430
even wat contactspray op de ontsteking en deze even schoonmaken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_38791344
quote:
Op maandag 12 juni 2006 20:52 schreef Girlhunter het volgende:

[..]

De motor simpelweg laten drogen lijkt me niet echt verstandig,grote kans dat ie van binnen gaat roesten/oxideren omdat de zuiger en cilinder in principe blank `onbehandeld` metaal is,dit kán binnen 24 uur vast gaan zitten......

Wat TS het beste kan doen is al het water af laten lopen,carberateur en luchtfilter schoonmaken,het `carter` spoelen met spiritus (krukas +lagers ), spiritus laten verdampen >ff naspoelen met brommix/mengsmering (géén gewone benzine!!)>> zorg dat de onsteking vochtvrij is,als de motor weer loopt goed warm laten draaien........succes.......
helaas weet ik niks van techniek af en heb met moeite de cabarateur weten te lokaliseren. ik denk dat ik hem morgen maar bij een dealer laat maken voor 150¤ ofoz

of als iemand het in de omgeving leiden wil doen voor minder, graag
pi_38793654
quote:
Op maandag 12 juni 2006 21:13 schreef Mister_Puke het volgende:

[..]

helaas weet ik niks van techniek af en heb met moeite de cabarateur weten te lokaliseren. ik denk dat ik hem morgen maar bij een dealer laat maken voor 150¤ ofoz

Sorry, bij nader inzien toch niet zoveel tijd over om je te helpen...

[ Bericht 7% gewijzigd door Banzi op 12-06-2006 22:39:05 ]
pi_38793790
laat je maten meebetalen
And then there were syntax-errors
pi_38793811
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:06 schreef Banzi het volgende:

Sorry, bij nader inzien toch niet zoveel tijd over om je te helpen...
edit:
damn, quote ipv edit geklikt... en nee, een 2-takt motor kun je inderdaad gewoon ondersteboven hangen...
  maandag 12 juni 2006 @ 22:16:08 #18
67763 Girlhunter
doe wat je niet laten kunt...
pi_38794159
quote:
Op maandag 12 juni 2006 21:13 schreef Mister_Puke het volgende:

[..]

Helaas,leiden ligt net niet om de hoek.Maar probeer 150 euries te besparen met de volgende beknopte uitleg....

Volgens je eerdere posts had je het water er al uit laten lopen via het bougie gat? Da`s in ieder geval het belangrijkste,gooi via dat gat een halve liter spiritus erin,laat de motor een halfuur staan,trek daarna een paar keer rustig aan het koord waarmee je de motor normaal gesproken mee start (buitenboordmotor is trekkoord toch?) totdat alle spiritus eruit is,laat de motor dan nog even een kwartiertje ofzo staan zodat alle spiritus wegdampt ,gooi dan via het bougiegat een fikse soeplepel brommix/mengsmering waarna je de bougie weer terug plaats,voor alle zekerheid dep je de bougie met de korte kant (de kant wat de motor ingaat zegmaar) in as van een sigaret,niet teveel as en niet op het schroefdraad..
Nu kun je opzoek naar het luchtfilter,dit is vaak een vierkantig plastic `bakje`wat doorgaans makkelijk te openen is met een vleugel schroef of enkele gewone schroefjes,hierin bevind zich meestal een soort van spons (die nu waarschijnlijk vol water zit) ,verwijder het spons en maak het schoon en goed droog,eenmaal droog maak je het sponsje weer nat met Brommix/mengsmering ,knijp het spons hierna goed uit (niet wringen) en laat de benzine verdampen (olie blijft achter dat moet),eenmaal verdampt plaats je de spons weer terug...klaar is het filter.
Dan de carberateur.,het simpelste wat je kunt doen is gewoon de motor 90 graden draaien (op z`n kant dus) zodat al het water via de overloop van de carb wegkan,laat hierna de benzine maar weer stromen (Benzinekraantje aan of tank weer vullen dus) .....na dit alles gedaan te hebben hangt het nu af van je onsteking,maar aangezien suzuki 2takt motors vaak een Nippondenso (?)onsteking hebben zal het wel meevallen,je hebt 90 % procent kans dat de motor weer zoemt als vanouds als je deze simpele dingen even checkt... kan veel geld schelen

p.s.: het kan zijn,omdat het een buitenboord motor is,en die dus 90 graden te kantelen zijn op een boot,de carberateur niet overloopt/leegloopt als je `m 90 graden kantelt,in dat geval heb je een gesloten carberateur wat werkt op vacuum en dus het kantelen om de carb te doen overlopen niet werkt,is dit op uwe motorblok van toepassing blijf dan gewoon de motor aantrekken (trekkoord?startkoord?hoe noem je dat ding?) en voeg een beetje spiritus toe aan de brandstof ,één theelepel op 4 liter benzine is afdoende........

[ Bericht 9% gewijzigd door Girlhunter op 12-06-2006 22:34:18 ]
pi_38794188
En de onsteking dan? Weet je wat voor onsteking je hebt?
Je kunt de bougie's uit het motorblok draaien en dan tegen een cilinder aanhouden en aan het startkoord trekken, als ie vonkt dan doet de onsteking het wss nog wel goed.
Let wel op dat je zelf geen vonken te pakken krijgt, doet auw
De status 'bagger-user' voorbij
pi_38796987
Als je er nog niet uit komt, kun je me altijd toevoegen op msn... Overdags wordt een beetje lastig... Dan ben ik aan het werk (in de watersport)...

@girlhunter:
Een suzuki buitenboordmotor van 4pk heeft geen luchtfilter. Hoogstens een afdek-kapje voor de inlaat van de carb...
  maandag 12 juni 2006 @ 23:21:27 #21
118610 richkes
Vinum et musica laetificant co
pi_38797251
Klopt wel wat Girlhunter zegt, maar doe het wel snel ivm roestvorming binnen het blok. Heel lang geleden hetzelfde gehad met een Mercury, even benzineleiding e.d. doorblazen en het ding draaide weer.

[ Bericht 0% gewijzigd door richkes op 12-06-2006 23:36:00 ]
pi_38797683
thanks voor de info allemaal. top! de cabarateur hoeft dus niet open?. het is zondagavond gebeurd. hoe snel is snel, echt binnen 48 uur?
pi_38797836
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:15 schreef Banzi het volgende:
Als je er nog niet uit komt, kun je me altijd toevoegen op msn... Overdags wordt een beetje lastig... Dan ben ik aan het werk (in de watersport)...

@girlhunter:
Een suzuki buitenboordmotor van 4pk heeft geen luchtfilter. Hoogstens een afdek-kapje voor de inlaat van de carb...
ik heb je net toegevoegd. ik ga het misschien morgen proberen, maar hoe snel moet het gemaakt zijn? ik lees/hoor overal dat het zo snel mogelijk gefixt moet zijn, en ik kan hooguit tot 11 uur (sta vroeg op morgen om het te proberen)
pi_38797974
toen ik zondagavond de boegie eruit haalde was deze totaal niet nat. is dit positief? ik heb hem toen een nacht laten drogen en de motor op z'n kop gezet. moet ik dan nog steeds met spiritus enzo gaan werken? een vriend van me zegt dat ik moet proberen een uur aan het touw te trekken om het water erdoorheen te laten trekken. lukt dit?
pi_38800375
banzi gaat me morgenavond helpen! Top geregeld, nogmaals dank allemaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')