abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38734684
Ik heb een vraag betreft slakken in de vijver

We hebben in onze tuin een vijver van zeg maar 4 bij 3...nu valt het me op dat er heel veel slakken op de bodem zitten. Is dit schadelijk voor de vijver? Slecht voor vissen, bacterie evenwicht in het water zelf?

Ennn op de slangen van de pomp zitten heel veel van die doorzichtige, glibbirige slierten...zijn dit eitjes van slakken? Of wat moet ik me hier bij voor stellen?

groetjes Kebab
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
pi_38734703
-edit- modje typfout rechtzetten..dank u
'In de stad York zal plaatsvinden een ineenstorting, twee tweelingbroers uiteengerukt door chaos. Terwijl het fort valt zal de grote leider vallen.Derde grote oorlog zal beginnen als de grote stad brandt.'
  zaterdag 10 juni 2006 @ 22:13:25 #3
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_38734841
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 22:09 schreef kebabkever het volgende:
-edit- modje typfout rechtzetten..dank u
Gefixed!
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_38734846
astu
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_38734906
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 22:13 schreef MrWes het volgende:

[..]

Gefixed!
teamwork
jobensaskia.nl
pi_38734911
dank u
  zaterdag 10 juni 2006 @ 22:15:34 #7
76193 MrWes
Dutch Power Cow Member
pi_38734924
We zijn wel lekker actief vandaag he Uhmmie

Maar ontopic.
Ik weet dat slakken over het algemeen in grote getallen niet zo best zijn.
Alleen hangt het dan ook af wat voor een soort slakken je in de vijver hebt zitten.

Beschrijf ze eens, of anders een foto?
Member of de [DPC]NoizyCows ( http://www.noizycows.nl )
pi_38734987
ja wil ik morgen wel doen...Het zijn zeg maar slakken met een grijsachtig huisje..circa diameter van een centimeter. Google ook al afgespeurd, maar geen goed resultaat. Vanavond een stuk of 20 er uitgehaald. Wel vreemd, omdat ze er nooit ingezeten hebben.
pi_38735104
google is your friend...
volgende site met beschrijving en of je er blij van word of niet.. EN plaatjes
laat even weten welke het is *nieuwsgierig*

http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/68/vijver68_2.htm
jobensaskia.nl
pi_38735347
Ik denk dat het de moerasslak is. Ook vanwege de bandvormige geleikapsel eitjes. Die ik ook zag op de slang....Staat alleen niet bij of ze schadelijk zijn of niet.
pi_38735419
correctie, niet schadelijk zal de bier wel zijn. Maar kneem aan dat je vijver toch niet vol dr mee mag zitten ?
pi_38735546
Het ligt er maar net aan welke slakken je hebt (ik ga er even vanuit dat je het wel over waterslakken hebt, natuurlijk). De twee meest voorkomende slakkensoorten zijn de posthoornslak en de poelslak.

De posthoornslak heeft een plat huisje wat recht op de rug van de slak staat (en doet denken aan een posthoorn). Deze slak verricht veel nuttig werk (opruimen van algen en afval van planten en dode vissen) en hoeft niet verwijderd te worden.

De poelslak heeft een langwerpig, gepunt huisje en is een stuk groter dan de posthoorn. In tegenstelling tot de posthoorn, eet de poelslak ook van gezonde planten en kan daardoor wel schadelijk zijn voor je vijver... Het wordt aangeraden om de populatie van deze soort binnen de perken te houden, maar er zijn genoeg gevallen bekend waarbij de poelslak nauwelijks schade aanricht... Kijk gewoon hoe het er in je vijver aan toe gaat, als de planten sterk worden aangetast, zou ik een deel van de slakken verwijderen.

De eitjes van slakken worden als langwerpige, gelei-achtige pakketjes aan de onderkant van bladeren en stenen geplaatst. Slakken plaatsen hun eitjes eigenlijk altijd dicht bij het wateroppervlak, omdat daar voldoende zuurstof aanwezig is. Slakkeneitjes worden vaak door de vissen opgegeten.
Waterslakken hebben trouwens een long, waardoor ze vaak aan het wateroppervlak zijn om adem te halen (ze kunnen ook zuurstof aan het water onttrekken, maar gewoon ademen heeft de voorkeur). Ze bevinden zich dus meestal in de buurt van het wateroppervlak. Ze dalen vooral af naar de bodem om te vluchten voor gevaar (ze laten zich dan snel zinken). Maar als je vijver vrij ondiep is (wat ik vermoed, als je gewoon kan zien dat de slakken op de bodem zitten), zullen ze wel gewoon aan het scharrelen zijn.

De eitjes die je aan de slangen van de pomp ziet zitten, zouden zomaar eens van de vissen kunnen zijn. Afhankelijk van de diepte van de pomp...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_38735630
Als je de soort weet.. kun je natuurlijk ook even zelf kijken
jobensaskia.nl
pi_38735912

Dit is de slak waar ik het over heb.

Oorvormige poelslakken zijn te herkennen aan de sterk opgeblazen laatste winding van hun huis. De zoom van de mondopening van de schelp is wijd uitgebogen. Ze hebben een lengte van 25 à 30 mm

Oorvormige poelslakken zijn vredelievend maar grote exemplaren kunnen zich aan planten vergrijpen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')