abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 juni 2006 @ 11:54:28 #1
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_38688022
Ik heb het wel vaker, maar nu weer: een tintelende duim, wijsvinger en middelvinger. Alsof ze slapen. Iemand enig idee hoe je daarvan afkomt?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 9 juni 2006 @ 11:55:03 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_38688036
Zit je veel te muizen?
Zo ja, dan zou het een begin van RSI kunnen zijn...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 11:57:26 #3
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_38688125
Verschijnselen
RSI-klachten ontstaan geleidelijk. Het begint meestal met tintelingen in de handen, een koud of dood gevoel in handen en onderarmen, of een zere pols. De klachten kunnen verergeren tot chronische pijn en stijfheid. Deze klachten kunnen zich voordoen in de handen, armen, schouders, nek en bovenrug. Nekklachten kunnen op hun beurt weer hoofdpijn veroorzaken. De klachten verschillen per persoon. Ook kunnen de klachten van een lichaamsdeel naar een ander verhuizen.

Het grote gevaar bij RSI ligt in het sluipende verloop. Veel mensen slaan er geen acht op dat ze soms een zere pols hebben en koude vingers. De pijn en vermoeidheid zijn plaatselijk en niet echt hinderlijk en verdwijnen na het werk. Maar na verloop van tijd blijft de pijn aanhouden en begint krachtverlies op te treden. De arbeidsprestaties gaan daardoor omlaag. Andere klachten kunnen beginnen op te treden: irritatie, zwelling, tintelingen, slapheid of verlies van grijpvermogen, doof gevoel, soms zelfs al verbleking van de huidskleur. In de laatste fase is het zover dat de pijn blijft voortduren, ook ’s nachts. Gewrichten kunnen gaan ‘kraken’, de huidstemperatuur verandert en je huid verkleurt en kan zwellen. Alleen dit laatste stadium noemt men echte RSI.

Zitje veel achter de computer (oh ja, bron: gezondheidsplein.nl )
be nice or go away
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:01:58 #4
33954 ElisaB
pi_38688288
Ja ik muis me een ongeluk en zit veel achter de pc, maar het is m'n linkerhand en ik ben zo rechtshandig als maar kan En bovendien heb ik - voor mijn doen - de laatste dagen juist amper achter de pc gezeten.

Dit vond ik zelf nog:
quote:
Deze tekenen (...) wijzen op irritatie van de nervus medianus. Deze zenuw loopt naar duim, wijs- en middevinger en in vele gevallen ook naar de binnenzijde van de ringvinger. Tintelend gevoel in deze zone wijst overduidelijk naar een zenuwpathologie. Deze zenuw kan 'gekneld' zitten in de hals, onder het sleutelbeen, onder de kleine borstspier of ter hoogte van de pols (de fameuze carpaal tunnel). Het is aan een neuroloog om uit te maken wat er precies aan de hand is om een gerichte therapie op te starten.
Therapie lijkt me nog niet echt nodig, want zo vaak heb ik het nou ook weer niet. Het komt zo eens en gaat dan weer.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 9 juni 2006 @ 12:02:48 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_38688320
Wel goed in de gaten houden, je kan het beter voorkomen dan achteraf lang ermee zitten...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_38688397
Sport en is gezond.. Je roest alleen maar vast door een pc (daarom zit ik er ook 10 uur per dag achter )
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:05:34 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_38688408
Ga gewoon even langs de dokter zou ik zeggen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:11:22 #8
33954 ElisaB
pi_38688549
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 12:05 schreef Megumi het volgende:
Ga gewoon even langs de dokter zou ik zeggen.
Echt waar? Langs bij de dokter omdat je duim en twee vingers sinds een paar uur tintelen? Neh... daar ga ik op vijdagmiddag niet voor naar de dokter hoor. Als het nou eens een week of drie aanduurt, dan zal ik het overwegen

Het zou zomaar kunnen dat iemand een trucje weet of zo. Net zoals bij de hik of bij kramp, vandaar dat ik ff een topic opende
pi_38688644
Onder koud stromend water houden.
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:14:39 #10
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_38688682
[Ook kunnen de klachten van een lichaamsdeel naar een ander verhuizen.]

Maar carpaal tunnel syndroom is ook een optie.
In de gaten houden en misschien toch even naar de huisarts?
Als het dan (onverhoopt) toch erger wordt dan heb je het al gemeld en is de huisarts misschien eerder genegen je door te sturen naar een neuroloog.
Anders denkt hij/zij dat het wel meevalt omdat je er nog niet eerder mee bent gekomen.

Succes ermee.

Edit: handige link die ik eens voor iemand heb opgezocht, bleek bij haar trouwens toch rsi te zijn: http://www.neurologie.nl/(...)_Tunnel_Syndroom.pdf
be nice or go away
pi_38688690
Lijkt mij een gevalletje van bloeddoorstrooming. Als je je linkerarm bijv. de hele tijd dat je achter de pc zit gebogen houdt dan stroomt het niet goed door. Probeer hem eens langere tijd langs je stoel recht naar beneden te hangen, misschien dat dat helpt.
pi_38688826
Misschien staat je bureau te hoog? geen goede bloedstroom naar je vingers toe?
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:19:59 #13
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_38688881
RSI, heb ik vorig jaar erg veel last van gehad, maar dan alleen links en alleen ringvinger en pink.

is nu weer aardig bijgetrokken, al heb ik er niets aan gedaan...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:25:29 #14
22386 the_RAVEN
Radioactieve Raaf
pi_38689117
Heb wel eens gehoord dat het een symptoon van hoge bloeddruk kan zijn
pi_38689130
een keertje flink met je arm zwaaien en schudden, misschien zit er ergens een zenuwtje klem
Let me tell you something, bendeco. You pull any your crazy shit with
us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you
and stick it up your ass and pull the fucking trigger til it goes "click".
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:27:10 #16
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_38689189
Het is idd een symptoon van je bloeddoorstroming. Het kan een te lagen, of een te hoge bloeddruk zijn. Maar er zijn ook allerlei aandoeningen zoals beklemde aders en dergelijke. Go see the doctor!
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  vrijdag 9 juni 2006 @ 12:38:08 #17
128493 Slicky
Dé Gangster Nigger
pi_38689558
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:54 schreef ElisaB het volgende:
Ik heb het wel vaker, maar nu weer: een tintelende duim, wijsvinger en middelvinger. Alsof ze slapen. Iemand enig idee hoe je daarvan afkomt?
Ik heb dat in mijn rechter pink gehad, een maand of 3, ineens was het weg...
You wanna smoke one with the ol' boy Slicky?
The stickiest of the icky.
pi_38690117
Klinkt als CTS inderdaad.. neem een andere muis, stoel of dikker muismat.. en zorg voor onderbrekingen om de 10 minuten. Zo is het toen bij mij weggegaan.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 13:00:29 #19
33954 ElisaB
pi_38690362
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 12:18 schreef bellerophon81 het volgende:
Misschien staat je bureau te hoog?
Ik zit eigenlijk al dagen amper achter mijn bureau (vanwege het mooie weer ).

Wat mijn werkplek betreft: ik heb vorig jaar op hardhandige wijze kennis gemaakt met RSI. Een deel van de oplossing bleek een volledig op maat gemaakte werkplek, inclusief stoel, verlaagd bureau, verhoogd beeldscherm en aangepaste muis. Verder heb ik een strakke werk / rust-planning en doe ik braaf de oefeningen van de Ergotherapeut

Zwaaien doe ik al een poosje, naar beneden en naar omhoog heb ik ook al gedaan. Volgens mij moet ik maar gewoon rustig wachten tot het over is. Als het vaker en langer gaat duren, ga ik wel naar de dokter natuurlijk
pi_38690396
Had ik ook in m'n linkerhand en ik ben rechtshandig. Bij mij bleek het VitB12 tekort. Nu dat aangevuld wordt met injecties voel ik het tintelen haast niet meer.

Ga gewoon even naar de dokter. Wacht geen weken voordat je gaat. Is er iets wat behandeld moet worden dan kan 3 weken het verschil betekenen tussen "over" en "chronische klachten".
  vrijdag 9 juni 2006 @ 13:04:07 #21
33954 ElisaB
pi_38690483
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 13:01 schreef Mirre het volgende:
Had ik ook in m'n linkerhand en ik ben rechtshandig. Bij mij bleek het VitB12 tekort. Nu dat aangevuld wordt met injecties voel ik het tintelen haast niet meer.

Ga gewoon even naar de dokter. Wacht geen weken voordat je gaat. Is er iets wat behandeld moet worden dan kan 3 weken het verschil betekenen tussen "over" en "chronische klachten".
* Check & mental note maakt
pi_38690903
Heb ik ook gehad (nog wel meer) door stress.

Maarre wat helpt:

Allebei de handen dichtknijpen en dan krachtig weer open. Dit een keer of tien.
Wat ook help is het opensperren van de handen en dan weer dicht. (dus beide hande horizontaal voor je houden en vingers spreiden en weer dicht, dit redelijk snel doen een keer X 10 of meer

Als je het ook in je tenen krijgt het dichtknijpen van de handen gelijktijdig doen met het dichtknijpen van je tenen. Op je hielen staand tegen een muur aan ofzo.

Dit zorgt voor doorbloeding en je haalt de spanning eraf.
pi_38691039
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 13:01 schreef Mirre het volgende:

hm ja, Ik heb dit effect op placebo gegooid en bij mij is het nu ook weg zonder die vitaminen. Echt ik was er ook eerst van overtuigd dat ik dat waarschijnlijk nodig had, (ik had alle symptonen die je van B12 tekort kan krijgen, tenminste zoals een paar pers. op internet beweren) maar het is nu weg zonder rare beweringen omtrend B12.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 14:52:35 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_38694194
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 12:11 schreef ElisaB het volgende:

Het zou zomaar kunnen dat iemand een trucje weet of zo. Net zoals bij de hik of bij kramp, vandaar dat ik ff een topic opende
Het punt is een beetje dat het heel veel oorzaken kan hebben, en dat een eventueel "zelfhulpmiddel" dus ook afhankelijk is van wat nu precies de oorzaak is.. Maar misschien dat iemand tips heeft. Je kunt het altijd proberen.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 15:09:31 #25
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_38694800
Ik heb rsi in beide handen ook al ben ik iemand die met rechts muist. als ik veel muis hang ik op die arm dus daarom heb ik ook van die hand last.

Ik houdt meestal mijn arm in de lucht en dan gaat het wel wat beter maar vervelend is het zeer zeker.
Vooral als je s'morgens wakker word met 2 handen zo die je niet uit de kramp krijgt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')