abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38636669

Ik hou wel van dat soort architectuur. Weet iemand welk gebouw dit is? Zo nee, weet dan iemand in welke richting/stroming ik moet gaan zoeken?

[ Bericht 10% gewijzigd door K33T op 07-06-2006 22:56:46 ]
  woensdag 7 juni 2006 @ 21:33:03 #2
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38637270
Ik ben niet echt een kenner, en ik weet ook al zeker niet van wie het huis is, maar het doet me wel vaag een beetje denken aan de stijl van Frank Lloyd Wright:

http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Lloyd_Wright

(Vooral dat ene, lichtjes overhangende dak dan, en die platte, rechthoekige vormen).

Maar een échte architectuurkenner zal er misschien wel meer over kunnen vertellen. Er zijn zó veel architecten, en ik heb er alleen maar een van de allerbekendste uitgekozen. Ik vraag me ook af of Wright wel van die ronde "pilaren" zou gebruiken om het dak te ondersteunen.
---verdwijnt---
pi_38637340
Het zwart blok past goed bij het strak ontwerp.
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_38637496
@Clourhide, dank je. Ik ken die Falling Water house. Toch is het niet geheel naar m'n smaak.
Ik hou eerder van dat strakke grijze betonconstructies. Misschien dat iemand nog weet hoe die 'stroming' heet.

[ Bericht 18% gewijzigd door K33T op 07-06-2006 22:56:19 ]
pi_38637566
Dit lijkt mij typisch Dure® architectuur.

donderdag 8 juni 2006 @ 08:42:19 #6
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_38646003
topic opgeruimd en een schopje C&H voor wellicht wat serieuzere reakties verder..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 8 juni 2006 @ 08:45:50 #7
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_38646050
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 08:42 schreef buzzer het volgende:
topic opgeruimd en een schopje C&H voor wellicht wat serieuzere reakties verder..
Mjah, zonder het gebouw uit de oorspronkelijke OP klopt het ook niet meer echt wat ik zei over Frank Lloyd Wright, dus verwijder mijn post dan ook maar, als je wil.
---verdwijnt---
pi_38702017
Is dit de enige foto die je ervan hebt? Moet het een Nederlands gebouw zijn, of kan het overal staan? Ik herken het dus niet.

Als je houdt van 'strakke grijze betonconstructies' moet je eens kijken naar werk van Tadao Ando.

Qua stijl zou je kunnen zoeken naar 'modernisme', 'minimailsme', 'het nieuwe bouwen'.
pi_38703387
@k_man, dankjewel!

Nu ben ik helemaal gecharmeerd van Tadao Ando!

Dit is ook wel een fraaie, Geisel Library:

En dit is ook heel interessant! Heb je nog meer tips voor mij?
pi_38703656
Het tweede gebouw in je post heb ik afgelopen weekend bezocht. Heel mooi.
pi_38703761
En nog een stroming met veel strakke architectuur is kaal beton is 'brutalisme'.
pi_38703817
Dan is dit misschien ook wat voor je, om ook te gaan bezoeken :
Zonnestraal vóór de restauratie
Na de restauratie

Is echt een mooi gebouw volgens het 'nieuwe bouwen'.
pi_38703855
Zaha Hadid:

pi_38703898
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 19:34 schreef K33T het volgende:
Dan is dit misschien ook wat voor je, om ook te gaan bezoeken :
Zonnestraal vóór de restauratie
Na de restauratie

Is echt een mooi gebouw volgens het 'nieuwe bouwen'.
Ik weet het. Na de restauratie ben ik er nog niet geweest, maar ervoor was het heel charmant vervallen eigenlijk.
pi_38703899
Btw, gisteren was op journaal een reportage over het Lichtenberg in Weert, ik overweeg het om naartoe te gaan.
pi_38703933
Dat zegt me zo niets.
pi_38704037
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 19:35 schreef k_man het volgende:
Zaha Hadid:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zaha Hadid vind ik net wat minder. Het mist een beetje 'iets'. Wel vond ik dit enorm geslaagd, al helemaal aangezien het jaren '70 architectuur is:

!
pi_38704090
Nou, dat had van mij dan wel wat subtieler gemogen.
pi_38704423
Ergens heb je wel gelijk, het ziet wat overdadig uit. Misschien dat dit je wel zint? :

The Salk Institute, voor als je het wilt weten. In de gebouwen ernaast wordt er wel les gegeven, wel goed bedacht, en toch ook ingenieus uitgekaderd.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 20:12:09 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_38705074
Na overleg achter de schermen heeft TTK aangegeven, dat daar users met kennis van architectuur zitten. Duwtje, dus.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_38705138
Ow, is dat zo?
pi_38708595
Het ontbreekt de meeste gebouwen toch aan intimiteit. Ik zou er niet willen wonen of werken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 22:09:02 #23
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_38708777
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 19:40 schreef K33T het volgende:

[..]

Zaha Hadid vind ik net wat minder. Het mist een beetje 'iets'. Wel vond ik dit enorm geslaagd, al helemaal aangezien het jaren '70 architectuur is:

[afbeelding]
[afbeelding]

!
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_38708851
@Claudia:

Vooral bij de gebouwen van Ando vind ik dat je daarin ongelijk hebt. Vooral zijn huizen zijn vaak zeer intieme ontwerpen; gesloten naar de straat toe en met een inpandige patio bijvoorbeeld.

Bij het vergaderzalengebouw dat ik bezocht heb, is dat eigenlijk ook zo. Het hoort bij een meubelfabriek, maar is naar de kant van de fabriek toe vrijwel gesloten qua gevelbeeld. Aan de andere kant, met uitzicht op bomen en golvend gazon is het wel zeer open en kent iedere ruimte een deur naar buiten, naar de natuur. De ruimtes zijn gebaseerd op traditionele Japanse verhoudingen, wat een erg serene sfeer oplevert, versterkt door het sobere materiaalgebruik.

Het moet een genoegen zijn daar te vergaderen, zeker in vergelijking met wat je verder aan zalencentra zoal aantreft.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-06-2006 22:11:24 ]
pi_38709096
Heb je daar foto's van?

Vooral bij mensen die voor zichzelf een modernistisch gebouw laten ontwerpen komt vaak voor dat ze vergeten dat het helemaal niet altijd fijn is om een "groot en open" gevoel te hebben. Ik vind hoge plafonden prachtig, maar liever niet in mijn slaapkamer. Een glazen uitzicht op een oceaan is adembenemend, maar daar heb ik geen behoefte aan als ik op de bank wil kruipen om schaamteloos een soap te kijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')