FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / TDI, wat is het verschil nou??
Turquaz52dinsdag 6 juni 2006 @ 23:00
Heey mensen,
ik zie vaak van TD rooie I, T Rooie DI, en Full TDI, maar ook TD Blauwe I (nooit een Full blauw of 2blauw gezien)
wat ik heb gehoord was zo van:
TD Rode I heeft 115PK,
T Rode DI heeft 130PK dmv. andere turbo(??)
Full rood TDI heeft 155PK dmv andere Chip+Turbo(??)
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??

ik maak deze topic omdat ik het niet eens ben met het bovenstaande mischien weten jullie het wel beter (hopelijk) hoe dit allemaal in elkaar zit. want is wel leuk (handig) om te weten
Greetzz Turquaz52
idiotforalivingdinsdag 6 juni 2006 @ 23:02
Die blauwe I is voor de 5 cilinder tdi uit de T4 met 88 pk. de rest van je verhaal klopt aardig trouwens
K33Tdinsdag 6 juni 2006 @ 23:02
Zonder rood = 90 pk's.
Rode I = 110 pk's
Rode TI = 130 pk's
Rode TDI = 150 pk's.

chippen telt hier niet mee, omdat het per tuner verschilt. Zo kun je wel 250 pk's uit een TDI gaan halen, maar of het nog prima rijdt met die turbolag.

En blauwe TDI is idd zuiniger (milieuvriendelijker).
yupdinsdag 6 juni 2006 @ 23:03
Rode I = 110 pk, dit is (meestal) een gewone TDi (geen pompverstuiver of common rail dus)

Rode DI = 100 of 130 pk (eerste is pompverstuiver, 2de is een gewone TDi, als ik het goed heb)

Alles rood = 150 pk (pompverstuiver)

Je hebt nu ook 105 pk's, en 115 pk's, om het verhaal nog gekker te maken.

Blauwe I heb je alleen bij Transporters, dat is gewoon een extra zwakke diesel (beter voor het milieu ofzo), zuiniger ofzo, iig langzame zooi.
K33Tdinsdag 6 juni 2006 @ 23:04
Yup, wat voor motorkarakter heb je met een pompverstuiver, vergeleken met een common rail?
yupdinsdag 6 juni 2006 @ 23:07
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:04 schreef K33T het volgende:
Yup, wat voor motorkarakter heb je met een pompverstuiver, vergeleken met een common rail?
Je hebt vooral meer power bij nog lagere toeren dan vergelijkbare gewone TDitjes.

Ze zijn ook verder te tunen dan de gewone TDi blokjes.

Dikke ok dus, zijn wel nog steeds lawaaierig maar dat maakt opzich niks uit.

Je hebt vanaf nog lagere toeren gewoon power in handen, dus je kan lekker zuinig rijden. Met een gewone TDi als je onder de 1950 rpm het gas intrapt gebeurt er wel wat maar niet zoveel als bij een pompverstuiver...

Edit dat langzame Transporter neem ik met allle plezier terug.

88 pk valt nog mee. Je hebt ook Transporters met 50 kw (68 pk) dat is een 1.9 TD... Dat is pas langzame shit (het duurt eeuwen voordat je de 120 haalt :/ )
K33Tdinsdag 6 juni 2006 @ 23:10
Aha, dank je. Want een maat van me heeft een TDI (2 rode), 100 pk's zegt hij. Ik vind van niet, aangezien zo'n TDI 130 pk's moet hebben. Hij moet dus een pompverstuiver hebben.

Begrijp ik hieruit ook dat VAG pompverstuiver omgeruild heeft voor common rail vanwege zuinigerheid, minder lawaai en langere levensduur?
Turquaz52dinsdag 6 juni 2006 @ 23:12
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan??
yupdinsdag 6 juni 2006 @ 23:12
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:10 schreef K33T het volgende:
Aha, dank je. Want een maat van me heeft een TDI (2 rode), 100 pk's zegt hij. Ik vind van niet, aangezien zo'n TDI 130 pk's moet hebben. Hij moet dus een pompverstuiver hebben.

Begrijp ik hieruit ook dat VAG pompverstuiver omgeruild heeft voor common rail vanwege zuinigerheid, minder lawaai en langere levensduur?
Nope common rail gebruikt Audi voornamelijk.

Eerst hadden ze bij VW TDi (dus direct injectie diesel).

Daarna kwamen ze de pompverstuiver techniek.

Daarna common rail en dat zag je vooral bij Audi's, ik weet niet precies welke VW diesel's common rail hebben, volgens mij alleen den ieuwste van de nieuwste...
Turquaz52dinsdag 6 juni 2006 @ 23:14
wat is common rail eigelijk, ik heb gehoord dat het een nieuwe circuit is ofzo, waardoor je Diesel ook al niet meer met Benize mag mengen (tegen het bevriezen dan)
en kun je ook ff vertellen wat pompverstuiver techniek is? daar heb ik nooit van gehoord....:$
MikeyMandinsdag 6 juni 2006 @ 23:17
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:14 schreef Turquaz52 het volgende:
wat is common rail eigelijk, ik heb gehoord dat het een nieuwe circuit is ofzo, waardoor je Diesel ook al niet meer met Benize mag mengen (tegen het bevriezen dan)
en kun je ook ff vertellen wat pompverstuiver techniek is? daar heb ik nooit van gehoord....:$
Dude... Google enzo...
Turquaz52dinsdag 6 juni 2006 @ 23:20
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:17 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dude... Google enzo...
, jahh ikweet. maar ik mag togg wel vragen ofniet?
M5dinsdag 6 juni 2006 @ 23:33
De rode cijfers van de TDI motoren zijn per model (Polo, Golf, Passat, etc.) verschillend, en dan verschilt het ook nog uit welk serie de auto komt. (bijv, Golf 4 tot '01 of na '01, Golf 5.

van de 1.9 TDI heb je grofweg de volgende vermogens varianten:

90 pk directe injectie,
110 pk directe injectie,
90 pk pompverstuiver, (met 210 of 240 Nm, afhankelijk van model)
100 pk pompverstuiver,
105 pk pompverstuiver,
115 pk pompverstuiver, (met 285 of 310 Nm, afhankelijk van model)
130 pk pompverstuiver, (met 285 of 310 Nm, afhankelijk van 5 of 6 bak)
150 pk pompverstuiver,

Behalve verschillen in het koppel bij diverse motoren, verschillen de motoren o.a. van turbo, injectoren, motormangement, en nog heel wat andere zaken.
Seat heeft van de 1.9 TDI ook nog een 160 pk versie in de Ibiza gezet.
Audi heeft weer een 1.9 TDI 100 pk, met meer koppel, en zo kun je nog wel ff door gaan met verschillen.
Turquaz52dinsdag 6 juni 2006 @ 23:36
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan????
Catch22-dinsdag 6 juni 2006 @ 23:48
wij hebben thuis een rode I en een 90pk TDI dus het zegt niet echt veel
yupdinsdag 6 juni 2006 @ 23:58
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:36 schreef Turquaz52 het volgende:
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan????
Volgens mij is die blauwe I gewoon teruggetuned zodat ie zuiniger is....
BadEend19woensdag 7 juni 2006 @ 00:40
90 pk en 110 pk tdi zijn nooit leverbaar geweest met pompverstuiver.
Correctie: V10 tdi is ook pompverstuiver alleen de 3.0 tdi die op de touareg en pheaton leverbaar is is commonrail. (komt van audi af)
http://users.skynet.be/fa329618/TDI.htm

[ Bericht 48% gewijzigd door BadEend19 op 07-06-2006 01:13:42 ]
Catch22-woensdag 7 juni 2006 @ 00:55
@yup

het is toch dezelfde motor (althans, in de huidige serie) alleen met andere chips

@badeend

weet je dat wel zeker?
funkmasterwoensdag 7 juni 2006 @ 00:58
dudes....it's diesel
diesel, schmiezel

laten we octaanvrij bier drinken
yupwoensdag 7 juni 2006 @ 01:14
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 00:40 schreef BadEend19 het volgende:
90 pk en 110 pk tdi zijn nooit leverbaar geweest met pompverstuiver.
Correctie: V10 tdi is ook pompverstuiver alleen de 3.0 tdi die op de touareg en pheaton leverbaar is is commonrail. (komt van audi af)
http://users.skynet.be/fa329618/TDI.htm
Ik dacht dat de 110 pk nooit leverbaar was geweest net als jou maar er zijn bepaalde Golf 4's die 110 pk's hebben MET pompverstuiver... Echt weird...
BadEend19woensdag 7 juni 2006 @ 01:15
Je bedoeld waarschijnlijk de 115pk tdi denk ik!
K33Twoensdag 7 juni 2006 @ 01:18
quote:
De toekomst brengt nog heel wat nieuws voor VW. Zo komt er een 2.0 TDI 88pk, ter vervanging van de 1.9 TDI 90pk. Een 2.0 TDI met ongeveer 102pk komt ook, als vervanging van de 1.9 TDI 105pk.
Aparte ontwikkeling...
funkmasterwoensdag 7 juni 2006 @ 01:20
en dan nog het mysterie rond het nut van de SDI
K33Twoensdag 7 juni 2006 @ 01:25
Idd, volgens mij zitten ze bij VAG alleen maar wat beetje te lanterfanten.

Het is net als Postbank, vroeger een 'volkse' bank. Nu verguisd vanwege matige bediening/service in vergelijking met andere banken. En ik verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met VW. Ze hebben nog steeds klanten die een VW blijven kopen, al was het maar omdat ze vroeger een VW hadden.

Toch denk ik dat het merk later zal sterven, omdat ze allemaal 'mwoah' zijn, niet exclusief, zet geen prestaties neer, is niet voordelig, is niet bepaald supermooi, etc. etc.
Catch22-woensdag 7 juni 2006 @ 01:32
dat is echt een kwestie van smaak hoor

Passat
Golf 5
yupwoensdag 7 juni 2006 @ 01:38
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 01:25 schreef K33T het volgende:
Idd, volgens mij zitten ze bij VAG alleen maar wat beetje te lanterfanten.

Het is net als Postbank, vroeger een 'volkse' bank. Nu verguisd vanwege matige bediening/service in vergelijking met andere banken. En ik verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met VW. Ze hebben nog steeds klanten die een VW blijven kopen, al was het maar omdat ze vroeger een VW hadden.

Toch denk ik dat het merk later zal sterven, omdat ze allemaal 'mwoah' zijn, niet exclusief, zet geen prestaties neer, is niet voordelig, is niet bepaald supermooi, etc. etc.
Dat dacht ik dus mooi niet, er zijn nog steeds hele volksstammen die geilen op VW's (over smaak valt niet te twisten, motte ze zelf wete dus).
#ANONIEMwoensdag 7 juni 2006 @ 11:08
een echte full red TDI heeft 174pk....

T5!
M5woensdag 7 juni 2006 @ 11:13
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 00:40 schreef BadEend19 het volgende:
90 pk en 110 pk tdi zijn nooit leverbaar geweest met pompverstuiver.
Correctie: V10 tdi is ook pompverstuiver alleen de 3.0 tdi die op de touareg en pheaton leverbaar is is commonrail. (komt van audi af)
http://users.skynet.be/fa329618/TDI.htm
90 Pk TDI pomperverstuiver zit nu in de Golf 5
Hugsterwoensdag 7 juni 2006 @ 11:35
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:08 schreef BroesWillems het volgende:
een echte full red TDI heeft 174pk....

T5!
en dan chippen + open uitlaatsysteem en catvervanger
Gunnerwoensdag 7 juni 2006 @ 11:35
Er is heel wat verwarring omtrent emblemen etc.

Check deze PDF, staat het allemaal keurig in.
http://www.tdiclub.nl/ftpacces/pdf-files/TDI-emblemen-vw.pdf

Voor zover ik weet is dit het meest complete overzicht, iig voor VW
DonJameswoensdag 7 juni 2006 @ 12:42
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:36 schreef Turquaz52 het volgende:
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan????
Dit klopt niet, de turbo zorgt er niet voor dat de uitlaatgassen in de cilinder terug komen, dit doet de EGR-klep (van Exhaust Gas Recirculation). De turbo zorgt er bij de blauwe I voor dat alle diesel verbrandt, omdat er meer lucht in de cilinder wordt gepompt in vergelijking met een NA-diesel (Naturally Aspirated, zonder drukvulling dus). Er wordt dus niet meer brandstof ingespoten, wat bij de rode I-tjes wel het geval is. Die hebben ook meer turbodruk (meer lucht, dus kan meer diesel verbranden).

Bovenstaand verhaal is ter verduidelijking iets versimpelt, een SDI is niet precies hetzelfde als een TD-blauwe-I zonder turbo.

Bij een pompverstuiver wordt de diesel door de verstuiver zelf onder hoge druk gebracht en ingespoten, per cilinder dus een aparte "pomp". Bij een common-rail wordt 1 brandstofleiding door 1 pomp onder hoge druk gezet, de elektronisch aangestuurde verstuivers zitten aangesloten op de leiding. Dat is het verschil tussen pompverstuivers en common-rail.
aKrawoensdag 7 juni 2006 @ 12:51
Rode DI en pompverstuiver op een Polo is 75PK

3 cilinder powerrr!
liempiewoensdag 7 juni 2006 @ 16:20
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 12:51 schreef aKra het volgende:
Rode DI en pompverstuiver op een Polo is 75PK

3 cilinder powerrr!
Ik heb een Polo uit 2002 met op de achterklep een T rode DI.
Deze motor heeft 4 cylinders en 101PK...

In de PDF die hierboven vermeld staat, staat het goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door liempie op 07-06-2006 16:21:49 (Nagekeken en een Polo van de vorige generatie heef) ]
Gunnerwoensdag 7 juni 2006 @ 16:28
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 01:38 schreef yup het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus mooi niet, er zijn nog steeds hele volksstammen die geilen op VW's (over smaak valt niet te twisten, motte ze zelf wete dus).
Repeatwoensdag 7 juni 2006 @ 17:49
Gelukkig hebben ze het simpel gehouden bij VW idd.

Zet dan gewoon TDI erop, in het zilver, en ga niet lomp doen met die kleurtjes, of doen ze dat voor die huisvaders die kunnen patsen met hun 105 pk rode I bij hun buurman die een 100 pk zilveren I heeft
yupwoensdag 7 juni 2006 @ 18:07
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 17:49 schreef Repeat het volgende:
Gelukkig hebben ze het simpel gehouden bij VW idd.

Zet dan gewoon TDI erop, in het zilver, en ga niet lomp doen met die kleurtjes, of doen ze dat voor die huisvaders die kunnen patsen met hun 105 pk rode I bij hun buurman die een 100 pk zilveren I heeft
Die letters zijn statusletters, hoe meer rood hoe meer status je hebt
Turquaz52woensdag 7 juni 2006 @ 23:11
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 18:07 schreef yup het volgende:

[..]

Die letters zijn statusletters, hoe meer rood hoe meer status je hebt
en hoe stoerder je bent
K33Twoensdag 7 juni 2006 @ 23:14
Hé Turquaz52, je bevuilt heel PTA met je stompzinnige reacties.

Ga toch ergens anders heen, bv www.superdudes.nl > cars.
Turquaz52woensdag 7 juni 2006 @ 23:21
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 23:14 schreef K33T het volgende:
Hé Turquaz52, je bevuilt heel PTA met je stompzinnige reacties.

Ga toch ergens anders heen, bv www.superdudes.nl > cars.
waar heb jij last van? als ik de PTA vervuil, waar bemoei jij er dan mee? daar heb je tegewoordig modderators voor, dus doeii
K33Tdonderdag 8 juni 2006 @ 02:28
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 23:21 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

waar heb jij last van?
Nogmaals, ik...heb...last...van....jou...
quote:
als ik de PTA vervuil, waar bemoei jij er dan mee?
Omdat er meerdere mensen PTA ook lezen. En die zitten natuurlijk niet op zulke reacties zoals deze:
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 22:39 schreef Turquaz52 het volgende:
Vote 4 Me!
Turquaz52
te wachten.
quote:
daar heb je tegewoordig modderators voor, dus doeii
Aparte redenatie hou je dan op na.
Dus kan ik jou lekker gaan uitschelden, en zeg maar, jodenvergelijkingen erbij gaan betrekken. Allemaal onder het mom van: "Ach, er zijn ook modderators hier, dus wat geeft het". ...
Turquaz52donderdag 8 juni 2006 @ 07:52
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 02:28 schreef K33T het volgende:

[..]

Nogmaals, ik...heb...last...van....jou...
[..]

Omdat er meerdere mensen PTA ook lezen. En die zitten natuurlijk niet op zulke reacties zoals deze:
[..]

te wachten.
[..]

Aparte redenatie hou je dan op na.
Dus kan ik jou lekker gaan uitschelden, en zeg maar, jodenvergelijkingen erbij gaan betrekken. Allemaal onder het mom van: "Ach, er zijn ook modderators hier, dus wat geeft het". ...
maar wat heeft vote for me hier nou mee te maken? dat gaat over de photoshops, en niet over een andere onderwerp, als je last van mij hebt, ok moetje heel trots op zijn maar je moet niet denke als jij zegt van ga weg dat ik jou hand ga kusse en fok! of PTA verlaat, ik scheld helemaal niet uit, anders had ik wel gezecht bemoei met je eige zaken (.....) flikker!, en dat heb ik niet gezegt dus
Lord_Vetinaridonderdag 8 juni 2006 @ 07:55
De echte TDI rijder haalt al die letters er gewoon af
Turquaz52donderdag 8 juni 2006 @ 07:59
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 07:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De echte TDI rijder haalt al die letters er gewoon af
hoezo dat dan??
Lord_Vetinaridonderdag 8 juni 2006 @ 08:00
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 07:59 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

hoezo dat dan??
Daarmee laat je als TDI rijder zien dat je boven dat 'mijne heeft meer power dan de jouwe' Golfjes-Sjonnie gedrag staat
_-rally-_donderdag 8 juni 2006 @ 08:00
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 18:07 schreef yup het volgende:

[..]

Die letters zijn statusletters, hoe meer rood hoe meer status je hebt
Ik heb er één waar drie rooie letters bij zaten, maar die heb ik er voor de aflevering al af laten halen. Niks status; wel errug lekker rijden.

edit: <note to self> volgende keer eerst hele topic lezen.
BadEend19donderdag 8 juni 2006 @ 14:06
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:35 schreef Gunner het volgende:
Er is heel wat verwarring omtrent emblemen etc.

Check deze PDF, staat het allemaal keurig in.
http://www.tdiclub.nl/ftpacces/pdf-files/TDI-emblemen-vw.pdf

Voor zover ik weet is dit het meest complete overzicht, iig voor VW
90 pk tdi is dus wel leverbaar met PD, maar de 110 pk tdi niet zoals ik al zei en uit het overzicht op bovenstaande site blijkt!
Turquaz52maandag 12 juni 2006 @ 22:49
Ford heeft dat ook, mijn oom bijv. hij heeft een Galaxy Full Rood TDI Automaat (waar je zelf ook mee kunt schakelen), maar nooit een galaxy met 2 of 1 rode letter gezien!
yupmaandag 12 juni 2006 @ 23:10
quote:
Op maandag 12 juni 2006 22:49 schreef Turquaz52 het volgende:
Ford heeft dat ook, mijn oom bijv. hij heeft een Galaxy Full Rood TDI Automaat (waar je zelf ook mee kunt schakelen), maar nooit een galaxy met 2 of 1 rode letter gezien!
Volkswagen Sharan, Ford Galaxy en Seat Alhambra zijn allemaal hetzelfde. Alleen de uiterlijk is iets anders etc. motoren enzo allemaal zelfde.

Vandaar dat er TDi op staat. motor is ook een TDi van VW.
Turquaz52dinsdag 13 juni 2006 @ 12:14
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:10 schreef yup het volgende:

[..]

Volkswagen Sharan, Ford Galaxy en Seat Alhambra zijn allemaal hetzelfde. Alleen de uiterlijk is iets anders etc. motoren enzo allemaal zelfde.

Vandaar dat er TDi op staat. motor is ook een TDi van VW.
wist het wel