abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38610701
Heey mensen,
ik zie vaak van TD rooie I, T Rooie DI, en Full TDI, maar ook TD Blauwe I (nooit een Full blauw of 2blauw gezien)
wat ik heb gehoord was zo van:
TD Rode I heeft 115PK,
T Rode DI heeft 130PK dmv. andere turbo(??)
Full rood TDI heeft 155PK dmv andere Chip+Turbo(??)
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??

ik maak deze topic omdat ik het niet eens ben met het bovenstaande mischien weten jullie het wel beter (hopelijk) hoe dit allemaal in elkaar zit. want is wel leuk (handig) om te weten
Greetzz Turquaz52
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_38610807
Die blauwe I is voor de 5 cilinder tdi uit de T4 met 88 pk. de rest van je verhaal klopt aardig trouwens
pi_38610813
Zonder rood = 90 pk's.
Rode I = 110 pk's
Rode TI = 130 pk's
Rode TDI = 150 pk's.

chippen telt hier niet mee, omdat het per tuner verschilt. Zo kun je wel 250 pk's uit een TDI gaan halen, maar of het nog prima rijdt met die turbolag.

En blauwe TDI is idd zuiniger (milieuvriendelijker).
pi_38610837
Rode I = 110 pk, dit is (meestal) een gewone TDi (geen pompverstuiver of common rail dus)

Rode DI = 100 of 130 pk (eerste is pompverstuiver, 2de is een gewone TDi, als ik het goed heb)

Alles rood = 150 pk (pompverstuiver)

Je hebt nu ook 105 pk's, en 115 pk's, om het verhaal nog gekker te maken.

Blauwe I heb je alleen bij Transporters, dat is gewoon een extra zwakke diesel (beter voor het milieu ofzo), zuiniger ofzo, iig langzame zooi.
pi_38610872
Yup, wat voor motorkarakter heb je met een pompverstuiver, vergeleken met een common rail?
pi_38610982
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:04 schreef K33T het volgende:
Yup, wat voor motorkarakter heb je met een pompverstuiver, vergeleken met een common rail?
Je hebt vooral meer power bij nog lagere toeren dan vergelijkbare gewone TDitjes.

Ze zijn ook verder te tunen dan de gewone TDi blokjes.

Dikke ok dus, zijn wel nog steeds lawaaierig maar dat maakt opzich niks uit.

Je hebt vanaf nog lagere toeren gewoon power in handen, dus je kan lekker zuinig rijden. Met een gewone TDi als je onder de 1950 rpm het gas intrapt gebeurt er wel wat maar niet zoveel als bij een pompverstuiver...

Edit dat langzame Transporter neem ik met allle plezier terug.

88 pk valt nog mee. Je hebt ook Transporters met 50 kw (68 pk) dat is een 1.9 TD... Dat is pas langzame shit (het duurt eeuwen voordat je de 120 haalt :/ )
pi_38611066
Aha, dank je. Want een maat van me heeft een TDI (2 rode), 100 pk's zegt hij. Ik vind van niet, aangezien zo'n TDI 130 pk's moet hebben. Hij moet dus een pompverstuiver hebben.

Begrijp ik hieruit ook dat VAG pompverstuiver omgeruild heeft voor common rail vanwege zuinigerheid, minder lawaai en langere levensduur?
pi_38611151
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan??
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_38611158
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:10 schreef K33T het volgende:
Aha, dank je. Want een maat van me heeft een TDI (2 rode), 100 pk's zegt hij. Ik vind van niet, aangezien zo'n TDI 130 pk's moet hebben. Hij moet dus een pompverstuiver hebben.

Begrijp ik hieruit ook dat VAG pompverstuiver omgeruild heeft voor common rail vanwege zuinigerheid, minder lawaai en langere levensduur?
Nope common rail gebruikt Audi voornamelijk.

Eerst hadden ze bij VW TDi (dus direct injectie diesel).

Daarna kwamen ze de pompverstuiver techniek.

Daarna common rail en dat zag je vooral bij Audi's, ik weet niet precies welke VW diesel's common rail hebben, volgens mij alleen den ieuwste van de nieuwste...
pi_38611237
wat is common rail eigelijk, ik heb gehoord dat het een nieuwe circuit is ofzo, waardoor je Diesel ook al niet meer met Benize mag mengen (tegen het bevriezen dan)
en kun je ook ff vertellen wat pompverstuiver techniek is? daar heb ik nooit van gehoord....:$
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 23:17:11 #11
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_38611325
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:14 schreef Turquaz52 het volgende:
wat is common rail eigelijk, ik heb gehoord dat het een nieuwe circuit is ofzo, waardoor je Diesel ook al niet meer met Benize mag mengen (tegen het bevriezen dan)
en kun je ook ff vertellen wat pompverstuiver techniek is? daar heb ik nooit van gehoord....:$
Dude... Google enzo...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_38611436
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:17 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dude... Google enzo...
, jahh ikweet. maar ik mag togg wel vragen ofniet?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_38611922
De rode cijfers van de TDI motoren zijn per model (Polo, Golf, Passat, etc.) verschillend, en dan verschilt het ook nog uit welk serie de auto komt. (bijv, Golf 4 tot '01 of na '01, Golf 5.

van de 1.9 TDI heb je grofweg de volgende vermogens varianten:

90 pk directe injectie,
110 pk directe injectie,
90 pk pompverstuiver, (met 210 of 240 Nm, afhankelijk van model)
100 pk pompverstuiver,
105 pk pompverstuiver,
115 pk pompverstuiver, (met 285 of 310 Nm, afhankelijk van model)
130 pk pompverstuiver, (met 285 of 310 Nm, afhankelijk van 5 of 6 bak)
150 pk pompverstuiver,

Behalve verschillen in het koppel bij diverse motoren, verschillen de motoren o.a. van turbo, injectoren, motormangement, en nog heel wat andere zaken.
Seat heeft van de 1.9 TDI ook nog een 160 pk versie in de Ibiza gezet.
Audi heeft weer een 1.9 TDI 100 pk, met meer koppel, en zo kun je nog wel ff door gaan met verschillen.
V10
pi_38611996
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan????
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 6 juni 2006 @ 23:48:49 #15
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_38612443
wij hebben thuis een rode I en een 90pk TDI dus het zegt niet echt veel
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_38612767
quote:
Op dinsdag 6 juni 2006 23:36 schreef Turquaz52 het volgende:
maar ff terug komen op mn vraag:
en de Blauwe TDI is zuiniger omdat de turbo voor geen flikker uitmaakt opde prestaties maar op het verbruik. omdat de turbo de uitlaat gassen weer terug in de cylinder perst zodat de "onverbrande" diesel weer word verbrand > > > maar zo krijg je toch meer roet en viezigheid in je cyl en heb je tog meer onverbrande diesel dan verbrande??
klopt dit dan????
Volgens mij is die blauwe I gewoon teruggetuned zodat ie zuiniger is....
pi_38613769
90 pk en 110 pk tdi zijn nooit leverbaar geweest met pompverstuiver.
Correctie: V10 tdi is ook pompverstuiver alleen de 3.0 tdi die op de touareg en pheaton leverbaar is is commonrail. (komt van audi af)
http://users.skynet.be/fa329618/TDI.htm

[ Bericht 48% gewijzigd door BadEend19 op 07-06-2006 01:13:42 ]
  woensdag 7 juni 2006 @ 00:55:06 #18
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_38614067
@yup

het is toch dezelfde motor (althans, in de huidige serie) alleen met andere chips

@badeend

weet je dat wel zeker?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 7 juni 2006 @ 00:58:30 #19
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38614119
dudes....it's diesel
diesel, schmiezel

laten we octaanvrij bier drinken
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_38614372
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 00:40 schreef BadEend19 het volgende:
90 pk en 110 pk tdi zijn nooit leverbaar geweest met pompverstuiver.
Correctie: V10 tdi is ook pompverstuiver alleen de 3.0 tdi die op de touareg en pheaton leverbaar is is commonrail. (komt van audi af)
http://users.skynet.be/fa329618/TDI.htm
Ik dacht dat de 110 pk nooit leverbaar was geweest net als jou maar er zijn bepaalde Golf 4's die 110 pk's hebben MET pompverstuiver... Echt weird...
pi_38614394
Je bedoeld waarschijnlijk de 115pk tdi denk ik!
pi_38614465
quote:
De toekomst brengt nog heel wat nieuws voor VW. Zo komt er een 2.0 TDI 88pk, ter vervanging van de 1.9 TDI 90pk. Een 2.0 TDI met ongeveer 102pk komt ook, als vervanging van de 1.9 TDI 105pk.
Aparte ontwikkeling...
  woensdag 7 juni 2006 @ 01:20:38 #23
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_38614489
en dan nog het mysterie rond het nut van de SDI
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_38614578
Idd, volgens mij zitten ze bij VAG alleen maar wat beetje te lanterfanten.

Het is net als Postbank, vroeger een 'volkse' bank. Nu verguisd vanwege matige bediening/service in vergelijking met andere banken. En ik verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren met VW. Ze hebben nog steeds klanten die een VW blijven kopen, al was het maar omdat ze vroeger een VW hadden.

Toch denk ik dat het merk later zal sterven, omdat ze allemaal 'mwoah' zijn, niet exclusief, zet geen prestaties neer, is niet voordelig, is niet bepaald supermooi, etc. etc.
  woensdag 7 juni 2006 @ 01:32:53 #25
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_38614690
dat is echt een kwestie van smaak hoor

Passat
Golf 5
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')