quote:Brian is writing graffiti on the palace wall. The Centurion catches him in the act]
Centurion: What's this, then? "Romanes eunt domus"? People called Romanes, they go, the house?
Brian: It says, "Romans go home. "
Centurion: No it doesn't ! What's the latin for "Roman"? Come on, come on !
Brian: Er, "Romanus" !
Centurion: Vocative plural of "Romanus" is?
Brian: Er, er, "Romani" !
Centurion: [Writes "Romani" over Brian's graffiti] "Eunt"? What is "eunt"? Conjugate the verb, "to go" !
Brian: Er, "Ire". Er, "eo", "is", "it", "imus", "itis", "eunt".
Centurion: So, "eunt" is...?
Brian: Third person plural present indicative, "they go".
Centurion: But, "Romans, go home" is an order. So you must use...?
[He twists Brian's ear]
Brian: Aaagh ! The imperative !
Centurion: Which is...?
Brian: Aaaagh ! Er, er, "i" !
Centurion: How many Romans?
Brian: Aaaaagh ! Plural, plural, er, "ite" !
Centurion: [Writes "ite"] "Domus"? Nominative? "Go home" is motion towards, isn't it?
Brian: Dative !
[the Centurion holds a sword to his throat]
Brian: Aaagh ! Not the dative, not the dative ! Er, er, accusative, "Domum" !
Centurion: But "Domus" takes the locative, which is...?
Brian: Er, "Domum" !
Centurion: [Writes "Domum"] Understand? Now, write it out a hundred times.
Brian: Yes sir. Thank you, sir. Hail Caesar, sir.
Centurion: Hail Caesar ! And if it's not done by sunrise, I'll cut your balls off.
Er is geen peil op te trekken. Specifiek voor het geval van Romein valt overigens nog wel op te merken dat dit via het Frans (Romain) komt. Dit achtervoegsel wordt vaker in aardrijkskundgie namen gebruikt, waarbij het iets als ‘aanhanger van’ betekent. Het achtervoegsel –ain komt in het Nederlands trouwens ook terug als –een in recentere ontledingen (Hondoureen, Salvadoreen), een andere ontlening op –ein is Republikein.quote:Op maandag 5 juni 2006 20:28 schreef MightyV het volgende:
Hetgeen op zich natuurlijk al vreemd is.
Maar daarnaast kan ik zo snel geen woorden met de uitgang -ein, -einen bedenken. Iemand uit Brugge is ook geen Bruggein.
dat en ook nog Romein.quote:Op zaterdag 17 juni 2006 23:50 schreef Koekepan het volgende:
.... gelukkig mens.
Meestal van het Franse -in, ook gebruikt bij afleidingen van eigennamen, zoals Augustijn of Jakobijn.quote:Op zondag 18 juni 2006 19:48 schreef klaarover het volgende:
Gezocht naar andere -ein/ijn uitgangen:
Iemand uit Montenegro heet een Montenegrijn.
Van Sardinie een Sardijn.
Maar da's met lange ij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop