Er was, voor zover ik wist, nog geen topic over deze band. Bij deze nu dus wel.
![]()
ISIS is in 1997 opgericht. In 1998 zag een demo het daglicht welke werd gevolgd door de Mosquito control EP. Vanaf hier tot ongeveer aan de Celestial periode klonk de band vrij log, zwaar, langzaam en monotoon. Tijdens deze periode brachten ze ook de The red sea EP uit. Het gelijknamige nummer is voor mij persoonlijk één van de beste nummers allertijden. Maar goed, dat heeft dan weer met smaak te maken en zo. Ook verschenen in deze periode een split met Pig Destroyer en brachten ze de Sawblade EP uit. Op deze twee plakken vinyl is hun versie van het nummer Streetcleaner te vinden (het origineel is van Godflesh). Deze twee releases zijn helaas praktisch onmogelijk om te bemachtigen. Of je moet geld teveel hebben.
Celestial was het eerste album voor de band. Dit album werd weer opgevolgd door de SGNL>05 EP en het tweede album, Oceanic. Fans van het eerste uur zweren bij Celestial als beste album, voor mij persoonlijk is naast The red sea Oceanic hun tweede hoogtepunt.
Het derde album, Panopticon, is in 2004 verschenen. Tussen Oceanic en Panopticon zijn ook nog wat live en remix albums verschenen die het erg goed doen bij de vinylverzamelaars.
Naast gitaarspelen, brullen en zingen in ISIS is de heer Aaron Turner ook nog eens baas van het label Hydra Head Records (en het sub-label Tortuga Recordings) en doet hij ook nog het één en ander in Old Man Gloom. De toetsenist speelt gitaar in een bandje genaamd Red Sparowes. Wat de rest van de band naast ISIS doet weet ik niet.
Later dit jaar wordt een nieuwe In the fishtank uitgebracht. Hiervoor hebben de heren van ISIS samen met de mannen van Aereogramme in de studio gezeten toen ze vorig jaar in het land waren voor een concert in Paradiso. Ook is er een nieuw album op komst, evenals een DVD met allerlei opnamens.
17 juli zijn ze te bewonderen in de Melkweg waar ik zeker (voor de vierde keer alweer) van de partij zal zijn.
Ik houd van deze band!
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."