Mooi!quote:De uitverkorene gaat over het softwarebedrijf van de diepgelovige broers Johan en Peter van der Laan. Het gaat goed met het bedrijf Van der Laan, gevestigd in de bible belt aan de Veluwer zoom. Opgericht door Johan van der Laan samen met zijn broer Peter en begonnen in een kippenhok, is het bedrijf in een paar jaar uitgegroeid tot een wereldwijd concern, een miljardenbedrijf met duizenden medewerkers. Op het moment dat het bedrijf naar de beurs in Amerika gaat, blijkt dat het op drijfzand is gebouwd. Als een jonge financiële directeur het aanlegt met de dochter van Johan, ontstaat er een onontwarbare knot van zakenbelangen, privé-zaken en het geloof en stort het imperium als een kaartenhuis ineen.
Peter (Pierre Bokma) heeft hem doodgereden, terwijl de schoonzoon even niet oplette en met z'n vriendinnetje aan het bellen was.quote:Op zondag 4 juni 2006 00:46 schreef Mike het volgende:
Ik miste even een klein, maar niet onbelangrijk stukje: hoe kwam die schoonzoon nou om het leven?
Dat vond ik erg jammer en echt te voorspelbaar.quote:Op zondag 4 juni 2006 00:55 schreef MrBean het volgende:
[..]
Peter (Pierre Bokma) heeft hem doodgereden, terwijl de schoonzoon even niet oplette en met z'n vriendinnetje aan het bellen was.
Barneveld toch?quote:Op zondag 4 juni 2006 00:57 schreef MrBean het volgende:
Kan iemand mij bij praten hoe dat ook alweer zat met Baan Company in de jaren '90? Ik kan het slecht vinden met Google.
Dat was immers ook een IT-bedrijf in Putten van bevindelijk gereformeerden.
Ik vond het kindje-abortus-verhaal ook jammer. Dat lag te voor de hand.quote:Op zondag 4 juni 2006 00:58 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Dat vond ik erg jammer en echt te voorspelbaar.
Verder een vermakelijk filmpje
http://www.nd.nl/htm/dossier/baan/anal.htmquote:Op zondag 4 juni 2006 00:57 schreef MrBean het volgende:
Kan iemand mij bij praten hoe dat ook alweer zat met Baan Company in de jaren '90? Ik kan het slecht vinden met Google.
Dat was immers ook een IT-bedrijf in Putten van bevindelijk gereformeerden.
Deze film zit nieteens zo heel ver van het Baan verhaal afquote:Op zondag 4 juni 2006 01:03 schreef MrBean het volgende:
[..]
Oh.
Maar die hadden ook gelogen over de omzet toch?
Als je een film over bevindelijk gereformeerden gaat maken, kun je het geloof er moeilijk buiten laten.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:06 schreef flyin-hawk het volgende:
Mooie film, wel erg voorspelbaar. Verder vond ik dat 'het geloof' in het algemeen wel in een buitensporig minder goed daglicht werd geplaats.
Ik denk dat hij min of meer 'erin' is getrokken door 1 van die broers omdat die veel potentie in hem zag en omdat hij ook wel verleid werd door al dat geld. Toen hij eenmaal aan het werk was en er ongemakkelijke momenten voor deden en hij ook nog eens merkte dat het sjoemelde met de boekhouding was hij slim en koos hij eieren voor z'n geld; letterlijk en figuurlijk. Marthe dreef volgens mij op een roze wolk, anders kun je die snelheid niet verklaren inderdaad. Was misschien beter geweest om daar nog wat meer 'botsingen' in te laten voorkomen.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:02 schreef MrBean het volgende:
Ik vond het kindje-abortus-verhaal ook jammer. Dat lag te voor de hand.
En ze hadden die Steven wel geloofwaardiger over mogen laten komen. Ik kan het gewoon niet geloven dat een jongen die niet gelooft zin heeft om in een bedrijf te werken dat zijn werknemers selecteert of ze wel van de zwarte kous zijn ja of nee. En die liefde met Marthe ging ook veel te snel voor dat cultuurverschil.
Akkoord, maar mijn laatste zin ontbreekt in je quotequote:Op zondag 4 juni 2006 01:08 schreef MrBean het volgende:
Als je een film over bevindelijk gereformeerden gaat maken, kun je het geloof er moeilijk buiten laten.
Mja, je hebt wel gelijk.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:11 schreef flyin-hawk het volgende:
[..]
Akkoord, maar mijn laatste zin ontbreekt in je quoteIk vond het iets 'te'.
Dominee: "Koopt aandelen van der Laan"quote:Op zondag 4 juni 2006 01:16 schreef flyin-hawk het volgende:
Het waren overig walgelijke mensen, die 2 oude bazen met al hun geld en status. Ik vind zo'n sterk geloof moeilijk te verenigen met zo'n berg geld. Hoeveel ze ervan weg gaven weet ik niet, maar in ieder geval zeker niet de 10% die in de bijbel staat vermoed ik. Die hele geldgraaiende sfeer naar meer en nog meer is gewoon ongeloofelijk smerig, helemaal als er een boekhouding aan te pas komt die zo corrupt is als Fidel Castro.
Ja, en "Zwanger? Van dat ene keertje?" vond ik ook een beetje ongeloofwaardig. Als-ie nou wél gereformeerd was, okee.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:22 schreef MrBean het volgende:
Dominee: "Koopt aandelen van der Laan"
Dat vond ik trouwens ook een beetje ongeloofwaardig ... Ik denk dat zo'n dominee dat iets subtieler zou doen.
Zo oud zijn ze niet hoor: Paul Baan is van 1951 en Jan Baan is van 1952.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:16 schreef flyin-hawk het volgende:
Het waren overig walgelijke mensen, die 2 oude bazen met al hun geld en status.
De gemiddelde dominee heeft waarschijnlijk nooit van het woord 'aandeel' gehoord.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:22 schreef MrBean het volgende:
Dominee: "Koopt aandelen van der Laan"
Dat vond ik trouwens ook een beetje ongeloofwaardig ... Ik denk dat zo'n dominee dat iets subtieler zou doen.
Sorry ik zeg het verkeerd, ik bedoel met 'oud' vieze groezelige mannetjes met duistere praktijken.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:26 schreef golfer het volgende:
Zo oud zijn ze niet hoor: Paul Baan is van 1951 en Jan Baan is van 1952.
Toch klopt het wel dat er vanaf de kansel destijds aan de gereformeerden opgeroepen werd om hun geld te beleggen in aandelen Baan en dat een groep van die beleggers later processen tegen de broertjes Baan heeft aangespannen.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:27 schreef flyin-hawk het volgende:
De gemiddelde dominee heeft waarschijnlijk nooit van het woord 'aandeel' gehoord.![]()
Echt waar?quote:Op zondag 4 juni 2006 01:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Toch klopt het wel dat er vanaf de kansel destijds aan de gereformeerden opgeroepen werd om hun geld te beleggen in aandelen Baan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |