Op
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=1190 vind je alle informatie over de huurcommissie. Hier staat ook precies welk onderhoud voor de (ver)huurder is en wat je wel/niet kunt doen als de verhuurder weigert de gebreken op te lossen.
quote:
Huurder: kleine ontstoppingen, schoonhouden leidingen, reparatie, en onderhoud van kranen
Verhuurder: reparaties bij verzakking, lekkages, grote ontstoppingen, vervanging
Het lijkt me duidelijk dat dit een grote ontstopping is en dus voor de rekening van de verhuurder komt.
In het kort komt de procedure erop neer dat je je huisbaas aanschrijft (het liefst aangetekend natuurlijk) en hem een aantal weken de tijd geeft (meestal 6) om het probleem op te lossen. Een simpele voorbeeldbrief is te vinden op
http://www.vrom.nl/get.as(...)melding_gebreken.docAls er na 6 weken nog steeds problemen zijn kun je een procedure starten bij de huurcommissie. Om de procedure te starten moet je 11 euro betalen. Als je in het gelijk gesteld wordt krijg je deze terug. Een niet/slecht werkend riool valt in categorie B wat betekent dat de huurcommissie ongeveer 30% van je huur af zal halen totdat het gebrek opgelost is. Het formulier voor deze procedure staat op
http://www.vrom.nl/get.asp?file=Docs/publicaties/wonen_50402.pdfMocht je verhuurder hierna nog altijd niet van plan zijn de riolering te fixen dan kun je de kant op gaan van het repareren op zijn kosten. Maar mijn ervaring is dat huisbazen toch vrij snel aan het werk gaan als ze doorhebben dat je de huurcommissie en de regels daarvan kent.