abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 juni 2006 @ 14:45:44 #301
147028 LosMillonarios
Marco Di Marchi_0_
pi_39392383
Ziehier de column van der Kraan, mede uitleg over huurachterstand:
quote:
Beste supporters,

“Vitesse is de afgelopen twee dagen weer ruim vertegenwoordigd in de media. Berichten over achterstallige huur, de mogelijke transfer van Danko Lazovic naar Arnhem, het aantrekken van Arco Jochemsen als facilitair manager en de verzwegen bonus van Jan Streuer zijn de thema’s.

Laat ik met dat laatste beginnen. Jan heeft mij afgelopen maandag geïnformeerd en verder is het een zaak waar we intern mee om zullen gaan. Meer wil ik er op dit moment dan ook niet over kwijt. Jan zelf heeft aangegeven zich niet te willen verstoppen en de media die hiertoe een verzoek doet, te woord te staan.

Dan de berichtgeving in de Gelderlander over onze huurachterstand. Woensdagmiddag werd ik gebeld door een verslaggever. Hij gaf aan dat de gemeente Arnhem een communiqué had uitgedaan waaruit bleek dat Vitesse achter was met de huur. Of ik daar op wilde reageren. Dat wilde ik wel, hoewel ik me achteraf behoorlijk bedrogen voelde toen bleek dat de gemeente helemaal geen communiqué had uitgedaan en dat de betreffende journalist deze list had gebruikt om mij uitspraken te ontlokken.

Het is een feit dat wij een huurachterstand hebben. Het is een feit dat wij de aankoop van spelers vaak laten financieren door het Spelersfonds. Maar dat is een andere geldstroom die los staat van onze begroting. Het naakte feit dat wij een huurachterstand hebben kunnen we niet ontkennen, dat doe ik ook niet. Wat mij wel een beetje verbaast is dat er bij politici verbijstering heerst over het uitblijven van een aantal huurtermijnen. Hoewel ik begrip heb voor hen eerste reactie, is deze toch niet helemaal logisch wanneer je op de hoogte bent van de achtergronden.

In 2003/2004 sloot Vitesse het seizoen af met een verlies van 11,3 miljoen euro. Dat was dus in het seizoen waarin het zogenaamde reddingsplan uit november 2003 was geëffectueerd. Ik zeg zogenaamd, omdat het reddingsplan geen reddingsplan, maar vooralsnog slechts een reddingsboei is. FC Twente en FC Utrecht bevonden zich in de zomer van 2003 in een soortgelijke situatie als Vitesse. Opvallend is dat deze clubs, na interventie van respectievelijk de gemeente Enschede en Utrecht, er weer bovenop zijn, terwijl Vitesse nog steeds geen schone lei heeft.

In het seizoen 2004/2005 had Vitesse een inkomstenniveau van 10,1 miljoen euro en waren de uitgaven 12,6 miljoen euro. Opnieuw een tekort (inclusief afschrijvingen 2,9 miljoen euro), maar wel een die van 11,3 miljoen naar 2,9 miljoen euro daalde. Het seizoen 2005/2006 daarentegen hebben wij voor het eerst sinds 2000 afgesloten met een bescheiden winst van circa 300.000 euro. De stellingname van de Gelderlander klopt dus niet. U kunt de cijfertjes desgewenst checken bij de Kamer van Koophandel, waar deze gedeponeerd zijn. Misschien dat de Gelderlander dat in het kader van gedegen journalistiek voorwerk voortaan ook kan doen.

Met deze winst kunnen we inlopen op ons tekort. Want dat we nog steeds een geldtekort hebben, is ook een feit. De liquiditeitspositie staat nog steeds onder druk. Dat is ook logisch gezien de verliezen van de afgelopen seizoenen (en dit gaat verder terug dan de afgelopen twee jaar). Ter verduidelijking: als je verlies lijdt, zoals in de afgelopen jaren is gebeurd bij Vitesse, maar je hebt wel je kosten, dan heb je geld nodig om je rekeningen en salarissen te voldoen. Dan kan het niet anders dan dat je geld leent. Wij hebben geld geleend. Een BVO kan daarvoor niet naar een bank gaan, maar komt dan uit bij particulieren en bedrijven. Wij hebben een aantal van hen bereid gevonden ons een kortlopende lening te verstrekken. Al die leningen bij elkaar hebben het mogelijk gemaakt dat Vitesse al haar rekeningen heeft kunnen voldoen en kan voldoen. Er is nog nooit een crediteur geweest die zijn geld uiteindelijk niet heeft gekregen. Het klopt wel dat Vitesse regelmatig de betalingstermijn overschrijdt, maar daarover hebben wij met onze crediteuren altijd overleg. Daarnaast hebben we de gemeente Arnhem om uitstel (2 jaar) van de aflossing van de lening gevraagd. Dat uitstel is ons verleend.

Een ander feit is dat de gemeente Vitesse ruim een jaar geleden heeft laten weten het stadion in de zomer van 2005 te willen verkopen. Die datum is nu al opgerekt tot oktober 2006, nadat eerder de gewenste verkoopdatum van 1 januari 2006 niet haalbaal bleek. Dit betekent dat Vitesse alle mogelijke voordelen die uit de verkoop voortkomen nog steeds niet kan opstrijken. Dit is een belangrijke reden dat onze liquiditeitspositie niet verder is verbeterd en dat de huurachterstand is opgelopen. Het reddingsplan uit november 2003 schiet vooralsnog haar doel voorbij. Vitesse heeft namelijk bij herhaling aangedrongen op een spoedige verkoop van het stadion, omdat dat het moment is waarop wij er echt uit komen. Gisteren heeft Vitesse overigens 900.000 euro overgemaakt aan de gemeente. Dit bedrag wordt aangewend om de huurachterstand in te lopen. Wij zijn met het college in overleg over een definitieve oplossing.

Raad van Commissarissen, bestuur en directie van Vitesse hebben bij hun aantreden tweeënhalf jaar geleden aangegeven dat zij er alles aan zouden doen om alle afspraken na te komen. Daarbij is de gemeente beloofd dat wij het college tijdig zouden informeren wanneer dit niet zou lukken. In onze ogen hebben wij dit meer dan fair gedaan.

Spelersuitverkoop gaan we in elk geval niet houden. We hebben allemaal gezien wat er gebeurt wanneer je dat doet. Dat betekent op de korte of de iets langere termijn het einde van de club. Daarom is in 2004 ook besloten om het elftal te versterken en het voetbalproduct te verbeteren. Dit heeft geleid tot een zevende plaats, meer supporters en meer sponsors in vergelijking tot het jaar daarvoor. Die opmars heeft zich afgelopen seizoen, ondanks een tegenvallende tiende plaats, doorgezet. In het nieuwe seizoen zijn de inkomsten en de uitgaven voor het eerst in jaren gelijk, namelijk 13,1 miljoen euro. In onze missie zijn we duidelijk: het voetbalproduct moet verder worden verbeterd. Dan komt er meer publiek en dan komen er meer sponsors en dan kan dus het inkomstenniveau stijgen, wat weer leidt tot een verbetering van de liquiditeitspositie.

Een ander onderwerp dan. Ook de ‘soap’ rondom speelronde 9 krijgt weer een vervolg. FC Utrecht heeft ons gisteren laten weten dat de burgemeester van Utrecht niet wil meewerken aan het spelen van de wedstrijd Vitesse – sc Heerenveen op 25 oktober aanstaande in stadion de Galgenwaard in Utrecht. Er is weliswaar begrip voor het feit dat Vitesse door omstandigheden in een lastig parket zit en ondanks dat de wedstrijd in het Arnhemse is aan te duiden als een A-wedstrijd, is de burgemeester van mening dat deze status onmiddellijk verandert zodra deze op andere bodem wordt gespeeld. Men vindt dat er een mate van animositeit is tussen supporters van FC Utrecht en Vitesse.
Dat blijkt ook uit het feit dat de thuiswedstrijd van FC Utrecht tegen Vitesse uitsluitend op zondagmiddag gespeeld mag worden.

Bovendien speelt volgens de burgemeester van Utrecht mee dat beide supportersgroepen zich om uiteenlopende redenen ernstig zullen verzetten tegen deze wedstrijd. Vitesse-supporters hebben laten weten een demonstratie van duizenden supporters in Utrecht op de been te zullen brengen, mocht deze wedstrijd in Utrecht gespeeld worden. Anderzijds zijn ook supporters van FC Utrecht fel gekant tegen het laten spelen van een wedstrijd van Vitesse in "hun" stadion Galgenwaard.

Los van deze zaken, die reeds een ernstige vrees voor verstoring van de openbare orde in zich dragen, zijn er in verband met de herontwikkeling van de omgeving van stadion Galgenwaard veel logistieke problemen voor de aanvoer van supporters. Zeker als duizenden supporters gecontroleerd (via busvervoer) naar stadion Galgenwaard zouden moeten komen.

Na een eerdere afwijzing uit Doetinchem, kan Vitesse speelronde 9 dus ook niet in Utrecht spelen en moeten we op zoek naar weer een nieuwe locatie. Vitesse is nog steeds van oordeel dat de best mogelijke oplossing is het spelen is in het eigen stadion op een later moment. Over Danko Lazovic kan ik zeggen dat we in overleg zijn met de speler en Feyenoord. De bedoeling is dat hij komend seizoen in het geelzwart te bewonderen is.

Deze column is wat langer geworden dan ik vooraf had gepland, maar u bent wel weer volledig op de hoogte! Ik wil graag afsluiten met Arco Jochemsen. Helaas is de terugkomst van Arco in de berichtgeving een beetje ondergesneeuwd, terwijl het toch een heel positieve ontwikkeling is. In het persbericht dat wij naar aanleiding van zijn aanstelling hebben uitgedaan, heb ik gezegd dat ik aan de voetbalkant op Papendal meer ondersteuning wilde om een verdere professionalisering van de organisatie mogelijk te maken. Arco heeft als voornaamste taak dan ook het optimaal ontwikkelen en benutten van de faciliteiten van de trainingsaccommodatie.

Het in dienst nemen van Arco sluit naadloos aan op de hierboven geformuleerde doelstelling dat het voetbalproduct verder verbeterd moet worden. Arco gaat er op toezien dat de randvoorwaarden die dit mede mogelijk moeten maken, zo goed mogelijk worden ingevuld!”

Groet,

Paul van der Kraan
Bridge over troubled water
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')