quote:
In Zimbabwe wordt een bankbiljet geïntroduceerd van 100.000 Zimbabwaanse dollar. Het biljet is bedoeld om betalingen, in het door een gierende inflatie geteisterde land, nog enigszins mogelijk te maken. De waarde van het biljet komt overeen met ongeveer één Amerikaanse dollar.
De inflatie in het Afrikaanse land brak onlangs door de 1000% grens heen. Zimbabwe had al een biljet van 50.000 dollar, maar dat was niet genoeg om een krant of een stuk brood van te kopen. Onafhankelijke economen stellen dat Zimbabwe kosten en papier had kunnen uitsparen door meteen maar nog grotere waardes te drukken, zoals biljetten van één miljoen dollar.
Zimbabwe komt met 100.000 dollar biljetNou ik vind dit toch een redelijk interessant artikel.
quote:
Door Dynamical - woensdag 31 mei 2006 @ 11:48 - (0 - Normaal)
Opzich is het niet zo moeilijk, als er veel van is wordt het minder waard.
Neem een actueel voorbeeld:
Olie is er niet zoveel dus stijgt de prijs.
Dus minder geld, hogere waarde.
Nou dat werkt met olie zo maar met geld ben je toch van veel meer dingen afhankelijk. Olie is een product dat je betaald van geld, geld koop je niet met geld. de wet van vraag en aanbod gaat hier dus niet op zomaar.
Nou dat is best interessant wat hier gezegd word, volgens mij geldt de wet van vraag en aanbod juist wel bij geld.
Als er veel vraag is naar dollars zal de dollar ook meer waard worden. Zelfde geld voor de euro.
Maar lijkt me niet dat die gasten zomaar wat nullen kunnen schrappen, binnen no time komen er toch een paar nullen bij