Vraag naar koolzaad stijgt door dure dieselquote:Vraag naar koolzaad stijgt door dure diesel
Gepost door Tamara (Chanty) - Bron: RTLZ
Gepubliceerd: dinsdag 30 mei 2006 @ 12:41
De vraag naar koolzaad is explosief gestegen nu de diesel zo duur is. Transportbedrijven staan te trappelen om hun wagens om te laten bouwen, zodat ze op de alternatieve brandstof kunnen rijden.
"We mogen van de overheid jaarlijks 3,5 miljoen liter verkopen, maar we hebben aanvragen tot wel 75 miljoen liter", aldus Niels Aberson van Solar Oil Systems uit Delfzijl. Volgens Aberson staat de overheid geen hogere verkoop toe, omdat er anders te weinig olieaccijns bij het Rijk binnenkomt. "Maar koolzaadolie is wel veel beter voor het milieu. De uitstoot van CO2 is veel minder en fossiele brandstof als olie raakt toch eens op."
tis heul niet beter voor het milieu..quote:Op dinsdag 30 mei 2006 16:46 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Vraag naar koolzaad stijgt door dure diesel
En maar zeveren over dat het beter moet met het milieu, en dan komt er een keer iets beteres, dan mag het niet omdat het niet genoeg belasting opleverd. Hypocriete lui daar in Den Haag.![]()
dat lijkt me niet erg genuanceerd. als het meer diesel zou kosten om zo'n plantje te maken dan dat het op zou leveren, dan zou het nooit uit kunnen. maar het is niet zo bijzonder goed voor het mileu als men wil doen geloven.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
tis heul niet beter voor het milieu..
De energie die IN die koolzaad/whatever is gestoken (tracktoren, verwerking, transport enz enz) vervuild het milieu meer dan als die koolzaad niet geproduceerd was en je gewoon op diesel reed. 't is alleen goedkoper, maar niet beter voor het milieu
Ja, het kost meer diesel dan het vervangt..quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:22 schreef 7th_wave het volgende:
[..]
dat lijkt me niet erg genuanceerd. als het meer diesel zou kosten om zo'n plantje te maken dan dat het op zou leveren, dan zou het nooit uit kunnen. maar het is niet zo bijzonder goed voor het mileu als men wil doen geloven.
Wat een onzinquote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De energie die IN die koolzaad/whatever is gestoken (tracktoren, verwerking, transport enz enz) vervuild het milieu meer dan als die koolzaad niet geproduceerd was en je gewoon op diesel reed. 't is alleen goedkoper, maar niet beter voor het milieu
Hoe denk je dat die koolzaad olie wordt? vanzelf?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:36 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Wat een onzin
Alsof diesel produceren geen energie kost?
Bij verbranding van koolzaad komen minder schadelijke stoffen vrij in vergelijking tot diesel. Ik denk dat de productie van koolzaad ook niet zoveel schadelijker is als diesel. En dan nog, al zou het schadelijker zijn dan wordt dit denk ik snel gecompenseerd doordat deze energie ook milieuvriendelijker zou kunnen zijn, die tractoren kunnen ook op koolzaad rijden.
Niet als je compleet overgeschakeld bent op biodiesel natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
IDD, als alles overgeschakelt zou zijn.. maar waar gaan we al dat koolzaad kweken? In Nederland is niet al te veel plek meer voor een grote koolzaadproductie.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 17:47 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Niet als je compleet overgeschakeld bent op biodiesel natuurlijk.
Ethanol, Biodiesel etc leveren allemaal meer energie op dan dat het kost om het te produceren, dit in tegenstelling tot petrodiesel.
http://www.mda.state.mn.us/ethanol/balance.html
Er is een studie die uitwijst dat 28000 km2 aan bepaalde alg genoeg is voor de hele VS energie consumptie.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:00 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
IDD, als alles overgeschakelt zou zijn.. maar waar gaan we al dat koolzaad kweken? In Nederland is niet al te veel plek meer voor een grote koolzaadproductie.
Mooi, nu nog de politiek overtuigenquote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:10 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er is een studie die uitwijst dat 28000 km2 aan bepaalde alg genoeg is voor de hele VS energie consumptie.
Koolzaadproductie is zwaar ingekakt maar er is nog ruimte zat voor hoor, als het maar genoeg oplevert. Nu gaat een groot gedeelte van het weiland op aan bijv. paarden (een markt die enorm gestegen is de laatste jaren). Rond de jaren vijftig was er 30.000 hectare koolzaad, in '85 nog maar 6000.
quote:http://www.fairnature.org/index.php?option=content&task=view&id=463&Itemid=2
7 september 2005
Die stelt dat de brandstof in EU-lidstaten voor 2 procent uit biobrandstof moet bestaan in 2005 en voor bijna 6 procent in 2010. In de Nederlandse pompen zit momenteel nog helemaal geen alcohol en biodiesel. In Frankrijk en Duitsland wordt wel biobrandstof bijgemengd.
Heb je een bron van deze studie?quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:10 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er is een studie die uitwijst dat 28000 km2 aan bepaalde alg genoeg is voor de hele VS energie consumptie.
Alle diesel voor transport dus, zo te zien.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je een bron van deze studie?
En dan kom ik meteen met de volgende vraag is het echt de energie consumptie van de VS of alleen de enrgie consumptie voor vervoer? Veel van die onderzoeken maken in voor hun positieve zin gebruik van statistiek en feiten waar men niet aan denkt, of liever niet wilt dat we aan denken omdat dan het niet zo positiet uitpakt als men voorspiegeld.
quote:NREL's research showed that one quad (7.5 billion gallons) of biodiesel could be produced from 200,000 hectares of desert land (200,000 hectares is equivalent to 780 square miles, roughly 500,000 acres), if the remaining challenges are solved (as they will be, with several research groups and companies working towards it, including ours at UNH). In the previous section, we found that to replace all transportation fuels in the US, we would need 140.8 billion gallons of biodiesel, or roughly 19 quads (one quad is roughly 7.5 billion gallons of biodiesel). To produce that amount would require a land mass of almost 15,000 square miles. To put that in perspective, consider that the Sonora desert in the southwestern US comprises 120,000 square miles. Enough biodiesel to replace all petroleum transportation fuels could be grown in 15,000 square miles, or roughly 12.5 percent of the area of the Sonora desert (note for clarification - I am not advocating putting 15,000 square miles of algae ponds in the Sonora desert. This hypothetical example is used strictly for the purpose of showing the scale of land required). That 15,000 square miles works out to roughly 9.5 million acres - far less than the 450 million acres currently used for crop farming in the US, and the over 500 million acres used as grazing land for farm animals.
Dank je ik ben het nu aan het doorlezen.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Alle diesel voor transport dus, zo te zien.
http://www.unh.edu/p2/biodiesel/article_alge.html
[..]
Politiek he..quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:33 schreef Dagonet het volgende:
Hoe meer ik erover lees hoe belachelijker het wordt dat we nog steeds op petrochemische olie zitten trouwens.
Het zijn niet de oliesjeiks die daardoor niet vrolijk worden het is de dollar die dan niet vrollijk wordt en de bijbehorende wereldeconomie.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Politiek he..
De humor.. als iedereen nu over zou stappen naar koolzaadolie/iets anders. dan gaan die oliesjeiks niet vrolijk worden![]()
Mwach, volgens mij hebben zij woestijn genoeg om algenbakken te bouwen en zo alsnog energieproducenten te blijven. Elk arm land in Afrika kan dat doen zelfs.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Politiek he..
De humor.. als iedereen nu over zou stappen naar koolzaadolie/iets anders. dan gaan die oliesjeiks niet vrolijk worden![]()
ik doelde op het feit dat hun handeltje dan instort en ze niet meer hun vele miljoenen verdienenquote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mwach, volgens mij hebben zij woestijn genoeg om algenbakken te bouwen en zo alsnog energieproducenten te blijven. Elk arm land in Afrika kan dat doen zelfs.
Ik zie alleen maar voordelen.
De fossiele olie kan je voor andere dingen gebruiken.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 19:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
ik doelde op het feit dat hun handeltje dan instort en ze niet meer hun vele miljoenen verdienen![]()
eh, het levert een verkoeling van het grondoppervlak op waar je de verdamping laat plaatsvinden. De condensatie op hoogte geeft dan juist weer warmte af aan de omringende lucht.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 18:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mwach, volgens mij hebben zij woestijn genoeg om algenbakken te bouwen en zo alsnog energieproducenten te blijven. Elk arm land in Afrika kan dat doen zelfs.
Aangezien er ook veel verdamping plaatsvindt bij zo'n proces (in de goedkoopste uitvoering) zorg je trouwens ook voor een afkoeling van de atmosfeer dankzij meer regen. Toch?
Moet het wel op die plekken vallen waar er behoefte aan is, en niet op plekken waar er al teveel van is. En laat de kans op dat laatste nou veruit de grootste zijn.quote:Regen is weer gunstig voor het beëindigen van de grote periodes aan droogte in verschillende regios wereldwijd, goed voor landbouw enz enz
Er zijn best wel voordelen, maar m.i. sla je hier de plank toch mis.quote:Ik zie alleen maar voordelen.
Energetisch gezien is het denk ik zelfs gunstiger (om de opwarming v/d aarde tegen te gaan dan) om zo min mogelijk verdamping te laten plaatsvinden. Opgewarmde aarde geeft immers energie af middels stralingswarmte, en die energie kan weer 'ontsnappen' uit de aardse energiecyclus. Energie die gevangen zit in een verdamping -> condensatie cyclus raak je niet snel meer kwijt.quote:Op dinsdag 30 mei 2006 19:37 schreef Dagonet het volgende:
Het klonk ook al te goed om waar te zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |