Douwe63 | maandag 29 mei 2006 @ 13:35 |
In ons nieuwbouwhuis zijn de radiatoren er tijdelijk afgehaald omdat we de muren lieten spuiten. Nadat de radiatoren er weer aangezet waren merkte ik dat de boel ging zweten / heel licht lekken bij de koppelingen. Heb de monteurs er bij gehad en toen leek het verholpen maar een paar dagen gelden (nadat ik de boel goed had opgestookt) was er weer lichte vochtontwikkeling. De boel is al goed aangedraaid en bij verder draaien heb je kans dat de boel kapot gaat. Bestaat er een kans dat deze vochtvorming vanzelf stopt (door vuil, roest, kalk in het cv water) of moeten gewoon de messing koppelingen vervangen worden? | |
Omkron | maandag 29 mei 2006 @ 13:45 |
Ben ik ook wel naar benieuwd. | |
Vonkenboer | maandag 29 mei 2006 @ 14:08 |
Heb je de installatie al reeds ontlucht ? | |
Brainles | maandag 29 mei 2006 @ 14:12 |
Loodgieterstape rond de schroefdraad draaien voordat je de boel aandraaid doet vaak wonderen. | |
Douwe63 | maandag 29 mei 2006 @ 15:16 |
quote:Yep, dat hebben die verwarmings dudes gedaan toen de boel er weer op werd gezet. Ik hoop tegen beter weten in dat het probleem vanzelf weg gaat, ik krijg al schrikbeelden van omvallende verwarmingen, lekkages en beschadigingen aan het laminaat waar ik een hele week mee bezig ben geweest om het superstrak te leggen ![]() | |
Troel | maandag 29 mei 2006 @ 15:17 |
Tape rond de schroefdraad inderdaad, en anders een klein touwtje daar waar het lekt. Hopelijk heb je kalkrijk water, dan gaat het vanzelf dicht ![]() | |
arithaterhorst | maandag 29 mei 2006 @ 18:38 |
Wij hebben er paardenhaar voor gebruikt (niet naar de manege gaan, maar gewoon bij de bouwmarkt ![]() Ik weet niet in hoeverre en waar er knelkoppelingen zijn gebruikt, maar die kun je maar 1x gebruiken, daarna moet er een nieuw ringetje in. | |
boertie | maandag 29 mei 2006 @ 19:46 |
Hennep en fitterskit voldoet. Ik gebruik nooit teflontape omdat de radiatoren van staal zijn en de koppeling van messing. Deze materialen hebben een verschillende uitzettingscoëfficient waardoor er met tape op den duur toch lekkage kan ontstaan door temperatuurschommelingen. en ![]() ![]() | |
Martijn_77 | maandag 29 mei 2006 @ 20:14 |
Ik zou idd ook voor die Pijphennep gaan werkt perfect en geen lekken meer ![]() | |
klipper | maandag 29 mei 2006 @ 21:59 |
Het beste kun je de installatie aftappen, en dan de teflontape om de buis wikkelen en de knelring. Deze schuif je dan weer in de koppeling en hierna draai je de wartel weer vast. Dan moet het gestopt zijn. Je moet de teflon dus niet om het schroefdraad doen maar om de knelring en een klein stukje buis. Een andere methode is om te proberen met een waterpomptang de oude knelring te verwijderen, deze kan je eventueel inzagen (maar niet te diep). Is de buis echter al te veel vervormd dan werkt deze methode niet meer. | |
klipper | maandag 29 mei 2006 @ 22:00 |
quote:Hennep werkt alleen op de schroefdraad die in de radiator zit en niet op de schroefdraad van de knelkoppeling en uit zijn bewoordingen begrijp ik dat het om de knelkoppeling gaat. | |
Ou-Tannu | dinsdag 30 mei 2006 @ 02:54 |
waarom worden CV leidingen eigenlijks niet gesoldeerd? de water/gas leidingen zijn hier wel gesoldeerd maar de CV buizen zitten echt overal met knel koppelingen? | |
#ANONIEM | dinsdag 30 mei 2006 @ 03:11 |
quote:Ze moeten gwoon nieuwe ringen gebruiken! Geen gekloot met tape, hennep, soldeer whatever. Jij hebt garantie op de hele woning inclusief de verwarming dat ie probleemloos werkt zonder lekkages.... | |
Martijn_77 | dinsdag 30 mei 2006 @ 09:02 |
quote:Omdat je misschien ook een keer van de muur moet kunnen halen. Kranen zitten toch ook niet gesoldeerd aan de waterleiding? | |
Ou-Tannu | dinsdag 30 mei 2006 @ 11:31 |
quote:ja okee maar op een splitsing in de CV leiding kan je toch wel solderen? :/ | |
#ANONIEM | dinsdag 30 mei 2006 @ 12:44 |
quote:Teveel werk, teveel materiaal en gereedschap meezeulen, splitsing solderen, overige dingen vastdraaien = ![]() | |
Marsepein | dinsdag 30 mei 2006 @ 14:59 |
En veel huizen hebben tegenwoordig geen aftakkingen meer, maar een verdeelstuk per verdieping. Hierdoor heb je van verdeelpunt naar radiator 1 ononderbroken leiding. Minder kans op lekkages. | |
gronk | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:25 |
quote:CV-leidingen zijn meestal van RVS, omdat dat bij 22mm goedkoper is dan koper. RVS is niet te solderen, koper wel. | |
Marsepein | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:28 |
Haal je nu RVS en staal niet door elkaar? | |
klipper | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:38 |
quote:Omdat je dunwandig nu eenmaal niet kunt solderen, en om te lassen is het materiaal te dun, waardoor bedrijven meer tijd kwijt zijn aan montage dan dat nu het geval is. Je kunt natuurlijk ook dikwandig thuis nemen, een materiaal dat prima gefit of gelast kan worden. Echter heb je het er voor over dat het prijskaartje wat daaraan hangt ervoor over te hebben. | |
klipper | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:39 |
quote:Dit geldt dus niet als je zelf de verwearmingen eraf gehaald hebt. De woning wordt niet voor niets opgeleverd. Als je een auto koopt en er vervolgens een defecte accu inzet, krijg je toch ook geen nieuwe. | |
klipper | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:41 |
quote:Cv leidingen zijn niet van RVS, dan wordt het helemaal onbetaalbaar. Maar ze zijn wel van dunwandig ijzer wat voorzien wordt van een gegalvaniseerd laagje. | |
#ANONIEM | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:54 |
quote:Hoe dik denk jij dat koperen buizen zijn? ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 30 mei 2006 @ 15:55 |
quote:Ik zie nergens staan dat hij ze zelf eraf heeft gehaald, wel dat dat bedrijf opnieuw is langsgeweest om alles vast te draaien....? | |
gronk | dinsdag 30 mei 2006 @ 16:40 |
quote:ermm. ja. ![]() | |
klipper | dinsdag 30 mei 2006 @ 18:36 |
quote:Je vroeg om te solderen en nee dunwandig kun je niet solderen. Lassen kun je proberen maar gezien de dikte van het materiaal en de giftige dampen die vrij komen van de galvanische laag zullen bedrijven daar niet aan beginnen. Je kunt natuurlijk wel je cv leidingen uitvoeren in koper, dan kun je het dus wel solderen. Alleen de prijs gaat dan ook weer giga omhoog. Kijk voor de gein maar eens wat een lengte cv buis kost en wat een lengte koper kost, wel omrekenen naar dezelfde hoeveelheid meters natuurlijk. Dunwandig bestaat uit ijzer en dit roest dus weer, vandaar dat je dit weer niet voor waterleidingen mag gebruiken. En ik ben al jaren servicetechnicus cv installaties en andere klimaatinstallaties. Vroeger heb ik zat cv systemen in elkaar gelast, maar dit waren allen dikwandig. | |
boertie | dinsdag 30 mei 2006 @ 18:49 |
Klein detail. RVS en Dunwandig staal zijn perfect te solderen. Mits staal ontdaan wordt van de zinklaag en het juiste vloeimiddel gebruikt wordt. Deze vloeimiddellen zijn vaak niet bij de reguliere bouwmarkt verkrijgbaar. Bij de grote koelinstallaties worden de dunne koperen aftakleidingen vaak aan de grote RVS distibutie leidingen gesoldeerd. Niet dat de TS daar wat aan heeft maar toch ![]() | |
klipper | dinsdag 30 mei 2006 @ 22:38 |
quote:En hoe bewerkelijk is dat denk je dan? Voor een enkele koppeling is dit inderdaad te doen, maar niet voor een gehele cv installatie. Klanten willen nu eenmaal voor een duppie op de eerste rang zitten. Dus wat het kostenplaatje betreft, nee dit is niet te doen. De kans dat je een installateur vindt , die bereid is om de buizen te ontdoen van het laagje en daarna gaan solderen en natuurlijk ook weer spuiten . zijn niet te vinden. Dit natuurlijk ook vanwege arbo technische omstandigheden. geen gifdampen | |
#ANONIEM | dinsdag 30 mei 2006 @ 23:09 |
quote:Ik vroeg helemaal niet om te solderen, en daarnaast heb ik installatietechniek gedaan en heb ik met leidingen op school gewerkt. Je kan die leidingen idd niet solderen maar NIET omdat ze dunwandig zijn, dat is de grootste bullshit ever. Koperen leidingen zijn net zo dik als die ijzeren leidingen. Lassen lukt idd niet met dunwandige leidingen. En mijn makker die al 14 jaar als cvmonteur werkt leest mee en heeft gezegd dat ik moest schrijven dat lassen en solderen 2 verschillende dingen zijn. Hij oppert dat je tape om de ringen kunt doen, hij denkt dat je te vast hebt proberen te draaien en dat het dus niet meer goed komt met nieuwe ringen. |