abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 mei 2006 @ 20:15:00 #1
24503 JuR
Het is mij.....
pi_38310856
Sinds een paar weken hebben we in ons nieuwe huisje ook een nieuwe keuken. Afgezien van een paar kleine beschadigingen op de kastjes, wat de keukenboer nog komt vervangen, is alles wonder boven wonder in 1 keer goed gegaan

Toch is er iets waar ik nog een beetje mijn twijfels over heb. We hebben een 5-pits Atag kookplaat (Met rechts een wokbrander) en een composiet werkblad (Cesarstone van Erbi). De kookplaat ligt gewoon 'los' in het blad, en omdat de uitsparing natuurlijk iets groter is, kun je 'm dus ongeveer 1 cm naar voren/achteren en links/rechts heen en weer schuiven. Volgens de installateur was dit altijd zo, en kan de kookplaat niet vastgezet worden. De enige oplossing zou zijn om 'm vast te kitten. Bovendien zou ie in de praktijk toch niet verschuiven.

In het gebruik merken we dat dit wel degelijk gebeurt, en bovendien lijkt het me heel sterk dat er geen andere oplossing voor is. Je zou bijvoorbeeld aan de onderkant een soort beugeltjes kunnen zetten die 'm aan het blad vastklemmen lijkt me? Of wellicht worden die er wel bij geleverd? Is nu onmogelijk te checken, omdat er een metalen plaat onder zit..

Mijn vraag dus: Heeft er iemand toevallig ook deze combi (gaskookplaat/composiet), en zo ja, ligt jouw kookplaat ook los? Of misschien iemand die zo'n ding zelf geinstalleerd (en vastgezet) heeft?
Wiskunde hulp nodig? Bel 0800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x].
pi_38312598
In mijn kookplaat zitten in de bodem uitsparingen waar je 1mm dikke strips doorheen kunt steken.
Op m'n werk heb ik van plaatmateriaal strips gesneden, die erdoorheen gestoken, en vervolgens de strips in de onderkant van m'n aanrechtblad vastgeschroefd.
Om zeker te weten dat e.e.a. stevig aandrukt, kun je wat compriband tussen je aanrechtblad en je kookplaat plakken en de uitstekende randjes wegsnijden met een Stanleymes.
pi_38323817
Wij gaan een AEG inductie kookplaat inbouwen in een granieten werkblad.

Dat wordt dan aan de onderkant van het werkblad vastgeklemd en tussen het werkblad en de rand van de kookplaat vastgekit.
Op de site van AEG kun je een installatiehandleiding van zo'n kookplaat downloaden.

Mijn idee hiervan: de keukenboer heeft ongelijk. Want als de kookplaat kan verschuiven, kan er ook vocht tussen komen.
  maandag 29 mei 2006 @ 08:52:45 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38324286
De vraag is wat voor kookplaat het is.

Als het een gas op glas kookplaat is hoort ie los te zitten. Dit omdat de plaat dan nog uitzet en krimpt. Op het moment dat je hem dan vastzit zal het glas gaan barsten. En als je de garantiebepalingen goed leest zul je zien dat je garantie niet voor de glasplaat geld.

Mijn ouders hebben dit ook gehad omdat ze het ook raar vonden dat de plaat kon schuiven.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 29 mei 2006 @ 10:46:52 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38326549
Wordt dat niet met een soort dubbelzijdige schuintape vast gezet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 29 mei 2006 @ 12:13:10 #6
65960 sanger
pi_38329414
quote:
Op maandag 29 mei 2006 10:46 schreef Martijn_77 het volgende:
Wordt dat niet met een soort dubbelzijdige schuintape vast gezet?
Onze (keramische) kookplaat hangt ook los in het Cesarstone aanrechtblad. Alleen zit er geen ruimte in.
  maandag 29 mei 2006 @ 14:10:53 #7
24503 JuR
Het is mij.....
pi_38332578
quote:
Op maandag 29 mei 2006 08:52 schreef sanger het volgende:
De vraag is wat voor kookplaat het is.
Het is een RVS gaskookplaat, geen glas dus. Hij ligt ook "op" het blad, niet "erin". Je kunt 'm ook zo optillen en een centimeter over het blad ronddraaien als het ware, door de speling die erin zit.

Ik ga maar eens kijken op de ATAG site, of er zo'n installatiehandleiding te vinden is..
Wiskunde hulp nodig? Bel 0800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x].
pi_38337767
antislip tape er onder....
pi_38340603
meestal liggen ze los in het blad. maar dan wel met compriband eronder voor het verschuiven. ooit zitten er klemmetjes bij maar in 80% van de gevallen niet.

een voordeel van het los liggen is dat je je kookplaat er jaarlijks ui kan tillen en even alle vuiligheid eronder vandaan kan halen. er hoop zich stiekum behoorlijk wat vet op wat weer stof ed. aantrekt.

als je het afgekit wilt hebben wel opletten vaak zit er achter een sparing in voor de ontluchting die mag dus niet dicht gekit worden en verder een flexibele kit gebruiken.
  maandag 29 mei 2006 @ 19:29:19 #10
73549 Annemiek78
Martijn_77 my favo user!
pi_38342054
Bij de kookplaat horen montageklemmen te zitten waarmee je de kookplaat vast zet aan de houten onderlijming (serpentino) die composiet bladen altijd hebben.

Compriband is een goed alternatief mocht je geen klemmen hebben en je kookplaat leverancier ze niet willen leveren.

Een ding: Ga NOOIT maar dan ook NOOIT met kit aan de slag!
Positive thinking, my way of thinking!
pi_38347415
Zelftappers
  dinsdag 30 mei 2006 @ 08:28:56 #12
65960 sanger
pi_38358472
quote:
Op maandag 29 mei 2006 21:52 schreef Juleh het volgende:
Zelftappers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')