abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38269841
Eindelijk zover... ik ben draadjesvlees aan het maken.

Heb mezelf getrakteerd op een Le Creuset braadpan (vakantiegeld ) en ben aan de slag gegaan:

Eerst de riblappen (mét vetranden volop, vers van de kwaliteitsslager), voorzien van zout en peper, aangebraden in de pan.
Vlees eruit en vervolgens uien, knoflook, laurierblaadjes, kruidnagelen en tomatenpuree laten pruttelen.
Daarna het vlees terug en heet water bijgevoegd en een rundvleesbouillonblokje.

Zo, het wachten kan beginnen. Eerst vanavond lekker laten pruttelen, daarna morgenmiddag nog even.

Nu de vraag:
Hoe krijg ik nu een mooie donkere jus in mijn pannetje vlees? Dat oogt namelijk zo lekkerrrrrrrrrrr!
pi_38270033
geen idee, maar vergeet de rode wijn niet!
pi_38270044
Scheut rode wijn?
Als hij is uitgeprutteld is hij volgens mij al behoorlijk donker hoor. Een stukje ontbijtkoek erdoor schijnt ook heel goed te zijn.
Heerlijk trouwens, heb het laatst ook gemaakt.
pi_38270132
Ik heb wat rode wijnazijn toegevoegd.
Ontbijtkoek heb ik vaker gehoord ja, is dat overigens alleen voor de kleur of geeft het nog een extra smaak of versterking van smaak?

Kan niet wachten tot morgen.... hihihhi.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:36:18 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38270152
IPV water een fles (goedkope) rode wijn (van de aldi ofzo) gebruiken.
Als je het vlees goed en langer aanbraad, dan wordt het mooi donkerbruin en wordt je jus vanzelf donker.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38270194
Ook lekker is het overigens om als het vlees goed uiteengevallen is de saus te binden met wat bloem!
pi_38270202
Piet! dank voor je bericht, hoopte al dat je zou reageren.
Het vlees had ik niet te lang aangebraden, bang dat dit negatief zou uitpakkern (lees: taaier maken van het vlees).
Kan ik naast de 3 eetlepels rode wijnazijn alsnog rode wijn toevoegen? Zoja, hoeveel zou voldoende zijn?
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:48:18 #8
45206 Pietverdriet
pi_38270596
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:37 schreef Rolex18038 het volgende:
Piet! dank voor je bericht, hoopte al dat je zou reageren.
Het vlees had ik niet te lang aangebraden, bang dat dit negatief zou uitpakkern (lees: taaier maken van het vlees).
Kan ik naast de 3 eetlepels rode wijnazijn alsnog rode wijn toevoegen? Zoja, hoeveel zou voldoende zijn?
Ja hoor kan je gewoon allemaal toevoegen, het vocht kookt vanzelf in.
Het zuur van de wijn of wijnazijn wordt sowieso minder omdat (azijn)zuur ook gewoon verdampt.
Lekkertip 1, voeg 1 (één) ansjovis filet toe als je ze in huis hebt, werkt als smaakversterker, een natuurlijke ve-tsin.
Lekkertip 2, als je stoof klaar is een stukje bittere chocolade toevoegen, voor een mooie donker smaak, zijdige glans. Niet overdrijven, gewoon een stukje.
Lekkertip 3, hoe langer je stooft, hoe beter het wordt, de eiwitten in het vlees breken af en vormen smaakstoffen.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:49:19 #9
45206 Pietverdriet
pi_38270624
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:37 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Ook lekker is het overigens om als het vlees goed uiteengevallen is de saus te binden met wat bloem!
Je kan beter een aardappel gebruiken om het te binden, bloem verminderd de smaak, aardappel niet.
pi_38270635
Misschien HP sauce op het laatste? Ik gebruik zelf altijd bier en dan kotm het altijd wel goed
pi_38270700
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan beter een aardappel gebruiken om het te binden, bloem verminderd de smaak, aardappel niet.
Goed idee, bedankt.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:54:31 #12
45206 Pietverdriet
pi_38270775
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:51 schreef KlaPMonGooL het volgende:

[..]

Goed idee, bedankt.

(Bloemig )aardappeltje aan kleine stukjes snijden en mee laten pruttelen.
pi_38270782
Dank voor de berichten zover!

De aardappel (ipv bloem), moet die op het laatst toegevoegd worden, of kan die meteen al gezelli bij de rest?
Wijn ga ik nu es even ontkurken en erbij (niet opdrinken, zit al een biertje in, zit nu aan een glas whisky ;-))

Helaas geen ansjovis in huis, volgende keer...
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:59:09 #14
45206 Pietverdriet
pi_38270887
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:55 schreef Rolex18038 het volgende:
Dank voor de berichten zover!

De aardappel (ipv bloem), moet die op het laatst toegevoegd worden, of kan die meteen al gezelli bij de rest?
Ongeveer een half uurtje a 15 minuten voor dat het klaar is, en dan laag zetten. Snij er wel kleine stukjes van, want anders bindt het niet, dan heb je gewoon aardappels in je vlees, ook lekker, maar anders.
pi_38272536
Aardappel zit er al in, was iets te voorbarig.
Dat van de ontbijtkoek, geldt dat nog? Of is dat dubbelop, nu er al aardappel in zit?

Overigens, ik heb de pan op het kleinste (gas)pitje staan, met sudderplaatje, maar het gaat naar mijn idee te hard. Het gaat toch borrelen, terwijl er wordt gezegd dat af en toe een 'BLOB' het beste is. Hoe kan ik dat oplossen, een kleiner pitje heb ik niet op mijn gaskookplaat zitten!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:53:46 #16
45206 Pietverdriet
pi_38272690
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:49 schreef Rolex18038 het volgende:
Aardappel zit er al in, was iets te voorbarig.
Dat van de ontbijtkoek, geldt dat nog? Of is dat dubbelop, nu er al aardappel in zit?
Das dubbelop,
quote:
Overigens, ik heb de pan op het kleinste (gas)pitje staan, met sudderplaatje, maar het gaat naar mijn idee te hard. Het gaat toch borrelen, terwijl er wordt gezegd dat af en toe een 'BLOB' het beste is. Hoe kan ik dat oplossen, een kleiner pitje heb ik niet op mijn gaskookplaat zitten!
klein pitje is prima, mag best borrelen.
pi_38280476
Nadeel van te vroeg binden is kans op aanbranden, ontbijtkoek kan nog steeds. Ontbijtkoek bevat naast zijn bindende werking ook nog allemaal lekkere specerijen die goed bij stoofvlees passen, zoals bijvoorbeeld kaneel en steranijs.
Volgende keer vlees gewoon goed bruin bakken, iets donkerder mag zelfs ook wel. Je krijgt dan lekker aanbaksel in de pan, dat geeft enorm veel kleur, en ook de kleur van je vlees. Daarnaast is het voor de smaak ook super. De suikers in je vlees carameliseren en kleuren dus donker, en dat geeft ook de smaak. Toevoegen van zuur zorgt er voor dat dat het bindweefsel wordt afgebroken zoals iemand al opmerkte. Als ik geen wijn in huis heb gebruik ik ook wel eens een scheut cola. Uiteindelijk proef je dat niet, maar werkt het wel. Cola is vele malen zurer dan azijn.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 20:38:25 #18
45206 Pietverdriet
pi_38280532
* Pietverdriet wil wel weten hoe het stoofvlees is geworden.
pi_38281740
Piet!
Het sudderen gaat lekker hoor! Tot in de woonkamer te ruiken.
Jawel, afzuigkap is aanwezig, maar die heb ik uitgezet, ruikt mij te lekker... hahaha.

Vlees gaan we morgen lekker opeten. Staat nu inmiddels zo'n 5 uurtjes te sudderen.
De hoeveelheid vocht neemt niet echt af, dat komt waarschijnlijk door de Le Creuset gietijzeren braadpan, waarvan de deksel (naar het lijkt) vrijwel hermetisch afsluit.

Morgenmiddag even het gestolde vet van de jus afscheppen en nog even laten sudderen. Volgens mij moet het lekker worden.
pi_38283091
Het vet geeft de smaak, zou het lekker mee eten.
Ik stoof altijd zonder deksel, dan houd je een steeds smaakvollere jus over. Het vocht verdampt dan namelijk. Soms bind ik het met wat ontbijtkoek, maar ook met een klein scheutje aardappelzetmeel vind ik het wel te doen.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 22:37:59 #21
150010 KRS
Nee... niet "One"
pi_38285044
Gewoon een zakje vleesjuspoeder
pi_38287395
ik gebruik meestal een fleje bier
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_38287739
Inderdaad, flesje Guinness er bij in leeg kieperen. Het bier zelf is zeldzaam ondrinkbaar, maar bij stoof- en draadjesvlees....
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  zondag 28 mei 2006 @ 00:34:48 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38289646
Even wat kotssmilies enzo verwijderd.

Ben trouwens wel benieuwd hoe het geworden is de jus en het vlees
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38308609
Vanavond de draadjesvlees gegeten!!

het was heeeeeeeeeerlijk

Met dank aan de reageerders op mijn vraag

Nog volop over, dusssssss, morgen maar weer (dan is het volgens mij nóg lekkerder).
  zondag 28 mei 2006 @ 21:00:16 #26
45206 Pietverdriet
pi_38312659
* Pietverdriet eet zometeen ook stoofvlees met rode kool, restje van vrijdag
pi_38316519
Lekker Piet, ik heb ook riblappen liggen voor binnenkort.
(voor de 31e)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')