abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38146484
Hallo, ik fotografeer (recreatief) al jaren, meer dan de gemiddelde persoon, en heb ook ALTIJD een camera bij me. Sinds enkele maanden heb ik een Nikon D70 en heb zoveel ontzettend leuke (en soms volgens andere ook wel goeie) foto's gemaakt, en ik ben er zo mee bezig, dat ik eigenlijk heel graag een cursus wil volgen. Kort, intensief, en professioneel. Kortom echt een goeie. Het is zo moeilijk om via internet, waar meerdere cursussen aangeboden worden, te weten welke mij kunnen bieden waarnaar ik op zoek ben. Misschien dus onder jullie, de fanatieke hobbyisten?? Of professionals?? Ik zou het zo op prijs stellen!!! Het liefst een cursus die snel begint. Het hoeft wat mij betreft ook niet perse een gerenomeerd bedrijf te zijn, mag ook een fotograaf (ie) opleider/ in training, of iets anders.... ook iemand die de kneepjes van een goed bewerkingsprogramma kan aangeven.

alvast bedankt voor de reacties, waarop ik hoop.
Peggy-Sue
  woensdag 24 mei 2006 @ 01:59:53 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_38148578
weggegooid geld als je het mij vraagt, lees boeken of magazines en je steekt er veel meer van op
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 24 mei 2006 @ 09:35:27 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_38152120
idd, wat Re zegt.

Mijn zus (ook geen beginner) had ook een cursusje gevolgd waar ze eigenlijk niks geleerd heeft. Achteraf vond ze het zonde van haar geld.
Maar wat Re al zegt, fotobladen kopen (ik vind de engelse het beste wat hints, tips en adviezen), een paar boeken aanschaffen en zelfstudie. Dat haal je er toch wel het meest uit. En dan nog meegaan met FOT meets, daar leer je ook een hoop van (vind ik)
Dit boek vind ik zelf erg leerzaam.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_38189053
Bedankt voor de info - hier was ik al bang voor................ hmm nu wat, boeken en verder, ik probeerde een foto te uploaden voor commentaar maar het is mij niet gelukt, wist niet goed hoe verder omdat er een url verzocht werd, en kon daar geen info op de site over vinden (misschien niet goed gekeken)??
pi_38189066
Is er nu iemand online voor advies (02h59)??
  donderdag 25 mei 2006 @ 03:05:14 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_38189099
pi_38189146
Peggy, zorg allereerst dat je foto niet breder dan 550 pixels is. Je moet hem dan uploaden naar een locatie op het web, bijvoorbeeld eigen webspace als je die hebt, of een speciale site zoals www.photobucket.com waar je gratis ruimte kunt krijgen voor je foto's. Onthoud de locatie (URL) van je foto. In je Fok-bericht zet je vervolgens die locatie met [ img ] ervoor en [ /img ] er achter (zonder de spaties binnen die vierkante haakjes). Je foto wordt dan zichtbaar in het bericht.
pi_38189164
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:58 schreef Peggy-Sue het volgende:
Bedankt voor de info - hier was ik al bang voor................ hmm nu wat, boeken en verder, ik probeerde een foto te uploaden voor commentaar maar het is mij niet gelukt, wist niet goed hoe verder omdat er een url verzocht werd, en kon daar geen info op de site over vinden (misschien niet goed gekeken)??
een foto in jpg of png formaat ( daar eindigt de bestandsnaam op) max grootte 300kb
en dan hier: http://upload.server8.org/
uploaden
de link van de foto daar kopiëren en hier plakken in het reageervenster .
zet er [img ] omheen [/img ] zonder de spaties en je hebt een plaatje
( alleen breder dan het scherm willen de moderators niet hebben, vandaar maximum grote 550 pixels.)

te moeilijk?
gewoon naar http://upload.server8.org/ dan uploaden en alleen de link hier posten
dag
  donderdag 25 mei 2006 @ 03:21:31 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_38189165
http://tinypic.com/

is ook een goed alternatief, dan geeft tie al automatisch de code aan die je hier in kan plakken (die tussen de [img] tags
  donderdag 25 mei 2006 @ 09:17:55 #10
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_38190023
http://xs.to kan je ook je foto's dumpen. Ik heb een cursus gedaan bij de plaatselijke fotoboer. Deze vertelt precies hoe je camera werkt en waar je zo overal rekening mee moet houden. Voor indoor en outdoor. Misschien heeft de plaatselijke fotoboer ook wel zo'n cursus. En natuurlijk veel boeken lezen en veel foto's maken.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  donderdag 25 mei 2006 @ 13:16:59 #11
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_38195947
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 02:58 schreef Peggy-Sue het volgende:
Kijk even in [US] FAQ daar staat een behoorlijke hoeveelheid servers waar je kunt uploaden.

Wat je foto-cursus betreft: kijk eens in fotografie cursus les 1 en fotografie cursus les 2
De hele cursus vind je hier
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_38239465
Weereens bedankt, ben nu een free server aan het uitzoeken, heb in de eerste instantie de eerste van het lijstje gepakt Picserver, maar vond dat de eerste paar links die ik opende wel erg expliciet sexueel getint waren, op zich geen probleem, maar vraag me wel af of er nog favorieten free servers aan te bevelen zijn - en waarom? Ik heb trouwens na jullie advies contact gelegd met een fotograaf die mij 1 op 1 prive wat technieken wil aanleren - dus geen officieele cursus - perfekt. Ook die boeken ga ik zeker bestellen, en ben ook begonnen met die online lesjes door te nemen - ook bedankt daarvoor. Een hoop dingen tegelijk dus!! :-) Verder nog een vraag: als ik nu (straks) kies om foto's te uploaden (op een freeserver) welke is dus volgens jullie de beste van alle free aanbieders, en welke heeft dan ook de mogelijkheid tot het beste "displayen" van de foto's qua navigatie/intuitief en mogelijkheid tot mooie diavoorstelling?? Sorry dat ik meteen zoveel vraag..... en weinig input zelf geef op dit moment, komt wel...
thnx
  vrijdag 26 mei 2006 @ 19:10:34 #13
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_38241331
Eerst maar een antwoord waar je mogelijk helemaal niks aan hebt:
Een paar van ons (ikzelf, en balckbully volgens mij ook nog steeds) draaien zelf thuis een server (lees: omgebouwde oude PC) waarop we onze foto's hosten. Dan zijn er nog een paar mensen (Re, H-Master-II, Shark.Bait) die serverruimte huren. Dat zijn dus ook opties.

Als je wilt weten waar je het beste kunt plaatsen kun je beter even langs US gaan, daar posten ze veel meer privé foto's vanaf die servers dan hier.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 29 mei 2006 @ 17:05:52 #14
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_38337472
Picserver ligt er ook behoorlijk vaak uit.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_38400825
Even meehoppen op dit topic. Ik ben op zoek naar een boek dat mij op een duidelijke manier uitlegt hoe ik basisbewerkingen op foto's kan plegen met Photoshop (CS2). En dan heb ik het echt over dingen als: contrast/helderheid, shadow/highlights, kleuren, etc. Het zou fijn zijn als het boek dan ook uitlegt waar je op moet letten, wat best practices zijn, etc. Heel veel boeken die ik voorbij zie komen leggen alleen uit hoe de tool werkt en wat je er mee kunt, maar niet wat nou de beste keuze is in welke omstandigheden. Het liefst ook met 'good/bad' voorbeelden.

Probleem is dat ik niet echt een creatief oog heb, als ik aan die schuifjes loop te priegelen zie ik wel dat er 'iets' veranderd, en in extreme gevallen zie je natuurlijk wel dat het niet goed is, maar verder 'doe ik maar wat'. Een boek dat uitlegt wanneer je welke keuzes maakt zou dus fijn zijn. En nee, gewoon doen is geen optie want dat doe ik al zo lang. .

Oh, het zou helemaal ideaal zijn als het een Nederlands boek is dat een Engelse Photoshop behandelt. Maar dat is optioneel.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:40:02 #16
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_38436780
misschien is dit iets?

ik weet niet of er een nieuwere versie is. Ik weet wel dat 99.999999% van de boeken in het nederlands alleen maar nederlandse software behandelen
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:10 schreef RonaldV het volgende:
Eerst maar een antwoord waar je mogelijk helemaal niks aan hebt:
Een paar van ons (ikzelf, en balckbully volgens mij ook nog steeds) draaien zelf thuis een server (lees: omgebouwde oude PC) waarop we onze foto's hosten. Dan zijn er nog een paar mensen (Re, H-Master-II, Shark.Bait) die serverruimte huren. Dat zijn dus ook opties.

Als je wilt weten waar je het beste kunt plaatsen kun je beter even langs US gaan, daar posten ze veel meer privé foto's vanaf die servers dan hier.
En er zijn mensen zoals moi die thuis een server hebben staan EN heb server ruimte gehuurd hebben
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_38437065
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:40 schreef Shark.Bait het volgende:
misschien is dit iets?

[afbeelding]

ik weet niet of er een nieuwere versie is. Ik weet wel dat 99.999999% van de boeken in het nederlands alleen maar nederlandse software behandelen
[..]

En er zijn mensen zoals moi die thuis een server hebben staan EN heb server ruimte gehuurd hebben
In dat boek worden niet de dingen behandeld die Jarno wil weten. Daar leer je meer hoe je een andere lucht ergens inshopt of hoe je zelf een mooie spiegelende bal photoshopt.

Je hebt trouwens ook mensen die gewoon voor 3 servers betalen
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_38437787
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:47 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

In dat boek worden niet de dingen behandeld die Jarno wil weten.
Juist, het is moeilijk uitleggen wat ik wél precies zoek... Ik denk dat het wat meer basis is en dat het niet zoveel met PS te maken heeft. Ik wil eigenlijk weten wát goede/mooie kleuren zijn, wanneer een foto nu precies helder genoeg is, wanneer een foto te donker is, dat soort dingen. En ja, dat is voor elke foto anders, maar daar moeten toch richtlijnen voor zijn, theorietjes over zijn?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 1 juni 2006 @ 15:07:40 #19
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38437914
Het meeste heeft ook met 'feeling' te maken en persoonlijke smaak. Verder hou je bij digitaal altijd het eeuwige monitor-instelling verhaal. Ik hou zelf van vollere kleuren, zonder teveel van de echte kleuren af te wijken. Donker/licht, dat bepaal ik per foto, je kunt wel wat kennis opdoen door wat portfolio's van bekende fotografen te bekijken, spieken mag.
  donderdag 1 juni 2006 @ 15:09:21 #20
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_38437991
Ow ja en over cursussen; ik denk dat je alleen van het technische deel wat kunt opsteken, maar die info kun je ook vergaren op internet. Ik vind dat je fotograferen in de praktijk moet leren, desondanks zijn er heel wat opleidingen voor, dus er zal wel een nut achter zitten.
pi_38439392
Hmja, Het is lastig, er zijn gewoon te weinige goede tutorials en cursussen voor de digitale fotograaf, de meeste zijn echt photoshop werk en niet de echte fotobewerking, jammer.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_38444397
Voor de zoekenden naar Photoshop boeken, ik heb dit boek alweer een tijdje en dat bevalt prima. Goede info en voorbeelden, en genoeg om ook nog even op door te studeren.
  donderdag 1 juni 2006 @ 18:56:43 #23
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_38446616
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 14:40 schreef Shark.Bait het volgende:
Er is een versie "Photoshop CS2 and Digital Photography for Dummies". Met een aantal voor-en-na-foto's (oftewel "zo willen we het niet, en zo willen we het wel"). Maar ik denk niet dat het 100% is wat je bedoelt Jarno.
pi_38447673
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 15:03 schreef Jarno het volgende:

Ik wil eigenlijk weten wát goede/mooie kleuren zijn, wanneer een foto nu precies helder genoeg is, wanneer een foto te donker is, dat soort dingen.
Als je dat echt objectief wilt beoordelen moet je in iedere foto een testkaart meefotograferen :-)

Zorg allereerst dat helderheid en contrast van je monitor goed zijn afgesteld, bv. met dit testbeeld.

In het algemeen kun je zeggen..:
Contrast wordt te laag als puur wit en/of puur zwart uit de foto verdwijnen.
Contrast wordt te hoog als tussen zwart en wit geen complete reeks grijstinten te onderscheiden is.

Helderheid wordt te laag als delen die nog wit moeten zijn, grijs worden.
Helderheid wordt te hoog als delen die nog zwart moeten zijn, donkergrijs worden.

..maar het kan natuurlijk zijn dat je een scene gefotografeerd hebt die zelf qua helderheid of contrast afwijkend was. Daar moet je dan rekening mee houden.

De kleurbalans kun je goed krijgen door een deel van je foto dat grijs hoort te zijn (donker of licht maakt niet uit maar liever geen echt wit of zwart) te selecteren en je software aan de hand daarvan de balans te laten wijzigen. Daarna kun je de intensiteit nog wat naar smaak aanpassen (bij veel foto's die ik op Fok zie is die intensiteit erg hoog - dat is nu even modieus, maar ik vraag me af of dat over een paar jaar nog steeds mooi gevonden wordt).
pi_38449822
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 18:56 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Er is een versie "Photoshop CS2 and Digital Photography for Dummies". Met een aantal voor-en-na-foto's (oftewel "zo willen we het niet, en zo willen we het wel"). Maar ik denk niet dat het 100% is wat je bedoelt Jarno.
Hey Gao! !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')