abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38121173
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:43 schreef dryfit het volgende:

[..]

Iemand die over de rug meekijkt kan ook mee kijken als je root pass gebruikt. 1 keer mee kijken als je ze in typed is genoeg. Verder gebruik je sudo op de zelfde tijdstip als je root moet gebruiken. Bv config , installatie etc.
sudo pass wordt niet meer of minder gevraagd dan een root pass.
Je hebt enigzins gelijk, ik gebruik sudo echter zonder passwoorden voor een aantal veelgebruikte programma's en heb dus enkel kritiek op de hoeveelheid programma's die bij ubuntu standaard met sudo zijn te draaien. Ik gebruik dus zelden het root paswoord en zie dus niet de toegevoegde waarde.
pi_38121241
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:46 schreef wijsneus het volgende:

[..]

system -> install software -> games ->freecell -> Ok?
Nog makkelijker.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 13:55:51 #53
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38121310
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:41 schreef sampoo het volgende:

[..]

sudo dpkg zonder noodzakelijke password?
Daar ging het nou over. En oma vind echt kaarten minder gezellig dan aan de pc kaarten, dat doet ze heel de dag.

Met sudo gebruik je hetzelfde wachtwoord voor als dat je een user bent. Sloop sudo en je hebt alleen nog root, welke een ander password nodig heeft/zou hebben. En dat wil ik omalief niet uitleggen.
Blijft u vooral vrolijk, ook na het lezen van deze post!
pi_38121338
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:52 schreef sampoo het volgende:

[..]

Je hebt enigzins gelijk, ik gebruik sudo echter zonder passwoorden voor een aantal veelgebruikte programma's en heb dus enkel kritiek op de hoeveelheid programma's die bij ubuntu standaard met sudo zijn te draaien. Ik gebruik dus zelden het root paswoord en zie dus niet de toegevoegde waarde.
Kan je mij vertelen hoe je sudo gebruikt zonder pass?
pi_38121439
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:55 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Daar ging het nou over. En oma vind echt kaarten minder gezellig dan aan de pc kaarten, dat doet ze heel de dag.

Met sudo gebruik je hetzelfde wachtwoord voor als dat je een user bent. Sloop sudo en je hebt alleen nog root, welke een ander password nodig heeft/zou hebben. En dat wil ik omalief niet uitleggen.
sudo of root pass moeten alleen gebruikt worden door mensen die er verstand van hebben, nu lijkt me een oma geen crack op pc gebiedt en als ze dan toch van alles wil installeren zonder bij na te denken lijkt mij windows geschikter

En ik zou er voor zorgen dat ze alles al voorgeinstalleerd had, en anders zou ik langskomen om het te doen ziet ze me ook nog eens.
pi_38121462
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:56 schreef dryfit het volgende:

[..]

usernaam ALL=NOPASSWD:/usr/bin/programma,/usr/bin/programma2

in /etc/sudoers zetten.

Wel uitkijken welk programma je erin zet en natuurlijk de user .
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:01:22 #57
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38121498
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:56 schreef dryfit het volgende:

[..]

NOPASSWD and PASSWD

By default, sudo requires that a user authenticate him or herself before running a command. This behavior can be modified via the NOPASSWD tag. Like a Runas_Spec, the NOPASSWD tag sets a default for the commands that follow it in the Cmnd_Spec_List. Conversely, the PASSWD tag can be used to reverse things. For example:

ray rushmore = NOPASSWD: /bin/kill, /bin/ls, /usr/bin/lprm

would allow the user ray to run /bin/kill, /bin/ls, and /usr/bin/lprm as root on the machine rushmore as root without authenticating himself. If we only want ray to be able to run /bin/kill without a password the entry would be:

ray rushmore = NOPASSWD: /bin/kill, PASSWD: /bin/ls, /usr/bin/lprm

Note, however, that the PASSWD tag has no effect on users who are in the group specified by the exempt_group option.

By default, if the NOPASSWD tag is applied to any of the entries for a user on the current host, he or she will be able to run sudo -l without a password. Additionally, a user may only run sudo -v without a password if the NOPASSWD tag is present for all a user's entries that pertain to the current host. This behavior may be overridden via the verifypw and listpw options.
pi_38121588
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:00 schreef sampoo het volgende:

[..]

usernaam ALL=NOPASSWD:/usr/bin/programma,/usr/bin/programma2

in /etc/sudoers zetten.

Wel uitkijken welk programma je erin zet en natuurlijk de user .
thxs.

Maar je zet dus ook moedwillig je beveiliging lager dan standaard.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:05:49 #59
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38121651
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:59 schreef dryfit het volgende:

[..]

sudo of root pass moeten alleen gebruikt worden door mensen die er verstand van hebben, nu lijkt me een oma geen crack op pc gebiedt en als ze dan toch van alles wil installeren zonder bij na te denken lijkt mij windows geschikter

En ik zou er voor zorgen dat ze alles al voorgeinstalleerd had, en anders zou ik langskomen om het te doen ziet ze me ook nog eens.
Ik snap je punt, maar bekijk het oma standpunt uit de andere hoek.

In de repository is alles min of meer vertrouwd en gecontroleerd. Oma kan daar in de categorie games zomaar dingen aanklikken en ik weet eigenlijk zeker dat daar niets fout gaat. Bugs daargelaten. Dan is linux toch veel idealer als windows? Bij laatstgenoemde kan ze allerlei zooi downloaden en installeren en dan is de kans op spyware/adware/virii vele malen groter.

Als oma weet "hey hij vraagt wachtwoordje ik moet hier "blablavla" invullen" dan is het prima. Kan ze updaten en software installeren. En ik wil WEL een wachtwoord bij sudo, want synaptic of dpkg draaien zonder authenticatie nodig te hebben is gewoon erg dom.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:06:52 #60
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38121688
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:03 schreef dryfit het volgende:

[..]

thxs.

Maar je zet dus ook moedwillig je beveiliging lager dan standaard.
Voor die programma's, ja. En als je vanuit een process een ander process gestart krijgt, heb je de poppen aan het dansen uiteraard.

Dit kun je overigens wel weer tegengaan met het volgende lapje tekst:
http://www.courtesan.com/(...)enting_shell_escapes
pi_38121838
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:05 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Ik snap je punt, maar bekijk het oma standpunt uit de andere hoek.

In de repository is alles min of meer vertrouwd en gecontroleerd. Oma kan daar in de categorie games zomaar dingen aanklikken en ik weet eigenlijk zeker dat daar niets fout gaat. Bugs daargelaten. Dan is linux toch veel idealer als windows? Bij laatstgenoemde kan ze allerlei zooi downloaden en installeren en dan is de kans op spyware/adware/virii vele malen groter.

Als oma weet "hey hij vraagt wachtwoordje ik moet hier "blablavla" invullen" dan is het prima. Kan ze updaten en software installeren. En ik wil WEL een wachtwoord bij sudo, want synaptic of dpkg draaien zonder authenticatie nodig te hebben is gewoon erg dom.
ok understand it now. Als standaard gebruiker vind ik dat je wel bij add/remove van (k)ubuntu moet kunnen zonder pass, alleen als je synaptic/adept gaat gebruiken dan vind ik dat je sudo/root nodig hebt.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:12:35 #62
38856 Willaaam
De enige echte!
pi_38121883
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:11 schreef dryfit het volgende:

[..]

ok understand it now. Als standaard gebruiker vind ik dat je wel bij add/remove van (k)ubuntu moet kunnen zonder pass, alleen als je synaptic/adept gaat gebruiken dan vind ik dat je sudo/root nodig hebt.
Volledig mee eens. Die add-remove is inderdaad ook erg basale software die echt geen kwaad kan.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:15:30 #63
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38121996
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 13:16 schreef SpuitElf het volgende:

[..]

Welke ben je aan 't downloaden? 5.10 (Breezy Badger) of 6.06 (Dapper Drake)? Dit omdat die laatste, die nu in beta is, begin juni als final zal wordne uitgebracht. In principe moet je trouwens wel van 5.10 gewoon kunnen upgraden, dus 't zal niet zo'n groot probleem zijn, hoogstens verouderde software..

't is maar dat je 't weet
kubuntu 5.10
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_38122157
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:15 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

kubuntu 5.10
Kan je toch beter kubuntu dapper 6.06 nemen die is stukken stabieler. Kubuntu was een beetje het stiefkindje en werd minder aandacht gegeven. Nu is dat beter en 6.06 is een hele verbetering.

Als je ubuntu 5.10 had genomen had het niet veel uitgemaakt met dapper 6.06.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:22:35 #65
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38122266
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:12 schreef Willaaam het volgende:

[..]

Volledig mee eens. Die add-remove is inderdaad ook erg basale software die echt geen kwaad kan.
Niet perse.

Ik meen dat dit programma uitgaat van 'desktop' files dus hier zou in theorie ook mysql, apache en php kunnen staan

Enne Oma speelt maar Galaxa Van het weekend kwam ik die tegen in de repo's en ik speel de hele week al niets anders meer
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_38122632
Jullie vergeten het belangrijkste van sudo:

Wanneer je bijvoorbeeld iets wilt verwijderen, en je cd't naar de map toe, kun je onderweg geen rare dingen doen omdat je geen rechten hebt.

Wanneer je bijvoorbeeld iets wilt weghalen in een map, moet je het weloverwogen besluit nemen:
sudo rm -rf file.ext

Het is gewoon wat veiliger voor heel je systeem, dan als root door je schijf heen te knallen.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:33:51 #67
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38122738
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:20 schreef dryfit het volgende:

[..]

Kan je toch beter kubuntu dapper 6.06 nemen die is stukken stabieler. Kubuntu was een beetje het stiefkindje en werd minder aandacht gegeven. Nu is dat beter en 6.06 is een hele verbetering.

Als je ubuntu 5.10 had genomen had het niet veel uitgemaakt met dapper 6.06.
ok zal 'm ff downloaden
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  dinsdag 23 mei 2006 @ 14:38:42 #68
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38122914
op de downloadsite staat alleen 5.10 breezy
waar is die versie 6 dan?
pi_38123149
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:38 schreef Karzeuler het volgende:
op de downloadsite staat alleen 5.10 breezy
waar is die versie 6 dan?
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/dapper/flight-7/

Text mode cd nemen weet namelijk niet of de livecd installer al goed werkt. Text installer werkt goed. en staat ook een torrent in de lijst ergens.

[ Bericht 6% gewijzigd door dryfit op 23-05-2006 15:02:21 ]
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:00:48 #70
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38123784
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:45 schreef dryfit het volgende:

[..]

http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/dapper/flight-7/

Text mode cd nemen weet nammelijk niet of de livecd installer al goed werkt. Text installer werkt goed. en staat ook een torrent in de lijst ergens.
thnx hijs aan t downloaden
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:02:16 #71
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_38123851
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:45 schreef dryfit het volgende:Text mode cd nemen weet nammelijk niet of de livecd installer al goed werkt. Text installer werkt goed. en staat ook een torrent in de lijst ergens.
neem aan dat ze niet iets op de markt brengen dat totaal niet werkt, lijkt me
pi_38124057
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 14:31 schreef Woutey het volgende:
Jullie vergeten het belangrijkste van sudo:

Wanneer je bijvoorbeeld iets wilt verwijderen, en je cd't naar de map toe, kun je onderweg geen rare dingen doen omdat je geen rechten hebt.

Wanneer je bijvoorbeeld iets wilt weghalen in een map, moet je het weloverwogen besluit nemen:
sudo rm -rf file.ext

Het is gewoon wat veiliger voor heel je systeem, dan als root door je schijf heen te knallen.
bwoch, voor de liefhebbers is er nog steeds sudo -s hoor
pi_38124091
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:02 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Het is dan ook nog niet op de markt. Het is nog beta.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 15:10:51 #74
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_38124199
Live CD Dapper werkt perfect.
Heb ik ook gebruikt de laatste keer

Karzeuler na installatie hier reggen: http://www.ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=73 dan kan ik je helpen
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_38124637
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 15:02 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Tis nog beta dus op dit moment wel

edit. hmm was al gepost. he spuitelf naam ruilen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')