Wat maakt hem mac achtig? Omdat de start gedeelte bovenin staat inplaats van beneden?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:57 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Modieus kan ik inkomen, maar windowsachtig? De standaard WM is gnome, die is eerder mac-achtig.
Welke ben je aan 't downloaden? 5.10 (Breezy Badger) of 6.06 (Dapper Drake)? Dit omdat die laatste, die nu in beta is, begin juni als final zal wordne uitgebracht. In principe moet je trouwens wel van 5.10 gewoon kunnen upgraden, dus 't zal niet zo'n groot probleem zijn, hoogstens verouderde software..quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:02 schreef Karzeuler het volgende:
zo, ik ben begonnen met de download van Kubuntu!
de eerste stap uit de lijdensweg die Windows heet![]()
nog 480 MB en dan begint de vrijheid![]()
?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:01 schreef muhammad_ali het volgende:
Welke disto heeft op dit moment goede ondrsteuning voor raid drivers? Want bij ubuntu breezer kwam ik het istall scherm niet door en verneukte die mijn hd partitie's....
Wat ik bedoel is als je bij een vulnerability/bug op afstand de pc onder controle probeert te krijgen hoef je bij een root account alleen de pass te raden, en bij een sudo account moet je gebruiker en pass raden Om volledige controle te krijgen van dat systeem.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:14 schreef sampoo het volgende:
[..]
Sinds wanneer ben je verplicht om bij sudo een pass invoeren. Sudo is alleen handiger t.o.v root daar alleen de programma's die je hebt aangegeven als root worden gedraait. Ik hoef bijv. enkel sudo mcedit te starten om mcedit als root te draaien. Aangezien ubuntu standaard met sudo werkt, lijkt mij dat het aantal programma's die onder sudo kunnen draaien een stuk groter moet zijn.
ho! halt! stop!quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:39 schreef sampoo het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook niet ideaal. root is blijkbaar enkel vervangen door jezelf en als iemand je gewone password weet dan weet men in feite ook meteen je "root" aangezien men dan toegang heeft tot de sudo commands.
Eh. Niet om het 1 of ander maar ALLEMAAL ondersteunen ze raid.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:01 schreef muhammad_ali het volgende:
Welke disto heeft op dit moment goede ondrsteuning voor raid drivers? Want bij ubuntu breezer kwam ik het istall scherm niet door en verneukte die mijn hd partitie's....
Hoe er om wordt gegaan met bijvoorbeeld de windows. Onder Windows/KDE ben je veel meer geneigd om in gemaximaliseerde windows te werken, onder Gnome/Mac maximaliseer je de windows minder snel. (onder oudere mac ossen kon je niet eens een window maximaliseren)quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:15 schreef dryfit het volgende:
[..]
Wat maakt hem mac achtig? Omdat de start gedeelte bovenin staat inplaats van beneden?
Weet je dat je KDE meer op een mac kan laten lijken dan Gnome.( Locatie,edit,view,bookmarks,tools,settings,help Boven in je beeld zetten zoals een mac dat heeft )
Gnome heeft alleen betere themes die mooier zijn dan de kde theme ( mac themes ).
Mac OSX doet trouwens iets vergelijkbaars.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:22 schreef wdn het volgende:
[..]
ho! halt! stop!
sudo is verstandiger.
Indien iemand in een normale niet-sudo machine wilt inbreken weet hij 1 ding zeker. De username die hij moet hebben it ROOT. Hij mist dus alleen het wachtwoord.
Om onder Ubuntu iets te doen als root heeft die persoon dus EN username EN wachtwoord nodig.
De Ubuntu-manier is veiliger.
Het is de distro die het meest up-to-date is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:24 schreef thedude0 het volgende:
arch linux is de beste linux distro.
Oma wilt een kaartspelletje installeren.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:05 schreef sampoo het volgende:
[..]
Je oma hoeft niets te weten over een rootwachtwoord. Die gebruik je als oma zegt dat iets niet goed werkt.
Dit natuurlijk wel onder de soms discutable aanname dat je alle gebruikers die in kunnen loggen op een bepaald systeem vertrouwtquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:22 schreef wdn het volgende:
[..]
ho! halt! stop!
sudo is verstandiger.
Indien iemand in een normale niet-sudo machine wilt inbreken weet hij 1 ding zeker. De username die hij moet hebben it ROOT. Hij mist dus alleen het wachtwoord.
Om onder Ubuntu iets te doen als root heeft die persoon dus EN username EN wachtwoord nodig.
Oma vind echt kaart spelletje gezelliger en leuker dan een pc kaart spelletje.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:29 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Oma wilt een kaartspelletje installeren.
Een niet ervaren linux gebruiker zou dus geen admin moeten zijn.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:32 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dit natuurlijk wel onder de soms discutable aanname dat je alle gebruikers die in kunnen loggen op een bepaald systeem vertrouwt![]()
En dan bedoel ik niet alleen dat er kwaadwillende mensen zijn, maar ook stomme mensen.
Een beetje sukkel van een niet-ervaren linux gebruiker zou je nu op msn kunnen vragen om "sudo rm -rf /" te doen omdat ie dan kan lachen en het hele systeem ligt in puin.
Je kan per gebruiker instellen of hij sudo mag gebruiken. En domme mensen zoals jou die zo'n commando zou in type zou ik het uit zettenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:32 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dit natuurlijk wel onder de soms discutable aanname dat je alle gebruikers die in kunnen loggen op een bepaald systeem vertrouwt![]()
En dan bedoel ik niet alleen dat er kwaadwillende mensen zijn, maar ook stomme mensen.
Een beetje sukkel van een niet-ervaren linux gebruiker zou je nu op msn kunnen vragen om "sudo rm -rf /" te doen omdat ie dan kan lachen en het hele systeem ligt in puin.
De ts heeft ooit al een keer linux gebruikt dus hij is geen newbie.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:29 schreef wdn het volgende:
[..]
Het is de distro die het meest up-to-date is.
Maar het is zeker NIET newbie-vriendelijk.
Wijsneus: kde/gnome/fluxbox/xfce. Zolang het onder Linux is zal het me worst wezen
Alleen ben je bij Ubuntu iets minder beschermd tegen gevaren van binnen (aannemend dat je je lilo/grub beschermd hebt, maar dat is distro-onafhankelijk). Iemand hoeft enkel over je rug mee te kijken bij dagelijks gebruik en je bent de klos. De rootpaswoord hoef je in feite zelden te gebruiken en je zult er iets verstandiger mee omspringen dan het dagelijks gebruikde paswoord. Verder kan je natuurlijk ook remote (root)login blokkeren.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:22 schreef wdn het volgende:
[..]
ho! halt! stop!
sudo is verstandiger.
Dat iemand ooit een keer "linux" heeft gebruikt wil nog niet zeggen dat hij al wat meer kennis heeft. Hoewel je snel leert met commando's en andere dingen om te gaan bij arch linux wil nog niet zeggen dat het de distro is om me te starten of te leren.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:35 schreef thedude0 het volgende:
[..]
De ts heeft ooit al een keer linux gebruikt dus hij is geen newbie.
Maar goed, aangezien hij meteen maar kubuntu ging downloaden zonder eerst naar de adviezen te kijken zoekt ie het maar uit.
sudo dpkg zonder noodzakelijke password?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:29 schreef Willaaam het volgende:
[..]
Oma wilt een kaartspelletje installeren.
De gebruiker neemt dit over, en het systeem vraagt om een wachtwoord. Als je de gebruiker wijsmaakt dat alles waarvoor een wachtwoord nodig is potentieel gevaarlijk is voor het systeem dan zal deze twee keer nadenken voordat hij zijn wachtwoord invoertquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:32 schreef TR08 het volgende:
[..]
Iemand die over de rug meekijkt kan ook mee kijken als je root pass gebruikt. 1 keer mee kijken als je ze in typed is genoeg. Verder gebruik je sudo op de zelfde tijdstip als je root moet gebruiken. Bv config , installatie etc.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:36 schreef sampoo het volgende:
[..]
Alleen ben je bij Ubuntu iets minder beschermd tegen gevaren van binnen (aannemend dat je je lilo/grub beschermd hebt, maar dat is distro-onafhankelijk). Iemand hoeft enkel over je rug mee te kijken bij dagelijks gebruik en je bent de klos. De rootpaswoord hoef je in feite zelden te gebruiken en je zult er iets verstandiger mee omspringen dan het dagelijks gebruikde paswoord. Verder kan je natuurlijk ook remote (root)login blokkeren.
Verder laat Ubuntu op andere fronten wat steken vallen (iets minder behoudend/stable en de gebruikers die men mijn inziens aantrekt met al het "gemakkelijke"). Ik snap waarom het populair is geworden maar het is het niets voor mij.
system -> install software -> games ->freecell -> Ok?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:41 schreef sampoo het volgende:
[..]
sudo dpkg zonder noodzakelijke password?
Je gebruikt een rootpassword net zo vaak als een sudo password.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:36 schreef sampoo het volgende:
[..]
Alleen ben je bij Ubuntu iets minder beschermd tegen gevaren van binnen (aannemend dat je je lilo/grub beschermd hebt, maar dat is distro-onafhankelijk). Iemand hoeft enkel over je rug mee te kijken bij dagelijks gebruik en je bent de klos. De rootpaswoord hoef je in feite zelden te gebruiken en je zult er iets verstandiger mee omspringen dan het dagelijks gebruikde paswoord. Verder kan je natuurlijk ook remote (root)login blokkeren.
Verder laat Ubuntu op andere fronten wat steken vallen (iets minder behoudend/stable en de gebruikers die men mijn inziens aantrekt met al het "gemakkelijke"). Ik snap waarom het populair is geworden maar het is het niets voor mij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |