abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38113420
khad dit eerst als reactie in een nieuwsbericht geplaatst, is opeens weg (verwijderd?) dus dacht dat ik 't hier maar zou plaatsen:

Waarom zeuren mensen (hier op fok) toch altijd over de spelling en gramatica van andere mensen die hier op fok posten. Feit is, dat Nederlands een BEDACHTE taal is, er waren eerst alleen maar dialecten, 't bestuur sprak latijn om effectief met andere regio's te kunnen communiceren. Verschillen tussen 'hen' en 'hun' zijn allemaal bedacht door een stel mannen wat rond 'n tafel is gaan zitten om het 'nederduits' (zo heette de taalgroep die hier wordt gesproken tot zo'n 200 jaar geleden) te bedenken. Als iemand de zin 'groter als mij' gebruikt is dat fout volgens die regels, maar die regels zijn nog jong, en er zitten veel fouten in. Ook is 't makkelijker om na een medeklinker met een klinker 't volgende woord te beginnen, dus groter als mij spreekt gewoon makkelijker dan groter dan ik. Mensen moeten niet doen alsof gramatica en spelling heilig zijn, er zitten nog genoeg kinderproblemen in onze taal, die feitelijk één van de jongste talen is (in 1930 was er pas een nederlandstalige universiteit).
pi_38113573
Gramwattes?
pi_38113627
Gramatica .

Knul, als er niemand erop gaat letten, dan zal de taal verder aftakelen tot het een soort Fries/Breezah-taal wordt. Daarom blijft het van belang dat we zelfs de kleinste foutjes corrigeren.
pi_38113649
Dat is toch meer dan genoeg tijd om het allemaal prima onder de knie te krijgen.
pi_38113683
Grappig dat het altijd mensen zijn die zelf niet kunnen spellen, die zeiken over het feit dat er spellingsregels zijn
  dinsdag 23 mei 2006 @ 09:59:41 #6
140580 Charizma
El Cohones Grande
pi_38113705
geev mei muar engels !
Be water my friend
pi_38113725
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 09:57 schreef Knuffleheinz het volgende:
Dat is toch meer dan genoeg tijd om het allemaal prima onder de knie te krijgen.

On topic: Er moet toch wel een beetje eenheid blijven lijkt mij hé .
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_38113773
Ehm, zijn alle talen niet bedacht?Elke taal heeft regels. Ga eens kijken naar bijvoorbeeld het thais. Het is toch volstrekt normaal om juist te spellen. Tuurlijk is er een aantal belachelijke regeltjes, vooral voor wat betreft de de laatste aanpassingen in de nieuwe spelling. Maar daarom hoef je je nog niet te verschuilen achter het smoesje dat er teveel regeltjes zijn. Stomme fouten staan gewoon dom. Punt uit.
nb: Gramatica is met dubbel m.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_38113828
Ik zeik niet dat 'r spellingsregels zijn. ik zeik dat die spellingsregels nog relatief nieuw zijn, en vaak onlogisch. mensen moeten niet denken dat die spelling heilig is, tis gewoon bedacht door wat mensen 200 jaar geleden die teveel tijd hadden en er zaten ook heel wat ideeën bij die gelijk geschrapt zijn, maar sommige stomme dingen zijn erdoorheengegaan. Hen en hun is bijvoorbeeld wel een regel die erdoorheen is gekomen, maar hem en hum niet, sterker nog, als mensen dat gebruiken worden ze beschuldigd van slecht nederlands(!)? Ik vind 't gewoon krom dat mensen niet naar de booschap van iemand kijken als die een paar fouten maakt, in een op zich onlogische taal.
pi_38113915
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 09:48 schreef Nachtrog het volgende:
khad dit eerst als reactie in een nieuwsbericht geplaatst, is opeens weg (verwijderd?) dus dacht dat ik 't hier maar zou plaatsen:

Waarom zeuren mensen (hier op fok) toch altijd over de spelling en gramatica van andere mensen die hier op fok posten. Feit is, dat Nederlands een BEDACHTE taal is, er waren eerst alleen maar dialecten, 't bestuur sprak latijn om effectief met andere regio's te kunnen communiceren. Verschillen tussen 'hen' en 'hun' zijn allemaal bedacht door een stel mannen wat rond 'n tafel is gaan zitten om het 'nederduits' (zo heette de taalgroep die hier wordt gesproken tot zo'n 200 jaar geleden) te bedenken. Als iemand de zin 'groter als mij' gebruikt is dat fout volgens die regels, maar die regels zijn nog jong, en er zitten veel fouten in. Ook is 't makkelijker om na een medeklinker met een klinker 't volgende woord te beginnen, dus groter als mij spreekt gewoon makkelijker dan groter dan ik. Mensen moeten niet doen alsof gramatica en spelling heilig zijn, er zitten nog genoeg kinderproblemen in onze taal, die feitelijk één van de jongste talen is (in 1930 was er pas een nederlandstalige universiteit).
Waarom pas je die zelfbedachte handigheid dan niet constant toe, maar alleen in het uitzonderingsgeval van "groter als mij"? Zo leer ik jouw taal nooit. Het barst van de medeklinkers na medeklinkers, ik zou het nooit uit kunnen spreken, die tekst van jou.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_38113974
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:07 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Waarom pas je die zelfbedachte handigheid dan niet constant toe, maar alleen in het uitzonderingsgeval van "groter als mij"? Zo leer ik jouw taal nooit. Het barst van de medeklinkers na medeklinkers, ik zou het nooit uit kunnen spreken, die tekst van jou.
Ik zeg niet dat dat altijd moet, ik zeg alleen dat 't logisch is als mensen die fout maken. Ik geef enkel een voorbeeld van het feit dat sommige regels in de praktijk gewoon niet altijd even goed uitpakken.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:09:42 #12
91856 Stretto
..........
pi_38113976
Taal is gewoon iets dat je moet beheersen, en als je het niet kunt dan ga je maar oefenen
╔══════╗
╚══════╝
╔══════╗
╚══════╝
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:12:36 #13
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_38114060
Nachtrog heeft wel een punt. Veel regels zijn inderdaad betrekkelijk nieuw (een van de strengste puristen van Charivarius, eerste helft twintigste eeuw) en/of kunstmatig (het verschil tussen 'hun' en 'hen' is bedacht in de zeventiende eeuw, de tijd van P.C. Hooft, die inderdaad ook nog even geëxperimenteerd heeft met 'hum' en 'hem').
Maar dat is niet uniek voor het Nederlands. Heel veel landen hebben, meestal tijdens of vlak na de Renaissance, een periode gekend waarin intellectuelen een nationale eenheid probeerden te smeden door onder andere gemeenschappelijke taalregels op te stellen.
pi_38114070
Nederlands is opzich een moeilijk taal vergeleken met andere talen, maar wat is nou daadwerkelijk je punt? Denk je dat de Nederlandse taal, omdat jij deze niet (kunt) beheersen, nu wordt aangepast? Sommige dingen moet je nou eenmaal leren en oefenen zoals Stretto al zei.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_38114197
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:09 schreef Nachtrog het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat dat altijd moet, ik zeg alleen dat 't logisch is als mensen die fout maken. Ik geef enkel een voorbeeld van het feit dat sommige regels in de praktijk gewoon niet altijd even goed uitpakken.
Dat geldt voor iedere taal op de wereld, kijk eens naar de heisa bij onze oosterburen over de de spellingsregels. Jij wilt beweren dat er je rustig fouten mag maken omdat onze spellingsregels jong zijn en op afspraken gebaseerd, maar elke taal is op een gegeven moment geformaliseerd in spellingsregels. Spelling en grammatica zijn ten alle tijden een kwestie van afspraak, er bestaat geen natuurlijke spelling/grammatica voor welke taal dan ook, dat geldt zelfs voor Latijn en Chinees (in talloze dialecten).
twee violen en een trommel en een fluit
pi_38114202
Hmmm.... die opmerking over Fries/Breezah... voor zover ik het kan volgen verpaupert het Fries niet echt heel erg. Maar het gebruik van de Nederlandse taal van tegenwoordig...

Ik las laatst een blad dat wordt uitgegeven voor studenten van TU's en hogescholen voor techniek. Een heel interessant artikel, ware het niet dat het zo stikvol misplaatst en slecht taalgebruik zit, dat ik het gewoon niet uit heb kunnen lezen. Waarom? Ik heb vroeger ook in de redactie van een faculteitsblad gezeten, maar dat mocht ons echt niet overkomen...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:29:47 #17
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_38114575
Gramatica

kutvmbo-er
Doei.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:30:28 #18
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_38114601
Theater, Taal en kunst? -->
Doei.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:31:04 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_38114623
Ik had een topic over 'speling en grammatica' wel heel interessant gevonden.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:38:39 #20
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_38114843
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik had een topic over 'speling en grammatica' wel heel interessant gevonden.
Doei.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:39:43 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_38114878
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:38 schreef Faithy het volgende:
speling
Dank je, ik vond 'm ook heel lollig.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:40:18 #22
6915 Faithy
Kutwijf.
pi_38114895
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:39 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dank je, ik vond 'm ook heel lollig.
ach, heb geen moer te doen op mn werk, ik vind dus alles lollig maargoed, het is hoe dan ook wel leuk
Doei.
  dinsdag 23 mei 2006 @ 10:47:15 #23
63606 Vapo
Narcist
pi_38115096
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 09:48 schreef Nachtrog het volgende:
Ook is 't makkelijker om na een medeklinker met een klinker 't volgende woord te beginnen, dus groter als mij spreekt gewoon makkelijker dan groter dan ik.
Dan zou "groter als ik" nog beter klinken volgens jouw strategie. Je bent dus blijkbaar niet alleen te dom om normaal Nederlands te spreken/schrijven, maar ook nog eens te lui om je eigen fouten goed te verdedigen
Continiously stating the very obvious
pi_38115123
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 10:47 schreef Vapo het volgende:

[..]

Dan zou "groter als ik" nog beter klinken volgens jouw strategie. Je bent dus blijkbaar niet alleen te dom om normaal Nederlands te spreken/schrijven, maar ook nog eens te lui om je eigen fouten goed te verdedigen
Scherp! 14.gif.
pi_38115515
FOCK DE TAALPURISTEN
FOCK DE GRAMMATICA
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')