Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:27 |
Hoe ging t bij jullie?
Ik vond geschiedenis het deel van Vietnam erg meevallen, het deel over Nederland was iets moeilijker. Er stond ook een vraag uit een bron, waarom die school een plattelandsschool was, nu staat er bij de antwoorden omdat in mei de oudere weggaan en op het land helpen.
Nou sorry hoor ik heb dit nergens gelezen, nergens.
Nederlands viel ook behoorlijk mee, makkelijke teksten goed te doen. 214 woorden, met titel 227 |
BarraCupraCuda | maandag 22 mei 2006 @ 16:28 |
Geschiedenis ging bij mijn dinnetje ook goed. nederlands weet ik nog niet...ze heeft nog niet gebeld |
Dos37 | maandag 22 mei 2006 @ 16:29 |
ging wel goed. |
Klobbert | maandag 22 mei 2006 @ 16:29 |
Nederlands was weer simpeltjes... |
Floeperdepoep | maandag 22 mei 2006 @ 16:32 |
Omg telt titel mee, dan zit ik over 242  Zonder titel 238. Geschiedenis ubermakkelijk, die vraag waar jij op duid was gewoon een feit dat je moest leren |
JosvG | maandag 22 mei 2006 @ 16:35 |
Titel telt niet mee. Ik had 237 woorden, maar ik was de toegestane marge vergeten Dus ik had maar gewoon 17 woorden geschrapt en het een keer in het net overgeschreven, precies 220 woorden dus  |
Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:35 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:32 schreef Floeperdepoep het volgende:Omg telt titel mee, dan zit ik over 242  Zonder titel 238. Geschiedenis ubermakkelijk, die vraag waar jij op duid was gewoon een feit dat je moest leren Dom, meer woorden betekent dat je de moeilijkheidsgraad voor jezelf makkelijker maakt zeg maar, je moet je dus aan het aantal woorden houden. Bij 10 meer woorden heb je volgens mij al een punt aftrek.
Het is mij niet duidelijk of de titel meetelt, heel veel zeggen van niet, anderen weer wel. Zelfs een oud-docent op www.examen.nl zegt van wel, mijn leraar weer niet. |
Floeperdepoep | maandag 22 mei 2006 @ 16:38 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:35 schreef Sjoe538 het volgende:[..] Dom, meer woorden betekent dat je de moeilijkheidsgraad voor jezelf makkelijker maakt zeg maar, je moet je dus aan het aantal woorden houden. Bij 10 meer woorden heb je volgens mij al een punt aftrek. Het is mij niet duidelijk of de titel meetelt, heel veel zeggen van niet, anderen weer wel. Zelfs een oud-docent op www.examen.nl zegt van wel, mijn leraar weer niet. Nee, er geld 10%, dat is dus 220 + 10 % = 242, maar dan wel zonder titel.. |
PekingDuck | maandag 22 mei 2006 @ 16:40 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:27 schreef Sjoe538 het volgende:Hoe ging t bij jullie? Ik vond geschiedenis het deel van Vietnam erg meevallen, het deel over Nederland was iets moeilijker. Er stond ook een vraag uit een bron, waarom die school een plattelandsschool was, nu staat er bij de antwoorden omdat in mei de oudere weggaan en op het land helpen. Nou sorry hoor ik heb dit nergens gelezen, nergens. Nederlands viel ook behoorlijk mee, makkelijke teksten goed te doen. 214 woorden, met titel 227 't Stond er echt hoor, dat van mei 
Maar was idd. wel goed te doen. |
Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:40 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:38 schreef Floeperdepoep het volgende:[..] Nee, er geld 10%, dat is dus 220 + 10 % = 242, maar dan wel zonder titel.. Hm ik dacht dus 10% van de tekst zelf, wat dus op 220 woorden zou uitkomen.
Ik zoek het even op  |
JosvG | maandag 22 mei 2006 @ 16:40 |
Een titel is niet eens verplicht, dus als je het niet zou doen krijg je ook geen aftrek. Waarom zouden ze dan wel ineens punten aftrekken als de titel teveel woorden bevat? Titel telt niet mee. |
Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:42 |
quote:Honderdtachtig woorden is niet veel. Voor je het weet zit je daarboven. En toch is het een van de belangrijkste punten dat je beneden dat aantal blijft. Want de moeilijkheid zit hem nu juist in het compact weergeven van de tekst. Daaruit blijkt je taalvaardigheid. Dat is dus vooral wat gemeten wordt: je moet een tekst goed kunnen samenvatten in tien procent van de oorspronkelijke lengte. Je begrijpt dat als je jouw samenvatting veel langer maakt … dat je je dan onttrekt aan de moeilijkheid van de opdracht! Een onvoldoende is zeker het gevolg. bron: www.examen.nl |
Floeperdepoep | maandag 22 mei 2006 @ 16:43 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:40 schreef JosvG het volgende:Een titel is niet eens verplicht, dus als je het niet zou doen krijg je ook geen aftrek. Waarom zouden ze dan wel ineens punten aftrekken als de titel teveel woorden bevat? Titel telt niet mee. Dat zou mooi zijn  Ik heb er wel gewoon links van de kantlijn bij de laatste regel "238" gezet, geloven ze vast wel 
Er stond onder de opgave, max 220 woorden. Als je dan bijvoorbeeld bij de uitwerkingen kijkt van Examen 2005 zie je dat je er altijd 10% boven mag zitten (242 in dit geval). Was mij alleen niet duidelijk of dit met of zonder titel is  |
Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:43 |
quote:Ik raad je toch heel sterk aan om je te houden aan het aantal van 180 woorden. (Of, in sommige examenjaren 200 woorden.) Want die marge van 18 woorden is er voor twijfelgevallen, voor de vraag hoe je een getal, een samenstelling of de titel en de auteursnaam mee moet tellen. Die marge is dus nodig voor de correctie. Je kunt hier beter op zeker spelen en je houden aan de 180 woorden. Niet meer!
ZET DE TITEL EN DE AUTEURSNAAM BOVEN JE SAMENVATTING Het is altijd de bedoeling dat je de titel precies over neemt en de auteursnaam daarvoor plaatst. Niet uitvoeriger dan nodig is. Een voorbeeld: boven de uitwerking van 2002, eerste tijdvak zet je het volgende:
Sander van Walsum – Bevlogenheid verslaat deskundigheid |
Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:45 |
Dan alles over de samenvatting maar.quote:. DE SAMENVATTING Als de helft van de tijd om is, dus na ongeveer anderhalf uur, begin dan met de tweede opdracht van het Examen Nederlands: de samenvatting. Lees eerst de tekst aandachtig, voor dat lezen gelden dezelfde opmerkingen die hier eerder zijn gemaakt over het lezen van de eerste tekst.
DE OPDRACHT En nu is het ook weer heel belangrijk dat je erg goed de opdracht leest. De opdrachten zijn doorgenummerd en de samenvattingopdracht is dus de laatste genummerde vraag van het examen Nederlands. Je wordt gevraagd de tweede tekst samen te vatten in 180 woorden. In sommige jaren stelt men: in 200 woorden. Bekijk de opdracht dus heel goed. Zo was de opgave in het examen 2000-II een samenvatting van 150 woorden te schrijven, in 2001-I was het vereiste aantal 180 woorden en in de examenopgaven van alle andere jaren was het aantal 200 woorden.
Er is meer dat je aandacht vereist. Er worden in de opdracht aandachtspunten genoemd. Die punten moeten in jouw samenvatting worden opgenomen. Het kunnen vijf, zes, soms zeven punten zijn.
De tekst die je krijgt is, evenals de eerste tekst, ongeveer 1200 woorden lang. Het is altijd een zakelijke tekst. Het kan een beschouwende tekst, een betogende tekst of een combinatie daarvan zijn. Ook is het mogelijk dat de tekst voor een deel uiteenzettend is. (Een verhalende tekst is bij een samenvatting nooit aan de orde.)
Het beste kun je nu eens een paar van zulke teksten met opdrachten bekijken. Probeer de opgaven echt eerst zelf helemaal te maken voordat je het correctievoorschrift inkijkt!
SAMENVATTEND Als je een opdracht bij een tekst die je moet samenvatten bekijkt, dan valt je het volgende op: - Er is de opdracht een samenvatting te maken van (meestal) 180 woorden. - Die samenvatting moet goedlopend zijn en in foutloos Nederlands zijn gesteld. - Een aantal punten moet duidelijk zijn omschreven, zodat iemand die de hele tekst niet kent, de hoofdinhoud toch kan volgen door jouw samenvatting door te lezen. - Er wordt een aantal (meestal vijf) punten duidelijk genoemd die je moet bespreken. Soms zijn dat meer dan vijf aandachtspunten. We nemen nu een aantal belangrijke elementen van zo’n opdracht door.
HET AANTAL WOORDEN Honderdtachtig woorden is niet veel. Voor je het weet zit je daarboven. En toch is het een van de belangrijkste punten dat je beneden dat aantal blijft. Want de moeilijkheid zit hem nu juist in het compact weergeven van de tekst. Daaruit blijkt je taalvaardigheid. Dat is dus vooral wat gemeten wordt: je moet een tekst goed kunnen samenvatten in tien procent van de oorspronkelijke lengte. Je begrijpt dat als je jouw samenvatting veel langer maakt … dat je je dan onttrekt aan de moeilijkheid van de opdracht! Een onvoldoende is zeker het gevolg.
Het beste is van tevoren te bepalen hoeveel woorden jij op een regel van een examenblad zet. Dat is meestal vijf, zes of zeven. Er zijn individuele verschillen, je kunt ook zo schrijven dat je tien woorden op een regel zet. Wat vast staat, is, dat dit aantal vrij constant is. Als je dus weet dat je zeven woorden op een regel zet dan weet je ook dat je ongeveer 25 regels kunt maken om nog aan de veilige kant te blijven. In het laatste kwartier tel je dan wel hoeveel woorden je nu precies hebt, zo verlies je geen tijd door het alsmaar opnieuw tellen. Ook kun je steeds na honderd woorden een klein potloodstreepje zetten in je eigen tekst.
Ik raad je aan de tekst niet heel veel korter te maken dan 180 woorden. Wie een erg korte samenvatting maakt, laat zeker belangrijke elementen weg. En dat geeft veel puntenaftrek! Want je samenvatting wordt mede beoordeeld op de aanwezigheid van alle noodzakelijke tekstelementen.
TIEN PROCENT WOORDOVERSCHRIJDING? Nu een belangrijk punt: is het waar dat je dat aantal woorden met tien procent mag overschrijden? Dus dat je in feite een tekst van 198 woorden mag schrijven waarna er pas aftrek van punten komt als je boven dit aantal zit? Ja, dat is wel zo.
Ik raad je toch heel sterk aan om je te houden aan het aantal van 180 woorden. (Of, in sommige examenjaren 200 woorden.) Want die marge van 18 woorden is er voor twijfelgevallen, voor de vraag hoe je een getal, een samenstelling of de titel en de auteursnaam mee moet tellen. Die marge is dus nodig voor de correctie. Je kunt hier beter op zeker spelen en je houden aan de 180 woorden. Niet meer!
ZET DE TITEL EN DE AUTEURSNAAM BOVEN JE SAMENVATTING Het is altijd de bedoeling dat je de titel precies over neemt en de auteursnaam daarvoor plaatst. Niet uitvoeriger dan nodig is. Een voorbeeld: boven de uitwerking van 2002, eerste tijdvak zet je het volgende:
Sander van Walsum – Bevlogenheid verslaat deskundigheid
Dus je laat de aanduiding onder aan die tekst ‘uit: de Volkskrant van 27 november 1999’ weg.
EERST IN HET KLAD, DAN IN HET NET Wat misschien bij de tekst met de vragen nog niet noodzaak is, moet hier absoluut wel: je begint in het klad. Pas in de laatste twintig minuten ga je de tekst op een overzichtelijke manier overschrijven in het net. Voorkom geknoei. Een doorhaling is niet zo erg. Maar je eindversie moet wel goed leesbaar zijn. Als je merkt dat je te veel woorden hebt gebruikt, dan moet je woorden die je wel weg kunt laten (bijvoorbeeld: als ook, en, toch, dus, enz.) door gaan strepen. Werk niet met correctie-inkt.
SPELLING, JE VERDERE TAALGEBRUIK De spellingregels en andere taalvoorschriften moet je goed toepassen. Voor het niet correct bezigen van de regels voor spelling, interpunctie en zinsbouw bij de beantwoording van de vragen en opdrachten wordt ten hoogste 10% van het te behalen puntentotaal afgetrokken. Dat kan net iets te veel zijn zodat slordige taalfouten tot een onvoldoende zouden leiden! Spelfouten zijn absoluut onnodig omdat je de meeste woorden toch goed ziet gespeld in de tekst die je voor je hebt! Overigens: met de in oktober ingevoerde laatste spellingwijzigingen heb je nog niets te maken – die zijn pas na 1 augustus 2006 van kracht.
ALINEA’S MAKEN IN JE SAMENVATTING Elke tekst heeft een indeling in alinea’s. Dat is absolute noodzaak voor de leesbaarheid. Een alinea is een tekstgedeelte waarvan de zinnen bij elkaar horen, omdat ze samen een bepaalde gedachtegang inhouden. Een alinea bestaat dus meestal uit een groepje zinnen, (al kan in theorie een alinea wel eens bestaan uit een zin).
Nu moet je in je samenvatting ook een alinea-indeling aanbrengen. Je kunt daarbij niet de oorspronkelijke indeling handhaven, omdat jouw samenvatting immers veel korter wordt. Eigenlijk is het niet zo moeilijk om een alinea-indeling aan te brengen: je kunt in principe uitgaan van de indeling die al gegeven wordt door de genoemde punten, dus de tekstelementen die je in je samenvatting moet opnemen. Meestal zal dus je samenvatting bestaan uit ongeveer vijf alinea’s. Maar een aantal van drie of vier alinea’s is ook heel goed mogelijk, zeker als bijvoorbeeld de opdracht zou zijn om een samenvatting van 150 woorden te maken (zoals in het examen van 2000-II het geval was).
Het maken van alinea’s is niet moeilijk: je plaatst samenhangende zinnen in alinea’s. Het is heel belangrijk dat je niet vergeet die indeling aan te brengen. Een indeling in alinea’s is typisch iets wat je uiteindelijk aanbrengt als je de tekst in het net overschrijft. Daarom raad ik je nogmaals aan voor dit in het net overschrijven zeker wat tijd, ongeveer een kwartier, te reserveren.
DE BELANGRIJKSTE EIS VOOR EEN GOEDE SAMENVATTING En dan is dit de allerbelangrijkste eis voor een goede samenvatting: Jouw weergave van de tekst, dus jouw samenvatting moet zo duidelijk zijn dat iemand die de oorspronkelijke tekst helemaal niet kent, toch een goed beeld krijgt van de inhoud van die tekst.
HOE ONTSTAAT JE EINDCIJFER VOOR HET EXAMEN NEDERLANDS? Voor het Schoolexamen heb je uiteindelijk een cijfer in 1 decimaal behaald. Laten we als voorbeeld aannemen dat iemand op dat schoolexamen een 7,1 heeft. Dat is dus een cijfer dat ontstaan is door alle schoolexamenonderdelen op te tellen en te delen door het aantal onderdelen (waarbij per school een bepaalde weging kan worden toegepast).
Het cijfer voor de tekst en de samenvatting wordt ook uitgedrukt in een cijfer met 1 decimaal. Laten we aannemen dat dit cijfer 5,8 is. Die cijfers worden opgeteld. Dat is dan samen 12,9. Dat cijfer wordt gedeeld door 2 en afgerond. Er ontstaat dan een 6,45, het eindcijfer op Nederlands wordt in dit geval een 6. Want op je eindlijst komen alleen maar hele cijfers. Zo’n berekening onttrekt zich trouwens helemaal aan je waarneming, want alleen de corrector (je eigen docent) en de tweede corrector kennen die gegevens. Ik heb ¤1.30 moeten betalen op examen.nl om alle samenvattingen te mogen lezen. ( en leerstof ) |
JosvG | maandag 22 mei 2006 @ 16:45 |
Vaag, wij hebben geleerd dat een titel niet verplicht is Ik heb hem er wel boven gezet, maar dat is alleen voor de netheid. |
Floeperdepoep | maandag 22 mei 2006 @ 16:46 |

 |
Elocyp | maandag 22 mei 2006 @ 16:46 |
Dat de kinderen op het land helpen in de warmere maanden staat geloof ik zelfs 2 keer in het boek! |
JosvG | maandag 22 mei 2006 @ 16:48 |
Inderdaad, dat is overigens ook gewoon logisch, als je weet dat er überhaupt dit soort verzuim bestaat. Maar dat is mijn mening. |
Floeperdepoep | maandag 22 mei 2006 @ 16:48 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:45 schreef JosvG het volgende:Vaag, wij hebben geleerd dat een titel niet verplicht is  Ik heb hem er wel boven gezet, maar dat is alleen voor de netheid. Precies, wij ook |
Sjoe538 | maandag 22 mei 2006 @ 16:49 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:46 schreef Elocyp het volgende:Dat de kinderen op het land helpen in de warmere maanden staat geloof ik zelfs 2 keer in het boek! Daar zal ik dan wel over heen hebben gelezen.  |
-Mo- | maandag 22 mei 2006 @ 16:59 |
Nederlands
22 mei 2006 Correctievoorschrift 1e tijdvak vandaag beschikbaar om 17:00
Nog één minuut 
Oh...hier staan ze al.  |
JosvG | maandag 22 mei 2006 @ 17:00 |
Welke site komt dat correctievoorschrift het snelst, ik kijk altijd op examen.nl |
cappp | maandag 22 mei 2006 @ 17:11 |
Ik heb mijn antwoorden van nederlands overgepent en meegenomen, blijkt dat ik bij de vragen van de tekst maar 2 foute antwoorden heb en mijn samenvatting klopt ook redelijk |
Pr0-n00b | maandag 22 mei 2006 @ 17:12 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:27 schreef Sjoe538 het volgende:Hoe ging t bij jullie? Ik vond geschiedenis het deel van Vietnam erg meevallen, het deel over Nederland was iets moeilijker. Er stond ook een vraag uit een bron, waarom die school een plattelandsschool was, nu staat er bij de antwoorden omdat in mei de oudere weggaan en op het land helpen. Nou sorry hoor ik heb dit nergens gelezen, nergens. Nederlands viel ook behoorlijk mee, makkelijke teksten goed te doen. 214 woorden, met titel 227 Ja het stond er zeker wel in, iets van de ruimte was erg klein (vertaald uit oud poep nederlands ) maar gelukkig waren de ouderen al weg, omdat het mei was (zoiets dergelijks, stond er wel in, gewoon logisch nadenken )
Het ging verder wel goed, vond Nederlands ERG goed te doen, gewoon 1 tekst die nog best leuk om te lezen was ook , hoop alleen dat ik de mulichoice een beetje goed heb gemaakt, de antwoorden zitten altijd wel een beetje in de goede richting en dan moet je maar hopen dat je de goede hebt 
Samenvatting verder gewoon in 5 delen opgesplitst, per deelonderwerp van de 5 punten 1 alinea en er een leuke samenhangend verhaaltje van gemaakt, en binnen het max. aantal woorden gebleven
Iig wel weer 2 voldoendes denk ik :p
EDIT: Zie dat ik niet superveel multichoice goed heb, maar toch wel een voldoende (hoop iK) |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:20 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:40 schreef JosvG het volgende:Een titel is niet eens verplicht, dus als je het niet zou doen krijg je ook geen aftrek. Waarom zouden ze dan wel ineens punten aftrekken als de titel teveel woorden bevat? Titel telt niet mee. Ik schrok me dood man, ik had geen titel . |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:23 |
quote: Die multiple-choice weet ik niet meer, maar de open vragen + samenvatting heb ik redelijk goed . |
PekingDuck | maandag 22 mei 2006 @ 17:24 |
Ik had voor geschiedenis een cijfer tussen de 6,3 en 8,3 (ik heb de punten geteld waarvan ik zeker was dat ik ze had). Voor Nederlands is het wat moeilijk in te schatten vanwege die samenvatting, maar zonder die samenvatting had ik iig. maar 5 fouten. Zal wel geslaagd zijn dus 
Edit: OMG, 5 fouten is een 8.1 tot een 9.5. Ik hoop dat ik in die samenvatting niks fout heb
[ Bericht 23% gewijzigd door PekingDuck op 22-05-2006 17:31:40 ] |
-Mo- | maandag 22 mei 2006 @ 17:25 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:23 schreef dWc_RuffRyder het volgende:[..] Die multiple-choice weet ik niet meer, maar de open vragen + samenvatting heb ik redelijk goed  . En je weet niet meer als je een opgaveboekje download, wat je geantwoord had?  |
myfairlady | maandag 22 mei 2006 @ 17:25 |
geschiedenis vond ik goed te doen, wist iets van 4 vragen echt absoluut niet [pentagon papers?????????] maar dat correctiemodel week echt gigantisch af van mijn antwoorden dus na 2 vragen had ik t maar opgegeven. open vragen kan je zelf niet goed beoordelen vind ik. we zien t wel, ik kon een 3,5 halen en dan stond ik nog voldoende  nederlands ging al helemaal simpel, heb net even nagekeken en ik kom op 29 punten uit dus zo slecht staan de zaken er nog niet voor  |
Stonkel | maandag 22 mei 2006 @ 17:30 |
Bij geschiedenis heb ik geen multiple choice gezien geloof ik hoor , maar was verder wel makkelijk. Van die plattelandscholen kon je nagaan toch dat in mei de oudere kinderen op het land gingen werken...Nederlands ging ook prima, durf alleen niets na te kijken...
En havovwo.nl is nu down dus kan geen examens van voorgaande jaren ophalen om wiskunde examen voor morgen voor te bereiden, dan maar op hoop van zege! |
PekingDuck | maandag 22 mei 2006 @ 17:34 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 16:46 schreef Elocyp het volgende:Dat de kinderen op het land helpen in de warmere maanden staat geloof ik zelfs 2 keer in het boek! Er zijn meerdere geschiedenisboeken hoor. In mijn boek stond het echt zo alsof ze wilden dat je er overheen las. 't Valt me mee dat ik dat onthouden had... |
PekingDuck | maandag 22 mei 2006 @ 17:34 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:30 schreef Stonkel het volgende:Bij geschiedenis heb ik geen multiple choice gezien geloof ik hoor  , maar was verder wel makkelijk. Van die plattelandscholen kon je nagaan toch dat in mei de oudere kinderen op het land gingen werken...Nederlands ging ook prima, durf alleen niets na te kijken... En havovwo.nl is nu down dus kan geen examens van voorgaande jaren ophalen om wiskunde examen voor morgen voor te bereiden, dan maar op hoop van zege! Je kan ze ook van www.examenbundel.nl halen... |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:35 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:25 schreef -Mo- het volgende:[..] En je weet niet meer als je een opgaveboekje download, wat je geantwoord had?  Opgaveboekje? Waar? . |
MarkNMGN | maandag 22 mei 2006 @ 17:35 |
Nederlands was echt makkelijk... Zit het nu na te kijken, kan bij deel 1 maar één foutje noteren  |
CosmoNut | maandag 22 mei 2006 @ 17:35 |
Arghhhh ik heb nederlands zo hard verneukt 262 woorden 8 scorepunten aftrek kom ik op 22 punten uit van de 47 (22/47)*9+1= 5,2 +5,6/2 = 5,4 arghhh :(:(:( |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:36 |
quote: 7000 pagina's tellent document van het Pentagon (Ministerie van Defensie) over de Amerikaanse rol in Zuid-Oost Azië . |
Frunnikje | maandag 22 mei 2006 @ 17:36 |
Geschiedenis was makkelijk, Nederlands vond ik dan weer redelijk kut  |
-Beer- | maandag 22 mei 2006 @ 17:36 |
Geschiedenis was goed te doen Morgen wordt alleen klote met nederlands en aardrijkskunde. |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:37 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:35 schreef CosmoNut het volgende:Arghhhh ik heb nederlands zo hard verneukt  262 woorden  8 scorepunten aftrek  kom ik op 22 punten uit van de 47 (22/47)*9+1= 5,2 +5,6/2 = 5,4 arghhh  :(:(:( Kan je niet tellen ofzo .
Klein verhaaljte: een gozer staat midden in het examen op en gaat snel naar de kleedkamer. Komt 'ie terug met een rekenmachine en gaat ie z'n woorden tellen . |
-Mo- | maandag 22 mei 2006 @ 17:38 |
quote: Hierrrrr....fakkelbrigadierrrr.... |
CosmoNut | maandag 22 mei 2006 @ 17:39 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:37 schreef dWc_RuffRyder het volgende:[..] Kan je niet tellen ofzo  . Klein verhaaljte: een gozer staat midden in het examen op en gaat snel naar de kleedkamer. Komt 'ie terug met een rekenmachine en gaat ie z'n woorden tellen  . Hoezo zou ik niet kunnen tellen, ik heb gewoon te veel woorden in mijn samenvatting |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:39 |
quote: Danku, ik ga ff eten dan zo kijken . |
-Mo- | maandag 22 mei 2006 @ 17:39 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:35 schreef CosmoNut het volgende:Arghhhh ik heb nederlands zo hard verneukt  262 woorden  8 scorepunten aftrek  kom ik op 22 punten uit van de 47 (22/47)*9+1= 5,2 +5,6/2 = 5,4 arghhh  :(:(:( Hoe stupide kan je zijn om zoveel woorden te doen?  |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 17:40 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:39 schreef CosmoNut het volgende:[..] Hoezo zou ik niet kunnen tellen, ik heb gewoon te veel woorden in mijn samenvatting Da's toch best dom, als d'r staat maximaal 220 woorden en je weet dat je vanaf 242 woorden écht aftrek krijgt? . |
-Mo- | maandag 22 mei 2006 @ 17:40 |
quote: Is goed....and keep us posted....ben benieuwd of je al Nederlands kan. |
crossover | maandag 22 mei 2006 @ 17:42 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 17:39 schreef CosmoNut het volgende:[..] Hoezo zou ik niet kunnen tellen, ik heb gewoon te veel woorden in mijn samenvatting Je moet ook nooit het echte aantal opschrijven. |
Frunnikje | maandag 22 mei 2006 @ 17:43 |
Oei Nederlands echt slecht :p 13 punten voor MC en 13 voor samenvatting (mijn puntentelling dan :p), zit tussen de 5,0 en 7,0 maar moet een 4.4 halen dus komt goed. Geschiedenis heb ik 62 vd 77 punten dus tussen de 7,1 en 9.2  |
CosmoNut | maandag 22 mei 2006 @ 17:43 |
quote: Omdat ik het niet kon weglaten o i d. |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 18:06 |
Ik heb ongeveer rond de 35 punten voor NL, da's dus als ik 't goed heb iets tussen een 7 en een 8 . |
XxxPimxxX | maandag 22 mei 2006 @ 18:10 |
Ging relaxt vandaag, nederlands makkelijk. Vietnam eitje alleen van kind tot burger redelijk pittig. In ieder geval twee voldoendes  |
CosmoNut | maandag 22 mei 2006 @ 18:13 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 18:06 schreef dWc_RuffRyder het volgende:Ik heb ongeveer rond de 35 punten voor NL, da's dus als ik 't goed heb iets tussen een 7 en een 8  . Hoe heb je het uitgerekend? (jouwscore/max score)*9 + norm? |
K33T | maandag 22 mei 2006 @ 18:13 |
Ik heb me verslapen, Ging om 4.45 naar bed. moest om 6.15 opstaan. En wat zie ik op de wekker 6.43 
Gelukkig werd ik nog gematst, werd binnengelaten en paar minuutjes extra tijd. Heb 'm niet kunnen afmaken  |
Xevor | maandag 22 mei 2006 @ 18:15 |
Ik heb ongeveer 34 punten voor Nederlands. Goed gemaakt dus 
Cijfer ligt tussen de 6.5 en 8.5 |
XxxPimxxX | maandag 22 mei 2006 @ 18:16 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 18:13 schreef K33T het volgende:Ik heb me verslapen, Ging om 4.45 naar bed. moest om 6.15 opstaan. En wat zie ik op de wekker 6.43  Gelukkig werd ik nog gematst, werd binnengelaten en paar minuutjes extra tijd. Heb 'm niet kunnen afmaken  Slim, kwart voor 5 naar bed gaan de dag voor 2 exames  |
dWc_RuffRyder | maandag 22 mei 2006 @ 18:17 |
quote: Oh, ik had keer 10 gedaan blijkbaar . En zonder de norm, dus alsnog rond de 7 ofzo . |
JosvG | maandag 22 mei 2006 @ 18:21 |
Nederlands waarschijnlijk tussen de 7.7 en 9.3 whehe, geschiedenis tussen de 5.3 en 7.3. Ik moest voor GS een 5.0 halen dus. |
bier_hier | maandag 22 mei 2006 @ 18:22 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 18:13 schreef K33T het volgende:Ik heb me verslapen, Ging om 4.45 naar bed. moest om 6.15 opstaan. En wat zie ik op de wekker 6.43  Gelukkig werd ik nog gematst, werd binnengelaten en paar minuutjes extra tijd. Heb 'm niet kunnen afmaken  OMG , wat ben jij voor een eikel , 2 uurjtes slapen de dag voor 2 eindexamens knuppel  |
Haunter | maandag 22 mei 2006 @ 18:40 |
Mijn geschiedenis examen ging heel goed voor mijn gevoel, zat niet echt een hele pittige vraag tussen. Nederlands had ik iets minder gemaakt dacht ik, maar had even de antwoorden snel beetje doorgekeken en volgens mij heb ik meer goed dan verwacht. (ik had niet mijn antwoorden dubbel opgeschreven om thuis na te kijken) |
K33T | maandag 22 mei 2006 @ 19:48 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 18:22 schreef bier_hier het volgende:[..] OMG , wat ben jij voor een eikel , 2 uurjtes slapen de dag voor 2 eindexamens knuppel  Waarom zou dat dom zijn? Je gaat er heus niet minder van weten, hoor.  |
BMH | maandag 22 mei 2006 @ 20:24 |
NL ging brak. Ik haat texten (lees: lezen). Mijn samenvatting was 109 woorden (ik haat lange samenvattingen). |
MarkNMGN | maandag 22 mei 2006 @ 20:26 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 18:22 schreef bier_hier het volgende:[..] OMG , wat ben jij voor een eikel , 2 uurjtes slapen de dag voor 2 eindexamens knuppel  Ik kon ook niet slapen.... had de hele zondag geslapen, rond 12 uur 's nachts pas begonnen met leren tot uurtje of half 3, in de tussentijd 2 energiedrank.
Dus uiteindelijk kon ik pas in slaap vallen om een uur of 4 
Heb het overigens wel allebei goed gemaakt  |
Nuna | maandag 22 mei 2006 @ 20:39 |
En waarom staat Scheikunde er niet bij  |
Mahsun | maandag 22 mei 2006 @ 23:12 |
Geschiedenis ging voor me gevoel wel lekker.Van het correctievoorschrift word ik ook niet echt veel wijzer.Nederlands dacht ik slecht te hebben gemaakt maar na het zien van de antwoorden moet een 4.5 er wel inzitten! |
Irakeez | maandag 22 mei 2006 @ 23:55 |
ik had voor nederlands 21 punten.. en geschiedenis 45 .. maarja het blijft een raadsel hoe de docenten het gaan nakijke, kan nadelig en voordelig voor me zijn -,- |
Sjoe538 | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:18 |
quote:Op maandag 22 mei 2006 20:24 schreef BMH het volgende:NL ging brak. Ik haat texten (lees: lezen). Mijn samenvatting was 109 woorden (ik haat lange samenvattingen). Dan vraag ik mij toch echt af hoe je al die punten er in verwerkt hebt. Ik had alle punten en kwam al uit op 214, er moest dus nog een zinnetje bij volgens het antwoordmodel maar dan was ik dik boven de max. 220 gekomen. |
IshQ | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:37 |
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:18 schreef Sjoe538 het volgende:[..] Dan vraag ik mij toch echt af hoe je al die punten er in verwerkt hebt. Ik had alle punten en kwam al uit op 214, er moest dus nog een zinnetje bij volgens het antwoordmodel maar dan was ik dik boven de max. 220 gekomen. Ik had d'r ook heel weinig, je kon makkelijk alle punten er zo inverwerken. Maar er zat ook een hele leuke noobcatcher bij de samenvatting, misschien ben je erin getuint |
Sjoe538 | dinsdag 23 mei 2006 @ 09:42 |
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:37 schreef IshQ het volgende:[..] Ik had d'r ook heel weinig, je kon makkelijk alle punten er zo inverwerken. Maar er zat ook een hele leuke noobcatcher bij de samenvatting, misschien ben je erin getuint Ik heb gewoon de zinnen gewoon overgenomen zoals in de tekst stond. Stond nergens dat je het in eigen woorden moest doen. Zo kon ik ook geen domme spelfouten maken. |
JosvG | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:29 |
Ik had 237 woorden op het begin. Ik was de marge vergeten die toegestaan is (:') ) dus ik heb gewoon 17 overbodige woorden/uitdrukkingen geschrapt. Toen had ik precies 220 woorden, en de samenvatting heb ik nog een keer helemaal overgeschreven voor de netheid. |
t0maz | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:52 |
Nederlands was wel makkelijk.... maar nu lees ik dit topic en zie ik iets over Titel,... fok! Helemaal vergeten. >_< Alweer wat puntjes eraf. 
Maar ik ben wel positief. Het was (vond ik) écht makkelijk dus ik zie het resultaat vrolijk tegemoet.
Edit/PS Hoeveel NL topics zijn er al wel niet. :-P
[ Bericht 10% gewijzigd door t0maz op 23-05-2006 10:53:59 (PS) ] |
JosvG | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:55 |
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:52 schreef t0maz het volgende:Nederlands was wel makkelijk.... maar nu lees ik dit topic en zie ik iets over Titel,... fok! Helemaal vergeten. >_< Alweer wat puntjes eraf.  Maar ik ben wel positief. Het was (vond ik) écht makkelijk dus ik zie het resultaat vrolijk tegemoet. Edit/PS Hoeveel NL topics zijn er al wel niet. :-P Titel vergeten is naar mijn weten geen aftrek, maar ik ga geen valse hoop geven, want dit topic laat me ook twijfelen. |
MarkNMGN | dinsdag 23 mei 2006 @ 10:57 |
Ik had in klad geschreven... deed ik het op klad gelijk helemaal goed  Kon ik dat klad gaan overschrijven. |
t0maz | dinsdag 23 mei 2006 @ 11:46 |
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:55 schreef JosvG het volgende:[..] Titel vergeten is naar mijn weten geen aftrek, maar ik ga geen valse hoop geven, want dit topic laat me ook twijfelen. M'n docente zat erin te drammen dat dat soort dingen wel punten kunnen schelen. Maar ik hoop dat ik nog genoeg punten heb om er een 7 uit te halen. De samenvatting is voor de rest denk ik wel oké: alle punten staan erin, het is goedlopend, niet te lang en niet teveel onzin erin. Het alleen wel een beetje kort: maar ongeveer 140 woorden. Maarja als alles erin staat enzo, maakt dat natuurlijk niet uit.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:57 schreef MarkNMGN het volgende:Ik had in klad geschreven... deed ik het op klad gelijk helemaal goed  Kon ik dat klad gaan overschrijven. In het overschrijven per ongeluk allemaal fouten gemaakt.
:-P |