abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38088412
Hoe ging t bij jullie?

Ik vond geschiedenis het deel van Vietnam erg meevallen, het deel over Nederland was iets moeilijker.
Er stond ook een vraag uit een bron, waarom die school een plattelandsschool was, nu staat er bij de antwoorden omdat in mei de oudere weggaan en op het land helpen.

Nou sorry hoor ik heb dit nergens gelezen, nergens.

Nederlands viel ook behoorlijk mee, makkelijke teksten goed te doen.
214 woorden, met titel 227
  maandag 22 mei 2006 @ 16:28:35 #2
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_38088444
Geschiedenis ging bij mijn dinnetje ook goed.
nederlands weet ik nog niet...ze heeft nog niet gebeld
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 22 mei 2006 @ 16:29:04 #3
67174 Dos37
Come on Twente
pi_38088461
ging wel goed.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_38088465
Nederlands was weer simpeltjes...
  maandag 22 mei 2006 @ 16:32:10 #5
149568 Floeperdepoep
Bredaaa jalalalala
pi_38088598
Omg telt titel mee, dan zit ik over 242
Zonder titel 238.
Geschiedenis ubermakkelijk, die vraag waar jij op duid was gewoon een feit dat je moest leren
Mii want Wii !!
  maandag 22 mei 2006 @ 16:35:39 #6
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38088732
Titel telt niet mee. Ik had 237 woorden, maar ik was de toegestane marge vergeten Dus ik had maar gewoon 17 woorden geschrapt en het een keer in het net overgeschreven, precies 220 woorden dus
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_38088739
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:32 schreef Floeperdepoep het volgende:
Omg telt titel mee, dan zit ik over 242
Zonder titel 238.
Geschiedenis ubermakkelijk, die vraag waar jij op duid was gewoon een feit dat je moest leren
Dom, meer woorden betekent dat je de moeilijkheidsgraad voor jezelf makkelijker maakt zeg maar, je moet je dus aan het aantal woorden houden. Bij 10 meer woorden heb je volgens mij al een punt aftrek.

Het is mij niet duidelijk of de titel meetelt, heel veel zeggen van niet, anderen weer wel.
Zelfs een oud-docent op www.examen.nl zegt van wel, mijn leraar weer niet.
  maandag 22 mei 2006 @ 16:38:46 #8
149568 Floeperdepoep
Bredaaa jalalalala
pi_38088862
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:35 schreef Sjoe538 het volgende:

[..]

Dom, meer woorden betekent dat je de moeilijkheidsgraad voor jezelf makkelijker maakt zeg maar, je moet je dus aan het aantal woorden houden. Bij 10 meer woorden heb je volgens mij al een punt aftrek.

Het is mij niet duidelijk of de titel meetelt, heel veel zeggen van niet, anderen weer wel.
Zelfs een oud-docent op www.examen.nl zegt van wel, mijn leraar weer niet.
Nee, er geld 10%, dat is dus 220 + 10 % = 242, maar dan wel zonder titel..
Mii want Wii !!
  maandag 22 mei 2006 @ 16:40:10 #9
106894 PekingDuck
Doeterniettoe
pi_38088915
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:27 schreef Sjoe538 het volgende:
Hoe ging t bij jullie?

Ik vond geschiedenis het deel van Vietnam erg meevallen, het deel over Nederland was iets moeilijker.
Er stond ook een vraag uit een bron, waarom die school een plattelandsschool was, nu staat er bij de antwoorden omdat in mei de oudere weggaan en op het land helpen.

't Stond er echt hoor, dat van mei

Maar was idd. wel goed te doen.
http://www.last.fm/user/Teije
CYBERNATIONS! >> Staatsinrichting voor beginners, FOK! style << CYBERNATIONS!
pi_38088920
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:38 schreef Floeperdepoep het volgende:

[..]

Nee, er geld 10%, dat is dus 220 + 10 % = 242, maar dan wel zonder titel..
Hm ik dacht dus 10% van de tekst zelf, wat dus op 220 woorden zou uitkomen.

Ik zoek het even op
  maandag 22 mei 2006 @ 16:40:30 #11
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38088932
Een titel is niet eens verplicht, dus als je het niet zou doen krijg je ook geen aftrek. Waarom zouden ze dan wel ineens punten aftrekken als de titel teveel woorden bevat? Titel telt niet mee.
pi_38088987
quote:
Honderdtachtig woorden is niet veel. Voor je het weet zit je daarboven. En toch is het een van de belangrijkste punten dat je beneden dat aantal blijft. Want de moeilijkheid zit hem nu juist in het compact weergeven van de tekst. Daaruit blijkt je taalvaardigheid. Dat is dus vooral wat gemeten wordt: je moet een tekst goed kunnen samenvatten in tien procent van de oorspronkelijke lengte.
Je begrijpt dat als je jouw samenvatting veel langer maakt … dat je je dan onttrekt aan de moeilijkheid van de opdracht! Een onvoldoende is zeker het gevolg.
bron: www.examen.nl
  maandag 22 mei 2006 @ 16:43:06 #13
149568 Floeperdepoep
Bredaaa jalalalala
pi_38089027
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:40 schreef JosvG het volgende:
Een titel is niet eens verplicht, dus als je het niet zou doen krijg je ook geen aftrek. Waarom zouden ze dan wel ineens punten aftrekken als de titel teveel woorden bevat? Titel telt niet mee.
Dat zou mooi zijn
Ik heb er wel gewoon links van de kantlijn bij de laatste regel "238" gezet, geloven ze vast wel

Er stond onder de opgave, max 220 woorden. Als je dan bijvoorbeeld bij de uitwerkingen kijkt van Examen 2005 zie je dat je er altijd 10% boven mag zitten (242 in dit geval).
Was mij alleen niet duidelijk of dit met of zonder titel is
Mii want Wii !!
pi_38089031
quote:
Ik raad je toch heel sterk aan om je te houden aan het aantal van 180 woorden. (Of, in sommige examenjaren 200 woorden.) Want die marge van 18 woorden is er voor twijfelgevallen, voor de vraag hoe je een getal, een samenstelling of de titel en de auteursnaam mee moet tellen. Die marge is dus nodig voor de correctie. Je kunt hier beter op zeker spelen en je houden aan de 180 woorden. Niet meer!

ZET DE TITEL EN DE AUTEURSNAAM BOVEN JE SAMENVATTING
Het is altijd de bedoeling dat je de titel precies over neemt en de auteursnaam daarvoor plaatst. Niet uitvoeriger dan nodig is. Een voorbeeld: boven de uitwerking van 2002, eerste tijdvak zet je het volgende:

Sander van Walsum – Bevlogenheid verslaat deskundigheid
pi_38089113
Dan alles over de samenvatting maar.
quote:
. DE SAMENVATTING
Als de helft van de tijd om is, dus na ongeveer anderhalf uur, begin dan met de tweede opdracht van het Examen Nederlands: de samenvatting.
Lees eerst de tekst aandachtig, voor dat lezen gelden dezelfde opmerkingen die hier eerder zijn gemaakt over het lezen van de eerste tekst.

DE OPDRACHT
En nu is het ook weer heel belangrijk dat je erg goed de opdracht leest.
De opdrachten zijn doorgenummerd en de samenvattingopdracht is dus de laatste genummerde vraag van het examen Nederlands.
Je wordt gevraagd de tweede tekst samen te vatten in 180 woorden. In sommige jaren stelt men: in 200 woorden. Bekijk de opdracht dus heel goed. Zo was de opgave in het examen 2000-II een samenvatting van 150 woorden te schrijven, in 2001-I was het vereiste aantal 180 woorden en in de examenopgaven van alle andere jaren was het aantal 200 woorden.

Er is meer dat je aandacht vereist.
Er worden in de opdracht aandachtspunten genoemd. Die punten moeten in jouw samenvatting worden opgenomen.
Het kunnen vijf, zes, soms zeven punten zijn.

De tekst die je krijgt is, evenals de eerste tekst, ongeveer 1200 woorden lang. Het is altijd een zakelijke tekst. Het kan een beschouwende tekst, een betogende tekst of een combinatie daarvan zijn. Ook is het mogelijk dat de tekst voor een deel uiteenzettend is.
(Een verhalende tekst is bij een samenvatting nooit aan de orde.)

Het beste kun je nu eens een paar van zulke teksten met opdrachten bekijken.
Probeer de opgaven echt eerst zelf helemaal te maken voordat je het correctievoorschrift inkijkt!

SAMENVATTEND
Als je een opdracht bij een tekst die je moet samenvatten bekijkt, dan valt je het volgende op:
- Er is de opdracht een samenvatting te maken van (meestal) 180 woorden.
- Die samenvatting moet goedlopend zijn en in foutloos Nederlands zijn gesteld.
- Een aantal punten moet duidelijk zijn omschreven, zodat iemand die de hele tekst niet kent, de hoofdinhoud toch kan volgen door jouw samenvatting door te lezen.
- Er wordt een aantal (meestal vijf) punten duidelijk genoemd die je moet bespreken. Soms zijn dat meer dan vijf aandachtspunten.
We nemen nu een aantal belangrijke elementen van zo’n opdracht door.

HET AANTAL WOORDEN
Honderdtachtig woorden is niet veel. Voor je het weet zit je daarboven. En toch is het een van de belangrijkste punten dat je beneden dat aantal blijft. Want de moeilijkheid zit hem nu juist in het compact weergeven van de tekst. Daaruit blijkt je taalvaardigheid. Dat is dus vooral wat gemeten wordt: je moet een tekst goed kunnen samenvatten in tien procent van de oorspronkelijke lengte.
Je begrijpt dat als je jouw samenvatting veel langer maakt … dat je je dan onttrekt aan de moeilijkheid van de opdracht! Een onvoldoende is zeker het gevolg.

Het beste is van tevoren te bepalen hoeveel woorden jij op een regel van een examenblad zet. Dat is meestal vijf, zes of zeven. Er zijn individuele verschillen, je kunt ook zo schrijven dat je tien woorden op een regel zet. Wat vast staat, is, dat dit aantal vrij constant is. Als je dus weet dat je zeven woorden op een regel zet dan weet je ook dat je ongeveer 25 regels kunt maken om nog aan de veilige kant te blijven. In het laatste kwartier tel je dan wel hoeveel woorden je nu precies hebt, zo verlies je geen tijd door het alsmaar opnieuw tellen. Ook kun je steeds na honderd woorden een klein potloodstreepje zetten in je eigen tekst.

Ik raad je aan de tekst niet heel veel korter te maken dan 180 woorden. Wie een erg korte samenvatting maakt, laat zeker belangrijke elementen weg. En dat geeft veel puntenaftrek! Want je samenvatting wordt mede beoordeeld op de aanwezigheid van alle noodzakelijke tekstelementen.

TIEN PROCENT WOORDOVERSCHRIJDING?
Nu een belangrijk punt: is het waar dat je dat aantal woorden met tien procent mag overschrijden? Dus dat je in feite een tekst van 198 woorden mag schrijven waarna er pas aftrek van punten komt als je boven dit aantal zit?
Ja, dat is wel zo.

Ik raad je toch heel sterk aan om je te houden aan het aantal van 180 woorden. (Of, in sommige examenjaren 200 woorden.) Want die marge van 18 woorden is er voor twijfelgevallen, voor de vraag hoe je een getal, een samenstelling of de titel en de auteursnaam mee moet tellen. Die marge is dus nodig voor de correctie. Je kunt hier beter op zeker spelen en je houden aan de 180 woorden. Niet meer!

ZET DE TITEL EN DE AUTEURSNAAM BOVEN JE SAMENVATTING
Het is altijd de bedoeling dat je de titel precies over neemt en de auteursnaam daarvoor plaatst. Niet uitvoeriger dan nodig is. Een voorbeeld: boven de uitwerking van 2002, eerste tijdvak zet je het volgende:

Sander van Walsum – Bevlogenheid verslaat deskundigheid

Dus je laat de aanduiding onder aan die tekst ‘uit: de Volkskrant van 27 november 1999’ weg.

EERST IN HET KLAD, DAN IN HET NET
Wat misschien bij de tekst met de vragen nog niet noodzaak is, moet hier absoluut wel: je begint in het klad. Pas in de laatste twintig minuten ga je de tekst op een overzichtelijke manier overschrijven in het net. Voorkom geknoei. Een doorhaling is niet zo erg. Maar je eindversie moet wel goed leesbaar zijn.
Als je merkt dat je te veel woorden hebt gebruikt, dan moet je woorden die je wel weg kunt laten (bijvoorbeeld: als ook, en, toch, dus, enz.) door gaan strepen. Werk niet met correctie-inkt.

SPELLING, JE VERDERE TAALGEBRUIK
De spellingregels en andere taalvoorschriften moet je goed toepassen.
Voor het niet correct bezigen van de regels voor spelling, interpunctie en zinsbouw bij de beantwoording van de vragen en opdrachten wordt ten hoogste 10% van het te behalen puntentotaal afgetrokken.
Dat kan net iets te veel zijn zodat slordige taalfouten tot een onvoldoende zouden leiden!
Spelfouten zijn absoluut onnodig omdat je de meeste woorden toch goed ziet gespeld in de tekst die je voor je hebt! Overigens: met de in oktober ingevoerde laatste spellingwijzigingen heb je nog niets te maken – die zijn pas na 1 augustus 2006 van kracht.

ALINEA’S MAKEN IN JE SAMENVATTING
Elke tekst heeft een indeling in alinea’s. Dat is absolute noodzaak voor de leesbaarheid. Een alinea is een tekstgedeelte waarvan de zinnen bij elkaar horen, omdat ze samen een bepaalde gedachtegang inhouden. Een alinea bestaat dus meestal uit een groepje zinnen, (al kan in theorie een alinea wel eens bestaan uit een zin).

Nu moet je in je samenvatting ook een alinea-indeling aanbrengen. Je kunt daarbij niet de oorspronkelijke indeling handhaven, omdat jouw samenvatting immers veel korter wordt. Eigenlijk is het niet zo moeilijk om een alinea-indeling aan te brengen: je kunt in principe uitgaan van de indeling die al gegeven wordt door de genoemde punten, dus de tekstelementen die je in je samenvatting moet opnemen. Meestal zal dus je samenvatting bestaan uit ongeveer vijf alinea’s. Maar een aantal van drie of vier alinea’s is ook heel goed mogelijk, zeker als bijvoorbeeld de opdracht zou zijn om een samenvatting van 150 woorden te maken (zoals in het examen van 2000-II het geval was).

Het maken van alinea’s is niet moeilijk: je plaatst samenhangende zinnen in alinea’s.
Het is heel belangrijk dat je niet vergeet die indeling aan te brengen.
Een indeling in alinea’s is typisch iets wat je uiteindelijk aanbrengt als je de tekst in het net overschrijft.
Daarom raad ik je nogmaals aan voor dit in het net overschrijven zeker wat tijd, ongeveer een kwartier, te reserveren.

DE BELANGRIJKSTE EIS VOOR EEN GOEDE SAMENVATTING
En dan is dit de allerbelangrijkste eis voor een goede samenvatting:
Jouw weergave van de tekst, dus jouw samenvatting moet zo duidelijk zijn dat iemand die de oorspronkelijke tekst helemaal niet kent, toch een goed beeld krijgt van de inhoud van die tekst.

HOE ONTSTAAT JE EINDCIJFER VOOR HET EXAMEN NEDERLANDS?
Voor het Schoolexamen heb je uiteindelijk een cijfer in 1 decimaal behaald. Laten we als voorbeeld aannemen dat iemand op dat schoolexamen een 7,1 heeft. Dat is dus een cijfer dat ontstaan is door alle schoolexamenonderdelen op te tellen en te delen door het aantal onderdelen (waarbij per school een bepaalde weging kan worden toegepast).

Het cijfer voor de tekst en de samenvatting wordt ook uitgedrukt in een cijfer met 1 decimaal. Laten we aannemen dat dit cijfer 5,8 is. Die cijfers worden opgeteld. Dat is dan samen 12,9. Dat cijfer wordt gedeeld door 2 en afgerond. Er ontstaat dan een 6,45, het eindcijfer op Nederlands wordt in dit geval een 6. Want op je eindlijst komen alleen maar hele cijfers.
Zo’n berekening onttrekt zich trouwens helemaal aan je waarneming, want alleen de corrector (je eigen docent) en de tweede corrector kennen die gegevens.
Ik heb ¤1.30 moeten betalen op examen.nl om alle samenvattingen te mogen lezen. ( en leerstof )
  maandag 22 mei 2006 @ 16:45:49 #16
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38089133
Vaag, wij hebben geleerd dat een titel niet verplicht is Ik heb hem er wel boven gezet, maar dat is alleen voor de netheid.
  maandag 22 mei 2006 @ 16:46:21 #17
149568 Floeperdepoep
Bredaaa jalalalala
pi_38089168

Mii want Wii !!
pi_38089188
Dat de kinderen op het land helpen in de warmere maanden staat geloof ik zelfs 2 keer in het boek!
Learn the rules and break them.
  maandag 22 mei 2006 @ 16:48:09 #19
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38089246
Inderdaad, dat is overigens ook gewoon logisch, als je weet dat er überhaupt dit soort verzuim bestaat. Maar dat is mijn mening.
  maandag 22 mei 2006 @ 16:48:11 #20
149568 Floeperdepoep
Bredaaa jalalalala
pi_38089247
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:45 schreef JosvG het volgende:
Vaag, wij hebben geleerd dat een titel niet verplicht is Ik heb hem er wel boven gezet, maar dat is alleen voor de netheid.
Precies, wij ook
Mii want Wii !!
pi_38089313
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:46 schreef Elocyp het volgende:
Dat de kinderen op het land helpen in de warmere maanden staat geloof ik zelfs 2 keer in het boek!
Daar zal ik dan wel over heen hebben gelezen.
pi_38089771
Nederlands

22 mei 2006
Correctievoorschrift
1e tijdvak
vandaag beschikbaar om 17:00

Nog één minuut

Oh...hier staan ze al.
  maandag 22 mei 2006 @ 17:00:55 #23
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_38089818
Welke site komt dat correctievoorschrift het snelst, ik kijk altijd op examen.nl
  maandag 22 mei 2006 @ 17:11:13 #24
102466 cappp
Ondertitel
pi_38090287
Ik heb mijn antwoorden van nederlands overgepent en meegenomen, blijkt dat ik bij de vragen van de tekst maar 2 foute antwoorden heb en mijn samenvatting klopt ook redelijk
Er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree
Druk 'em in en ga maar mee, de bloemen buiten zetten.
Jailbait Gallery
pi_38090339
quote:
Op maandag 22 mei 2006 16:27 schreef Sjoe538 het volgende:
Hoe ging t bij jullie?

Ja het stond er zeker wel in, iets van de ruimte was erg klein (vertaald uit oud poep nederlands ) maar gelukkig waren de ouderen al weg, omdat het mei was (zoiets dergelijks, stond er wel in, gewoon logisch nadenken )

Het ging verder wel goed, vond Nederlands ERG goed te doen, gewoon 1 tekst die nog best leuk om te lezen was ook , hoop alleen dat ik de mulichoice een beetje goed heb gemaakt, de antwoorden zitten altijd wel een beetje in de goede richting en dan moet je maar hopen dat je de goede hebt

Samenvatting verder gewoon in 5 delen opgesplitst, per deelonderwerp van de 5 punten 1 alinea en er een leuke samenhangend verhaaltje van gemaakt, en binnen het max. aantal woorden gebleven

Iig wel weer 2 voldoendes denk ik :p

EDIT: Zie dat ik niet superveel multichoice goed heb, maar toch wel een voldoende (hoop iK)
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')