abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 22 mei 2006 @ 14:27:17 #1
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_38083789
Ik wist niet eens dat ze hier voorkomen maar er wordt nu zelfs gebroed volgens Teletekst:
quote:
De zeearend broedt in Nederland.In de
Oostvaardersplassen in Flevoland is een
paartje met jongen gezien.Een nestelend
paar is nog niet eerder aangetroffen in
Nederland.Het nest is twee meter groot.

Staatsbosbeheer noemt het "de kroon op
de natuurontwikkeling" in het gebied.De
boswachters hebben nog niet kunnen zien
hoeveel eieren zijn uitgebroed.Verwacht
wordt dat er in de komende jaren meer
zeearenden in het gebied gaan nestelen.

Lang werd gedacht dat een zeearend niet
in dichtbevolkt gebied broedt.Dat ze nu
toch in de Oostvaardersplassen zitten,
komt onder meer doordat er voedsel ligt
in de vorm van dode edelherten.
Dus. dode edelherten voortaan laten liggen, er zijn zeearendfamilies van afhankelijk

Een bericht uit 2001 maakt melding van de eerste 'overzomerende' zeearenden in Nederland, toen werd al voorspeld dat deze "vliegende deur" binnen een jaar of drie hier zou broeden. 't Heeft dus iets langer geduurd.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
  maandag 22 mei 2006 @ 14:29:03 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_38083869
wat hadden die beestje ook al weer voor een spanwijdte, iets van 2 meter toch ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_38083994
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:29 schreef Klonk het volgende:
wat hadden die beestje ook al weer voor een spanwijdte, iets van 2 meter toch ?
of meer.... de vleugelspanwijdte is 200 tot 245 cm

Wel apart, ik wist ook niet dat ze hier voorkwamen.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 22 mei 2006 @ 14:32:49 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_38084018
lijkt me tof om zoiets een keer over te zien vliegen, ik vind een reiger al groot, maar dit is dan makkelijk het dubbele
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_38084042
Heb je de paringsdans wel eens gezien van een zeearend (oftewel 2 zeearenden), die draaien rondjes in de lucht aan elkaars poten. Prachtig.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
  maandag 22 mei 2006 @ 14:35:20 #6
60601 Shake
the big one
pi_38084091
Idd erg indrukwekkend om van dichtbij te zien deze beesten (in avifauna dan )
  † In Memoriam † maandag 22 mei 2006 @ 14:39:23 #7
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_38084226
Lijkt me mooi om in de baltstijd in dat gebied rond te lopen om die paringsdans te zien. Alleen, aangezien ze nu broeden heb ik het idee dat ik een paar weken te laat ben
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_38084941
@ Barbaaf: Inderdaad jammer dat de paringstijd al voorbij is; ik heb het op tv gezien, dus niet in real life, maar het was een van de meest indrukwekkende dingen die ik- als vogelliefhebber zijnde - een vogel heb zien doen. Tis ook echt een machtig beest met die markante kop en die reauze spanwijdte.
Ik ga zeker eens kijken bij de oostvaardersplassen
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_38090480
Zowat de hele dag in de auto gezeten... en ik hoorde het bericht in het radionieuws
Dacht nog... mooi topic voor straks. Je bent me voor

Prachtige dieren
  maandag 22 mei 2006 @ 17:48:01 #10
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_38091769
Mooie actie foto
Dat paringsritueel is idd. heel indruk wekkend.. fijn dat we van die mooie zenders hebben zoals animal planet, national geographic enzo.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_38092884
Ik wist wel dat er zaten...
Maar dat ze er nu aan het broeden zijn geslagen

Ik hoop nu wel dat ze met rust worden gelaten.
quote:
Author: Martijn de Jonge
12-03-04 13:43

Foto's en feiten over de in de Oostvaardersplassen overwinterende zeearenden zijn zojuist geplaatst op mijn site: martijndejonge.nl in Buitenbeeld 21. Behalve zeearenden in de mist ook vossen en kraaien op edelherten en luchtfoto's van de in het gebied levende kuddes grote grazers.

Met vriendelijke groet, Martijn de Jonge

[ Bericht 30% gewijzigd door -CRASH- op 22-05-2006 18:28:57 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_38093406
ZO.....
quote:
Staatsbosbeheer bewaakt het nest en de directe omgeving permanent. De zeearend is gevoelig voor verstoringen, en daarom wordt alles in het werk gesteld om de zeearenden de nodige rust te gunnen. Het natuurgebied is grotendeels afgesloten voor publiek. Het nest ligt bovendien in een onbegaanbaar deel van het gebied. Als extra voorzorg is rondom het nest is een zone ingesteld waar geen mensen mogen komen. De Officier van Justitie kan overtreders
een boete opleggen van euro 2000,-
Lees verder.....
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_38094307
Ik las het net. Die wil ik weleens zien overvliegen

Zeearend nestelt in Nederland
  maandag 22 mei 2006 @ 19:16:21 #14
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_38094866
gaaf de zeearend hier in het wild Hopelijk krijgen ze de kans om zich hier goed te nestelen en worden ze niet weggejaagd door de mens.
patat ftw :)
pi_40033044
Het zeearend-kind uit het nest heeft vandaag zijn/haar eerste vlucht gemaakt! Waarschijnlijk gaat hij door Europa heen zwerven en komt na ongeveer 3 jaar mogelijk weer terug in Nederland om zelf te gaan broeden. Zou wel mooi zijn als we hier meer van dit soort prachtige vogels zouden krijgen!
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_40034435
Echt heel gaaf! Ik hoop dat 'ie het red!
pi_40038363
Dat zou wel stoer zijn ja

Anders hebben we overigens ook nog een klein sparkje hoop in blijdorp zitten.
daar zitten 2 zeearenden die in beslag zijn genomen
Volgens mij is namelijk de bedoeling dat ze daar zijn om aan te sterken en niet om er voor altijd te blijven
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_40045868
Zeker heel cool dat ze hier broeden.

Maar alleen jammer dat 60% van de jongen in het eerste jaar doodgaat. Zou me niet verbazen als dat dit jong ook zou overkomen.

Ik vraag me alleen af: Na 2 weken uit het nest is het jong op zichzelf enzo. Stel dat die prutser dus nog echt geen eten kan vinden, en dat het slecht met hem gaat. Zou staatsbosbeheer overal stukken vlees neerleggen, of zouden ze hem dood laten gaan?

In Tsjechie heb ik wel eens een zeearend in het wild gezien, dat was zooo vet! Een beest met een spanwijdte van 2 meter die vlak voor je de weg overvliegt.
Tsjonge.
  † In Memoriam † donderdag 27 juli 2006 @ 18:56:34 #19
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_40246698
De kleine maakt het goed: Zeearend is snelle leerling
pi_40253710
Da's goed nieuws!
pi_45465497
HAREN - De Onnerpolder in Haren heeft er een bijzondere bewoner bij: een zeearend. De imposante roofvogel is al door verscheidene vogelliefhebbers gespot.

Eerder werden er al zeearenden gezien in het Lauwersmeergebied, maar nu huist er dus ook één in de buurt van Haren.

De zeearend is een forse vogel. Als hij op de grond zit, komt hij bij een volwassen mens ongeveer tot de heupen. Hij eet vis, maar ook een eend of gans staat op zijn menu.

Bioloog Doevendans is enthousiast over de mogelijk definitieve komst van de zeearend. Hij hoopt dat het bijzondere dier gaat broeden in onze omgeving.
Twinning = boring
pi_45468449
Gaaf !
  † In Memoriam † vrijdag 19 januari 2007 @ 03:30:20 #23
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_45497192
De waarneming op www.dutchbirding.nl :
quote:
Species: White-tailed Eagle / Zeearend / Haliaeetus albicilla
Date: 17-1-2007
Place: Polder Lappenvoort, Haren
Province: Groningen
Atlas code: 12-14
Submitted by: Guido Meeuwissen
Remarks: Juveniele vogel komt tegen de verwachting en tegen de zuidwestenwind in om 10.45 uur in de verte aanvliegen vanuit het Noordoosten. De arend had in de nacht overnacht bij het Schildmeer. Jaagt grote groepen eenden en ganzen voor zich uit. Landt op 150 meter in polder Lappenvoort omgeven door roeken. Alle 100-en Kolganzen en Canadese ganzen gaan de lucht in. De arend vangt een rat o.i.d., vlucht daarna voor een auto op 50 meter afstand naar Friescheveen, landt om 11.30 uur in een boom. Goed te zien vanuit de vogelkijkhut aldaar.
pi_45613771
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=83613

deze foto is gemaakt begin januari.
Ik hoop nog eens zon moment te krijgen moet ik zeggen
Thank Drunk I'm a Goddess!
  Moderator dinsdag 23 januari 2007 @ 22:35:36 #25
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_45614622
Wat een indrukwekkende vogels ook, mooi hoor.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_45621614
Lijkt me wel leuk voor in een vogelkooitje in de huiskamer!
Kirby is gemaakt voor knuff. Ze noemen hem wel eens, huggy the bär!
<( ^__^ )>: wub woo
pi_45623314
Straks schijt er een zeearend op je kop
Kirby is gemaakt voor knuff. Ze noemen hem wel eens, huggy the bär!
<( ^__^ )>: wub woo
pi_46041246
Deze beesten kwamen al wat langer langs Nederland, heb er in het verleden vaker wat mogen zien in de Oostervaardersplassen toen ik nog een actief vogelaar was. Van nestelen was het toentertijd helaas nooit gekomen en het is een goed voorteken dat ze hier willen blijven.

Mooie Avatar Kleinvogelijn, kuifmezen zijn prachtig
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_46207277
wel alle jappen en chinezen uit de buurt houden want alle zeldzame roofdieren zijn voor hen potentie verhogend .. rauwe arendsogen
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  † In Memoriam † vrijdag 18 april 2008 @ 08:13:54 #30
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_58128805
Kickerdekick: nieuws!
quote:
03:02 18 April 2008
Twee zeearendjongen in Flevoland

In de Oostvaardersplassen zijn weer twee zeearenden geboren. Voor het derde jaar op rij heeft het zeearendenpaar in het natuurgebied eieren uitgebroed, maar het is voor het eerst dat het paar meer dan één jong voortbrengt.

Staatsbosbeheer ontdekte het nest met de jongen op luchtfoto's die voor een vogeltelling waren gemaakt. De ouders hebben een ander nest gekozen;op het oude staat een webcam, waardoor het via de computer te bekijken was.

Volgens Staatsbosbeheer is het vrouwtje jong en kan ze nog jaren eieren leggen. De zeearend, of "vliegende deur", heeft een vleugelspanwijdte van 2,60 meter.
Bron: teletekst
pi_58128863
tvp
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_58131441
Zeearend in nederland heb ik nog niet life gezien. Wel baardgieren in zwitserland/italy... die zijn ook gruwelijk groot.. prachtige beesten
I'm not the man you think I am!
  vrijdag 18 april 2008 @ 16:49:40 #33
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_58139851
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 08:13 schreef Barbaaf het volgende:
Kickerdekick: nieuws!
[..]

Bron: teletekst
ik las het net, wilde het hier posten maar ben natuurlijk te laat

Wel een kleine aanvulling, er zouden 2 jongen uit 1 ei zijn gekropen ?? Dan hebben we hier dus te maken met een tweeling? Lijkt me heel bijzonder, of komt zoiets vaker voor?

hoe dan ook, 2 zeearenden erbij, woei
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  † In Memoriam † vrijdag 18 april 2008 @ 17:06:14 #34
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_58140205
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 16:49 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]
Wel een kleine aanvulling, er zouden 2 jongen uit 1 ei zijn gekropen ?? Dan hebben we hier dus te maken met een tweeling? Lijkt me heel bijzonder, of komt zoiets vaker voor?
Zo staat het inderdaad op de site van Staatsbosbeheer, vond ik ook al vreemd.
quote:
Oostvaardersplassen (FL) heeft voor het derde jaar op rij succesvol gebroed. Maar dit jaar kropen er voor het eerst twee jongen uit een ei.
  vrijdag 18 april 2008 @ 17:39:26 #35
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_58140898
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 17:06 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Zo staat het inderdaad op de site van Staatsbosbeheer, vond ik ook al vreemd.
[..]

owja, het zou natuurlijk ook een schrijffoutje kunnen zijn
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_58140938
Een tweeling in één ei lijkt me niet te kunnen. Ik denk eerder dat er bedoeld wordt dat er twee jongen zijn ipv één. Dat het een is ipv één.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')