abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 juli 2006 @ 12:51:18 #276
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_39655952
quote:
Atoomagentschap zet Belg aan de kant
zo 09/07/06 - Een Belgisch inspecteur die het omstreden Iraanse kernprogramma moest onderzoeken, is van zijn opdracht ontheven bij het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA. Dat zou gebeurd zijn op vraag van Teheran.

De Belg Chris Charlier leidde al drie jaar een team van 17 IAEA-inspecteurs in Iran en wordt nu aan de kant geschoven.

In een interview met de Duitse krant Die Welt am Sonntag zegt Charlier nu dat IAEA-topman en Nobelprijswinnaar voor de Vrede, Mohammed ElBaradei, persoonlijk is tussengekomen in de kwestie.

Dat zou gebeurd zijn onder druk van het Iraanse regime, dat niet te spreken was over het werk van Charlier en zijn team.

Charlier zegt overigens dat het Iraanse religieuze regime zich voortdurend met zijn werk bemoeide en dat hij over informatie beschikte waaruit bleek dat Iran wel degelijk werkt aan kernwapens.

Bovendien zegt de krant dat het IAEA heeft geprobeerd om de publicatie van het artikel te verhinderen.

Buitenlandse Zaken heeft het verhaal nog niet bevestigd.
http://www.vrtnieuws.net/(...)0706IAEA/index.shtml

[ Bericht 28% gewijzigd door zakjapannertje op 09-07-2006 13:01:16 ]
pi_39656274
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 09:09 schreef klez het volgende:

Behalve de uitgeklede sociale zekerheid (die wij ook gewoon gaan krijgen) zijn de verschillen minimaal tussen de VS en Europa, gelukkig. In ieder geval veel kleiner dan met de moslimlanden als Iran, waar echt een zeer kleine groep de buit verdeeld ten koste van de grote meerderheid.
Om toch nog even met dat offtopic geneuzel door te gaan. Van economie weet ik niet al te veel, wat ik wel weet is dat de GINI index aangeeft hoe het is gesteld met de de verdeling van welvaart binnen een land. Hoe lager dit getal is, hoe gelijkmatiger de verdeling van de welvaart er is.

Nu even de vergelijkende getallen. Nederland 30.9, indonesie 34.3, Iran 43, china 44, VS 45.

Bron CIA factbook.

Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat in amerika de buit van dat land toch echt veel oneerlijker verdeeld wordt.
  zondag 9 juli 2006 @ 13:18:12 #278
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_39656617
Dunno, maar misschien kan welvaart er ook nog beter aan gekoppeld worden. Cuz een relatief hoge GINI met veel welvaart is meestal beter voor iedereen dan een lagere GINI met weinig welvaart.

(Mensen met al veel vermogen zien dat btw ook sneller groeien: geld maakt geld plus het feit dat ze met meer risico investeren.)

Iig, nog iets nieuws:
quote:
An Iranian government spokesman said his country would withhold oil from the West only as a last resort, calling oil the "ultimate" weapon in Iran's dispute with the West over its nuclear program, Bloomberg reports. Gholam Hossein Elham said the outlook was "favorable for solving the nuclear issue diplomatically" and that Iran doesn't "see the necessity to plan [use of oil as a weapon] in the current atmosphere."
pi_39657147
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 09:09 schreef klez het volgende:

[..]

In Europa of Nederland niet?

Een meerderheid van de Amerikanen wil zo laag mogelijke belastingen - een meerderheid van de Nederlanders ook trouwens.
De overgrote meerderheid van de Amerikanen heeft het buitengewoon goed, net als de overgrote meerderheid van de Nederlanders. De VS is niet voor niets immigratieland nummer één op de wereld.

Behalve de uitgeklede sociale zekerheid (die wij ook gewoon gaan krijgen) zijn de verschillen minimaal tussen de VS en Europa, gelukkig. In ieder geval veel kleiner dan met de moslimlanden als Iran, waar echt een zeer kleine groep de buit verdeeld ten koste van de grote meerderheid.

Dat wij een adequate overheid verwachten bij een ramp als Katrina is terecht, de Bush regering is zeker niet een van de competentste die de Amerikanen gekend hebben.
Anderzijds zou het mij echt niet verbazen als de regering Balkenende er bij bijvoorbeeld een ramp in Rotterdam ook niet al te veel van zou maken.
Verder is het allemaal nogal offtopic volgens mij.
Je beeld over de VS klopt niet . 50 % van het totale olie aanbod wordt in de VS verbruikt !
Men consumeerd er meer van alles dan wij in Europa .
pi_39657934
Ter vergelijking:
Het BNP beloopt in Nederland in 2002 435 miljard euro.
Het BNP van de Verenigde Staten in 2002 bedroeg ca. 10.000 miljard US-dollar. Dit is ca. 30x het Nederlandse BNP.
pi_39659763
quote:
Op zondag 9 juli 2006 13:39 schreef atmosphere1 het volgende:

[..]

Je beeld over de VS klopt niet . 50 % van het totale olie aanbod wordt in de VS verbruikt !
Men consumeerd er meer van alles dan wij in Europa .
Dat consumptiepatroon zou hier hetzelfde zijn als we hier net zoveel zouden verdienen. De consumptie neemt hier ook nog steeds toe naarmate de economie groeit. .
  zondag 9 juli 2006 @ 18:27:38 #282
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_39664761
quote:
Op zondag 9 juli 2006 14:12 schreef atmosphere1 het volgende:
Ter vergelijking:
Het BNP beloopt in Nederland in 2002 435 miljard euro.
Het BNP van de Verenigde Staten in 2002 bedroeg ca. 10.000 miljard US-dollar. Dit is ca. 30x het Nederlandse BNP.
20X zoveel

en de VS heeft ongeveer ook 20 keer zoveel inwoners dus zoveel ontloopt het elkaar niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_39682240
quote:
Op zondag 9 juli 2006 15:15 schreef more het volgende:

[..]

Dat consumptiepatroon zou hier hetzelfde zijn als we hier net zoveel zouden verdienen. De consumptie neemt hier ook nog steeds toe naarmate de economie groeit. .
Heb je ergens een bron dat engerieverkwisting samen gaat met een stijgend BNP.? Want dan zou men bijvoorbeeld in luxemburg net zoveel energie per hoofd van de bevolking verbruiken als in de VS. En daar geloof ik eigenlijk weinig van.
  maandag 10 juli 2006 @ 09:41:33 #284
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_39682768
quote:
Op zondag 9 juli 2006 13:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat in amerika de buit van dat land toch echt veel oneerlijker verdeeld wordt.
Dat kun je er helemaal niet concluderen. Behalve als je denkt dat "gleichschaltung" het beste is wat de mensheid kan overkomen.
Of betekent de veel lagere GINI index dan Nederland van Ethiopie en Oezbekistan dat de aldaar werkende economische systemen "eerlijker" zijn?
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_39682828
quote:
Op maandag 10 juli 2006 09:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb je ergens een bron dat engerieverkwisting samen gaat met een stijgend BNP.? Want dan zou men bijvoorbeeld in luxemburg net zoveel energie per hoofd van de bevolking verbruiken als in de VS. En daar geloof ik eigenlijk weinig van.
Nederlanders verbruiken per jaar gemiddeld 6400 kWh per inwoner/jaar aan elektriciteit
Luxembourgers verbruiken per jaar gemideld 12942 kWh per inwoner/jaar aan elektriciteit.

Overigens zijn Canadezen ook energieslurpers.
pi_39682890
quote:
Op zondag 9 juli 2006 14:12 schreef atmosphere1 het volgende:

Het BNP van de USA is 2360 miljard US-Dollar hoger (althans in 2005)

[ Bericht 9% gewijzigd door more op 11-07-2006 09:15:50 ]
pi_39701702
De VS verbruiken nog altijd meer olie dan de chinezen ,en zelfs meer dan de europeanen terwijl europa meer inwoners heeft dan de VS. Om zoveel te kunnen blijven consumeren is men afhangkelijk van inport ,het aanbod vanuit eigen land is veel te klein . De Amerikaanse economie is dus afhangkelijk van de goederenstroom/olie stroom vanuit het buiten land .
Dit bepaald het buitenlands beleid ,de bemoeienis met het M.O.

Economiën kunnen niet blijven groeien ,daarvoor moeten ze eerst weer in een dal vallen .
  maandag 10 juli 2006 @ 21:41:55 #288
70154 klez
pi_39703628
quote:
Op maandag 10 juli 2006 20:51 schreef atmosphere1 het volgende:
De VS verbruiken nog altijd meer olie dan de chinezen ,en zelfs meer dan de europeanen terwijl europa meer inwoners heeft dan de VS. Om zoveel te kunnen blijven consumeren is men afhangkelijk van inport ,het aanbod vanuit eigen land is veel te klein . De Amerikaanse economie is dus afhangkelijk van de goederenstroom/olie stroom vanuit het buiten land .

Economiën kunnen niet blijven groeien ,daarvoor moeten ze eerst weer in een dal vallen .
Voor zover ik weet is de EU is veel afhankelijker van de olie uit het Midden-Oosten dan de VS.
quote:
During 2001, about 48 percent of U.S. crude oil imports came from the Western Hemisphere (19 percent from South America, 15 percent from Mexico, and 14 percent from Canada), while 30 percent came from the Persian Gulf region (18 percent from Saudi Arabia, 9 percent from Iraq, and 3 percent from Kuwait).

In general, OECD Europe depends far more heavily on the Persian Gulf and North Africa for oil imports than does the U.S. During 2001, about 35 percent of OECD Europe's net oil imports came from the Persian Gulf (mainly Saudi Arabia, Iran, Iraq, and Kuwait), around one-third from Africa (mainly Libya, Algeria, and Nigeria), and much of the remainder from Russia. Japan receives over three-quarters of its oil supplies from the Persian Gulf (mainly the UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Iran, and Qatar), with the remainder coming from Indonesia, China, and other sources.

[ Bericht 36% gewijzigd door klez op 10-07-2006 21:50:20 ]
pi_39716681
quote:
Op maandag 10 juli 2006 20:51 schreef atmosphere1 het volgende:

Nederlanders verbruiken per jaar gemiddeld 6400 kWh per inwoner/jaar aan elektriciteit
Luxembourgers verbruiken per jaar gemideld 12942 kWh per inwoner/jaar aan elektriciteit.

Hieruit kun je concluderen dat de energieconsumptie toeneemt naarmate het inkomen stijgt, luxembourgers en US amerikanen verdienen meer dan Nederlanders. Maar ook in Nederland stijgt met de economische groei het verbruik per inwoner.
pi_39717403
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:01 schreef more het volgende:

[..]

Hieruit kun je concluderen dat de energieconsumptie toeneemt naarmate het inkomen stijgt, luxembourgers en US amerikanen verdienen meer dan Nederlanders. Maar ook in Nederland stijgt met de economische groei het verbruik per inwoner.
En is bij dit getal echt de hoofdelijk KW verbruik gerekend en dus ook de zware industrie bij? Want als ik het geod heb heeft luxemburg enkele zware industrieen die veel stroom verbruiken en met zo weinig inwoners zodoende het gemiddelde flink opschroeven.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 12:16:19 #291
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_39719035
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 11:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En is bij dit getal echt de hoofdelijk KW verbruik gerekend en dus ook de zware industrie bij? Want als ik het geod heb heeft luxemburg enkele zware industrieen die veel stroom verbruiken en met zo weinig inwoners zodoende het gemiddelde flink opschroeven.
De industrie heeft in Luxembourg geen grotere invloed op het verbruik dan in Nederland, je bedoelt waarschijnlijk Noorwegen, daar is het gemiddelde verbruik maar liefst 28.000kWh per inwoner. Dit komt vooral door de Olie- & Gasindustrie
pi_39719768
Maar die 30 % van de VS zijn nog altijd veel meer vaten olie dan de 35% van de EU
pi_39719888
Het gemiddelde gezinsverbruik aan stroom in nederland is 3500 KWH. Wat was ook weer de gemiddelde gezinsgrootte? Volgens mij 2.3 => 3500 /2.3 = 1520 KWH per hoofd van de bevolking exclusief bedrijven. Dus bedrijven zorgen voor 3/4 van ons stroom verbruik in nederland?

Ik ben heel benieuwd naar de bron die je gebruikt hebt voor deze cijfers.
pi_39720312
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 12:53 schreef Basp1 het volgende:
Het gemiddelde gezinsverbruik aan stroom in nederland is 3500 KWH. Wat was ook weer de gemiddelde gezinsgrootte? Volgens mij 2.3 => 3500 /2.3 = 1520 KWH per hoofd van de bevolking exclusief bedrijven. Dus bedrijven zorgen voor 3/4 van ons stroom verbruik in nederland?

Ik ben heel benieuwd naar de bron die je gebruikt hebt voor deze cijfers.
Worldfactbook (cia.gov)
CBS.nl
Tennet (gedrukt)
EU

In elk welvarend modern land is het gemiddelde gezinsverbruik een stuk lager dan het normale gemiddelde verbruik.

Ik verbruik zelf in mijn bedrijf meer dan 1.000.000 kWh per jaar en prive zit ik op 8900 kWh.
pi_39720508
Gek dat nu juist in de VS een hoog percentage van de bevolking onder de armoede grens leeft .
pi_39720744
quote:
WASHINGTON - De armoede in de Verenigde Staten is vorig jaar flink toegenomen. Het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft, steeg met 1,1 miljoen naar 37 miljoen. Dat heeft de Amerikaanse regering dinsdag bekendgemaakt.

Het percentage armen is in 2004 gestegen van 12,5 naar 12,7 procent. Dat betekent dat ruim een op de acht Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Het gemiddelde inkomen in de VS bedroeg vorig jaar 44.389 dollar, net zo hoog als in 2003.
pi_39720963
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 13:08 schreef more het volgende:

In elk welvarend modern land is het gemiddelde gezinsverbruik een stuk lager dan het normale gemiddelde verbruik.

Ik verbruik zelf in mijn bedrijf meer dan 1.000.000 kWh per jaar en prive zit ik op 8900 kWh.
Dat er wat verschil in zat dat wist ik wel maar dat het bedrijfsleven 75% van de stroomconsumptie voor hun rekening neemt daarvan schrik ik toch wel. Vooral als we zien hoeveel geld de overheid erin pompt om burgers maar een beetje stroom te laten besparen. Laat het beddrijfsleven eens een besparing van 25% maken en dan bespaard men meer dan alle wanneer alle burgers geen stroom meer zouden verbruiken.

Jou bedrijf was toch iets met vis kweken, ja daar zal wel het flink wat stroom in pompen en verwarmingen/ koelingen gaan zitten. Maar aangezien steeeds meer mensen in de diensten sector werkzaam zouden gaan zijn, daarin zit geen hoog stroomverbruik op zijn hoogst 4 tl's en een pc per werkplek.
pi_39721068
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 13:23 schreef atmosphere1 het volgende:

WASHINGTON - De armoede in de Verenigde Staten is vorig jaar flink toegenomen. Het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft, steeg met 1,1 miljoen naar 37 miljoen. Dat heeft de Amerikaanse regering dinsdag bekendgemaakt.

Het percentage armen is in 2004 gestegen van 12,5 naar 12,7 procent. Dat betekent dat ruim een op de acht Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Het gemiddelde inkomen in de VS bedroeg vorig jaar 44.389 dollar, net zo hoog als in 2003.
Maar de overige 261 miljoen hebben het beter dan waar dan ook! De gaarkeuken houdt die 37 miljoen wel in leven. Die 261 miljoen kunnen er ook niks aan doen dat die grote minderheid het zelf niet goed kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door more op 11-07-2006 13:56:46 ]
  dinsdag 11 juli 2006 @ 14:31:35 #300
70154 klez
pi_39723029
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 13:23 schreef atmosphere1 het volgende:

[..]
In Nederland leeft 11% van de bevolking onder de armoedegrens. Grote voordeel in de VS is wel dat het meer mensen lukt uit de "armoedeval" te ontsnappen (waarvan de keerzijde dan weer is dat je er ook makkelijker in kan vallen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')