abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38038190
Stel ik teken een foto van een persoon die ik op internet heb gevonden na en ik verkoop deze. De persoon op de foto is al meer dan 10 jaar overleden (portretrecht geldt dus niet meer als ik het goed heb?). Is het dan legaal om deze tekening te verkopen? Ik kopieer immers niet de foto, maar ik maak een eigen artistieke impressie van de foto.
Hoop dat jullie kunnen helpen, ben echt benieuwd.
pi_38038331
Even wat aanvullingen van http://portretrecht.nl.menfor.info/

Ik citeer:

"Het portretrecht geldt tot 10 јaar na het overliјden van de afgebeelde persoon. Het auteursrecht over het algemeen tot 70 јaar na het overliјden van de auteur"

"Auteursrecht is het exclusieve recht van de maker van letterkunde, wetenschap of kunst, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. Hieronder valt onder andere het recht om kopieën en reproducties van het werk te maken, die te verkopen, of om van dit werk afgeleide producten te maken en het werk publiekeliјk tentoon te stellen."

" In tegenstelling tot octrooien die het monopolierecht verlenen voor uitvindingen, gelden auteursrechten alleen voor specifieke creatieve uitingen van één of meer ideeën. Het zelf maken van een werk dat liјkt op een bestaand werk is dus geen inbreuk op het auteursrecht, zolang er maar niets wordt overgenomen van het origineel."

Vooral die laatste twee punten zijn tegenstrijdig
pi_38050850
Ik ben er achter dat het waarschijnlijk niet mag. Weet iemand een manier om in contact te komen met fotografen die foto's hebben gemaakt van bekende mensen, en hoeveel het kost om een licentie te krijgen om de foto te mogen gebruiken voor de verkoop van tekeningen? Als je bijvoorbeeld Marilyn Monroe neemt, zij is al erg lang overleden dus die foto's zijn al erg oud. Hoe moet je dan ooit in contact komen met de fotograaf die tientallen jaren geleden een foto van haar heeft gemaakt?
  PR/Manusje van alles zondag 21 mei 2006 @ 18:02:25 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_38051575
Als er helemaal niets gekopieerd word van die foto is er niets aan de hand. Je mag je best laten inspireren door een foto. Als er maar geen duidelijke overeenkomsten zijn met de orginele foto.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_38052461
Die is er dus in zekere zin wel, omdat ik de foto "nateken". Ik gebruik echter wel andere kleuren, andere stijl (eigen tekenstijl) en ik gebruik maar een deel van de foto (namelijk het hoofd)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')