abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 mei 2006 @ 22:21:20 #1
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_38030204
Ik kom er niet uit, misschien dat jullie iets weten?

Reificatie is iets wat optreedt in het debat over etniciteit. De spreker op het hoorcollege vertaalde het als 'verdinging'. De term is niet alleen binnen antropologie en sociologie bekend, maar wordt toegepast in verschillende disciplines. Het is een soort concretiseren van een abstract iets.

De werkgroepdocent gaf als voorbeeld:
quote:
Wanneer een moslim over de Amerikaanse cultuur zegt dat hij alleen uit McDonald's en Coca-Cola bestaat, reificeert hij de Amerikaanse cultuur. Niet het feit dat McDonald's een Amerikaans bedrijf is vormt de reificatie, maar het feit dat de Moslim het als zodanig ziet. Ofzo.
Ik kan er echter nog steeds niet precies over uit wat het nou precies is. Ik vind het een raar begrip, erg moeilijk om er de vinger achter te krijgen. Weet iemand misschien een ander voorbeeld, om het te verduidelijken? Of een definitie?
pi_38031667
Geloof dat een reificatie (ja er moet een trema op die i) niet meer is dan een metafoor waarbij je stiekum vergeet dat het een metafoor is. Bijvoorbeeld als je zegt nederland wint het wereldkampioenschap voetbal. Even los van waarschijnlijkheid en dergelijke wint nederland het WK helemaal niet; een aantal mensen dat nederland vertegenwoordigt zou dan winnen.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 23:02:11 #3
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_38031829
Ow zo, jaja... Dus een soort generalisatie?

Om bij het voorbeeld uit mijn OP te blijven: de Moslim ziet een Amerikaanse McDonald's op TV en concludeert daaruit dat overal in de Amerikaanse cultuur McDonald's moet zijn?
pi_38032014
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 23:02 schreef Omnifacer het volgende:
Ow zo, jaja... Dus een soort generalisatie?

Om bij het voorbeeld uit mijn OP te blijven: de Moslim ziet een Amerikaanse McDonald's op TV en concludeert daaruit dat overal in de Amerikaanse cultuur McDonald's moet zijn?
Je moet het letterlijker bekijken; Amerikaanse cultuur = Mcdonalds en Coca Cola. Dus de amerikaanse cultuur zou het bedrijf mcdonalds zijn, en het bedrijf coca cola.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 23:13:53 #5
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_38032235
OK... Dus een reïficatie is dus eigenlijk een vaak onterechte generalisatie?

Sorry voor alle vragen
pi_38032581
generalisatie, dat gebruikte je net ook al maar toen las ik er overheen. Lijkt me toch niet het juiste woord. Ik heb nog even gezocht, naar een duidelijker voorbeeld en ik kwam het volgende tegen:
quote:
Reïficatie
Als je een ding gaat maken van een gedachteconstructie en vervolgens wordt die abstractie gehanteerd alsof er sprake is van gedragskenmerken van voorwerpen of personen dan praat je over “reïficatie”. Voorbeelden zijn: de arbeidsmarkt, de wielersport, het bankwezen. Dit kan ook gebeuren met een verzelfstandiging van een metafoor. Het bestrijden van reïficatie heet vervolgens dereïficatie. Reïficatie leidt tot een schijn van objectiviteit waaruit dan een operationele fixatie ontstaat. Daar wordt mee bedoeld dat mensen de neiging hebben te weinig tijd te nemen voor reflectie en afstand. Je kan daardoor opgesloten raken in een enkelvoudige homogene werkelijkheid die de kenmerken kan aannemen van een self-fulfilling prophecy. Vanuit de procestheorie zou bij een reïficerende benadering van conflicten het verschijnsel verwaarloosd worden. Het conflict is dan verworden tot een entiteit een hard en onwrikbaar gegeven.
Dit voegt nog iets toe, wat ik zelf ook niet helemaal duidelijk voor ogen had
pi_38032982
re·ï·fi·ca·tie (de ~ (v.), ~s)
1 gedachte dat een abstract concept over materiële realiteit beschikt

Of je daarmee verder komt...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 20 mei 2006 @ 23:35:10 #8
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_38033219
OK, die laatste quote verduidelijkt het enigszins. Ik had zelf ook gegoogled op de term, maar kwam nauwelijks iets bruikbaars tegen. Ik heb er in mijn essay het volgende van gemaakt (de eerste twee termen moet je maar even vergeten):
quote:
Het dominante discours richt zich op de stuff, en binnen dit discours wordt vaak gebruik gemaakt van reïficatie van cultuur. Sunier omschrijft dit als ‘verdinging’. Een Iranese moslim die zegt dat de Westerse cultuur bestaat uit “McDonald’s en hoeren”, reïficeert. McDonald’s is de Westerse cultuur voor hem. Een abstracte term als cultuur wordt een actor, een determinant van gedrag. Immers, de Westerse cultuur ‘veroorzaakt’ McDonald’s. Groepen worden in het dominante discours vaak gezien als homogene sociale eenheden. De Amerikaan eet bij McDonald’s.
Kun jij je hierin vinden? Als je goed leest zie je dat ik wat van jou info geïntegreerd heb:)
pi_38033236
Reïficatie
Het voorstellen van iets abstracts als concreet. Een vorm van metafoor.
Bijvoorbeeld: 'het grijze verleden'.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_38033719
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 23:35 schreef Omnifacer het volgende:
OK, die laatste quote verduidelijkt het enigszins. Ik had zelf ook gegoogled op de term, maar kwam nauwelijks iets bruikbaars tegen. Ik heb er in mijn essay het volgende van gemaakt (de eerste twee termen moet je maar even vergeten):
[..]

Kun jij je hierin vinden? Als je goed leest zie je dat ik wat van jou info geïntegreerd heb:)
Maar dat is niet de essentie van een reificatie. Wat is eigenlijk je doel? Moet je reificatie uitleggen, of moet je een punt nader toelichten? In het eerste geval moet je ook duidelijk maken dat de moslim bepaalde eigenschappen toekent aan de cultuur die een cultuur niet kan hebben.

Dus zoiets als, de westerse cultuur van mcdonalds en coca cola dringt ons land (insert willekeurig islamitisch land) binnen.
Immers, een cultuur kan nergens binnendringen.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 23:52:14 #11
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_38033907
Ik zal even een wat ruimere uitleg geven. Het gaat om een essay over etniciteit, en hoe daarin getheoretiseerd wordt.

De professor onderscheidt twee discoursen, twee manieren van spreken, namelijk:
  • Het dominante discours: hierin ligt de nadruk op de kerneigenschappen van iedere cultuur, hij noemt het de cultural stuff
  • Het demotische discours: daarin ligt de nadruk op de manier waarop grenstrekkingen tussen groepen mensen plaatsvinden.

Reificatie is iets wat gebeurt bij het dominante discours.

Ik moet aantonen wat het verschil tussen die twee discoursen is, en reificatie is een centraal thema bij het dominante discours.
  • pi_38034513
    quote:
    Op zaterdag 20 mei 2006 23:52 schreef Omnifacer het volgende:
    Ik zal even een wat ruimere uitleg geven. Het gaat om een essay over etniciteit, en hoe daarin getheoretiseerd wordt.

De professor onderscheidt twee discoursen, twee manieren van spreken, namelijk:
  • Het dominante discours: hierin ligt de nadruk op de kerneigenschappen van iedere cultuur, hij noemt het de cultural stuff
  • Het demotische discours: daarin ligt de nadruk op de manier waarop grenstrekkingen tussen groepen mensen plaatsvinden.

Reificatie is iets wat gebeurt bij het dominante discours.

Ik moet aantonen wat het verschil tussen die twee discoursen is, en reificatie is een centraal thema bij het dominante discours.
  • ic, dan zul je waarschijnlijk toch op zoek moeten naar een definitie zoals die gebruikt wordt in de antropologie; bij ons hebben deze begrippen toch een licht afwijkende betekenis. Zo is mijn inziens reificatie helemaal niet voorbehouden aan het heersende discours.
      zondag 21 mei 2006 @ 00:11:12 #13
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_38034663
    quote:
    Op zaterdag 20 mei 2006 23:47 schreef KlaPMonGooL het volgende:

Dus zoiets als, de westerse cultuur van mcdonalds en coca cola dringt ons land (insert willekeurig islamitisch land) binnen.
    Immers, een cultuur kan nergens binnendringen.
    Dat is wat ik bedoelde met: een cultuur wordt als actor gezien, een determinant van gedrag. Het is hetzelfde wanneer er hier om de hoek een moskee wordt gebouwd, en zou zeggen: "de Islam wordt steeds machtiger hier in Roosendaal"?

Wat studeer jij overigens?
      zondag 21 mei 2006 @ 11:35:52 #14
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_38040979
    Hey, die opdracht moet ik ook maken. Heel waarschijnlijk zat ik bij je in de collegezaal

Reificatie is feitelijk niets meer dan een ding maken van een abstracte gedachtenconstructie (Marx benadrukte die van religie en Baumann die van cultuur) en dan vergeten dat je zelf die gedachtenconstructie hebt gecreeerd. Het lijkt heel ingewikkeld, maar de essentie ervan is vrij eenvoudig.
    Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
    pi_38042631
    quote:
    Op zondag 21 mei 2006 11:35 schreef Rock-shocker het volgende:
    Hey, die opdracht moet ik ook maken. Heel waarschijnlijk zat ik bij je in de collegezaal

Reificatie is feitelijk niets meer dan een ding maken van een abstracte gedachtenconstructie (Marx benadrukte die van religie en Baumann die van cultuur) en dan vergeten dat je zelf die gedachtenconstructie hebt gecreeerd. Het lijkt heel ingewikkeld, maar de essentie ervan is vrij eenvoudig.
    Vergeet het toekennen van de gedragskenmerken niet

edit:
    Omnifacer, ik denk dat mn signature weinig te raden overlaat wat studie betreft
      zondag 21 mei 2006 @ 13:57:59 #16
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_38044493
    quote:
    Op zondag 21 mei 2006 12:49 schreef KlaPMonGooL het volgende:

[..]

Vergeet het toekennen van de gedragskenmerken niet
    Ja, die ook nog. Maar dat valt onder gedachtenconstructie te scharen
    Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
      zondag 21 mei 2006 @ 16:49:51 #17
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_38049250
    Volgens mij zat ik zelfs tegenover je, Rock Shocker, bij de laatste werkgroep... Ik was die vervelende gozer die na vijven nog lastige vragen ging stellen

Ontopic: Ik denk dat ik er nu wel uit ben, met hulp van Klapmongool vooral.
    quote:
    Het houdt in dat het begrip cultuur niet meer kan functioneren als een abstract analytisch instrument, maar als een veroorzaker van sociaal gedrag wordt gezien
    Dit past ook mooi binnen het dominante denken, waarin cultuur als determinant van gedrag wordt gezien
      zondag 21 mei 2006 @ 20:32:52 #18
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_38057840
    quote:
    Op zondag 21 mei 2006 16:49 schreef Omnifacer het volgende:
    Volgens mij zat ik zelfs tegenover je, Rock Shocker, bij de laatste werkgroep... Ik was die vervelende gozer die na vijven nog lastige vragen ging stellen
    Weet ik nog niet wie je bent, maar goed Goeie werkgroep was dat.
    pi_38060489
    Is het niet zoiets als dat ze bijv. in India Dallas of the Young and the Restless zien en vervolgens denken dat alle Amerikanen rijk, machtsbelust, etc zijn? En dat de mensen in India vervolgens de series beroddelen van , schande, intriges enzo.

Het reproduceert het lokale denken/cultuur meer ipv dat het de eigen cultuur vernietigd.
    Ofzoiets.

[ Bericht 1% gewijzigd door sweetgirly op 21-05-2006 21:27:39 ]
      zondag 21 mei 2006 @ 22:22:06 #20
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_38064498
    Het heeft inderdaad ook te maken met cultuur als gedragscheppend zien, in plaats van onderkennen dat gedrag ook cultuur schept.
    pi_38064829
    quote:
    Op zondag 21 mei 2006 22:22 schreef Rock-shocker het volgende:
    Het heeft inderdaad ook te maken met cultuur als gedragscheppend zien, in plaats van onderkennen dat gedrag ook cultuur schept.
    vraagje: ben je (of zijn jullie) veel tijd kwijt met jullie studie p/w bijv.?
      maandag 22 mei 2006 @ 10:06:23 #22
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_38075942
    Neuh, valt wel mee. Al zou ik er wel meer tijd in moeten stoppen.
      woensdag 24 mei 2006 @ 14:10:58 #23
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_38161484
    Geldt voor mij ook. Ik vind het ook wel es jammer dat ik er zo weinig tijd in steek. Het is interessant allemaal, er zijn bibliotheken vol met boeken die ik zou willen lezen, maar ik kom er niet aan toe. Reden? MSN, FOK, sportschool, TV, terras, flipperkast, etc

BTW Rock-Shocker, hoe heb jij je essay genoemd? Ik heb het zelf Contesting Baumann genoemd Moet niks hebben van dat demotische vertoog
      woensdag 24 mei 2006 @ 15:06:02 #24
    40093 Rock-shocker
    No Charms Allowed
    pi_38163697
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 14:10 schreef Omnifacer het volgende:

BTW Rock-Shocker, hoe heb jij je essay genoemd? Ik heb het zelf Contesting Baumann genoemd Moet niks hebben van dat demotische vertoog
    Heheh okay. Ja ik heb er nog geen titel aangegeven. Vooralsnog staat er Contesting Culture op mijn titelpagina. Maar ik moet zeggen dat ik in beiden wel een kern van waarheid vind zitten, en dat is ook wat Baumann zegt. Jij kan je betoog beter Contesting Barth noemen
      maandag 19 juni 2006 @ 14:04:20 #25
    64479 Omnifacer
    Alles geven!11
    pi_39001267
    He Rock-schocker, wat had je voor je essay?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')