Dit is voor een aantal houtsoorten niet toepasbaar door de stoffen die in het hout zitten. Zozal bij een deur van eiken hout het profiel in enkelejaren opgegeten zijn door het hout en de deur helemaal verkleur en brokkelig geworden zijn. Voor een vuren deur zou dit een goede methode zijn. Wel een dure en arbeits intensiefe oplossing. Vooral bij een groetere afwijking. Zal erg zwaar gaan om het profiel in te brengen. Daarnaast moet het profiel onderbroken worden voor de slotkast. Dit vorm dan een zwakpunt waarop de deur toch zal kunnen gaan krommen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:56 schreef Gurb het volgende:
je kan aan de sluitkant vd deur overlangs een sleuf zagen, en hier een aluminium of stalen t-strip inzetten, die daarmee de deur rechttrekken.
Ja dit kan. De middenstukken (de panelen) kunnen hierop gaan uitscheuren of de stijlen van de deur kunnen gaan splijten. Dit is alleen als het te veel kracht kost. Daarom is er ook de stoom methode. Sommige houtsoorten kun je zelfs bij grotere dikten bij wijze van spreke bijna haaks omvouwen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 11:58 schreef Werewolf het volgende:
Trek ik dan niet mijn deur in tweeen?
Nee, een deur ehhh hout trekt krom bij het drogen. Tijdens dit drogen veranderd de volumieke massa. Omdat het tak vrije deel van de stam niet overal even snel en regel matig is gegoei door de jaren heen zit er een massa verschil tussen de verschillende groeiringen. Als het hout verwerkt wordt bij de zagerij en daarna voor het maken van jouw deur is het vochtgehalte zo'n 12%. Als jouw deur thuis hangt zal deze verder naar het midden toe gaan drogen. Heverder het naar binnen toe droogt hoe meer de massa verschillen voor spanningen gaan zorgen. De buitenkant was namelijk al droog.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:09 schreef lageveld het volgende:
Trekken de deuren trouwens na het "stoomproces" daarna niet weer snel opnieuw krom ?
Dit is waarschijnlijk vuren. Het kan grenen zijn maar het kwastje is wel typisch een vuren kwastje. Zowel vuren als grenen kunnen goed terug gebogen worden. Zowel geforceerd als gestoomt. Echt rond buigen niet. Je kunt er geen hoepels van maken.quote:Op donderdag 18 mei 2006 19:15 schreef Werewolf het volgende:
Pic's ter verduidelijking:
[afbeelding]
[afbeelding]
Is dat vuren? Ben echt een leek dat gebied![]()
Hoe meer hout kaal is op het kromme gedeelte hoe beter. Delen die niet krom zijn hoeven ook niet kaal te zijn. Maar is vaak wel beter omdat er toch vocht in komt via de onder en bovenkant die vaak niet (goed) geschilderd zijn. Het vocht gaat er moeilijker uit dat er in. Waardoor de deur behoorlijk zou kunnen gaan klemmen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 19:20 schreef Werewolf het volgende:
@tnimble
Ik neem aan dat ik hem eerst weer moet afschuren voordat ik hem een stoombad ga geven?
Laat ik de deur in de post zitten als ik hem inpak in folie?
Gewoon dicht doen zal niets uitmaken het hout moet wel recht getrokken / duwd worden door een blokje in de sponning.quote:Dus als ik het goed begrijp dan ga ik eerst stomen en doe daarna gewoon de deur dicht...
Ik moet hem niet de andere kant op 'rekken'?
Ik hoef ook geen ronde deurquote:Op donderdag 18 mei 2006 19:52 schreef tnimble het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk vuren. Het kan grenen zijn maar het kwastje is wel typisch een vuren kwastje. Zowel vuren als grenen kunnen goed terug gebogen worden. Zowel geforceerd als gestoomt. Echt rond buigen niet. Je kunt er geen hoepels van maken.
Ja idd. Meestal geeft de eerste keer genoeg resulaat.quote:Op donderdag 18 mei 2006 20:03 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen ronde deur![]()
Het beste kan ik het dus eerst proberen te forceren.
Dus als ik het goed begrijp moet ik debovenkant van de deur klem zetten in de deurpost!?!
En hoe lang moet ik dat zo houden? (Het is de badkamerdeur)
Moet ik dat nog meerdere malen herhalen?
Ach. :-)quote:PS. Je hebt er wel verstand van![]()
Ziet er uit als Amerikaans eiken. Dit hout werkt groot en is zeer goed te buigen. Zo aan de richting te zien moet je het volgende doen:quote:Op vrijdag 19 mei 2006 00:44 schreef lageveld het volgende:
Hier mijn foto's van de betreffende deuren:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
als je het met stoom doet zou het niet meer terug moeten buigen (als ik Tnimble's verhaal goed begrijp.... t klinkt allemaal vrij logisch iig)quote:Op woensdag 24 mei 2006 22:25 schreef nonono het volgende:
ja eewig![]()
het zal vast tijdelijk werken maar na verloop van tijd buigt de deur weer kei hard terug
Zal idd weer terug buigen ja. Stel in 20 jaar is het 2 cm gebogen. Dan zal het na terug buigen in een uurtje een stuk zijn terug gebogen en over 20 jaar nog eens een 1.5 cm. Om geen last te hebben van het eerste stukje terug buiging zul je meer moeten corrigeren dan wat er eigenlijk krom is. Overbuigen heet dit. Afhankelijk van de houtsoort moet je tot zo'n 2 tot 5 maal de straal overbuigen.quote:Op woensdag 24 mei 2006 22:25 schreef nonono het volgende:
ja eewig![]()
het zal vast tijdelijk werken maar na verloop van tijd buigt de deur weer kei hard terug
Dan ga ik er vanavond weer een langer blokje tussen zettenquote:Op maandag 29 mei 2006 12:07 schreef tnimble het volgende:
[..]
Om geen last te hebben van het eerste stukje terug buiging zul je meer moeten corrigeren dan wat er eigenlijk krom is. Overbuigen heet dit. Afhankelijk van de houtsoort moet je tot zo'n 2 tot 5 maal de straal overbuigen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |