abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37943963
Wij hebben een oud huis met originele oude deuren erin.
Alleen twee deuren zijn erg krom. Als hij aan de onderkant sluit, heb ik aan de bovenkant een kier van 1 1/2 a 2 centimeter.
Is er een manier om dit op te lossen? We willen uiteraard de originele deuren behouden.

Mijn idee was om de deur te overstrekken naar de andere kant en zo een tijdje vast te zetten.
Zal dit helpen of zijn er misschien andere (lees betere) methodes om dit te doen?
pi_37945898
je kan aan de sluitkant vd deur overlangs een sleuf zagen, en hier een aluminium of stalen t-strip inzetten, die daarmee de deur rechttrekken.
pi_37945971
Trek ik dan niet mijn deur in tweeen?
pi_37948110
ik zou het precies andersom aanpakken; laat de deur voor wat hij is; je hebt enorm veel kans dat je mooie oude deurtje naar de kl*te gaat als je daar aan gaat rommelen. daarnaast, het is een oude deur; die mag krom zijn.
frees gewoon de sponning van het kozijn scheef uit, zodat deze weer netjes op de deur aansluit, heb ik ook eens gedaan en het valt een stuk minder op.
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
pi_37949951
Deuren opniew recht maken is iets wat zeer goed te doen is ook bij een deur van een aantal eeuwen oud.

Bij een kleine afwijking een blokje hout in de sponning plaatsen en dan de deur goed dicht in het slot drukken en een weekje zo laten zitten.

Voor een gotere afwijking is het nodig om de spanning van het hout van de deur af te halen. Dit doe je door het hout warm en vochtig te maken. Pak de deur in plastiek folie en sluit op deze 'hoes' iets van een behang afstomer aan. De deur laat je per centimeter deur dikte ongeveer een kwartier tot een half uur stomen. Aan het water kun je een paar druppels amonia toevoegen. Daarna is de pocedure als hier boven.

Voor echt hele enorme afwijking is het nodig om het in een aantal buig stappen terug te buigen via meerdere keren stomen.

In het geval van 1.5 a 2cm zit je een beetje op de grens van aleen blokje of ook stomen. Voor hardere hout soorten en moeilijk buigbare houtsoorten is het zeker nodig om te stomen.

Welke houtsoort is de deur? Als je dit niet weet (kan ik me heel goed voorstellen) welke kleur heeft het blanke hout? Nog beter een fototje van een stukje blank hout.
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 11:56 schreef Gurb het volgende:
je kan aan de sluitkant vd deur overlangs een sleuf zagen, en hier een aluminium of stalen t-strip inzetten, die daarmee de deur rechttrekken.
Dit is voor een aantal houtsoorten niet toepasbaar door de stoffen die in het hout zitten. Zozal bij een deur van eiken hout het profiel in enkelejaren opgegeten zijn door het hout en de deur helemaal verkleur en brokkelig geworden zijn. Voor een vuren deur zou dit een goede methode zijn. Wel een dure en arbeits intensiefe oplossing. Vooral bij een groetere afwijking. Zal erg zwaar gaan om het profiel in te brengen. Daarnaast moet het profiel onderbroken worden voor de slotkast. Dit vorm dan een zwakpunt waarop de deur toch zal kunnen gaan krommen.
pi_37950062
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 11:58 schreef Werewolf het volgende:
Trek ik dan niet mijn deur in tweeen?
Ja dit kan. De middenstukken (de panelen) kunnen hierop gaan uitscheuren of de stijlen van de deur kunnen gaan splijten. Dit is alleen als het te veel kracht kost. Daarom is er ook de stoom methode. Sommige houtsoorten kun je zelfs bij grotere dikten bij wijze van spreke bijna haaks omvouwen.
pi_37958287
Sjonge, blij dat ik dit forum "herontdekt" heb na een aantal jaren. Ik zit namelijk met exact hetzelfde probleem. Deuren en brede lijsten die, zo heb ik vorige week ontdekt, volledig euthentiek zijn en door een vorige bewoner, een jaar of 10 geleden, al eens helemaal afgechuurd en hersteld.
Ik denk dat het grenen is, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik zal proberen vanavond wat foto's te produceren zodat kenners er iets zinnigs over kwijt kunnen.

Trekken de deuren trouwens na het "stoomproces" daarna niet weer snel opnieuw krom ?
pi_37960211
Pic's ter verduidelijking:




Is dat vuren? Ben echt een leek dat gebied
pi_37960363
@tnimble

Ik neem aan dat ik hem eerst weer moet afschuren voordat ik hem een stoombad ga geven?
Laat ik de deur in de post zitten als ik hem inpak in folie?

Dus als ik het goed begrijp dan ga ik eerst stomen en doe daarna gewoon de deur dicht...
Ik moet hem niet de andere kant op 'rekken'?
pi_37961533
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 18:09 schreef lageveld het volgende:
Trekken de deuren trouwens na het "stoomproces" daarna niet weer snel opnieuw krom ?
Nee, een deur ehhh hout trekt krom bij het drogen. Tijdens dit drogen veranderd de volumieke massa. Omdat het tak vrije deel van de stam niet overal even snel en regel matig is gegoei door de jaren heen zit er een massa verschil tussen de verschillende groeiringen. Als het hout verwerkt wordt bij de zagerij en daarna voor het maken van jouw deur is het vochtgehalte zo'n 12%. Als jouw deur thuis hangt zal deze verder naar het midden toe gaan drogen. Heverder het naar binnen toe droogt hoe meer de massa verschillen voor spanningen gaan zorgen. De buitenkant was namelijk al droog.

Na het terugbuigen zal de spanning erweer voor zorgen dat het krom trekt. Dit is weer een proces van jaren. Bij het stomen wordt er opniew vocht ingebracht. De interne spanning wordt dan weer minder. Omdat de deur nu gaat drogen met tegen spanning zullen deze elkaar volledig of bijna opheffen en is het rechtzijn permanent.
pi_37961640
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 19:15 schreef Werewolf het volgende:
Pic's ter verduidelijking:

[afbeelding]

[afbeelding]
Is dat vuren? Ben echt een leek dat gebied
Dit is waarschijnlijk vuren. Het kan grenen zijn maar het kwastje is wel typisch een vuren kwastje. Zowel vuren als grenen kunnen goed terug gebogen worden. Zowel geforceerd als gestoomt. Echt rond buigen niet. Je kunt er geen hoepels van maken.
pi_37962019
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 19:20 schreef Werewolf het volgende:
@tnimble

Ik neem aan dat ik hem eerst weer moet afschuren voordat ik hem een stoombad ga geven?
Laat ik de deur in de post zitten als ik hem inpak in folie?
Hoe meer hout kaal is op het kromme gedeelte hoe beter. Delen die niet krom zijn hoeven ook niet kaal te zijn. Maar is vaak wel beter omdat er toch vocht in komt via de onder en bovenkant die vaak niet (goed) geschilderd zijn. Het vocht gaat er moeilijker uit dat er in. Waardoor de deur behoorlijk zou kunnen gaan klemmen.

De deur laat je gewoon in de post/sponning zitten aangezien de meesten (k ook niet) thuis geen opsluitbank hebben staan.
quote:
Dus als ik het goed begrijp dan ga ik eerst stomen en doe daarna gewoon de deur dicht...
Ik moet hem niet de andere kant op 'rekken'?
Gewoon dicht doen zal niets uitmaken het hout moet wel recht getrokken / duwd worden door een blokje in de sponning.
pi_37962064
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 19:52 schreef tnimble het volgende:

[..]

Dit is waarschijnlijk vuren. Het kan grenen zijn maar het kwastje is wel typisch een vuren kwastje. Zowel vuren als grenen kunnen goed terug gebogen worden. Zowel geforceerd als gestoomt. Echt rond buigen niet. Je kunt er geen hoepels van maken.
Ik hoef ook geen ronde deur

Het beste kan ik het dus eerst proberen te forceren.
Dus als ik het goed begrijp moet ik debovenkant van de deur klem zetten in de deurpost!?!
En hoe lang moet ik dat zo houden? (Het is de badkamerdeur)
Moet ik dat nog meerdere malen herhalen?


PS. Je hebt er wel verstand van
pi_37974911
Hier mijn foto's van de betreffende deuren:



pi_37978775
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 20:03 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Ik hoef ook geen ronde deur

Het beste kan ik het dus eerst proberen te forceren.
Dus als ik het goed begrijp moet ik debovenkant van de deur klem zetten in de deurpost!?!
En hoe lang moet ik dat zo houden? (Het is de badkamerdeur)
Moet ik dat nog meerdere malen herhalen?
Ja idd. Meestal geeft de eerste keer genoeg resulaat.
quote:
PS. Je hebt er wel verstand van
Ach. :-)
pi_37979037
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 00:44 schreef lageveld het volgende:
Hier mijn foto's van de betreffende deuren:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er uit als Amerikaans eiken. Dit hout werkt groot en is zeer goed te buigen. Zo aan de richting te zien moet je het volgende doen:

Pak een plankje hout van zo'n 40cm lang en 10 a 15cm breedt.Boor hier op o'n 5cm van het einde 2 gaatjes op zo'n 2 a 3cm van elkaar. Koop een paar parker schroeven met een rechte kop kop. van ca 3x50 en een paar breede ringetjes waar deze schroeven in passen.

Doe de deur open en houdt dit plankje op het kozijn van de deur. Boor met een klein boortje (ca 1.5mm) op de plek van de gaatjes in het plankje voor in het kozijn. Doe de deur dicht en schroef dan het plankje op het kozijn (vergeet de riongetjes niet). Laat dit een dag of 3 zo zitten. Haal het plankje dan los en plaats een houtje van ongeveer de helft van de spleet die nu overblijft in de sponning net voor de plek waar de kromming begint. Schroef dan het plankje weer aan.

Hoor je tijdens het aanschroeven de deur kraken wacht dan even met verder aandraaien. Gaat het dan ook niet of echt heel erg zwaar dan stomen.
pi_38006736
Tnx. Het plankje/ringetjes verhaal snap ik helaas niet helemaal, maar begrijp ik het goed dat het er op neer komt om in eerste instantie de deur in de juiste positie 3 dagen te fixeren en vervolgens een poosje de deur te "overspannen" ?
pi_38084897
Ja idd.
pi_38174650
Ik zal laten zien wat ik nu aan het doen ben...wellicht heeft iemand er nog wat aan



Het bovenste kleine balkje duwt de bovenkant als het meezit naar de goede kant.
Het midden wordt door de tweede balk op zijn plaats gehouden. Deze zit met de andere kant tegen de muur aan.
Het blokje duwt de deur nu van circa 10 centimeter van de muur naar de 12 centimeter.
Wellicht ga ik later nog een iets langer blokje er tussen zetten, maar eerst even aankijken wat dit gaat doen...

Enig idee hoe lang ik dit zo moet laten zitten?
pi_38181532
ja eewig

het zal vast tijdelijk werken maar na verloop van tijd buigt de deur weer kei hard terug
lalala
pi_38256224
Volgens de leer van Trimble zou dit zo moeten werken Laat je even weten of het geholpen heeft na drie dagen ?
pi_38325157
Volgens mij is het wel een beetje beter geworden.
Ik heb er een langer blokje tussen kunnen plaatsen en laat hem nu een tijdje zo staan.
Van de week eens kijken wat de vorderingen zijn...
pi_38328047
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 22:25 schreef nonono het volgende:
ja eewig

het zal vast tijdelijk werken maar na verloop van tijd buigt de deur weer kei hard terug
als je het met stoom doet zou het niet meer terug moeten buigen (als ik Tnimble's verhaal goed begrijp.... t klinkt allemaal vrij logisch iig)
pi_38329235
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 22:25 schreef nonono het volgende:
ja eewig

het zal vast tijdelijk werken maar na verloop van tijd buigt de deur weer kei hard terug
Zal idd weer terug buigen ja. Stel in 20 jaar is het 2 cm gebogen. Dan zal het na terug buigen in een uurtje een stuk zijn terug gebogen en over 20 jaar nog eens een 1.5 cm. Om geen last te hebben van het eerste stukje terug buiging zul je meer moeten corrigeren dan wat er eigenlijk krom is. Overbuigen heet dit. Afhankelijk van de houtsoort moet je tot zo'n 2 tot 5 maal de straal overbuigen.

Afgelopen week heb ik een stuk hout van 1 meter 60 lang en 20mm dik rechtgebogen. Op +/- 40cm van het einde ging het krom lope zo'n 1.5cm. Dit heeft nu ongeveer 1 week zo'n 4 cm dan andere kant op ingelkemt gezeten. Na los halen buigt het direct terug toto zo'n 1cm krom de verkeerde kant op. Na een uurtje bijna kaars recht en dat blijft ook de komen jaren zo.
pi_38329341
quote:
Op maandag 29 mei 2006 12:07 schreef tnimble het volgende:

[..]

Om geen last te hebben van het eerste stukje terug buiging zul je meer moeten corrigeren dan wat er eigenlijk krom is. Overbuigen heet dit. Afhankelijk van de houtsoort moet je tot zo'n 2 tot 5 maal de straal overbuigen.
Dan ga ik er vanavond weer een langer blokje tussen zetten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')