abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37860412
Goeiedag!

Wij hebben een leuke boerderij met een stukje grond op het oog wat op dit moment een agrarische bestemming heeft. (zonder milieuvergunning). De huidige bewoners bedrijven geen agrarisch bedrijf. De gemeente heeft (volgens verkopende makelaar) laten weten dat zij bij de eerst volgende bestemmingsplanwijziging de bestemming van het perceel willen wijzigen naar burgerlijk wonen.

Nu heb ik begrepen dat wij officieel niet in dat huis mogen wonen zonder een agrarisch bedrijf. Ook heb ik begrepen dat gemeenten hier doorgaans niet moeilijk over doen, tenzij omwonende agrariers bezwaar aanteken. Echter, gezien het feit dat de huidige bewoners al jaren zonder agrarisch bedrijf er wonen en de dichtsbijzijnde buren op ca 300 meter afstand wonen verwacht ik geen bezwaren.

Ik heb geinformeerd bij onze hypotheekadviseur. Deze geeft aan dat banken moeilijk kunnen doen bij het verlenen van een hypotheek (logisch, want stel de buren gaan moeilijk doen en wij moeten het huis weer uit, hoe verkoop je het dan nog voor minimaal de aankoopprijs).

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben of bruikbare tips hebben indeze.

Alvast bedankt!
  maandag 15 mei 2006 @ 22:29:48 #2
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37860741
Is er geen mogelijkheid een mini-onderneming in die branche op te starten als ze moeilijk doen? 2 geiten ofzo, of een toeleverancier van kaasplankjes o.i.d.
pi_37861577
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:29 schreef Richie_Rich het volgende:
Is er geen mogelijkheid een mini-onderneming in die branche op te starten als ze moeilijk doen? 2 geiten ofzo, of een toeleverancier van kaasplankjes o.i.d.
Had ik ook aangedacht. Volgens ingewijden moet je bij twijfel kunnen aantonen dat het agrarische bedrijf een substantieel deel van het inkomen is. Dus, die truuk zal niet doorgaan.
pi_37862641
Bestemmingsplanwijziging van de gemeente moet je gewoon aanvragen. Stel dat de gemeente de wijziging in behandeling neemt (of een vrijstelling van het bestemmingsplan verleent) dan duurt het alsnog een aantal maanden voordat die beslissing erdoor is.

Je kunt het beste even met de stedebouwkundige van je gemeente overleggen, als je een vrijstelling kunt krijgen of zelfs een wijziging van het plan zal de bank waarschijnlijk ook niet moeilijk meer doen .
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
  maandag 15 mei 2006 @ 23:16:56 #5
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_37862950
Gewoon gaan wonen TS.

Als je een bestemmingsplanwijziging gaat aanvragen dan maak je slapende honden wakker. De meeste boeren houden dit soort dingen namelijk heel goed in de gaten en zullen er dan als de kippen bij zijn om bezwaar te maken tegen een eventuele bestemmingsplanwijziging, omdat dit voor hun kan betekekenen dat er in de toekomst geen uitbreiding meer inzit.

Tenzij dit pand heel dicht tegen een kern aanligt zal de boer in deze gelijk krijgen en zal de beoogde bestemmingsplanwijziging dus niet doorgaan. Maar wat in feite erger is je hebt er nu voor gezorgd dat dit object vrijwel waardeloos is geworden.
pi_37864512
zolang het niet de gemeente Eersel is, kun je er gerust gaan wonen

eigenlijk is dat meer

Let wel dat als bestemmingsplanwijziging niet doorgaat (en niemand kan je dat garanderen), dat je dan zwaar voor het blok zit. Nieuwbouw is dan volkomen uitgesloten, en ook andere veranderingen zijn een hel. Stil blijven zitten, niks veranderen, en je niet verroeren is dan je voorland.

O, en bestemmingsplanwijzing op eigen initiatief kosten een slordige 10000 euro, en duurt minstens een jaar. Tenzij het natuurlijk de gemeente Eersel is, dan kost het meer, en duurt het tot St. Juttemis. Waar is die boer met kiespijn smilie?
pi_37868217
Een woning gaan kopen en op de blauwe ogen van de verkoper vertrouwen dat die bestemmingswijziging er komt is erg onverstandig.

Je kunt beter dan onder voorbehoud van wijziging c.q. ontheffing van het bestemmingsplan de boel kopen.

En jij denkt misschien dat 300 m naar de buren niet veel is, maar als je met stankcirkels te maken hebt, kan het heel goed zijn dat de agrarische buren ernstig tegen een woonbestemming op het perceel zijn.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')