CompetitieopzetOok dit seizoen spelen er twintig clubs voor de directe plaatsing naar de Eredivisie. Behalve de kampioen zijn er ook prijzen te behalen voor de 6 periodekampioenen (6 wedstrijden per periode) en de twee hoogst geplaatse clubs zonder periodetitel. Zij mogen alle 8 samen met 2 eredivisieclubs in de Play-Offs uitmaken wie er in augustus 2007 in de Eredivisie mogen uitkomen.
De Geschiedenis In 1956 zijn de Nederlandse competities opnieuw gevormd en bestonden er twee Eerste Divisies (A en B). Sinds het seizoen 1962-1963 bestaat er één Eerste Divisie. Van de vorige 49 edities is Volendam record-kampioen met
5 titels. Andere titelhouders die deze editie meedoen zijn:
FC Den Bosch
4Haarlem
3Sittardia / Fortuna Sittard
3PEC / FC Zwolle
2 DS'79 / Dordrecht'90 / FC Dordrecht
2MVV
2Helmond Sport
1De Graafschap
1Cambuur Leeuwarden
1VVV
1Een volledig overzicht van winnaars is
hier te vinden, net als meer informatie over het Play-Off systeem.
Vorig JaarWerd Excelsior kampioen nadat VVV na de winterstop volledig ineenstortte. Volendam, Zwolle, Top Oss, Excelsior, Haarlem en AGOVV behaalden de periodetitels. VVV, Helmond Sport en De Graafschap maakten de lijst met Play-Off kandidaten compleet, maar NAC en Willem II waren te sterk, waardoor er maar één promovendus was. Fortuna Sittard eindigede voor het derde opeenvolgende jaar onderaan, zelfs onder nieuwkomer Omniworld. RBC Rossendaal is na een onthutsend jaar in de Eredivisie de enige "nieuweling" voor het nieuwe seizoen.
De deelneemende clubsAGOVV (Apeldoorn)
Cambuur (Leeuwarden)
FC Den BoschFC DordrechtFC EindhovenFC EmmenFortuna (Sittard)
Go Ahead Eagels (Deventer)
De Graafschap (Doetinchem)
HFC HaarlemHelmond SportMVV (Maastricht)
FC Omniworld (Almere)
RBC (Roosendaal)
Stormvogels Telstar (Velsen)
Top OssBV VeendamFC VolendamVVV (Venlo)
FC Zwolle Het speelschema en de uitzendingenHet volledige speelschema is
hier te downloaden. De standaard speeldag is (helaas) nog steeds de vrijdag, ondanks dat Talpa de rechten heeft overgenomen. Deze laatste zender biedt tegen betaling wedstrijdbeelden via het
internet aan.
Ook gaan er geruchten dat de gewone wedstrijdbeelden op vrijdagavond door Talpa zullen worden uitgezonden. Op hun website is hier nog niets van terug te vinden.
![]()
En de precieze details hiervan zijn mij ontschoten.
De eerste speelronde vr 11/8 De Graafschap Go Ahead
vr 11/8 FC Den Bosch Stormvogels Telstar
vr 11/8 RBC Roosendaal TOP Oss
vr 11/8 FC Dordrecht FC Omniworld
vr 11/8 AGOVV Cambuur L.
vr 11/8 Haarlem FC Volendam
vr 11/8 BV Veendam FC Emmen
vr 11/8 VVV-Venlo FC Eindhoven
vr 11/8 Fortuna Sittard FC Zwolle
vr 11/8 Helmond Sport MVV
De voorspellingenEr zijn twintig clubs die denken een periodetitel te kunnen pakken. Daarnaast een stuk of twintig die denken beter te presteren dan vorig seizoen en ongeveer twintig die zichzelf hoger inschatten dan menige tegenstander.
Het niveauverschil in de Eerste Divisie is ongelofelijk klein. Iedereen kan absoluut van iedereen winnen en eigenlijk is elk woord vooraf zinloos.
De eindstand van vorig seizoen Laat een verschil zien van 11 punten tussen de nummer 5 (play-off plaats) en de nummer 14. Iedereen is erg aan elkaar gewaagd.
Mijn voorspelling RBC, Den Bosch, De Graafschap, Volendam en VVV (in die volgorde) zie ik als kampioenskandidaten. Helmond, Emmen, Zwolle en [onrealistisch, maar ik blijf het hopen] Dordrecht zijn clubs die zich daar tussen kunnen mengen. Dan zijn er al 9 van de 20 genoemd. MVV, Haarlem, AGOVV, Top Oss, Veendam en Go Ahead vormen dan (samen met eerder genoemde) de middenmoot, gevolgd door Cambuur en Telstar. Voor Eindhoven, Omniworld en wederom Fortuna Sittard zie ik het heel somber in en deze drie mogen blij zijn dat er nog geen sprake is van een degradatieregeling.
Degradatieregeling
De informatie die ik heb meldt dat er vanaf het seizoen 2008-2009 een degradatieregeling opgezet gaat worden. Volgend jaar (07-08) moet dan een begin worden gemaakt met een "topklasse" van de hoofdklasseamateurs, die in plaats van drie regio's en twee gebieden gaan spelen. De twee kampioenen hiervan spelen dat tegen elkaar op neutraal terrein om de Eerste Divisie plaats.
Degradatie lijkt me aan de ene kant "gezond", maar aan de andere kant de absolute doodsteek voor clubs. In de loop van dit seizoen zal meer duidelijk worden over de plannen.
Maar voor nu
![]()
Laat vrijdag het geweld maar losbarsten!
Met dank aan DRD.[ Bericht 92% gewijzigd door Suijk op 06-08-2006 21:37:46 ]