abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38258995
proostr
pi_38258998
wlterustn
  zaterdag 27 mei 2006 @ 09:38:38 #203
99433 Tup
Tupperwaar
pi_38259740
Als Antony and the Johnsons er maar tussen staat...

Overigens hebben de popjournalisten terecht meer gekozen voor doorbraakalbums die goed zijn, dan "critically acclaimed" albums die het niet zo goed deden.

methodmich had het over Pulp. Ik vind This is hardcore prachtig "noir" maar Different Class was de geniale doorbraak.
Wasserwunderland
pi_38261442
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 01:04 schreef NoSigar het volgende:
Ach, welnee. Natuurlijk is het grootste deel van wat Kurtney zegt onzin en is het een vreselijk mens, desalniettemin daarom kan ze soms nog wel eens iets grappigs zeggen over de rockgoden van Pearl Jam, die in elke top tien waar ook ter wereld horen .

Het grappigste is nog gaan klagen en verontwaardigd zijn omdat er ergens een lijstje is, dat lijstje serieus nemen en dan verontwaardigd zijn omdat je eigen favoriete popmuziek-orkestjes er niet bijstaan, omdat die in elke top tien horen te staan, 'anders is er iets goed mis. ' Dat is absurd genoeg en dan zijn citaten van iedereen toegestaan.
Een soort mainstream- Mussolini van de muzieksmaak, en je lijkt het nog heel serieus te nemen ook. Vooral dat verongelijkte toontje van al die mensen hier.
Wat zou overigens jouw top 5 zijn?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_38263152
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:13 schreef methodmich het volgende:

[..]

Wat zou overigens jouw top 5 zijn?
Heb ik geen, en als ik een zou moeten maken zou hij heel sterk wisselend; hij zal vast niet bijzonder zijn.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 27 mei 2006 @ 13:48:59 #206
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_38265993
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 01:28 schreef De-oneven-2 het volgende:
Toegegeven; naar Ten kan ik nu echt niet meer luisteren.

Jeugdsentiment. .
Hier idem dito. Ik kan me niet voorstellen dat mensen nog steeds staan te anthemrocken op alive (na 8 biljard keer airplay) of staan te grienen om het zielige jongetje Jeremy Even flow daarentegen (ook wat minder airplay gehad)...
Het blijft toch allemaal wat minder in mijn interessante-muziekgeheugen hangen de als alternatief verpakte knuffelrock van Vedder en co..

Maar ik zal niet ontkennen dat Ten zeker wel een impact had en daarom ook zeker verdient in een topblabla lijst te staan.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_38267965
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 13:48 schreef kamagurka het volgende:

Maar ik zal niet ontkennen dat Ten zeker wel een impact had en daarom ook zeker verdient in een topblabla lijst te staan.
Precies en daar gaat het bij dit soort dingen om. Ik vind Pearl Jam ook bepaald geen hoogvlieger, maar ze horen hier nu eenmaal bij. Maar goed, om dezelfde reden geldt dat ook voor Trout Mask Replica. Het kan wel 'intellectuelenmuziek' genoemd worden, na mijn 16e was voor mij de lol er ook wel af , maar het behoort nu eenmaal tot de 'canon' van de popmuziek. Wat een prestatie op zich is trouwens voor zo'n idioot album.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:03:13 #208
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_38269036
Ik heb me nooit langer willen verdiepen dan 5 seconden in de amuzikale grappen en grollen van clowns als zappa of beefheart, maar je kan altijd zeggen dat het grensverleggend is geweest of zijn tijd ver vooruit (in die zin, dat we er over 3000 jaar nķg niet aan toe zijn )..
  zaterdag 27 mei 2006 @ 15:29:41 #209
24054 search64
Avec le grande
pi_38269933
Ach Zappa is nog wel om aan te horen. Beefheart vind ik ook totaal niet boeiend.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_38270847
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:03 schreef kamagurka het volgende:
Ik heb me nooit langer willen verdiepen dan 5 seconden in de amuzikale grappen en grollen van clowns als zappa of beefheart
5 seconden? Geen wonder dat je hun muziek niet begrijpt
pi_38270992
Ze hebben allebei wel leuke dingen gedaan vind ik, al moet ik toegeven dat ik niet de behoefte heb om ooit nog iets van beide heren op te zetten.

Het is in mijn ogen leuk in je tienerjaren, als je 'andere' muziek begint te ontdekken dan MTV en dan aanloopt tegen zulke dingen als Zappa en Beefheart waarvan je niet eens had kunnen bedenken dat het kon bestaan. Dan ben je tijdelijk gefascineerd, wat gepaard kan gaan met het nodige snobisme tov andere, 'simpeler' muziek. Maar gewoonlijk waait het dan weer over, behoudens jeugdsentiment en/of blijvende fascinatie voor vreemde dingen, waar op zich natuurlijk niks mis mee is. Je moet er namelijk wel echt 'in' zitten om het te waarderen.

Overigens is het bij mij niet helemaal zo gegaan als hierboven beschreven.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:17:56 #212
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_38271517
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 15:57 schreef webfreak het volgende:

[..]

5 seconden? Geen wonder dat je hun muziek niet begrijpt
Da's waar ook, muziek is natuurlijk hogere wiskunde
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:22:12 #213
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_38271658
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:02 schreef Soul79 het volgende:
Ze hebben allebei wel leuke dingen gedaan vind ik, al moet ik toegeven dat ik niet de behoefte heb om ooit nog iets van beide heren op te zetten.

Het is in mijn ogen leuk in je tienerjaren, als je 'andere' muziek begint te ontdekken dan MTV en dan aanloopt tegen zulke dingen als Zappa en Beefheart waarvan je niet eens had kunnen bedenken dat het kon bestaan. Dan ben je tijdelijk gefascineerd, wat gepaard kan gaan met het nodige snobisme tov andere, 'simpeler' muziek. Maar gewoonlijk waait het dan weer over, behoudens jeugdsentiment en/of blijvende fascinatie voor vreemde dingen, waar op zich natuurlijk niks mis mee is. Je moet er namelijk wel echt 'in' zitten om het te waarderen.

Overigens is het bij mij niet helemaal zo gegaan als hierboven beschreven.
Ik heb inderdaad ooit wel iets van beefheart en zappa in huis gehad op tape omdat ik rond mijn 20ste ook wel eens de muzikale vleugels wilde uitslaan, naast foetus, einsturzende neubauten, psychic tv, john zorn, robert fripp, cabaret voltaire en nog veel meer experimentele muziekerijen. Géén van deze bands heeft echter mijn aandacht veel langer kunnen vasthouden dan een jaartje of twee, misschien drie. Totaal geen behoefte ook om dit nog eens te gaan heraanschaffen ofzo..
pi_38272288
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:17 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Da's waar ook, muziek is natuurlijk hogere wiskunde
Nou, met name Zappa's polyritmische stukken zou je een aardige wiskundesom aan hebben.
Maargoed, daar gaat 't natuurlijk niet om. Moeilijkheidsgraad is volstrekt onbelangrijk. Het gaat om toegankelijkheid.
Er is nou eenmaal muziek die je, in tegenstelling tot de gemiddelde popsong, niet binnen 5 seconden doorhebt. Neem de oude Genesis, Beefheart of voor mijn part Arnold Schönberg. Dat vereist gewoon een goeie luisterbeurt. (Jaja, dat is een cliché. Maar ik heb voorgaande namen ook ooit afgedaan als 'saai' of 'kut'. Dus ik weet waar ik over praat. )
  zaterdag 27 mei 2006 @ 16:50:25 #215
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_38272567
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:22 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad ooit wel iets van beefheart en zappa in huis gehad op tape omdat ik rond mijn 20ste ook wel eens de muzikale vleugels wilde uitslaan, naast foetus, einsturzende neubauten, psychic tv, john zorn, robert fripp, cabaret voltaire en nog veel meer experimentele muziekerijen. Géén van deze bands heeft echter mijn aandacht veel langer kunnen vasthouden dan een jaartje of twee, misschien drie. Totaal geen behoefte ook om dit nog eens te gaan heraanschaffen ofzo..
Schitterend, dit zou een stukje van mij kunnen zijn.

Ik heb het zķ gehad met muzikanten die moeilijk doen om het moeilijk doen. Ik zet nu gerust de Carpenters of Abba op als ik daar zin in heb.

Wist je dat er maar weinig van Foetus overblijft als je het nu luistert? Met name de drums klinken ontzettend flauw en gedateerd; veel te soft voor het brute, nietsontziende imago dat hij destijds had/wilde hebben. Echt een afknapper toen ik het recentelijk terughoorde.

OKFM is zo ongeveer het enige nummer dat nu nog indruk maakt. En dat was z'n eerste single, go figure.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:04:15 #216
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_38273064
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:

Cobain was ook even vergeten dat dankzij Stone Gossard en Jeff Ament hij uberhaupt een plaat kon uitbrengen. Maar goed, de vete duurde maar kort terwijl iedereen wel het beeld heeft gekregen dat er een grote ruzie was. Uiteraard was PJ de boosdoener, want Kurt Cobain en Nirvana, dat was pas de echte muziek, ontstaan op een indylabel. Zeker nooit geweten hoe Nevermind tot stand is gekomen. Een pure buiging voor commercie!
Zou je, als je je een keer verveeld, kunnen uitleggen wat je met dat stukje bedoelt? Stone Gossard en Jeff Ament waren vriendjes met Geffen was het toch ofzo? Ik heb alleen maar een paar flarden van dat verhaal rondom Nevermind meegekregen, ben wel benieuwd hoe dat nu precies zat, kan het nergens vinden...
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:26:23 #217
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_38273771
Ik denk dat Toffe meer bedoeld dat Gossard en Ament met Green River een van de grondleggers van de Grunge waren. In die zin, dat Green River als eerste band uit die befaamde Seattle music scene een plaat uitbracht.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_38273778
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 17:04 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Zou je, als je je een keer verveeld, kunnen uitleggen wat je met dat stukje bedoelt? Stone Gossard en Jeff Ament waren vriendjes met Geffen was het toch ofzo? Ik heb alleen maar een paar flarden van dat verhaal rondom Nevermind meegekregen, ben wel benieuwd hoe dat nu precies zat, kan het nergens vinden...
Zoals je weet, zaten Jeff en Stone in Green River, een belangrijke invloed voor iedereen die later uit Seattle zou doorbreken incl Nirvana. Jeff en Stone vonden die band met Mark Arm van Mudhoney op zang, een te beperkte visie hebben. Ze wilden toen al muziek maken waar zoveel mogelijk mensen naar zouden moeten luisteren. Mark Arm vond dit niet zo leuk natuurlijk, want het lag aan zijn manier van zingen natuurlijk. Jeff en Stone richtten Mother Love Bone op waarmee ze commercielere muziek maakten. Een soort glamrock met diepgang. Door de dood van Andrew Wood is die band nooit groter geworden dan een cultband (wat als dat niet was gebeurd?). Met Pearl Jam zijn ze op het zelfde grote label gebleven als Mother Love Bone. Dat mocht natuurlijk niet van de muziekpuristen, want je moet eerst tien jaar op een klein kutlabel blijven ploegen tot je erkomt, wat ze ook gedaan hebben met Green River, maar ja, de muziekpuristen hebben soms ook geen verstand van zaken. Kurt Cobain heeft daar wat dingen over gezegd destijds. Dat hun muziek klonk als stadionrock en zo, maar de leden van Pearl Jam leken hem wel aardig. Dat eerste is toen uitvergroot geworden.
Denk dat de kritiek op Ten met name ook te maken had met de productie van die plaat. Beetje zoals bij Give em Enough Rope van the Clash... die plaat klonk ook zo omdat die geproduceerd was door een hard-rockproducer. Nevermind werd eerst heel rauw opgenomen maar werd door Geffen niet geaccepteerd. Ze prijzen Butch Vig altijd om zijn productie maar het was Andy Wallace die van Geffen die plaat glad heeft gestreken. Dat de muziekpuristen aan alzheimer lijden of gewoon onwetend zijn, blijkt wel over het feit dat het onderscheid tussen Ten en Nevermind nog altijd gemaakt wordt, terwijl die platen allebei niet goed klinken achteraf. Nevermind vond ik persoonlijk beter klinken dan In Utero.. en Vs en Vitalogy, beter dan Ten.

Alive, Black, Once en Jeremy zijn trouwens geremastered en op Rearviewmirror terechtgekomen. Dan hoor je die nummers pas hoe ze echt hadden moeten klinken.
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:38:28 #219
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_38274236
Hmm duidelijk Dank voor de uitleg, blijft uitermate boeiend, zulke verhalen.
pi_38274370
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 01:35 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Pearl Jam wordt bij radio 2000 geboycot omdat het te hard is Sowieso een onvergelijkbare lijst omdat het een singlelijst is. Jij probeert volgens mij te zeggen dat deze muziek hier niet terug tevinden is omdat zo retecommercieel is dat het in die andere lijstjes wel zou staan. Niet dus. Alsof Pearl Jam of Depeche Mode typische Veronica of 538 bands zijn. Omdat Pearl Jam 1 stadionrock nummer heeft gemaakt heeft de halve muziekwereld toen dat debuut gekocht en daarom is die band niet meer cool. Zeker niet bij die puristen van de VPRO. Ten van Pearl Jam hoort in elke serieuze albumlijst te staan. En dat album is echt niet de enige klassieker die ontbreekt omdat het niet cool meer is bij die hippe watjes die liever Belle & Sebastian verslinden dan echte rock n roll.
Belle & Sebastian is meer rock 'n' roll dan Pearl Jam ooit geweest is.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:45:55 #221
24054 search64
Avec le grande
pi_38274471
Nee dat is slap gezeik.
pi_38274560
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]
The Beach Boys waren natuurlijk fantastisch. Heb ik hier muziek van liggen, maar hey ik luister liever naar wat tijdlozere muziek.
Zo schijnen er ook nog mensen te zijn die nog dagelijks de Beatles opzetten en ach, ze zullen wel niet allemaal boven die 50 zijn.
gemaakt?
Beach Boys en Beatles zijn voor mij (en vele anderen) bij uitstek twee toonbeelden van tijdloze popmuziek.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_38274827
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 16:42 schreef webfreak het volgende:
Er is nou eenmaal muziek die je, in tegenstelling tot de gemiddelde popsong, niet binnen 5 seconden doorhebt. Neem de oude Genesis, Beefheart of voor mijn part Arnold Schönberg. Dat vereist gewoon een goeie luisterbeurt.
Ik hou niet zo heel erg veel van Schönberg, maar hem vergelijken met een pias als Zappa gaat me wat te ver Schönbergs ontoegankelijkheid wordt doorgaans veroorzaakt door echt muzikale kunstgrepen, bij Zappa eerder door onmuzikale kunstgrepen.

Verder vat ik je punt wel, maar de realiteit is nu eenmaal dat de houdbaarheidsdatum van 'experimentele' popmuziek zelden de 20 jaar overstijgt. Nu zal dat ook vaak wel de bedoeling zijn maar dat is weer een ander verhaal
  zaterdag 27 mei 2006 @ 17:58:34 #224
24054 search64
Avec le grande
pi_38274901
Je bent duidelijk ook niet echt bekend met Zappa.
pi_38274975
Genoeg om te kunnen zeggen dat hij niet met Schönberg te vergelijken is. Nu doet Webfreak dat ook eigenlijk niet, het is gewoon andere muziek en ik vind daarom dat je de manier waarop beiden als ontoegankelijk kunnen worden ervaren, niet kan vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')