Dus als je al €uros hebt, ze al hebt kunnen uitgeven, plekken weet waar je ze geheel tegen de regels al kunt uitgeven, 25 kilometer moet reizen om je starterkit op te halen, de ATM uit je dorp met €uros en al in een shovel is beland, domme ondernemers die er nog steeds niks aan hebben gedaan, of anderen die juist nu doen alsof de gulden al niet meer bestaan, meldt het hier en verblijdt iedereen met je wetenswaardigheden.
Met carnaval kost een pilsje € 1,70. 2 pilsjes komt op € 3,40, 3 bier kost € 5,10 enz....
We leren vanzelf de muntjes kennen.
Ik zie hem al aankomen: Vanaf pakweg 16 December 2001 kunnen we waarschijnlijk al op zeer veel plaatsen met €uromunten betalen.
Ze waren de eersten. En aan belangstelling geen gebrek.
quote:Waarom niet gewoon 2 euro?
Op woensdag 12 december 2001 13:02 schreef Gia het volgende:
Ik vermoed dat het zuiden van Nederland vrij snel aan de Euro gewend zal zijn.Met carnaval kost een pilsje € 1,70. 2 pilsjes komt op € 3,40, 3 bier kost € 5,10 enz....
We leren vanzelf de muntjes kennen.
quote:€ 2 is wel ƒ 4,40 lijkt mij een beetje duur voor een pilsje. € 1,70 is ƒ 3,75
Op vrijdag 14 december 2001 11:32 schreef Smike het volgende:[..]
Waarom niet gewoon 2 euro?
.
quote:Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden...
Op vrijdag 14 december 2001 11:37 schreef HiZ het volgende:[..]
€ 2 is wel ƒ 4,40 lijkt mij een beetje duur voor een pilsje. € 1,70 is ƒ 3,75
quote:Met name bij dat stukje over smetvrees kon ik een lach niet onderdrukken..
Eurobiljetten krimpen pas boven de 40 graden
AMSTERDAM - Eurobiljetten in de wasmachine? Geen paniek. Zolang het papiergeld niet in de kontzak van een zwaarbemodderde overall zit of verborgen in een bebloed verpleegstersuniform, is er weinig aan de hand. Beneden de 40 graden, het wastemperatuurniveau van een vuile spijkerbroek, behouden de biljetten al hun kenmerken.Hogere temperaturen vormen wel een risico, laat De Nederlandsche Bank weten (DNB). De biljetten bestaan voor een belangrijk deel uit katoen. "En dat kan krimpen als je het boven de 40 graden wast", stelt een woordvoerder. Volgens hem verschillen de eurobiljetten in dat opzicht niet van het oude Nederlandse papiergeld.
De wasbestendigheid van de coupures zorgt voor de nodige vragen. Zo hing er bij DNB al een vrouw aan de telefoon die last had van smetvrees. "Die vroeg of ze nog steeds dagelijks haar bankbiljetten door een lauw sopje kon halen."
Gekrompen papiergeld, mits herkenbaar, kan overigens worden ingeleverd voor nieuwe biljetten. Dat moet wel bij De Nederlandsche Bank gebeuren. Inwoners van Delfzijl of Maastricht, voor wie de reis naar het DNB-hoofdkantoor in Amsterdam te ver is, kunnen de gemankeerde biljetten opsturen. De tegenwaarde wordt dan op hun rekeningnummer gestort.
Ook de trekkracht van de biljetten is onderzocht, onder andere om na te gaan bij welke kracht het geld scheurt als het uit de geldautomaat wordt gehaald. De DNB wil echter niet zeggen bij welke kracht de biljetten het uiteindelijk begeven.
Er schijnt verschil te zijn in het gewicht en materiaal van de euromunten van de verschillende landen.
Hierdoor kan het mogelijk zijn dat bepaalde munten in betaalautomaten worden geweigerd. Ook de sorteermachines bij de banken schijnen er moeite mee te hebben.
Stel: je staat bij de parkeerautomaat van een parkeergarage en je hebt niet voldoende Nederlandse euromunten. Dan moet je dus ergens je buitenlandse munten gaan wisselen voor Nederlandse, omdat je anders je kaartje niet kunt betalen.
Lekker lastig!
Maar....leuke tip.
Trouwens, winkelwagentjes bij de c-1000 zijn nu voorzien van de tekst fl 1,- en € 0,50. Hoeveel mensen zullen er straks een gulden instoppen en dan hun wagentje aan iemand anders geven voor 50 eurocent?
Is toch elke keer een dubbeltje winst.
[Dit bericht is gewijzigd door Gia op 21-12-2001 13:01]
quote:Is onderzocht -> Bleek een fabeltje te zijn.
Op vrijdag 21 december 2001 12:38 schreef cptmarco het volgende:
Je moet Thaise 10 Bath-munten gaan verzamelen, qua grote en gewicht bijna gelijk aan de 2-euro. Automaten kunnen deze aanzien voor euros. Alleen die Bath is geen klap waard.
quote:Ik krijg dit weekeinde bezoek uit Duitsland, ik denk dat ik hem ga bellen om wat Duitse euros mee te nemen. Lijkt me wel leuk om op 1 januari hier meteen met buitenlandse euros te betalen
Op vrijdag 21 december 2001 13:01 schreef dwerg het volgende:
De setjes met Euro wisselgeld twv 25 gulden raken al snel op. Hier in de buurt (ongeveer Leiden) hebben een paar handige ondernemers de banken bezocht en de setjes met tientallen tegelijk gekocht. Nu kun je hier een setje wisselgeld krijgen bij aankoop van een nieuwe bril, of wasmachine. Wil je als huisvrouw of marktkoopman wat extra munten hebben, jammer dan. Bij de Rabobanken krijg je al nul op het request.
quote:De politie en justitie hebben in dit kader dus de afgelopen dagen nogal wat overvallers en straatrovers die hun straf nog moesten uitzitten, van hun bed gelicht en opgesloten.
LELYSTAD (ANP) - In alle vroegte is donderdagochtend het transport van euromunten vanuit de kluizen in Lelystad naar de winkels begonnen. De komende drie dagen worden bij ruim 180.000 winkels 500 miljoen munten afgeleverd.TPG verzorgt, met 56 trucks en 1000 kleinere bestelauto's, het geldtransport. De eerste transporten verlieten om drie uur 's ochtends onder politiebegeleiding de poorten van het Opslag en Distributie Centrum van De Nederlandsche Bank. De geldauto's leveren eerst munten in het noorden en zuiden af. De munten worden gebracht naar 56 distributiecentra, waar het geld wordt overgeladen in bestelauto's.
De operatie gaat gepaard met strenge veiligheidsmaatregelen. Voor de hele distributie van euro's zijn alleen al 4000 agenten ingezet. Winkeliers, pomphouders en cafébazen weten niet wanneer de munten worden gebracht. Alleen de dag is bekend.
De rode geldtrucks van PTT Post, een onderdeel van TPG, zijn duidelijk herkenbaar als eurogeldauto's. Volgens een woordvoerster van TPG is hier bewust voor gekozen. ,,We willen laten zien dat niet in al onze vrachtauto's geld zit.'' Zij prijst de veiligheidsmaatregelen. ,,Aan het vervoeren van geld zit een risico maar we zijn op alles voorbereid'', zegt ze. Ook de politie zegt op alles te zijn voorbereid.
In Flevoland is donderdagochtend flink gestrooid om het transport goed te laten verlopen. De Nederlandsche Bank is ondanks de sneeuw en hagel niet bang dat het slechte weer roet in het eten gaat gooien. ,.De wegen zijn goed berijdbaar'', zegt een woordvoerder. Mocht het toch nog mis gaan, dan kan ook maandag worden gereden.
De nieuwe eurobiljetten worden niet bij de winkels bezorgd. De winkeliers moeten die zelf bij hun bank afhalen. Na 1 januari worden de guldens wel opgehaald en naar Lelystad gebracht.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 27-12-2001 15:51]
quote:Iedereen met dit probleem mag ze naar mij opsturen.
Op donderdag 27 december 2001 15:29 schreef waspman het volgende:
het word straks echt een drama met al die achterlijke muntjes... 1 cent, 2 cent... daar kun je echt totaal niks mee...
na een paar maanden in Engeland heb ik al een beker vol met 1 pence en 2 pence-muntjes... en die zijn zelfs nog meer waard!!
Die Engelsen komen zichzelf eindelijk tegen, eigenwijs als ze zijn!!
[Dit bericht is gewijzigd door Sphere op 27-12-2001 19:47]
quote:lang leve 1 verenigd europa
"Duitsland na komst euro goedkoper"
EUROVARIA
Na de invoering van de euro wordt het voor grensstreekbewoners aantrekkelijk om in Duitsland te gaan winkelen. Dat blijkt uit een onderzoek van De Limburger naar prijsverschillen tussen vergelijkbare artikelen in ons land, Belgie en Duitsland.De verschillen kunnen oplopen tot 35%, zo meldt het blad.Zo kunnen Limburgers in een uur rijden drie Ikea-vestigingen bereiken: in Heerlen, Keulen en Luik. Voor een bed dat in Heerlen e.450,50 kost, vraagt men in Keulen slechts 299 euro.
Cd's zijn bij ons 15% duurder dan in Belgie;sterke drank scheelt 25%. In ons land zijn Big Macs en cola goedkoper.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |