abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 mei 2006 @ 02:53:23 #1
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_37703016
Een vriendin van me heeft een probleem.

Ze heeft een nieuwe Sony Vaio laptop, en sinds vanavond start hij zichzelf iedere keer opnieuw op. Alles werkt, windows wordt opgestart en je komt gewoon bij de wallpaper uit. Echter, binnen een seconde of 20 nadat je hier komt verschijnt er heel snel zo'n blauw scherm (volgens mij heb ik er iets van fysieke geheugendump error ofzo op kunnen ontdekken, maar het is maar voor een fractie van een seconde te zien) en herstart de computer zichzelf, en dat aan één stuk door.

De hardware is in orde, alles werkt, maar hij start zichzelf gewoon te snel op om ook maar iets te kunnen doen of checken. In safe mode krijg ik hem niet, maar ik ben ook geen computer expert. Hoe doe ik dit? Wel wist ze me te melden dat ze gisteren een melding had gehad dat haar firewall werd uitgeschakelt, maar dat had ze weggeklikt (de doos).

Volgens mij moet het op een relatief makkelijke manier op te lossen te zijn, zonder al dr bestanden te wissen (er staan een hoop foto's op die nog niet gebackupt zijn, en die we graag willen houden). Ze heeft geen installatiecd's ofzo bij zich (we zitten op dit moment in het buitenland, en dat blijft ook voorlopig zo).

Hoe dit op te lossen? alvast bedankt voor de hulp!
Echte schoonheid zit van binnen! Nou, echte lelijkheid zit ook vaak van buiten...
Mijn DVD-collectie
pi_37703071
Waarschijnlijk is de PC besmet geraakt met een virus en/of spyware. Een software firewall biedt geen bescherming want die kan gemakkelijk worden omzeild of uitgeschakeld, zoals je ziet. Reboot de machine en druk op F8. Je krijgt dan een keuzemenu waar je o.m. kunt kiezen voor safe mode of 'last known good configuration' (ik neem aan dat je xp gebruikt, dat vertel je er niet bij). Dat laatste zou ik eerst even proberen. Als Windows dan wel goed opstart en niet herstart, dan kun je een herstelpunt maken, en dit herstelpunt direct weer terugzetten, waarna alles weer normaal zou moeten werken.

Start de computer ook met de 'last known good configuration' niet normaal op zonder herstarten, dan kun je proberen in safe mode te starten. Als de zaak dan wel stabiel blijft lopen, dan kun je onderzoeken of er sprake is van een besmetting door te kijken of er in de \windows\system32, \windows\system en/of root directory verdachte .exe of .dll bestanden met een recente datum zijn bijgekomen. Zo ja, dan deze bestanden wissen zodat je hopelijk weer normaal op kunt starten. Vervolgens met een goede virus en/of spyware scanner alle overige troep verwijderen.
pi_37703756
BSOD (Zo heet dat bauw scherm, Blue screen of death) kan echt van alles zijn, maar het lijkt me heel sterk dat het een virus is, dat geloof ik niet.

Je zegt dat hij naar 20 sec vastloopt, dat betekent dat er DAN iets geladen wordt, waardoor hij vastloopt, dit kan een programma zijn, maar ook een driver.

Opstarten in veilige modus, (F5, of was het nu F8?, naja druk ze beiden maar in bij het opstarten van je computer). En drivers updaten, ik denk niet dat hij in veilige modus ook opnieuw opstart (lijkt me heel sterk, als hij dat wel doet zit je met een groter probleem). En naast het updaten van drivers, ook zo veel mogelijk software die je nooit gebruikt eraf gooien (virus scanners!!!)

Voor de rest kan ik alleen maar aanraden om nooit een virus scanner/firewall te instaleren (oei oei, nu ik dit gezegd heb krijg ik problemen :p), die zorgen voor meer problemen dan dat ze goed doen. Je kunt beter om de zoveel tijd even een online virus scan doen, en Ad aware gebruiken. (maar dan moet je natuurlijk geen dingen openen waarvan je niet weet wat het is)

--> Laat even weten of je kunt opstarten in veilige modus, en of je het probleem nog steeds hebt naar het updaten van de drivers.
As a final touch, God created the Dutch!
  woensdag 10 mei 2006 @ 08:24:07 #4
133023 Zwaffel
freaking frack
pi_37703779
had sasser en blaster ook geen blauw scherm?
pi_37703898
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 08:24 schreef Zwaffel het volgende:
had sasser en blaster ook geen blauw scherm?
nee kreeg je zo'n mooi aftel schermpje omdat de rcp was gecrashed
pi_37706783
vanuit windows help& ondersteuning. ik las er toevallig gisteravond nog oveheern, vandaar..:

Het aanmeldingsscherm van Windows XP wordt niet geopend en de computer wordt steeds opnieuw opgestart
Bekijk de producten waarop dit artikel van toepassing is.
Artikel ID : 310396
Laatste beoordeling : woensdag 9 april 2003
Wijziging : 1.0
Dit artikel is eerder gepubliceerd onder NL310396
Als in dit artikel niet het foutbericht wordt beschreven dat u op het scherm ziet, raadpleegt u het volgende artikel in de Microsoft Knowledge Base, waarin wordt verwezen naar meer artikelen over foutberichten:
315854 (http://support.microsoft.com/kb/315854/NL/) Windows 98 en Windows ME Resource Center voor foutberichten
Symptomen
Wanneer u de computer opstart, wordt het opstartscherm van Microsoft Windows XP niet weergegeven en wordt de computer opnieuw opgestart. Het aanmeldingsscherm van Windows XP wordt niet weergegeven.
Oorzaak
Dit probleem kan zich voordoen als het bestand Kernel32.dll beschadigd is of ontbreekt.
Oplossing
U kunt dit probleem oplossen door met de herstelconsole van Windows een nieuwe kopie van het bestand Kernel32.dll uit te pakken vanaf de oorspronkelijke cd van Windows XP. Hiertoe gaat u als volgt te werk: 1. Start de herstelconsole. Als de herstelconsole niet is geïnstalleerd, start u deze vanaf de cd van Windows XP. Hiertoe gaat u als volgt te werk: a. Plaats de cd van Windows XP in het cd-rom-station en start de computer opnieuw op. Selecteer desgevraagd de benodigde opties om vanaf de cd op te starten.
b. Wanneer het tekstgedeelte van Setup begint, volgt u de aanwijzingen en kiest u de hersteloptie door op R te drukken.
c. Kies de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op uw computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
d. Typ het beheerderswachtwoord wanneer daarom wordt gevraagd.

2. Typ cd system32 bij de opdrachtprompt en druk op ENTER.
3. Typ ren kernel32.dll kernel32.old en druk op ENTER.
4. Typ map en druk op ENTER.
5. Let op de stationsaanduiding voor het cd-rom-station dat de cd van Windows XP bevat. Deze wordt als volgt weergegeven: D: \Apparaat\Cd-rom0

6. Typ expand station \i386\kernel32.dl_ (waarbij station de aanduiding is van het cd-rom-station die de cd van Windows XP bevat) en druk op ENTER. Bijvoorbeeld:
Expand d:\i386\kernel32.dl_ <ENTER>
Let op het onderstrepingsteken na 'dl' in Kernel32.dl_.

Het volgende bericht wordt weergegeven: Kernel32.dll
1 bestand(en) uitgepakt.

7. Typ exit. De computer wordt opnieuw opgestart.
8. Verwijder de cd van Windows XP uit het cd-rom-station en start de computer normaal op.

Meer informatie
Voor meer informatie over het installeren van de herstelconsole klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
216417 (http://support.microsoft.com/kb/216417/) How to Install the Windows Recovery Console

--------------------------------------------------------------------------------

De informatie in dit artikel is van toepassing op:
• Microsoft Windows XP Professional Edition
• Microsoft Windows XP Home Edition
dag
  woensdag 10 mei 2006 @ 13:58:58 #8
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_37707293
De computer draait inderdaad XP. Er is in het kwartier ervoor wel nieuwe software eropgezet, namelijk hitmanpro & AVG virusscanner. Kan dat er dan iets mee te maken hebben? Hoe kan ik voorkomen dat die programma's worden opgestart (kan nl wel de task manager openen voordat hij weer opnieuw opstart). En wanneer moet ik op F8 (of F5) duwen om in dat keuzemenu te komen, moet dat als het 'Vaio-scherm verschijnt of pas als windows begint op te starten?

Waarschijnlijk ga ik er vanavond of morgen weer langs, dan zal ik de dingen proberen die hier staan. Thanx!
Echte schoonheid zit van binnen! Nou, echte lelijkheid zit ook vaak van buiten...
Mijn DVD-collectie
pi_37707366
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 13:58 schreef _Kuch_ het volgende:
De computer draait inderdaad XP. Er is in het kwartier ervoor wel nieuwe software eropgezet, namelijk hitmanpro & AVG virusscanner. Kan dat er dan iets mee te maken hebben? Hoe kan ik voorkomen dat die programma's worden opgestart (kan nl wel de task manager openen voordat hij weer opnieuw opstart). En wanneer moet ik op F8 (of F5) duwen om in dat keuzemenu te komen, moet dat als het 'Vaio-scherm verschijnt of pas als windows begint op te starten?

Waarschijnlijk ga ik er vanavond of morgen weer langs, dan zal ik de dingen proberen die hier staan. Thanx!
f8 drukken net als windows begint met laden, werkt het niet begin je gewoon wat eerder
pi_37707892
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 13:58 schreef _Kuch_ het volgende:

!! gooi die virus scanner er meteen af in veilige modus dat is zoooo vaak het probleem!
gewoon op die knoppen blijven drukken tot je het menutje ziet, kan niks mis gaan.
As a final touch, God created the Dutch!
  zondag 14 mei 2006 @ 17:19:17 #11
52702 _Kuch_
Licenced to chill
pi_37819001
Ok, het is gelukt, bedankt voor de hulp!

Er kan een slotje op
Mijn DVD-collectie
pi_37820494
quote:
Op zondag 14 mei 2006 17:19 schreef _Kuch_ het volgende:
Ok, het is gelukt, bedankt voor de hulp!

Er kan een slotje op
topic gaan hier niet op slot
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')