abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 mei 2006 @ 12:09:25 #1
95095 Pizzaman
16:00 Cup-a-soup.
pi_37686969
In september ga ik vanuit mijn huidige HBO-opleiding doorstromen naar een universitaire studie in Nijmegen.

Een van de vereisten die zij daar hebben om toegelaten te worden, is het succesvol afleggen van de GMAT-test.

Nu is daar op internet veel informatie over te vinden, echter ervaringen van mensen die hem gemaakt hebben vind ik nauwelijks/niet.

Zijn er hier mensen die deze test al eens hebben gedaan, en zo ja, hoe ging dat in zijn werk ? Hoe moeilijk is deze test ?
  woensdag 10 mei 2006 @ 15:02:06 #2
95095 Pizzaman
pi_37709025
Hier op Fok! moeten toch ook wel mensen zijn die hem hebben gemaakt ?
  vrijdag 12 mei 2006 @ 17:04:42 #3
95095 Pizzaman
pi_37765804
Laatste poging dan maar. Niemand ervaringen ?
pi_38357538
Niet zo ongeduldig he :-) Ik heb een jaar geleden de GMAT gedaan met (naar mijn idee) goed resultaat. De GMAT is niet moeilijk. Maar als je een goed resultaat (boven de 650) wilt behalen dan is het wel zaak om jezelf goed voor te bereiden. Ik heb destijds gedurende een week of 3 mezelf elke dag getest met boek/cdrom van Kaplan en de software die je bij GMAC gratis kunt downloaden. Ga vooral terug naar de vragen die je fout beantwoordde en zorg dat je zeker weet waarom je de fout maakte.

Mijn tweede tip is om de volledige oefentoetsen die Kaplan, GMAC aanbieden ook volledig in 1 ruk (3 a 4 uur) te doen en alleen de 5 minuten pauzes te nemen die je op de werkelijke toets ook krijgt. Dus schrijf ook de 2 essays zo goed en serieus mogelijk, ook al zal niemand die ooit lezen. Doe die oefentoetsen niet half om ze vervolgens af te kappen omdat je gaat eten of geen zin meer hebt. Een tweede maal dezelfde oefentoets starten heeft geen zin (je herinnert je dan de antwoorden al snel) en je hebt maar 4 volledige oefentoetsen.

Ik geef deze tip omdat het vooral van belang is om test stamina (is dat nederlands? Ik zit al 3 jaar in de vs: endurance) te ontwikkelen. Als je zonder enige voorbereiding een test van 3,5 uur gaat zitten maken, dan zak je ongetwijfeld halverwege in qua concentratie, hetgeen je kostbare punten zal kosten, omdat je op stoom moet blijven gezien het belachelijke aantal vragen in de korte tijd. De scores die je van de GMAC software krijgt, zijn een goede aanduiding (in mijn geval tenminste) van wat je op dat moment zou halen als je de echte test zou doen. Blijf dus oefenen tot je op het gewenste niveau zit.

Nogmaals: de vragen zelf, vind ik niet belachelijk moeilijk. Hier zijn twee fora waar andere kandidaten zich op de test voorbereiden en informatie uitwisselen: http://www.urch.com/forums/ en http://www.gmatclub.com/

pi_38402339
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 03:05 schreef jaco het volgende:
Niet zo ongeduldig he :-) Ik heb een jaar geleden de GMAT gedaan met (naar mijn idee) goed resultaat. De GMAT is niet moeilijk. Maar als je een goed resultaat (boven de 650) wilt behalen dan is het wel zaak om jezelf goed voor te bereiden. Ik heb destijds gedurende een week of 3 mezelf elke dag getest met boek/cdrom van Kaplan en de software die je bij GMAC gratis kunt downloaden. Ga vooral terug naar de vragen die je fout beantwoordde en zorg dat je zeker weet waarom je de fout maakte.

Mijn tweede tip is om de volledige oefentoetsen die Kaplan, GMAC aanbieden ook volledig in 1 ruk (3 a 4 uur) te doen en alleen de 5 minuten pauzes te nemen die je op de werkelijke toets ook krijgt. Dus schrijf ook de 2 essays zo goed en serieus mogelijk, ook al zal niemand die ooit lezen. Doe die oefentoetsen niet half om ze vervolgens af te kappen omdat je gaat eten of geen zin meer hebt. Een tweede maal dezelfde oefentoets starten heeft geen zin (je herinnert je dan de antwoorden al snel) en je hebt maar 4 volledige oefentoetsen.

Ik geef deze tip omdat het vooral van belang is om test stamina (is dat nederlands? Ik zit al 3 jaar in de vs: endurance) te ontwikkelen. Als je zonder enige voorbereiding een test van 3,5 uur gaat zitten maken, dan zak je ongetwijfeld halverwege in qua concentratie, hetgeen je kostbare punten zal kosten, omdat je op stoom moet blijven gezien het belachelijke aantal vragen in de korte tijd. De scores die je van de GMAC software krijgt, zijn een goede aanduiding (in mijn geval tenminste) van wat je op dat moment zou halen als je de echte test zou doen. Blijf dus oefenen tot je op het gewenste niveau zit.

Nogmaals: de vragen zelf, vind ik niet belachelijk moeilijk. Hier zijn twee fora waar andere kandidaten zich op de test voorbereiden en informatie uitwisselen: http://www.urch.com/forums/ en http://www.gmatclub.com/
Welke score had je gehaald?
New Yorker in spe
http://www.thefootballbox.nl
pi_38486100
700
  maandag 5 juni 2006 @ 23:26:38 #7
95095 Pizzaman
pi_38577385
Jeetje, dat is niet mis ! Mooie score !
pi_38665001
Thanks. Ik was een ding vergeten te noemen: de AWA. Die score wordt niet meegenomen in je GMAT eindscore, maar apart vermeld op basis van de eerste 2 essays. Ik scoorde hier niet bepaald geweldig (3.5 uit 6). Ik denk dat je als niet engels sprekende sterk in het nadeel bent, gezien de tijdsdruk enzo. Als ik de GMAT nu weer zou moeten doen, dan zou ik meer oefenen op het schrijven van die essays. Wanneer staat jouw test geplanned?
pi_38705289
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 18:24 schreef jaco het volgende:
Thanks. Ik was een ding vergeten te noemen: de AWA. Die score wordt niet meegenomen in je GMAT eindscore, maar apart vermeld op basis van de eerste 2 essays. Ik scoorde hier niet bepaald geweldig (3.5 uit 6). Ik denk dat je als niet engels sprekende sterk in het nadeel bent, gezien de tijdsdruk enzo. Als ik de GMAT nu weer zou moeten doen, dan zou ik meer oefenen op het schrijven van die essays. Wanneer staat jouw test geplanned?
Heb je de title van het boek.. ben namelijk wel erg geintreseerd.. en de CD-Rom natuurlijk
pi_38759413
Ik heb 2 boeken gebruikt. Kaplan GMAT 2005 edition (ik deed GMAT vorig jaar) en The Offical Guide For GMAT Review. Dat laatste boek kun je direkt via ets (www.ets.org) bestellen. Kaplan heb je al bij de betere boekhandel. Ik beweer overigens niet dat deze boeken de beste voorbereiding bieden. Je hebt ook nog Princeton Review, Barron's en nog wat titels die de test allemaal net wat anders benaderen. In de kelder van de American Bookshop in Amsterdam (Kalverstraat) hebben ze de belangrijkste boeken wel en kun je ze vergelijken.
pi_66633771
Ik wil de Gmat gaan maken, ik vraag me alleen af welke boeken men als best kan gebruiken?

Tevens ben ik bang voor de teksten die je moet schrijven, ik ben namelijk dyslectisch. Ik weet niet of er mensen zijn die dyslectisch zijn en de gmat gemaakt hebben?

Ik hoor graag van jullie!
pi_66655526
Voor de boeken: lees de thread hierboven. Ik ben niet dyslectisch en weet daar niet zoveel van af, maar het lijkt me dat je dan geen punten kunt scoren op het tekstgedeelte (AWA). Ik raad je aan om de website van de testmakers te bezoeken ( http://www.ets.org ) en het gedeelte "Test Takers with Disabilities" door te lezen. Als daar niets over dyslexie wordt vermeld, zou ik kontakt opnemen met ETS.
pi_66667082
Ik heb over twee weken mijn GMAT toets, heb de official guide en de Kaplan comprehension program 2009 edition. Heb zelf geen problemen met de duur ervan (op de uni hadden we standaard 2-3 uur toetsen) en de TOEFL ook gedaan 4 uur lang.

Voor mij is momenteel reading comprehension nog het moeilijkst, critical reasoning is erg makkelijk, en sentence correction (je moet wel wat regeltjes weten zoals het verschil tussen 'as' en 'like') is ook wel te doen.
Data sufficiency & problem solving is ook wel te doen, zoals jaco zegt, veel oefenen en absoluut kijken de uitleg om te zien wat je fout deed en hoe je het volgende keer goed doet .

Als je issues hebt met engels dat moet je uiteraard zoveel mogelijk in het engels doen, wat al begint met engelse boeken, websites, films, bladen (neem een abbonement op the Economist ofzo).

Hoef zelf maar 500 te halen, (uni in St. Petersburg) maar mn doel is 600+ wish me luck
pi_66682097
Veel succes. 500 moet echt te doen zijn !

Nog een laatste tip: bezoek het testcentrum van tevoren. Zodat je precies weet hoe je er kunt komen, hoe lang de reis duurt en wat de alternatieve routes zijn als bijv. de bus uitvalt. Het is zonde als je de test verprutst doordat je vooraf uit je evenwicht wordt gehaald door zoiets.
pi_66701551
@superheist: succes

Ik ga de boeken in ieder geval bestellen en ga er 2 maanden voor zitten.

Ik zit nu in het derde jaar van het HBO en heb momenteel alles gehaald. Vandaar dat ik in mijn minor de pre master bedrijfswetenschappen wil gaan doen in Nijmegen.

De gmat is voor mij zeker een uitdaging, aangezien spelling en schrijven gewoon een bottleneck is.

Overigens heb ik een stuk minder moeite met het lezen van engelse boeken:
http://www.alibris.com/se(...)in%20speed-to-market
Is een van de boeken die me vrij eenvoudig afging, maar daarbij is natuurlijk de vraag wat het niveau is van een universitair boek en dit boek...

Even ter controle, het zou dan gaan om de volgende boeken:
1
http://www.bol.com/nl/p/b(...)#product_description
2
http://www.bol.com/nl/p/b(...)tml#product_overview

Alvast bedankt!

[ Bericht 26% gewijzigd door marcdelange12345 op 04-03-2009 19:54:37 ]
pi_66724809
Als je die 2 boeken door werkt, dan ben je naar mijn idee zeer goed voorbereid.

Correctie: ik zie net dat ik in mijn eerdere posting naar de website van ETS doorverwees, maar die nemen niet de GMAT af. De juiste link is: http://www.mba.com/mba/thegmat Op deze website kun je gratis de GMATPrep® Software downloaden. Dat is een simulatie van een werkelijke test. Doe die in ieder geval !

Het Kaplan boek is ook nuttig, maar Kaplan heeft niet het auteursrecht op de originele vragen.

Ik zie op de website niets over testtakers met disabilities, dus ik denk helaas dat hier weinig speelruimte is.
pi_66735705
Ik heb contact met ze gehad en er zijn zeker mogelijkheden, voor degene die interesse hebben:
http://www.mba.com/NR/rdo(...)pplement_2009_v8.pdf

Ok ik ga beide boeken bestellen!
pi_67135987
zo he, dat was mij een verbazing: 720 (unofficial) = top 5%

Als iemand nog twee boeken wil:
- GMAT Review Official Guide (11th edition)
- Kaplan GMAT Comprehension Program (2009 Edition)

Gekocht voor 61,50 mogen weg voor 50
  dinsdag 17 maart 2009 @ 18:24:49 #19
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67144093
Met een score van 720 schrijf je je toch lekker in voor Wharton, Harvard, Columbia, London etc. Why St. Petersburg?
Oh really?
pi_67144525
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 14:18 schreef superheist het volgende:
zo he, dat was mij een verbazing: 720 (unofficial) = top 5%
Gefeliciteerd !!
pi_67149159
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 18:24 schreef Matthijs- het volgende:
Met een score van 720 schrijf je je toch lekker in voor Wharton, Harvard, Columbia, London etc. Why St. Petersburg?
Omdat ik het niet waard vind om 30.000 euro uit te geven per jaar aan mn studie.. St. Petersburg is een double degree samen met een uni in Finland (Lappeenranta) en dus gratis Verder lijken me Rusland en Finland gewoon enorm tof Maar ik ben er nog niet helaas.. heb nu alleen aan de toefl/gmat eisen voldaan, komt ook nog een interview enzo!
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 18:40 schreef jaco het volgende:
Gefeliciteerd !!
Thanks Waarvoor heb jij eigenlijk je GMAT gedaan? MBA?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 22:37:01 #22
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_67153629
Tja, valt weinig tegen in te brengen. Have fun! (gaat wel goedkomen, gesprek lijkt me een formaliteit)
Oh really?
pi_67165274
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 20:41 schreef superheist het volgende:
heb nu alleen aan de toefl/gmat eisen voldaan, komt ook nog een interview enzo!
Met die GMAT score maak je een goede indruk. Het was ook nog eens je eerste poging. Het interview weegt waarschijnlijk wel zwaarder, maar als je goed je motivatie uiteen kunt zetten, komt dat ook wel goed.
quote:
Thanks Waarvoor heb jij eigenlijk je GMAT gedaan? MBA?
Dat was ik van plan. Ik deed mijn bachelor (economie) aan Columbia University. Ik zat regelmatig in de Business School te studeren of te lunchen en kwam dus helemaal in die sfeer. Ik heb toen de gmat gedaan in New York.

Sinds september ben ik terug in Nederland en is die mba ambitie eerlijk gezegd helemaal weggevallen. De huidige kredietcrisis is ook deels veroorzaakt door de manier van denken die in mba opleidingen wordt gedoceerd. Ook vallen er nu zoveel ontslagen in de financiele sector dat het lastig wordt om hier carriere te maken. Ik maak dus nu even pas op de plaats om mijn plannen te heroverwegen en heb de test waarschijnlijk voor niets gemaakt.
pi_75042529
Hoi allemaal,

Goed om te lezen dat de GMAT meevalt. Ik ben zelf net afgestudeerd en heb nog geen werkervaring. Ik wil graag een tweede master doen en wel de Master of research in management sciences bij Esade, Barcelona. Je moet daar ook een GMAT test voor doen. Echter, ik heb geen specifieke wiskunde achtergrond, maar de sommen kwamen me bekend voor op een aantal geometrie sommen na. Zelf ben ik afgestudeerd in arbeids & organisatiepsychologie.
Ik zou graag willen weten waar ik me specifiek op moet focussen en wat de meest voorkomende vragen zijn. Ik heb ongeveer 3 maanden om me voor te bereiden en hoop op een score hoger dan 650. Aangezien ik uit de rekenmachine generatie kom, ik ben immers nog maar 24, vind ik het een behoorlijke domper dat ik deze niet mag gebruiken. Is het wel mogelijk om kladpapier te gebruiken?
Ik ben nu de princeton methode aan het doornemen en deze werkt wel goed al irriteer ik me nu al mateloos aan het 'Dummie' toontje dat ze in dat boek aanslaan.
Er is ook de mogelijkheid om in plaats van de Gmat test de Gre test te doen. Weet iemand wat de verschillen zijn tussen deze twee testen en of het uberhaupt iets uitmaakt?
Dank voor de informatie!
pi_75046183
Nu ben ik wel benieuwd hoe het TS is verlopen maargoed.. topic is 3 jaar oud..
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')