Ik ben sinds anderhalve week begonnen met invisalign. De behandeling kon bij mij, ondanks alle productie in Amerika, best snel gestart worden! Ik ben er ontzettend enthousiast over! Ik had er nog nooit eerder wat van gehoord, en was dan ook bang met een metale beugel te moeten lopen. Maar het tegendeel bleek waar:D.
Voordelen:
- Invisalign maakt zn naam waar, want je ziet de beugel niet snel (alleen bij goed kijken van dichtbij)
- De behandeling is (sowieso in mijn geval) een stuk korter dan een metale beugel (het scheelt een jaar bij mij)
- Je gebitsmodel wordt ik Amerika geanalyseerd. Zij sturen een 3d-beeld op van hoe je gebit eruit zou zien na de behandeling. Dit is zooo gaaf om te zien. Hierdoor raak je ook echt gemotiveerd. Ik heb de video's opgeslagen en kijk ze regelmatig terug
- Je hebt de behandeling zelf in de hand. Om de twee weken wissel je van modelletje. De modelletjes die die je als het ware over je tanden klikt, moet je minimaal 22 uur per dag in houden. Dus reken maar uit hoeveel tijd je hebt voor eten en drinken

.
- Je schijnt minder op controle te hoeven dan met een metale beugel.
- Het is een stuk hygienischer dan een metale beugel (invisalign is makkelijk schoon te maken/ houden)
Nadelen:
- Het wordt vaak niet vergoed (omdat het product uit Amerika komt). En de prijs is hoger dan metale beugel. Hoewel ik het verschil niet bijster vond. Het is een nuchtere afweging: met invisalign ben je namelijk korter bezig en heb je minder bekijks.
- Je mag er ALLEEN water mee drinken. Met al het andere eten/ drinken moet je hem eerst uit doen en altijd weer mond naspoelen en/ of poetsen. In het begin lastig, maar later wen je er aan.
- Mijn lippen gaan er een beetje kapot van. Een kwestie van goed insmeren en bijhouden. Ook voelt mn mond droger aan.
- Je kan niet snel een tussendoortje nemen of wat frisdrank pakken

.
- Vervelend als je een kauwgom-verslaving hebt... Dat mis ik heel erg. Maar dat is gewoon weer wennen.
De nadelen was ik al snel vergeten. Als mensen horen dat ik een beugel heb, en ik breeduit glimlach, moeten ze goed kijken voor ze iets zien van de beugel:P. En het resultaat is het meer dan waard!!