abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37623640
Theorie van de hyperbool van de beschaving

Gisteren heb ik reeds een tipje van de sluier doen opwaaien in een ander topic omtrent de theorie van de hyperbool van de beschaving. Bij deze het complete en concrete verhaal. Ik zie een hyperbool in de ontwikkeling van de menselijke beschaving. In beginsel waren wij als beesten onder de beesten. We gedroegen ons op de manier die volledig in overeenstemming was met onze primitieve instinctieve natuur. Vervolgens werd er een langzaam proces in werking gesteld; de culturele evolutie welke leidde tot meer en meer beschaving.

Dit proces heeft zich, in de westerse wereld, ontwikkeld tot ongeveer eind jaren vijftig. De piek was bereikt en het werd tijd voor de weg naar beneden en zo geschiedde het. Op dit moment zijn wij aldus op weg terug naar onze primitieve natuur. De tekenen zijn overduidelijk.

Dan ontstaat nu vooral de vraag: wat gebeurt er wanneer wij ons wederom bevinden aan de voet van de hyperbool?
pi_37623727
quote:
Op zondag 7 mei 2006 11:37 schreef FuifDuif het volgende:
Dan ontstaat nu vooral de vraag: wat gebeurt er wanneer wij ons wederom bevinden aan de voet van de hyperbool?
topics als deze openen?
  zondag 7 mei 2006 @ 11:51:11 #3
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_37623937
Ik vraag me af wat je nu onder 'beschaving' verstaat; en in dat kader ook hoe je er nu bijkomt dat die in de jaren 50 op zijn hoogtepunt was.

En welke tekenen wijzen er volgens jou op dat we weer op zoek zijn naar onze primitieve natuur?

En verder: beschavingsprocessen hoeven niet per sé a la Kondratieff een cyclisch verloop te hebben; er kunnen zich kleine perioden voordoen waarin ze achteruit holt; terwijl ze daarna weer hard stijgen.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_37624016
quote:
De piek was bereikt en het werd tijd voor de weg naar beneden en zo geschiedde het. Op dit moment zijn wij aldus op weg terug naar onze primitieve natuur. De tekenen zijn overduidelijk.
vertel eens. ik vind het niet zo duidelijk. ik zie een duidelijke groei ipv daling.
  zondag 7 mei 2006 @ 12:30:37 #5
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_37624892
Aha!
quote:
Gaarne zou ik jullie aandacht willen vestigen op het volgende. Het is mij opgevallen dat sedert enige jaren het publieke domein is verworden tot het podium voor alles dat voorheen tot het private domein behoorde. Tegenwoordig is niets meer interessant tenzij het op welke manier dan ook een relatie legt met vulgaire seksualiteit.

Mensen, waar is de beschaving gebleven? Stevenen wij af op totale primitiviteit?

De omgekeerde wereld.
DIt maakt een hoop duidelijk.

Hoezo primitiviteit? Beschaving bestaat niet alleen maar uit regels die van preutsheidswege gedurende de tijd door mensen zijn gevormd.
Dergelijke regels zijn wat mij betreft namelijk geen pendant van 'beschaving' te noemen, maar zijn eerder een gevolg van het gegeven dat mensen zich vanaf de vroege middeleeuwen wilden onderscheiden van andere (armere, lager in de standenhierarchie staande) mensen. Daarom gingen ze allerlei regels bedenken; van het eten met met en vork tot en met het slapen in kleding om je naaktheid niet aan anderen tentoon te stellen.
Maar wat is daar in feite nu beschaafd aan? Waarom zouden wij ons moeten schamen voor onze naaktheid? (nee, ik ben geen nudist).
Omdat de anderen het ook doen; die kleden zich ook. Aldus is wat jij 'beschaving' noemt enkel een gevolg van de manier waarop de europese samenlevingen zich gedurende de tijd ontwikkeld hebben. De oorsprong van onze beschaving is wat mij betreft dan ook niet zo zeer beschaafd of geciviliseerd te noemen, maar meer een gevolg van machtsrelaties en onderlinge afhankelijkheden die gedurende de tijd (bv de Victoriaanse) soms iets te ver doorsloegen.

(wat gedragsregels betreft zijn we er overigens wel op vooruitgegaan; onze aanvalslust en de directe driften zijn gedurende de tijd onder invloed van grotere samenlevingsverbanden en toenemende afhankelijkheden tussen steeds grotere groepen mensen wel aan meer restricties onderworpen waardoor we elkaar niet meer direct de hersens inslaan zodra we het niet eens zijn... (hoewel.. )
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_37625090
quote:
[b]Op zondag 7 mei 2006 11:37 schreef FuifDuif het volgende

Het lijkt mij waarschijnlijk dat er dan weer een nieuwe vorm van beschving ontstaat waarin al dan niet onderdelen van de huidige westerse cultuur en andere culturen worden opgenomen.
man van weinig woorden
pi_37625152
quote:
Theorie van de hyperbool van de beschaving
In beginsel waren wij als beesten onder de beesten. We gedroegen ons op de manier die volledig in overeenstemming was met onze primitieve instinctieve natuur. Vervolgens werd er een langzaam proces in werking gesteld; de culturele evolutie welke leidde tot meer en meer beschaving.

Dit proces heeft zich, in de westerse wereld, ontwikkeld tot ongeveer eind jaren vijftig.
pi_37625217
Maar goed, om niet de indruk te wekken dat ik louter de draak wil steken met spirituele denkers; wat is die ''culturele evolutie'', wat zijn die ''tekenen'', en waarom was het in de jaren vijftig zo heerlijk?
  zondag 7 mei 2006 @ 12:48:45 #9
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_37625380
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:40 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

[afbeelding]
Wow - niet alleen een argumentum ad hitlerum, maar er ook gewoon keihard 20 jaar naast zitten...

Siamo Tutti Antifascisti!
  zondag 7 mei 2006 @ 12:49:28 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37625399
Hyperbool? Of parabool?

Overigens zie ik de tekenen die jij zo overtuigend vind niet zo.
pi_37625527
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:48 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Wow - niet alleen een argumentum ad hitlerum
Vergelijk ik Fuifduif met de Oostenrijkse korporaal?
quote:
ook gewoon kijhard
Laat ik eens voor spellingnazi spelen.
quote:
20 jaar naast zitten...
Geenszins. Hitler en Mussolini stierven in 1945, maar begonnen kort na de Eerste Wereldoorlog aan een loopbaan in de politiek. Symptomen van een Europese malaise, die nog lang heeft doorgewerkt.

.
pi_37626050
Volgens mij is het zeer moeilijk om te spreken over vooruitgang in cultuur. Wat is namelijk vooruitgang binnen cultuur? Hoe meet je dat precies? Impliceert eten met vork en mes meer vooruitgang dan eten met Chninese stokjes? Volgens mij is het onmogelijk om even een formule toepassen en meten hoe de menselijke cultuur zich verder ontwikkelt. Het blijft nogal koffiedik kijken...
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
  zondag 7 mei 2006 @ 13:25:23 #13
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_37626186
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:55 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

...

.
Vergeef mij, Ik had u verkeerd begrepen. Zo zie je maar weer dat je dient op te passen en niet je eigen domheid met die van een ander dient te vergelijken
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_37626257
quote:
Op zondag 7 mei 2006 13:25 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Vergeef mij, Ik had u verkeerd begrepen. Zo zie je maar weer dat je dient op te passen en niet je eigen domheid met die van een ander dient te vergelijken
Ach, het is niet erg.
pi_37626304
als het overigens een normale hyperbool is, dan gaan we nog een hoop goddelijke beschaving tegemoet
  FOK!fotograaf zondag 7 mei 2006 @ 14:09:22 #16
17893 Forno
pi_37627225
Kan een hyperbool dan weer omlaag gaan? Ik dacht dat dat parabolen waren.
pi_37628306
Of bedoel je een Gausskromme?
  zondag 7 mei 2006 @ 15:35:13 #18
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37629332
Tis weer echt een fuifDuif topic zeg
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_37629497
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:35 schreef ATuin-hek het volgende:
Tis weer echt een fuifDuif topic zeg
Zou 'ie het er om doen?
  zondag 7 mei 2006 @ 15:41:45 #20
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37629510
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:40 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Zou 'ie het er om doen?
Begint er wel op te lijken.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_37629694
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:41 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Begint er wel op te lijken.
Toch doet 'ie mij wel degelijk denken aan werkelijk bestaande personen, soms tot in de kleinste zinswendingen toe. De kans bestaat dat'ie het meent.
pi_37630890
Ongelofelijk dat er mensen zijn die het vermoeden koesteren dat ik voor Jan Lul betogen zit te voeren. Maar natuurlijk meen ik wat ik zeg!
pi_37630976
quote:
Op zondag 7 mei 2006 15:50 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Toch doet 'ie mij wel degelijk denken aan werkelijk bestaande personen, soms tot in de kleinste zinswendingen toe. De kans bestaat dat'ie het meent.
Jij bent dan ook nogal goedgelovig. Ik zal je eens vertellen, hij is niet zozeer zwaar gelovig dan wat hij hier probeert laat te merken. Eigenlijk is het gewoonweg een manier om zo van de rest te kunnen onderscheiden (extreemgelovig doen vs 'normalen') en zo daarmee de aandacht te kunnen trekken.
pi_37631070
quote:
Op zondag 7 mei 2006 16:35 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Jij bent dan ook nogal goedgelovig. Ik zal je eens vertellen, hij is niet zozeer zwaar gelovig dan wat hij hier probeert laat te merken. Eigenlijk is het gewoonweg een manier om zo van de rest te kunnen onderscheiden (extreemgelovig doen vs 'normalen') en zo daarmee de aandacht te kunnen trekken.
Wederom een opmerkelijke constatering aan mijn kant. Ik geef voortdurend aan dat ik NIET gelovig ben. en er staat duidelijk AGNOST in mijn ondertitel! Hoezo doe ik voorkomen alsof ik zwaar gelovig ben!?!?!

pi_37631184
quote:
Op zondag 7 mei 2006 16:35 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Jij bent dan ook nogal goedgelovig.
Dat is allerminst overdreven, maar op basis van welke feiten concludeer jij dit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')