Aha!
quote:
Gaarne zou ik jullie aandacht willen vestigen op het volgende. Het is mij opgevallen dat sedert enige jaren het publieke domein is verworden tot het podium voor alles dat voorheen tot het private domein behoorde. Tegenwoordig is niets meer interessant tenzij het op welke manier dan ook een relatie legt met vulgaire seksualiteit.
Mensen, waar is de beschaving gebleven? Stevenen wij af op totale primitiviteit?
De omgekeerde wereld.
DIt maakt een hoop duidelijk.
Hoezo primitiviteit? Beschaving bestaat niet alleen maar uit regels die van preutsheidswege gedurende de tijd door mensen zijn gevormd.
Dergelijke regels zijn wat mij betreft namelijk geen pendant van 'beschaving' te noemen, maar zijn eerder een gevolg van het gegeven dat mensen zich vanaf de vroege middeleeuwen wilden onderscheiden van andere (armere, lager in de standenhierarchie staande) mensen. Daarom gingen ze allerlei regels bedenken; van het eten met met en vork tot en met het slapen in kleding om je naaktheid niet aan anderen tentoon te stellen.
Maar wat is daar in feite nu beschaafd aan? Waarom zouden wij ons moeten schamen voor onze naaktheid? (nee, ik ben geen nudist).
Omdat de anderen het ook doen; die kleden zich ook. Aldus is wat jij 'beschaving' noemt enkel een gevolg van de manier waarop de europese samenlevingen zich gedurende de tijd ontwikkeld hebben. De oorsprong van onze beschaving is wat mij betreft dan ook niet zo zeer beschaafd of geciviliseerd te noemen, maar meer een gevolg van machtsrelaties en onderlinge afhankelijkheden die gedurende de tijd (bv de Victoriaanse) soms iets te ver doorsloegen.
(wat gedragsregels betreft zijn we er overigens wel op vooruitgegaan; onze aanvalslust en de directe driften zijn gedurende de tijd onder invloed van grotere samenlevingsverbanden en toenemende afhankelijkheden tussen steeds grotere groepen mensen wel aan meer restricties onderworpen waardoor we elkaar niet meer direct de hersens inslaan zodra we het niet eens zijn... (hoewel..
![]()
)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel:
http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686