abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37611287
Vol goede moed heb ik een tl-buis ding gekocht voor mijn kamer.

Ik ben al een heel eind met het inelkaar zetten (ik heb de armatuur opengekregen 10min, en de "voetjes erin geklikt" 5min.) maar nu moet ik de stekker met draad en daaraan drie losse gekleurde draadjes ergens in de armatuur klikken

Nu gaat mijn vermoeder dat dat ergens in dat witte plastic ding moet.

maar echt plug en play is het niet. mss dat ik de schoreven los moet draaien. Maar ik denk ik zal het voor de zekerheid maar navragen.

Ook in welke volgorde moeten die draadjes?

zwart/geelgroen/zwart zit in het witte doosje en bruin blauw geel groen aan de stekker.

Plus ik heb nog een onderdeel over?

Dopje dat ik over heb

Armatuur (wie heeft dit woord verzonnen?)

Hier moet dat dopje denk ik op

Kan iemand mss mij helpen/uitlegen wat wat is? voordat ik mezelf electrocuteer

[ Bericht 3% gewijzigd door outcast_within op 06-05-2006 20:38:21 ]
pi_37612634
Er zit waarschijnlijk een kroonsteen in waar je de draden op aan kunt sluiten.
Geel/groen op de middelste, blauw op de ene zwarte en bruin op de andere.
pi_37613047
Dat dopje lijkt op een doorvoer tule....waarschijnlijk heb je 'm nu over de starter gedaan...daar hoort ie niet...
pi_37613101
er is een gezegde:

als je er geen verstand van hebt, blijf er dan van af

of was het nou een goed advies?
pi_37613156
Blauw op de ene zwarte aansluiten, de bruine op de andere zwarte draad aansluiten en de geel/groene op de geel/groene draad.
Bruin is de fase draad.
Blauw is de nul draad
Zwart is de schakeldraad
geel/groen is de aarde draad.
Dat vreemde stekkertje moet je waarschijnlijk aan de deksel vastmaken, het gehele armatuur moet namelijk geaard zijn, dit om te voorkomen dat de stroom door jouw gaat lopen als het mis gaat.
Erg duidelijk zijn je foto`s echter niet, hierdoor kan ik niet zien wat dat rare dopje is.
Op de onderste foto is zo te zien de plaats waar je de stop van het apparaat in moet doen en niet dat dopje maar nogmaals je foto`s zijn erg onscherp.
pi_37613217
Dat denk ik ook dubmaniac nu je het zegt is het inderdaad het doorvoerdopje van de elctriciteitaansluiting dit om te voorkomen dat de draad door het armatuur doorgesneden wordt.
en in het gat op de onderste foto moet inderdaad de starter kwam effe niet op de naam
pi_37618153
bedankt voor de tip.

Ik heb nu de draden erin geschroeft. en idd dat draadje past aan de armatuur.

alleen dat dopje weet ik nog niet helemaal wat ik daar mee aan moet
pi_37619367
Ik heb de moed bijeengeraapt om de stekker in het stop contact te steken.
(was serieus bang dat de boel ging ontploffen)
maar er gebeurde niks

gecontroleerd of ik de tl buis goed erin had gedraaid (dat moet ben ik achter)
was dus niet zo.

Dus aangedraaid en er was fel! wit licht bedankt voor de ondersteuning. ik had het niet gedurfd zonder jullie

p.s. ik heb nog steeds een dopje over
pi_37619606
quote:
Op zondag 7 mei 2006 00:08 schreef outcast_within het volgende:
alleen dat dopje weet ik nog niet helemaal wat ik daar mee aan moet
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 21:28 schreef klipper het volgende:
Dat denk ik ook dubmaniac nu je het zegt is het inderdaad het doorvoerdopje van de elctriciteitaansluiting dit om te voorkomen dat de draad door het armatuur doorgesneden wordt.
Is hier het antwoord al niet gegeven? (of past dat dopje in geen enkel gat in het armatuur?)
pi_37619637
ik snapte die zin niet helemal iets met doorsnijden enzo. ik dacht dat het iets te maken had met stroom toevoer.

Hij doet het wel goed zonder dopje
pi_37620080
quote:
Op zondag 7 mei 2006 01:16 schreef outcast-within het volgende:
ik snapte die zin niet helemal iets met doorsnijden enzo. ik dacht dat het iets te maken had met stroom toevoer.

Hij doet het wel goed zonder dopje
Dat dopje is er waarschijnlijk voor om te voorkomen dat je stroomkabeltje op de plek waar die het armatuur ingaat ooit doorgesneden wordt.
Het kan nu nog werken, maar dat wil niet zeggen dat dat kabeltje niet alsnog doorgesneden wordt (vooral bij TL bakken waar een aan/uit schakelaar op het armatuur zit, en je dus altijd wat beweging houdt)
pi_37620235
ah op die fiets. ik had in eerste instantie dat doorsnijden veels te ingewikkeld opgevat. ik zal em morgen opendraaien en kijken of ik em erin kan zetten.

Een lichtschakelaar zou idd handig zijn geweest.... ik was teveel in shock door het zien van losse draadjes die ik ergens in moest steken (doem scenario's in mijn hoofd dat ik ge-electrocuteerd werd) dat ik daar niet aan dacht.
De verkoper ook niet
pi_37622439
Sorry voor de onduidelijkheid.
In het dopje zelf moet je een gaatje maken waar je het snoer doorheen voert.
Dit dopje duw je vervolgens in het gat van het armatuur waar je snoer doorheen gaat.
Dit dopje is om te voorkomen dat in de toekomst de metalen rand van het armatuur je draad dusdanig beschadigt dat de stroomvoerende draden bloot komen te liggen en eventueel contact kunnen maken met het armatuur, vandaar ook dat je het armatuur moet aarden.
  zondag 7 mei 2006 @ 11:44:23 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37623789
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 21:22 schreef DubManiac het volgende:
Dat dopje lijkt op een doorvoer tule....waarschijnlijk heb je 'm nu over de starter gedaan...daar hoort ie niet...
Meestal hoort ie ergens aan de zijkant te zitten (Kopse kanten)
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37635388
oooooooow okee logisch.

Ik wou em vandaag ophangen. maar volgens mij zijn de plugjes die ik kreeg veels te klein voor de schroeven die ik heb gekregen.

Vandaag zelfs een klop!boor machine gehaald. schijnen ook nog allerlei maten in boren te zitten.
heb er een 6 op zitten dus morgen maar 6mm plugjes en bijpassende schroefjes.

Geen idee nog waar ik dat ding moet plaatsen. Het is zo fel licht
pi_37643517
Ze verkopen tl-buizen in diverse kleuren, vaak wordt nummer 32 standaard bijgevoegd bij het armatuur.
Er zijn echter vele warme kleuren verkrijgbaar, kijk eens op
http://www.kara-inci.nl/materiaal_voor_tl's.htm
voor de kleur van je keuze, diverse bouwmarkten hebben trouwens ook een testopstelling waar je de diverse kleuren kunt vergelijken.
En een losse tl-tube is echt niet zo duur.
pi_37650926
hmm tis wel fijn, zo fel dat licht, maar ik moet er niet inkijken (neiging hebben tot) en geen last van hebben op mijn beeldscherm

trouwens met dat dopje. ik kan em niet zomaar om de snoer doen ik moet dus weer die draadjes losmaken
pi_37653842

Ben een beetje aan het boren. geen idee hoe diep.maar ik vroeg me af. hoe weet ik eigenlijk of ik geen stroom of water tegen kom!
pi_37654010
TS update hij hangt. En dat binnen 2dagen!

Nu nog enkel een stekker doos met een aan en uitknop halen
pi_37707463
quote:
Op maandag 8 mei 2006 10:20 schreef outcast_within het volgende:
hmm tis wel fijn, zo fel dat licht, maar ik moet er niet inkijken (neiging hebben tot) en geen last van hebben op mijn beeldscherm
Ik denk dat je tl-buis kleur 33 (koel wit) bijgeleverd hebt gekregen. In principe is dat echt een klotekleur. Fel wit, geeft kleuren slecht weer.
Als je het wat gezelliger wilt hebben, haal dan een tl-buis in de kleur warmwit. Kleur 827 of 830. Dat werkt veel prettiger (vind ik dan )
En tl-buis is niet echt duur, voor maximaal vijf euro ben je wel klaar
pi_37708199
ik heb ze juist gekocht om savonds wakker te blijven. veel licht en ogen minder moe.

wat dat betreft ben ik tevreden.

Hoe boor je nu eigenlijk zonder vrees? ik ben blij dat ik niks geraakt heb qua water of electricitet
pi_37709912
Daar heb je dan weer van die testapparaatjes voor; schuivend over de muur zie je of er iets van metaal (water/gasbuizen) of stroom loopt.
(kunststof waterbuizen worden volgens mij niet (goed) gedetecteerd)
Kosten ook niet zoveel; dat is een aanschaf die je standaard bij een boor zou moeten hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')