abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37548408
Hoi,

Ik heb de laaste jaren mijn coditie enorm verwaarloosd. De laaste paar weken ben ik een beetje wezen fietsen en in de meivakantie tot een uurtje per dag. Ik voel dat ik nu minder snel buiten adem ben en een betere conditie heb.

Nu wil ik twee dingen bereiken:
Betere conditie
Dikkere benen

Wat werkt het beste? Fietsen of hardlopen?
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:27:42 #2
113971 DrifterXL
XtremeRCboats
pi_37548545
Voor conditie moet je op hoge snelheid trappen. (lichte versnelling veel omwentelingen)
Voor dikkere benen moet je zware versnelling rijden (vet verbranden en spiermassa kweken)

Hardlopen kan ik niks over zeggen *slechte knieen heeft*
(0-100 km/u) I beat your car with my RC Powerboat
pi_37548622
Hardlopen is erg goed voor de conditie, maar minder voor kracht. Tenzij je ook sprintjes trekt, en snel bochtjes gaat maken enzo, tussen muurtjes heen en weer rennen.

Fietsen, idem: als je zou gaan racefietsen ontwikkel je in het begin voornamelijk de conditie, om sterke dikke benen te krijgen moet je op een zwaar verzet gaan rijden, en stoplichtsprintjes doen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:31:09 #4
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_37548659
Van hardlopen krijg je mooie benen, maar geen dikke benen... en het is goed voor de conditie
Althans dat is wat ik heb begrepen, someone correct me if I'm wrong
XBox gamertag:NLGoliath
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:32:57 #5
40566 Ericr
Livewrong
pi_37548717
Buiten sprinten zal je in ieder geval van hardlopen weinig dikkere of betere gezegd gespierdere benen krijgen. Je lichaam zal bij hardlopen, dat een impactsport is, een voorkeur hebben voor zo'n laag mogelijk gewicht. Je ziet dan ook nooit een loper met echt gespierde benen die aan duurlopen doet.

Fietsen heb je wel meer kans op gespierdere benen als je lichaam een redelijke hoeveelheid snelle vezels heeft. Heb je van nature vrij dunne benen dan zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn, waarmee je dan wel meer kans hebt op een goede spierconditie omdat langzame vezels beter toegelegd zijn voor duursporten. Dan nog moet je die snelle vezels trainen om ze groter te laten worden via sprint en interval training. Van alleen duurtraining zal je geen extreem gespierde benen krijgen.

Qua conditiewerk, met lopen heb je minder tijd nodig dan met fietsen om een gelijkwaardige conditie op te bouwen. Die keuze moet je dus zelf maken.
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:35:47 #6
40566 Ericr
Livewrong
pi_37548819
Zwaar verzet rijden is overigens geen sleutel tot grotere benen, je kan ook sprinten en intervallen op een lichter verzet en toch je beenspieren ontwikkelen. Intensiteit is de sleutel, het verzet is alleen een middel dat buiten echt lichte verzetten niet zoveel invloed heeft. Zeker als je begint is een zwaar verzet uit den boze, of je moet geen vrienden zijn met je gewrichten en pezen.
  donderdag 4 mei 2006 @ 16:50:01 #7
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_37549245
hardlopen is inherent slecht voor de heup-, enkel- en kniegewrichten, vanwege de continue harde klappen tijdens het rennen.

fietsen is dus een veel beter alternatief; wel de voordelen, niet de nadelen. wel flink doortrappen of anders op een fietsergometer gaan zitten met een vliegwiel, anders haalt het nauwelijks wat uit.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_37550374
Fieten dus
pi_37550427
Voor dikke benen moet men squatten. Ik ken ook weinig wielrenners die dikke poten hebben. Mocht je niet de beschikking hebben over een sportschool, dan zou ik ook kiezen voor fietsen.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 07:52:12 #10
140141 ivosnivo
ada fare stop stalking me
pi_37566929
Misschien is het een optie om te gaan springen. Klinkt vreemd maar daar kun je dikkere benen van krijgen. Je springt zo hoog mogelijk op, daarna veer je door tot je benen horizontaal zijn en daarna spring je weer zo hoog mogelijk op. Doe het zo vaak mogelijk, rust wat uit en herhaal dit 5 keer ofzo. Soort van kikkersprongen. Of je kunt sprintjes gaat trekken door mul zand, ook een echte bovenbeen killer.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 09:16:57 #11
40566 Ericr
Livewrong
pi_37567746
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 17:33 schreef LedZep het volgende:
Voor dikke benen moet men squatten. Ik ken ook weinig wielrenners die dikke poten hebben. Mocht je niet de beschikking hebben over een sportschool, dan zou ik ook kiezen voor fietsen.
Genoeg wielrenners met benen rond de 70cm, niet echt dunne pootjes zijn dat. Maar dan moet je wel aanleg hebben voor sprinten, 60-70% snelle vezels. Ben zonder krachttraining zelf in eerste instantie tot 66cm gekomen, alleen door fietsen.
pi_37568232
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 09:16 schreef Ericr het volgende:

[..]

Genoeg wielrenners met benen rond de 70cm, niet echt dunne pootjes zijn dat. Maar dan moet je wel aanleg hebben voor sprinten, 60-70% snelle vezels. Ben zonder krachttraining zelf in eerste instantie tot 66cm gekomen, alleen door fietsen.
Zo, geen idee van gehad. Maar misschien komt het door hun kuiten, die zijn vaak tiny as hell (voor mijn gevoel)
  vrijdag 5 mei 2006 @ 10:40:44 #13
140141 ivosnivo
pi_37569498
Volgens mij hebben schaatsers pas bovenbenen. Maar sowieso ik denk dat elke topsporter wel aan de gewichten hangt, en dan bedoel ik topsporter he geen darter ofzo.
pi_37569688
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:32 schreef Ericr het volgende:
Buiten sprinten zal je in ieder geval van hardlopen weinig dikkere of betere gezegd gespierdere benen krijgen. Je lichaam zal bij hardlopen, dat een impactsport is, een voorkeur hebben voor zo'n laag mogelijk gewicht. Je ziet dan ook nooit een loper met echt gespierde benen die aan duurlopen doet.

Fietsen heb je wel meer kans op gespierdere benen als je lichaam een redelijke hoeveelheid snelle vezels heeft. Heb je van nature vrij dunne benen dan zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn, waarmee je dan wel meer kans hebt op een goede spierconditie omdat langzame vezels beter toegelegd zijn voor duursporten. Dan nog moet je die snelle vezels trainen om ze groter te laten worden via sprint en interval training. Van alleen duurtraining zal je geen extreem gespierde benen krijgen.

Qua conditiewerk, met lopen heb je minder tijd nodig dan met fietsen om een gelijkwaardige conditie op te bouwen. Die keuze moet je dus zelf maken.
quote:
Zwaar verzet rijden is overigens geen sleutel tot grotere benen, je kan ook sprinten en intervallen op een lichter verzet en toch je beenspieren ontwikkelen. Intensiteit is de sleutel, het verzet is alleen een middel dat buiten echt lichte verzetten niet zoveel invloed heeft. Zeker als je begint is een zwaar verzet uit den boze, of je moet geen vrienden zijn met je gewrichten en pezen.
explains it all, zo wou ik het ook net uit gaan typen, ben hier ook net mee bezig voor humane biologie voor mijn opleiding.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 16:08:09 #15
40566 Ericr
Livewrong
pi_37579497
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 10:40 schreef ivosnivo het volgende:
Volgens mij hebben schaatsers pas bovenbenen. Maar sowieso ik denk dat elke topsporter wel aan de gewichten hangt, en dan bedoel ik topsporter he geen darter ofzo.
Een wielrenner zal weinig tot geen training met gewichten doen, gaat ten koste van je souplesse op de fiets. Maakt weinig uit als je wat toertochtjes rijdt, maar op wedstrijdniveau heeft het weinig zin om er krachttraining bij te doen. Kracht in de benen verkrijg je door sprinttraining of korte intervaltraining. Baanwielrenners doen wel krachttraining, daar zijn gasten bij met benen van 75+ cm, ook al zie je de echte massa monsters niet zoveel meer op de baan tegenwoordig. Jens Fiedler, Gary Neiwand, Michael Hubner, allemaal gasten met bovenbenen van dik 75+ cm. Renners van een jaar of 10 tot 5 geleden.
pi_37579548
Elke gram gewicht die niet je benen zit lijkt me ook aardig nutteloos voor een fietser.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 21:47:50 #17
140141 ivosnivo
pi_37588092
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 16:08 schreef Ericr het volgende:

[..]

Een wielrenner zal weinig tot geen training met gewichten doen, gaat ten koste van je souplesse op de fiets. Maakt weinig uit als je wat toertochtjes rijdt, maar op wedstrijdniveau heeft het weinig zin om er krachttraining bij te doen. Kracht in de benen verkrijg je door sprinttraining of korte intervaltraining. Baanwielrenners doen wel krachttraining, daar zijn gasten bij met benen van 75+ cm, ook al zie je de echte massa monsters niet zoveel meer op de baan tegenwoordig. Jens Fiedler, Gary Neiwand, Michael Hubner, allemaal gasten met bovenbenen van dik 75+ cm. Renners van een jaar of 10 tot 5 geleden.
En toch doen ze het wel. Je kunt ook spieren stimuleren zonder dat ze super dik worden hoor.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 22:24:17 #18
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_37589342
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:27 schreef DrifterXL het volgende:
Voor conditie moet je op hoge snelheid trappen. (lichte versnelling veel omwentelingen)
Voor dikkere benen moet je zware versnelling rijden (vet verbranden en spiermassa kweken)

Hardlopen kan ik niks over zeggen *slechte knieen heeft*
Vet verbranden doe je op een licht verzet, niet op een zwaar verzet. Op een zwaar verzet komt de energie niet meer van de zuurstof (aeroob) maar van de glucose, etc. in je spieren (anaeroob).

Fietsen is veel gezonder. Voor dikke benen moet je krachtraining doen, niet gaan fietsen.
pi_37606245
Ik zeg Spinning! Afwisselend conditie en krachtlessen.
Een hart-longfunctie van heb ik jou daar, strakke kuiten en lekkere quadriceps gegarandeerd.
* Webkim kijkt even tevreden naar eigen benen.
Hardloper.
IG @webkim
pi_37606323
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 17:25 schreef Webkim het volgende:
Ik zeg Spinning! Afwisselend conditie en krachtlessen.
Een hart-longfunctie van heb ik jou daar, strakke kuiten en lekkere quadriceps gegarandeerd.
* Webkim kijkt even tevreden naar eigen benen.
Vrouw met shredded quads
pi_37611081
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 17:29 schreef LedZep het volgende:

[..]

Vrouw met shredded quads
Is dat een kwijlfactor?
Ik vind het okee, zolang het niet in de extremen gaat. Die bodybuildsters-lijven, daar voel ik geen greintje jaloezie bij.
Hardloper.
IG @webkim
pi_37618446
veel vrouwen hebben zowiezo lekkere benen, zonder enige vorm van training maar dat noemt men vet, geen spieren
balsporten :r
pi_37622274
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 20:17 schreef Webkim het volgende:

[..]

Is dat een kwijlfactor?
Ik vind het okee, zolang het niet in de extremen gaat. Die bodybuildsters-lijven, daar voel ik geen greintje jaloezie bij.
Geen bodybuildsterslijven .
  zondag 7 mei 2006 @ 10:50:35 #24
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_37622651
quote:
Op zondag 7 mei 2006 00:19 schreef Tommy__ het volgende:
veel vrouwen hebben zowiezo lekkere benen, zonder enige vorm van training maar dat noemt men vet, geen spieren
hehe idd
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')