abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37529199
Lieve muziekliefhebbers.

Al een hele tijd zit ik met het idee in mijn hoofd om zelf eens een beetje muziek te gaan maken. Dan denk ik niet aan een band ofzo, maar gewoon op de computer een beetje pielen en kijken of ik er een beetje het geluid uit kan krijgen wat ik in mijn hoofd heb zitten.
Nu heb ik al eens FruityLoops geïnstalleerd maar daar kreeg ik niet meer uit dan een standaard drum-ritme binnen de aanwezige tijdsspanne. Verder zaten er zoveel knoppen en opties aan dat ik gewoon geen idee had waar ik moest beginnen.

Nu wil ik graag van jullie advies of ideeën. Waar begin ik? Wat is een goed programma, en zal ik dan maar gewoon tutorials opzoeken en kijken of ik daar wat uit krijg? Of zeggen jullie juist dat ik beter op een heel andere manier te werk kan gaan, zo ja wat zou ik dan moeten doen volgens jullie?

Ik heb trouwens even rondgekeken maar niet echt een actueel topic gevonden hierover, als er al een topic was ga ik daar wel even buurten

Was getekend,
een hopelijk binnenkort beginnend muzikant.
Fear of a name only increases fear of the thing itself
pi_37529948
tvp
pi_37530290
TVP, vind dit ook interessant.

Guitar Pro is ook een handig programmaatje, alleen het is wel handig als je noten kunt lezen. Als je dat een beetje kunt kun je leuke dingen in elkaar knutselen.

Fruity Loops gebruik ik ook maar het heeft idd behoorlijk wat opties voor een beginner
pi_37530305
www.synthforum.nl

Enneu, het enige dat je hoeft te doen, is experimenteren, oefenen, en plezier hebben!
pi_37530669
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 00:03 schreef Rnnz het volgende:
TVP, vind dit ook interessant.

Guitar Pro is ook een handig programmaatje, alleen het is wel handig als je noten kunt lezen. Als je dat een beetje kunt kun je leuke dingen in elkaar knutselen.

Fruity Loops gebruik ik ook maar het heeft idd behoorlijk wat opties voor een beginner
Guitar Pro heb ik maar gebruik ik eigenlijk alleen voor precies het omgekeerde: tablatuur van bekende nummers inladen en naspelen op mijn drumstel. Voordeel van Guitar Pro boven 'gewone' tabs is dat je meteen hoort of je het ongeveer goed naspeelt.
Maar dat is dus ook goed te gebruiken om zelf muziek mee te maken?

En wat hierboven wordt gezegd, experimenteren lijkt me een vereiste Maar dan moet ik wel een klein aanloopje hebben
  donderdag 4 mei 2006 @ 00:16:11 #6
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_37530704
Ik kan Ableton Live aanraden.

Een redelijk intuitief programma met een erg goede interface. Er is een trial beschikbaar.

In het programma zitten Lessons (onder het Help menu als ik me niet vergis). Als je van Lesson 1 naar beneden afwerkt, kun je al na een paar uurtjes wat leuks maken.

Er zitten standaard wat instrumenten en effecten in; je kunt meer geluiden toevoegen door middel van VST instrumenten. Dat zijn plugins die de VST-standaard gebruiken. Er zijn veel sites met gratis VSTI's.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_37531439
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 00:15 schreef LordVoldemort het volgende:

[..]

Guitar Pro heb ik maar gebruik ik eigenlijk alleen voor precies het omgekeerde: tablatuur van bekende nummers inladen en naspelen op mijn drumstel. Voordeel van Guitar Pro boven 'gewone' tabs is dat je meteen hoort of je het ongeveer goed naspeelt.
Maar dat is dus ook goed te gebruiken om zelf muziek mee te maken?

En wat hierboven wordt gezegd, experimenteren lijkt me een vereiste Maar dan moet ik wel een klein aanloopje hebben
ja
ik drum zelf ook, en gebruik GP zowel om nummers in te laden, te leren en te spelen, als ze te schrijven, of om gewoon een groove goed op papier te krijgen. Ook leuk is om in GP te gaan pielen, en dan kijken hoe daat echt klinkt, zo kom je op hele boeiende dingen uit.
moet dood...!
pi_37539890
tutorials zijn natuurlijk een must om de programma's door te krijgen.
en verder natuurlijk creativiteit, dat is het allerbelangrijkste.
pi_37560664
ik kan toch echt fruity loops aanraden

gewoon alles uitproberen, je leert het snel zat. Heerlijk simpel programma (als je het een beetje kent)

zelf ook wat vage deuntjes gemaakt: http://roerbak.student.utwente.nl/gna/index.php?page=dingels (iemand een idee onder welk genre dit zou kunnen vallen? )
pi_37563193
Als je al de ballen snapt van FruityLoops, dan is het aan te raden om eens met loops aan de slag te gaan. De laatste Magix Music Maker / Studio release is erg onderschat wat dat betreft, want je kan er als beginneling fantastische dingen mee doen en zo een beetje feel krijgen wat alles betekend.

Of Sony ACID pro, die ikzelf gemakkelijker vind qua gebruik, en is ook professioneler. Deze wordt o.a. gebruikt door gevestigde artiesten zoals The Crystal Method

Sony ACID Pro
Magix Music Maker

[ Bericht 75% gewijzigd door PDOA op 05-05-2006 00:15:55 ]
pi_37655908
Bedankt voor de tips allemaal. Ik zal binnnekort wat van mijn meesterwerkjes laten horen.
pi_37897768
Misschien moet je gaan scratchen!!
Hier nog een reactie van een ex-krasser. :D!!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')