FOK!forum / Wetenschap, Filosofie, Levensbeschouwing / Citaten uit de Talmud (Joden)
Loedertjewoensdag 3 mei 2006 @ 00:55
n.a.v. een gesprek vandaag ging ik eens googlen (had geen idee wat er waar was van de beweringen die mijn gesprekspartner ded tijdens die discusie aangezien ik mij nimmer verdiept heb in het joodse geloof ..

lees en huiver...sanherdrin54.b

in hoeverre leven de joden anno 2006 serieus dit soort citaten na?

[ Bericht 10% gewijzigd door Dagonet op 03-05-2006 00:58:47 ]
Loedertjewoensdag 3 mei 2006 @ 01:01
die leeftijd zou te maken kunnen hebben met het feit dat je ongestraft omgang kunt hebben met en jong meisje omdat zij toch nog niet vruchtbaar is...(of ga ik nu te ver met de uitleg van dit citaat en de reden van en maximum leeftijd?)
Aluluwoensdag 3 mei 2006 @ 01:08
dit is propaganda, nazi propaganda en hele teksten worden uit hun context gerukt.

joden hebben, als ik altijd begrepen heb, torah, mishna en talmud.
wat allemaal "torah" heet, ze maken een onderscheid tussen de schriftelijke thora (de thora) en de mondelinge thora (mishna en talmud).
de opvatting is dat de hele thora, de schritelijke en mondelinge volgens joden bij de sinai aan het joodse volk is gegeven.

-------------------------

mishnah en talmoed zijn een interpretatie van de torah tekst. dit is nodig, omdat de tekst van de torah zonder uitleg, niet vertelt wat het doen van een mitswa (goddelijke opdracht) precies wel of niet is.
voorbeeld: op de shabbat mogen joden geen werk doen. maar ja, wat is werk? het gras maaien? een huis bouwen? aan je belasting aangifte werken?
om dit te bepalen gaan de rabbijnen uit de mishnah en de talmoed er van uit dat -aangezien de torah volgens joden door god zelf aan mozes werd geopenbaard- alles dat er in staat een reden heeft.

-----------------------

de teksten die jij aanhaalt bevatten als ik het goed heb commentaar/uitleg, maar in welke situatie?
het zijn geen algemene situaties, want ook het jodendom gaat over goede doen etc etc

ik heb de teksten die jij aanhaalt een keer uitleg gekregen van een jood, en ook hier blijkt weer dat deze teksten niet lijken wat het is, ik kan zelfs de uitleg ervan opzoeken en hier posten als je wilt?
onemangangwoensdag 3 mei 2006 @ 01:10
in de bijbel staat ook o.a. dat mensen die op de sabbath werken gestenigd moeten worden.
er staat zelfs een voorbeeld in de praktijk in vermeld. (numeri 15:32)
of dat volgelingen van andere religies, homosexuelen, heksen, waarzeggers, valse profeten, kinderen die hun ouders vervloeken, blasfemisten etc. etc. allemaal gestenigd/vermoord moeten worden. slavernij wordt goed gekeurd, er staan zelfs prijzen in vermeld (meisjes half zoveel waard als jongens) het verkopen van je kind werd ook gedaan.

bovenstaande 'regels' staan allemaal in de eerste vijf boeken van het oude testament = torah.

en dus kan je net zo goed de vraag stellen
"in hoeverre leven de christenen anno 2006 serieus dit soort citaten na?"

niet dus. de aarde is overigens ook niet plat. je vraag is van hetzelfde kaliber als de vraag "worden er in mexico nog aztekenrituelen gehouden waarbij mensen worden geofferd?"

overigens vindt ik het wel tekenend dat via google het aangehaalde citaat alleen op haatzaaiende, xenofobe websites is terug te vinden.

[ Bericht 8% gewijzigd door onemangang op 03-05-2006 01:17:14 ]
Loedertjewoensdag 3 mei 2006 @ 01:21
quote:
op woensdag 3 mei 2006 01:08 schreef alulu het volgende:
dit is propaganda, nazi propaganda en hele teksten worden uit hun context gerukt.
dit is wat ik te zien kreeg na het gegoogle
ik zocht slechts n.a.v. een gesprek met iemand in de diamantbuurt te anterwerpen (alwaar de joodse gemeenschap toch echt erg streng bezig is met het geloof en je bijvoorbeeld kinderen als niet-jood geeneens zou moen helpen (lees:aanraken) als ze van hun fiets afvallen.
quote:
ik kan zelfs de uitleg ervan opzoeken en hier posten als je wilt?
alsje ze kan vinden, graag.


[/quote]
Loedertjewoensdag 3 mei 2006 @ 01:22
quote:
op woensdag 3 mei 2006 01:10 schreef onemangang het volgende:

"in hoeverre leven de christenen anno 2006 serieus dit soort citaten na?"
misschien open ik daar ooit ook wel een topic over, op dit moment spelen er vragen m.b.t. de joodse gemeenschap door mijn hoofd n.a.v. dat gesprek..
quote:
overigens vindt ik het wel tekenend dat via google het aangehaalde citaat alleen op haatzaaiende, xenofobe websites is terug te vinden.
klopt, viel mij ook al op
golferwoensdag 3 mei 2006 @ 01:23
quote:
overigens vindt ik het wel tekenend dat via google het aangehaalde citaat alleen op haatzaaiende, xenofobe websites is terug te vinden.
precies.
Loedertjewoensdag 3 mei 2006 @ 01:29
quote:
op woensdag 3 mei 2006 01:23 schreef golfer het volgende:

[..]

precies.
hoopt eidd ook op wat nuttige bijdrages van mensen die wat meer weten over het jodendom, misschien kun jij mij eens uitleggen hoe het nu exact zit met die mensen.

kom niet aan met *zo zijn ze anno 2006 niet* want e joden die ik de afgelopen weken zag rondlopen in antwerpen leven écht in een vorige eeuw


dát is het straatbeeld daar, kinderen lopen in sombere kleuren en jongetjes met kaalgeschoren voorhoodjes en pijpekrullen...ze zijn niet het toonbeeld van jeugdige vrolijkheid, meisjes kijken ernstig bedrukt en jongetjes lijken volkomen autistisch als ze anders geklede mensen zijn.
golferwoensdag 3 mei 2006 @ 01:36
die ultra-orthodoxe joden zijn net zo erg als die zwarte kousendragers binnen het christendom.

misschien kan je er hier wat meer over vinden?

het is iig geval geen stroming waar ik een verband mee voel, die talmudische lieden.

[ Bericht 2% gewijzigd door golfer op 03-05-2006 01:40:25 (typo) ]
pmb_rugwoensdag 3 mei 2006 @ 09:20
waren er maar meer mensen zo ijverig en oprecht als de joden....

neo-nazi propaganda
Aluluwoensdag 3 mei 2006 @ 09:49
ok, een hele copy-paste tekst maar van een joods persoon zelf gesproken en uitgelegd.

-----------

wat staat er in mishnah en talmoed?
mishnah en talmoed zijn een interpretatie van de torah tekst. dit is nodig, omdat de tekst van de torah zonder uitleg, niet vertelt wat het doen van een mitswa (g-ddelijke opdracht) precies wel of niet is.
voorbeeld: op de shabbat mogen joden geen werk doen. maar ja, wat is werk? het gras maaien? een huis bouwen? aan je belasting aangifte werken?
om dit te bepalen gaan de rabbijnen uit de mishnah en de talmoed er van uit dat -aangezien de torah door g-d zelf aan mozes werd geopenbaard- alles dat er in staat een reden heeft. als tekstdelen met elkaar overeenstemmen, of elkaar juist tegenspreken, dan heeft dit een betekenis, die aan de weet te komen is via een beperkt aantal principes van tekst afleiding (de "midot")

het woord voor "werk" dat op shabbat niet mag worden gedaan is "melacha": letterlijk staat in de torah tekst: je mag geen "melacha" doen op shabbat. er is nog een enkele andere plek waar het woord "melacha" ook voorkomt en dat is in verband met de werkzaamheden voor de bouw van het heiligdom in de woestijn. via de afleidingsregels gaan de rabbijnen er van uit dat deze tekstpassage iets zegt over "werken op shabbat". namelijk: de soorten werk die ten behoeve van de bouw van het heiligdom worden verricht zijn precies die werkzaamheden die op shabbat niet mogen worden gericht. in de zoektocht naar praktische leefregels die uit de torah kunnen worden afgeleid, construeren mishnah en talmoed hier categorieeen werk, die tekstueel af kunnen worden geleid van de soorten van "melacha".

die integriteit van de afleidingen is belangrijk, omdat iedere beslissing, iedere afleiding, herleidbaar moet zijn tot een vindplaats in de torah, en dus iedere onderbouwing ook. dit is waar mishnah en talmoed uit bestaan: ze pakken de torah vast en vragen dan: "wat wil je dat ik doe?"

de mishnah (letterlijk: herhaling (van de torah)) is een reconstructie, door de geleerden, van hoe een joods rechtsstelsel er uit zou moeten zien, als er een joods koninkrijk zou zijn: aan de mishnah werd begonnen, direct na de verwoesting van de tempel, in 70ce: een van de doelen was om deze joodse leefregels (halacha - levenswandel) vast te leggen voor gebruik buiten het land israel. nadat de mishnah was gecodificeerd stonden nieuwe geleerden op, om op hun beurt de mishnah van een interpretatie te voorzien: dit is de gemara: mishnah + gemara = talmoed. de geleerden uit de mishnah hebben een hogere status dan die van de gemara.

de talmoed bevat juridische gedeelten (halacha), maar ook verhalende (aggadah) het spreekt vanzelf, dat voor joden de halacha het belangrijkst is.

de tekst van de talmoed is een zogenaamde mondelinge tekst, die in eerste instantie uit het hoofd werd geleerd en pas in ongeveer 600 ce gecodificeerd werd, in wat nu irak is: het is deze versie van de talmoed die als "babylonische talmoed" ook vandaag nog de richting aangeeft.
als je de tekst leest, dan lijkt het alsof je op een drukke vergadering terecht bent gekomen: de geleerden uit mishnah en talmoed worden sprekend opgevoerd, op zo'n manier dat als je de tekst bestudeert, je dat ook het beste in discussie vorm kunt doen. traditioneel gezien studeer je talmoed altijd met zijn tweeen (dat heet een chavroeta), waarbij de een de ene positie inneemt en de ander de andere: discussie, om zo tot de essentie te komen is het hoofddoel van talmoed studie, waarbij de geldigheid van tekst afleidingingen en aangedragen bewijs centraal staat.

na de codificatie van de talmoed treedt, in het islamitische spanje van de 8e eeuw de derde bloeiperiode van de talmoed op, onder andere door maimonides, die de eerste halachische codex publiceert, de mishneh torah: dit is een systematische ordening van de voorschriften uit de torah, met hun talmoedische uitwerking. in het frankrijk van de vroege middeleeuwen schreef rashi het eerste systematische commentaar op de talmoed, en na hem zetten zijn kleinkinderen (de tosafot - "toegevoegden") dit werk voort.

de bloei tijd van systematische talmoed studie was in de vroege twintigste eeuw in litouwen. deze traditie werd ondanks grote verwoestingen van bibliotheken en de dood van veel geleerden en hun studenten, voortgezet in de verenigde staten. ook vandaag de dag bestaan nog talmoed hogescholen waar dit monument uit de joodse literatuur wordt bestudeerd.

sanhedrin 58b
betwist citaat: als een heiden (ongelovige) een jood slaat, moet de ongelovige worden gedood.

(sanhedrin is het talmoed tractaat dat zich bezig houdt met strafrecht)

ten eerste:

de volledige tekst hier is de volgende:

r. chanina zegt: "een afgodendienaar, die een jood slaat, komt in aanmerking voor karet, zoals geschreven staat in exodus 2:12: "als men een jood op de kaak raakt", het is alsof hij "op de kaak van de goddelijke aanwezigheid" slaat, zoals wordt gezegd in spreuken 20:25. (een woordspeling op het woord "shechinah", goddelijke aanwezigheid)

"karet" betekent "straf door g-d persoonlijk". met andere woorden: dit is een straf die niet door mensenhand kan worden voltrokken. als een jood een andere jood slaat, dan wordt de dader voor het gerecht gebracht en tot het betalen van een schadevergoeding veroordeeld, bij voldoende bewijs. bij een afgodendienaar is dit niet mogelijk, omdat een joodse rechtbank immers niet bevoegd is te oordelen in dit geval. vandaar dat de geleerden zeggen, dat de straf in dit geval "karet" is: een goede vertaling zou zijn: ...."dan verdient hij een straf door g-d.

"karet" kan bijvoorbeeld inhouden dat iemand erg ziek wordt, of arm, vaak wordt bij de onnatuurlijke en vroege dood van iemand wel gezegd dat dit is als gevolg van "karet" : "karet" als straf kan overigens worden als de dader oprecht berouw toont.

zo bezien betekent de tekst eigenlijk het omgekeerde van wat het valse citaat lijkt te beogen: namelijk: joden worden in dit geval wel voor het gerecht gebracht, en mogelijk veroordeeld, afgodendienaars niet.

een nog diepere betekenis hierachter is, dat wanneer je een mens slaat, je eigenlijk ook het evenbeeld van g-d slaat.

betwiste citaten:
het is in orde. als men niet-joden bedriegt
een jood hoeft geen ongelovige te betalen voor het loon dat hij hem voor werk schuldig is.

sanhedrin 57a

uit een tosefta op baba kama leren we: het is ernstiger om van een niet jood te stelen dan van een jood, omdat de ontheiliging van g-ds naam in het eerste geval ernstiger is.

sanhedrin 57a bevat een discussie over de noachidische geboden (geboden die in de torah speciaal zijn bestemd voor niet-joden en een basisgrondslag van maatschappelijke en morele ethiek vormen). wat wordt onderzocht is de bepaling in deze geboden dat het achterhouden van loon verboden is. alleen, de bron voor dit verbod is verschillend voor niet-joden en joden.

voor joden is het verboden om loon achter te houden, op basis van torah citaten in leviticus 19:13 en deuterononium 24:14: hier geldt het verbod op het achterhouden van loon van zowel joden als niet-joden (maimonides, mishneh torah geeft dit als gebod nummer 200)

ook aan niet-joden is het verboden om loon achter te houden, alleen hier wordt het afgeleid uit het noachidische gebod dat stelen in het algemeen verbiedt.

in de passage die uit sanhedrin 57a wordt geciteerd, onderzoekt de talmoed het verbod op het achterhouden van loon alleen in het laatste geval, om de afleiding te verifieren op grond van de noachidische geboden. de echte vertaling is deze:

"loon achterhouden - een ongelovige bij een ongelovige: verboden (vanwege het vers dat niet-joden het stelen verbiedt); een jood bij een ongelovige: toegestaan (door dit vers, maar verboden door leviticus 19:13 en deuterononium 24:14)

betwiste citaten:

joden mogen stelen van niet-joden
als een jood een voorwerp vindt dat verloren is door een ongelovige (“heiden”) hoeft het niet te worden teruggegeven. (ook bevestigd in baba mezia 24a alsmede in sanhedrin 76a.)

baba mezia24a heeft het over een specifiek gebod, dat joden verplicht om verloren voorwerpen te bewaren, ze als verloren voorwerp aan te geven bij een rechtbank en ze te beheren tot de eigenaar komt om ze te identificeren en op te eisen. dit is echter geen universele regel: er zijn situaties waarin wordt aangenomen dat de oorspronkelijke eigenaar het eigenaarschap vrijwillig heeft opgegeven, bijvoorbeeld als duidelijk is dat een verloren voorwerp niet identificeerbaar is. in zo'n geval mag de vinder zich het voorwerp toe eigenen. (bij voorbeeld, enkele losse bloemen die op straat liggen mag je je toe eigenen, aangezien ze niet identificeerbaar zijn, maar een boeket (met het kaartje er nog aan) moet je aangeven als verloren voorwerp en mag je je niet toe eigenen, aangezien het duidelijk identificeerbaar is)

joodse halacha stelt - in geval joden buiten israel wonen - het volgen van de "wet van het land" verplicht in termen van burgerlijk recht. als de "wet van het land" het terugbezorgen verplicht stelt, dan moeten joden dat dus in alle gevallen doen, ook al is de halacha uit de talmoed anders (zie boven). echter, in heidense steden was de regel op dit gebied veelal: als je iets vindt, mag je het houden. de vraag die de talmoed hier moet beantwoorden is wat joden in dat geval moeten doen. moeten joden in steden waar de meerderheid van de inwoners ongelovig is, verloren voorwerpen terugbezorgen aan mede joden? het antwoord is "nee", aangezien hier de 'wet van het land" moet worden gevolgd.

baba metzia 24a stelt het volgende:

"kom en hoor (een technische term, die een halachische discussie inleidt):
als hij een verloren voorwerp vindt op openbaar terrein, in een stad waar de meerderheid van de bevolking joods is, dan moet hij dat voorwerp aangeven. als de meerderheid van de bevolking uit kaananieten bestaat (en de regel is: "als je het vindt mag je het houden"), dan hoeft hij geen aangifte te doen

in baba kamma 113b wordt deze discussie nog eens overgedaan, en daar wordt wederom gesteld dat er geen algemene religieuze verplichting is om verloren voorwerpen aan te geven, als de meerderheid van de bevolking uit ka'ananieten bestaat. het is echter verplicht aangifte te doen als het nalaten er van zou leiden tot het ontheiligen van g-ds naam (m.a.w. ook als is het strikt genomen niet verplicht, joden moeten verloren voorwerpen altijd aangeven)


to end this discussion, note that the meiri (about 700 years ago), a famous talmud commentator, wrote as follows in his comments on baba kama 113b:

in zijn commentaar op baba kamma 113b stelt de meiri, dat het nalaten van aangifte doen, alleen is toegestaan als er helemaal geen rechtssysteem is, en alleen dan, wanneer het nalaten van aangifte niet leidt tot het ontheiligen van g-d.

"...maar in alle gevallen waar zij (i.e. ongelovigen) wel een rechtssysteem of een religieus systeem hebben, beschouwen we ze als gelijk aan joden, ook al is hun geloof niet het onze, in het geval van verloren voorwerpen, overtredingen en alle andere zaken, zonder uitzondering"

--------

voor de rest zijn er bijv tussen jodendom en islam aardig wat grote overeenkomsten, ben zelf moslim en het beetje wat ik weet over het jodendom heeft me werkelijk verbaasd erover, de vele raakvlakken.

jodendom is behalve religie ook een cultuur, een volk, je hebt verschillende joden als het ware, de oost-europese verschillen weer van de joden uit noord-afrika bijv.
Doffywoensdag 3 mei 2006 @ 12:20
bron?
Neurosciencewoensdag 3 mei 2006 @ 12:25
quote:
op woensdag 3 mei 2006 09:20 schreef pmb_rug het volgende:
waren er maar meer mensen zo ijverig en oprecht als de joden....

neo-nazi propaganda
wat is dat nou weer voor algemeniserend gezwets

waren er maar meer mensen zo verlicht en kritisch denkend als niet-gelovigen
#ANONIEMzondag 7 mei 2006 @ 14:56
quote:
op woensdag 3 mei 2006 01:08 schreef alulu het volgende:
dit is propaganda, nazi propaganda en hele teksten worden uit hun context gerukt.

joden hebben, als ik altijd begrepen heb, torah, mishna en talmud.
wat allemaal "torah" heet, ze maken een onderscheid tussen de schriftelijke thora (de thora) en de mondelinge thora (mishna en talmud).
de opvatting is dat de hele thora, de schritelijke en mondelinge volgens joden bij de sinai aan het joodse volk is gegeven.

-------------------------

mishnah en talmoed zijn een interpretatie van de torah tekst. dit is nodig, omdat de tekst van de torah zonder uitleg, niet vertelt wat het doen van een mitswa (goddelijke opdracht) precies wel of niet is.
voorbeeld: op de shabbat mogen joden geen werk doen. maar ja, wat is werk? het gras maaien? een huis bouwen? aan je belasting aangifte werken?
om dit te bepalen gaan de rabbijnen uit de mishnah en de talmoed er van uit dat -aangezien de torah volgens joden door god zelf aan mozes werd geopenbaard- alles dat er in staat een reden heeft.

-----------------------

de teksten die jij aanhaalt bevatten als ik het goed heb commentaar/uitleg, maar in welke situatie?
het zijn geen algemene situaties, want ook het jodendom gaat over goede doen etc etc

ik heb de teksten die jij aanhaalt een keer uitleg gekregen van een jood, en ook hier blijkt weer dat deze teksten niet lijken wat het is, ik kan zelfs de uitleg ervan opzoeken en hier posten als je wilt?
salaam agie,

je mening er over is echt een voorbeeld voor de moslims
FuifDuifzondag 7 mei 2006 @ 18:00
quote:
op woensdag 3 mei 2006 01:29 schreef loedertje het volgende:

[..]

hoopt eidd ook op wat nuttige bijdrages van mensen die wat meer weten over het jodendom, misschien kun jij mij eens uitleggen hoe het nu exact zit met die mensen.

kom niet aan met *zo zijn ze anno 2006 niet* want e joden die ik de afgelopen weken zag rondlopen in antwerpen leven écht in een vorige eeuw

[afbeelding]
dát is het straatbeeld daar, kinderen lopen in sombere kleuren en jongetjes met kaalgeschoren voorhoodjes en pijpekrullen...ze zijn niet het toonbeeld van jeugdige vrolijkheid, meisjes kijken ernstig bedrukt en jongetjes lijken volkomen autistisch als ze anders geklede mensen zijn.
en wat is dan volgens jou de manier waarop men tegenwoordig gekleed moet gaan ? bepaal jij die norm?
Loedertjedonderdag 17 augustus 2006 @ 00:32
quote:
op zondag 7 mei 2006 18:00 schreef fuifduif het volgende:

[..]

en wat is dan volgens jou de manier waarop men tegenwoordig gekleed moet gaan ? bepaal jij die norm?
door een topic in nws dacht ik plots weer aan deze thread/

en hoe iemand zich moet kleden ik zal werkelijk de laatste zijn die daarover zou vallen, iedereen moet zelf bepalen hoe hij eruit wil zien.

maar ik gaf slechts weer wat voor gevoel ik krijg bij die bedrukte serieus kijkende kinderkoppies.
pmb_rugdonderdag 17 augustus 2006 @ 00:52
edit: never mind
alex4allofyoudonderdag 17 augustus 2006 @ 10:20
wat is de reden dat joden zich zo verkleden als ze streng gelovig zijn? ik vind het altijd een beetje raar eruitzien, ergens wel geinig.

maar die kleding kan toch never nooit door mozes al zijn gedragen?

trouwens, deze streng gelovige joden zijn ook wel gevaarlijk hoor, als ik ze zo zie reciteren voordat ze een raket in libanon ploffen dan zie ik niet veel verschil met de hezbollah. gelukkig zijn veel joden het met me eens.
Haushoferdonderdag 17 augustus 2006 @ 10:46
je ziet deze kleding vooral bij de chassidische joden, geloof ik. de chassidische beweging is zo'n beetje ontstaan als een reactie op de gevestigde orthodoxe gedachtengangen in het oosten van europa. ze herinterpreteerden de ideeen over gebed en eredienst. de beweging werd opgericht door israel ben eleazar, die ze ook wel baal sjem tov noemen ( meester van de goede naam). dit alles gebeurde in de 18e eeuw. de kleding die bepaalde chassidische joden dragen hebben ze overgenomen van de oost-europese adel in de 18e eeuw. volgens mij zijn ze dus gewoon een beetje in de tijd blijven hangen wat dat betreft
alex4allofyoudonderdag 17 augustus 2006 @ 10:56
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 10:46 schreef haushofer het volgende:
je ziet deze kleding vooral bij de chassidische joden, geloof ik. de chassidische beweging is zo'n beetje ontstaan als een reactie op de gevestigde orthodoxe gedachtengangen in het oosten van europa. ze herinterpreteerden de ideeen over gebed en eredienst. de beweging werd opgericht door israel ben eleazar, die ze ook wel baal sjem tov noemen ( meester van de goede naam). dit alles gebeurde in de 18e eeuw. de kleding die bepaalde chassidische joden dragen hebben ze overgenomen van de oost-europese adel in de 18e eeuw. volgens mij zijn ze dus gewoon een beetje in de tijd blijven hangen wat dat betreft
mijn persoonlijke mening is dat alle orthdoxe gelovigen in de tijd zijn blijven hangen
pmb_rugdonderdag 17 augustus 2006 @ 10:59
quote:
op donderdag 17 augustus 2006 10:46 schreef haushofer het volgende:
je ziet deze kleding vooral bij de chassidische joden, geloof ik. de chassidische beweging is zo'n beetje ontstaan als een reactie op de gevestigde orthodoxe gedachtengangen in het oosten van europa. ze herinterpreteerden de ideeen over gebed en eredienst. de beweging werd opgericht door israel ben eleazar, die ze ook wel baal sjem tov noemen ( meester van de goede naam). dit alles gebeurde in de 18e eeuw. de kleding die bepaalde chassidische joden dragen hebben ze overgenomen van de oost-europese adel in de 18e eeuw. volgens mij zijn ze dus gewoon een beetje in de tijd blijven hangen wat dat betreft
zeer interessante stroming. de reggea artiest matisyahu behoord tot deze groep. ik voel mij erg verbonden met zijn teksten en de manier hoe hij god beleeft. erg cool

voor mensen die geinteresseerd zijn in het jodendom (en de chassidistische stroming) kan de boeken van chaim potok aanraden (vooral de the chosen en the promise), zeer mooi proza. de kabbalist (een nederlands boek) schijnt ook heel goed te zijn, die ga ik binnenkort lezen.
Den_Dead_Kennedysdinsdag 12 september 2006 @ 14:18
dit wist ik niet. ik wist niet dat de joden dit vonden. ik zal op-linkje even citeren:
quote:
citaten uit de talmoed - het heiligste boek der joden


leerstelling van de talmoed: niet-joden zijn niet menselijk

de talmoed definieert specifiek allen die niet joods zijn als onmenselijke dieren, en beschouwt speciaal niet-joden als niet afstammend van adam. we geven nu een lijst met enkele passages uit de talmoed die met dit onderwerp in verband staan:

"de joden worden mensen genoemd, maar niet-joden zijn geen mensen. het zijn beesten."
talmoed: baba mezia, 114b

"de akum (niet-jood) is als een hond. ja, de geschriften leren ons aan de hond meer eer te betonen dan aan de niet-jood."
ereget raschi erod. 22 30

"zelfs hoewel god de niet-jood schiep zijn het nog altijd dieren in menselijke gedaante. het is niet gepast voor een jood om te worden gediend door een dier. daarom zal hij worden gediend door dieren in mensengedaante. "
midrasch talpioth, p. 255, warsaw 1855

"een zwangere niet-jood is niet beter dan een zwanger dier."
coschen hamischpat 405

"de zielen van niet-joden komen van onzuivere geesten en worden varkens genoemd."
jalkut rubeni gadol 12b

"hoewel de niet-jood dezelfde lichaamsbouw heeft als de jood, verhouden ze zich tot de jood als een aap tot een mens."
schene luchoth haberith, p. 250 b

"als u eet met een niet-jood, het is hetzelfde als eten met een hond. "
tosapoth, jebamoth 94b

"als een jood een niet-joodse dienaar of dienstmeid heeft die sterft, moet men geen sympathie voor de jood betonen.
u behoort tegen de jood te zeggen: "god zal 'uw verlies' vervangen, net zoals een van zijn ossen of ezels zou zijn gestorven"."
jore dea 377, 1

"geslachtsgemeenschap tussen ongelovigen is als geslachtsgemeenschap tussen dieren."
talmud sanhedrin 74b

met "ongelovigen" (engels: 'gentiles', hebreeuws: 'goyim of goijim) wordt bedoeld: niet-joden, met name christtenen en moslims.

"het is toegestaan het lichaam en het leven van een ongelovige te nemen."
sepher ikkarim iii c 25

"het is de wet om iedereen te doden die de torah ontkent. de christenen behoren tot de ontkenners van de torah. "
coschen hamischpat 425 hagah 425. 5

"een ketterse ongelovige mag u met uw eigen handen doden. "
talmud, abodah zara, 4b

"iedere jood die het bloed verspilt van de goddelozen (niet-joden), doet hetzelfde als het brengen van een offerande aan god."
talmud: bammidber raba c 21 & jalkut 772

hoe bereidt een jood zich voor op zijn misdaad?

als een jood in de verleiding komt om kwaad te doen moet hij naar een stad gaan waar men hem niet kent en daar het kwaad doen.
moed kattan 17a .

een jood slaan is hetzelfde als god slaan

als een heiden (ongelovige) een jood slaat, moet de ongelovige worden gedood.
sanhedrin 58b.

het is in orde. als men niet-joden bedriegt

een jood hoeft geen ongelovige te betalen voor het loon dat hij hem voor werk schuldig is.
sanhedrin 57a .

joden hebben superieure wettelijke status

"als een os van een israëliet een os van een kanaäniet verwondt is er geen aansprakelijkheid; maar als een os van een kanaäniet een os van een israëliet verwondt... de betaling moet geheel voldaan worden. "
baba kamma 37b.

joden mogen stelen van niet-joden

als een jood een voorwerp vindt dat verloren is door een ongelovige ("heiden") hoeft het niet te worden teruggegeven. (ook bevestigd in baba kamma 113b).
baba mezia 24a .

god zal niet een jood sparen die "zijn dochter uithuwelijkt aan een oude man, of de vrouw neemt voor zijn zoontje, of een verloren artikel aan een ongelovige teruggeeft..."
sanhedrin 76a.



joden mogen niet-joden beroven en doden

als een jood een ongelovige vermoordt, zal er geen doodstraf zijn.
wat een jood steelt van een ongelovige, mag hij houden.
sanhedrin 57a .

de ongelovigen zijn buiten de bescherming van de wet en god heeft "hun geld aan israël ter beschikking gesteld."
baba kamma 37b.

joden mogen liegen tegen niet-joden

joden mogen gebruik maken van leugens ("uitvluchten") om een ongelovige te misleiden.
baba kamma 113a.

niet-joodse kinderen zijn sub-menselijk

alle kinderen van ongelovigen zijn dieren.
yebamoth 98a.

ongelovigen-meisjes zijn in een staat van niddah (vuil, smerigheid) vanaf de geboorte.
abodah zarah 36b.

ongelovigen verkiezen seks met koeien.
abodah zarah 22a-22b .

beledigingen tegen de heilige maria

zegt dat maria een hoer was: "zij, die de afstammelinge was van vorsten en regeerders, deelde het bed met timmerlieden." ook in voetnoot no. 2 bij shabbath 104b van de soncino-uitgave, wordt gesteld dat in de "ongecensureerde" tekst van de talmoed geschreven staat dat de moeder van jezus, "miriam de kapster," seks bedreef met vele mannen.
sanhedrin 106a .

gruwelijke godslastering jegens jezus christus

zegt dat jezus werd gekookt in "hete uitwerpselen."
gittin 57a.

jezus verdiende terechtstelling: "op de vooravond van het (joodse) paasfeest, werd yeshu (jezus) opgehangen... vermoed je dat hij iemand was die zou worden verdedigd? was hij niet een mesith (verleider)?"
sanhedrin 43a.

talmoed valt niet-joodse geloofsvormen aan

christenen (minnim) en anderen die de talmoed afwijzen, zullen naar de hel gaan en zullen daar gestraft worden voor alle generaties.
rosh hashanah 17a.

joden moeten de boeken van de christenen vernietigen, d.w.z. het nieuwe testament.
shabbath 116a.

dr. israel shahak van de hebreeuwse universiteit meldt dat de israëliërs honderden nieuwe testament bijbels verbrandden in bezet palestina op 23 maart 1980 (zie jewish history, jewish religion, pag. 21).

ziekelijke en krankzinnige leerstellingen van de talmoed

stelt dat adam geslachtsgemeenschap had met alle dieren in de tuin van eden.
yebamoth 63a.

verklaart dat landbouw de laagste is van alle bezigheden.
yebamoth 63a.

een jood mag een drie jaar oud meisje trouwen (specifiek, drie jaar "en een dag" oud).
sanhedrin 55b.

een jood mag seks hebben met een kind, zolang als het kind jonger is dan negen jaar oud.
sanhedrin 54b.

"als een volwassen man geslachtsgemeenschap heeft met een klein meisje, is het niets."
kethuboth 11b.

een vrouw die geslachtsgemeenschap had met een beest, komt in aanmerking om met een joodse priester te trouwen. een vrouw die seks heeft met een demon komt ook in aanmerking om met een joodse priester te trouwen.
yebamoth 59b.

stelt dat er geen hoer in de wereld is waar de talmoed-geleerde rabbi eleazar geen seks mee heeft gehad.
abodah zarah 17a.

stelt dat geen rabbijn ooit naar de hel kan gaan.
hagigah 27a.

een rabbijn debatteert met god en verslaat hem. god geeft toe dat de rabbijn het debat won.
baba mezia 59b.

het is verboden voor honden, vrouwen of palmbomen om tussen twee mannen langs te gaan, noch mogen anderen lopen tussen honden, vrouwen of palmbomen. speciale gevaren zijn erbij betrokken als de vrouwen menstrueren of op een wegkruising zitten.
pesahim 111a.

een joodse man is verplicht om elke dag het volgende gebed te zeggen: dank u, god, dat gij mij geen ongelovige hebt gemaakt, een vrouw of een slaaf.
menahoth 43b-44a.

leugens van een romeinse holocaust

hier zijn twee "holocaust" verhalen uit de talmoed:

gittin 57b. beweert dat vier miljard joden gedood werden door de romeinen in de stad bethar.

gittin 58a beweert dat 16 miljoen joodse kinderen in (boek)rollen werden gewikkeld en levend verbrand werden door de romeinen.

oude demografie wijst uit dat zelfs in de gehele wereld er geen 16 miljoen joden waren in die tijd, laat staan 16 miljoen joodse kinderen of vier miljard joden... dat vertelt ons van de leugens van de moderne joden van deze tijd over die 6 miljoen joden die door de nazi's gedood zijn.

abodah zarah 70a. de vraag werd gesteld door de rabbijn of wijn die gestolen was in pumbeditha mocht worden gebruikt of dat die was ontheiligd, vanwege het feit dat de dieven mogelijk ongelovigen konden zijn (een ongelovige die wijn aanraakt maakt de wijn daarmee onrein). de rabbijn zegt niet bezorgd te zijn, dat de wijn toegestaan is voor joods gebruik, omdat de meerderheid van de dieven in pumbeditha, de plaats waar de wijn werd gestolen, joden zijn. (zie ook gemara rosh hashanah 25b).

de talmoed pleit voor volkenmoord

kleine traktaten. soferim 15, regel 10. dit is het gezegde van rabbi simon ben yohai: tob shebe goyyim harog ("zelfs de besten van de ongelovigen moeten allemaal worden gedood").

deze passage is uit het originele hebreeuws van de babylonische talmoed zoals geciteerd door de jewish encyclopedia, van 1907, uitgegeven door funk en wagnalls, en samengevat door isidore singer, onder de aantekening "ongelovige," (p. 617).

deze originele talmoed passage is verborgen in vertaling. de joodse encyclopedie stelt dat, "...in de verschillende versies de lezing is veranderd, 'de besten onder de egyptenaren' wordt over het algemeen vervangen." in de soncino versie: "de besten van de heidenen" (kleine traktaten, soferim 41a-b].

israëliërs nemen jaarlijks deel aan een nationale pelgrimstocht naar het graf van simon ben yohai, om deze rabbijn te eren die gepleit heeft voor de uitroeiing van niet-joden.(joodse pers,9 juni 1989, pag. 56b).

op poerim, 25 febr. 1954, heeft de israëlische legerofficier baruch goldstein 40 palestijnse burgers afgeslacht, inclusief kinderen, terwijl ze in gebed neergeknield zaten in een moskee. goldstein was een discipel van wijlen rabbi meir kahane uit brooklyn, die cbs-news vertelde dat zijn leerstelling dat arabieren "honden" zijn, is afgeleid "van de talmoed" (cbs 60 minutes, "kahane"). er is in israël een cultus rond goldstein wiens graf jaarlijks als een pelgrimsoord duizenden bezoekers telt.

prof. ehud sprinzak van de universiteit van jeruzalem beschreef kahane en goldstein's filosofie: "ze geloven dan het gods wil is dat ze geweld plegen tegen goyim, een hebreeuwse term voor niet-joden." (ny daily news, feb. 26, 1994, p. 5).

rabbi yitzhak ginsburg verklaarde: "wij moeten erkennen dat joods bloed en het bloed van een goy niet hetzelfde zijn." (new york times,6 juni 1989, pag.5).

rabbi yaacov perrin zei: "een miljoen arabieren zijn minder waard dan een vingernagel van een jood." (new york daily news, 28 februari 1994, pag.6).


moses maimonides: voorspreker van uitroeiing


moses maimonides
"moses maimonides wordt beschouwd als de belangrijkste die de joodse leer in een systeem onderbracht, en grootste filosoof in de joodse geschiedenis. hij wordt vaak liefkozend aangeduid als de rambam, naar de initialen van zijn naam en titel, rabenu moshe ben maimon, "onze rabbi, mozes' zoon van maimon." [maimonides' grondbeginselen, uitgegeven door aryeh kaplan, vereniging van orthodoxe joodse congregaties van amerika, pag. 3].

hier is wat (rambam) onderwees betreffende het redden van mensenlevens, speciaal betreffende het redden van levens van ongelovigen en christenen, of zelfs joden die het waagden de "goddelijke inspiratie" van de talmud af te wijzen:

maimonides, mishnah torah, (moznaim uitgeversmaatschappij, brooklyn, new york, 1990, hoofdstuk 10, engelse vertaling), pag. 184: "dienovereenkomstig, als we zien dat een afgodendienaar (ongelovige) wordt meegesleurd of verdrinkt in de rivier, moeten we hem niet helpen. als wij zien dat zijn leven in gevaar is, moeten we hem niet redden." de hebreeuwse tekst van de feldheim 1981-uitgave van de mishnah torah stelt dat dit goed is.

onmiddellijk na maimonides' vermaning dat het een plicht is voor joden niet een ongelovige te redden die verdrinkt of om het leven komt, hij informeert ons over de talmoedische plicht van joden tegenover goyim (ongelovigen), en ook tegenover joden die de talmoed afwijzen.maimonides, mishnah torah, (hoofdstuk 10), p. 184:

"het is een mitzvah [religieuze plicht], echter, om joodse verraders minnim en apikorsim uit te roeien, en hen te laten afdalen in de put van vernietiging, daar zij moeilijkheden veroorzaken voor joden en de mensen van god wegslingeren, zoals jezus van nazareth en zijn leerlingen, en tzadok, baithos, en hun leerlingen. moge de namen van de verdorvenen rotten."

maimonides zegt ook, dat niet joden slechts zo lang getolereerd zullen worden zo lang deze meer macht hebben.

"wanneer de jøden meer macht krijgen, zal het verboden zijn om de aanbidders van afgoden onder ons te hebben.

maimonides zegt onder andere dat alle niet joodse volkeren (naties) "die niet onder onze jurisdictie vallen (tahaht yadeinu) een doel zullen ijn voor joodes heilige oorlog. bron: cf. hilkhot melakhim 8:9-10; 10:11. en cf. gerald j. blidstein, 'holy war in maimonidean law', in perspectives on maimonides (oxford, england: oxford univ. press, 1991)

the babylonian talmud edited by rabbi dr. isidore epstein
radio islam nederlands
talmoed apologie (ontkenning)
richard e. harwood: stierven er werkelijk zes miljoen?
komt wel van een islamitische website dus ik houd een slag om de arm.

vraagje aan joden: leef jij hier naar of ken je mensen die hier naar leven en hoeveel joden doen dit?
Den_Dead_Kennedysdinsdag 12 september 2006 @ 14:34
deze vind ik op een andere forum.
quote:
het is toegestaan het lichaam en het leven van een ongelovige te nemen."
sepher ikkarim iii c 25

"het is de wet om iedereen te doden die de torah ontkent. de christenen behoren tot de ontkenners van de torah. "
coschen hamischpat 425 hagah 425. 5

"een ketterse ongelovige mag u met uw eigen handen doden. "
talmud, abodah zara, 4b

"iedere jood die het bloed verspilt van de goddelozen (niet-joden), doet hetzelfde als het brengen van een offerande aan god."
talmud: bammidber raba c 21 & jalkut 772

de joden worden mensen genoemd, maar de niet-joden zijn geen mensen. ze zijn beesten." (talmud: baba mezia, 114b)

"de akum (niet-jood) is als een hond. inderdaad, het schrift leert, dat je de hond meer moet eren dan de niet-jood." (ereget raschi erod. 22 30)

"al heeft god de niet-jood geschapen, blijven zij toch beesten in een menselijke gedaante. het past een jood niet om gediend te worden door een beest. daarom zal hij gediend worden door beesten in menselijke gedaantes." (midrasch talpioth, p. 255, warsaw 1855)

"en zwangere niet-jood is niet beter dan een zwangere beest." (coschen hamischpat 405)

"de zielen van niet-joden komen voort uit onreine geesten en worden varkens genoemd." (jalkut rubeni gadol 12b)

"al heeft de niet-jood dezelfde lichaamelijke gedaante als de jood, zijn zij in vergelijking met de jood als een aap met een mens." (schene luchoth haberith, p. 250 b)

"als je eet met een niet-jood, is het alsof je met een hond eet." (tosapoth, jebamoth 94b)

"als een jood een niet-joodse dienaar of dienstmeisje heeft die sterft, dan moetje geen spijt betuigen naar de jood toe. je moet de jood vertellen: god zal je verlies vervangen; alsof iemand zijn runderen of ezels zijn gestorven." (jore dea 377, 1)

"sexueel gemeenschap met niet-joden, is als sexueel contact met dieren." (talmud sanhedrin 74b)

"het is toegestaan om het lichaam en het leven van een niet-jood te nemen." (sepher ikkarim iii c 25)

"heb geen medeleven met hun, want het is gezegd: (deuter. vii, 2): heb geen genade met hen." (hilkhoth akum x, 1)
Doffydinsdag 12 september 2006 @ 14:37
volgens mij is het het meeste fake, uit verband getrokken of "slecht vertaald"
buachailledinsdag 12 september 2006 @ 14:49
quote:
op woensdag 3 mei 2006 00:55 schreef loedertje het volgende:
n.a.v. een gesprek vandaag ging ik eens googlen (had geen idee wat er waar was van de beweringen die mijn gesprekspartner ded tijdens die discusie aangezien ik mij nimmer verdiept heb in het joodse geloof ..

lees en huiver...sanherdrin54.b

in hoeverre leven de joden anno 2006 serieus dit soort citaten na?
leuk, maar kom terug als er 1 miljard joden zijn die daadwerkelijk een bedreiging vormen voor onze mooie westerse normen en waarden (kuch). dacht ik verzameling leuke citaten tegen te komen zoals laatst dat topic over de bijbel kom ik weer in zo'n ranzig jodenbash topic terecht.
Den_Dead_Kennedysdinsdag 12 september 2006 @ 14:57
een jood mag een drie jaar oud meisje trouwen (specifiek, drie jaar "en een dag" oud).
sanhedrin 55b.

een jood mag seks hebben met een kind, zolang als het kind jonger is dan negen jaar oud.
sanhedrin 54b.

"als een volwassen man geslachtsgemeenschap heeft met een klein meisje, is het niets."
kethuboth 11b.
Den_Dead_Kennedysdinsdag 12 september 2006 @ 14:58
wie dat doet is ziek en insane. ik ga de holocaust met hele andere ogen bekijken.
#ANONIEMdinsdag 12 september 2006 @ 14:59
jhwhsame zeg, hebben jullie wel eens van exegese en context gehoord?
Den_Dead_Kennedysdinsdag 12 september 2006 @ 14:59
ik ben een ander mens in 1 middag.
#ANONIEMdinsdag 12 september 2006 @ 14:59
quote:
op dinsdag 12 september 2006 14:58 schreef den_dead_kennedys het volgende:
wie dat doet is ziek en insane. ik ga de holocaust met hele andere ogen bekijken.
wat jij zegt is pas ziek
Den_Dead_Kennedysdinsdag 12 september 2006 @ 15:22
quote:
op dinsdag 12 september 2006 14:59 schreef triggershot het volgende:

[..]

wat jij zegt is pas ziek
ik bedoel niet dat ik voor de holocaust ben, ik keur het niet goed, maar als joden zichzelf superieur verklaren legitimeren ze dat tegelijkertijd voor een ander volk.
Doffydinsdag 12 september 2006 @ 15:23
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:22 schreef den_dead_kennedys het volgende:

[..]

ik bedoel niet dat ik voor de holocaust ben, ik keur het niet goed, maar als joden zichzelf superieur verklaren legitimeren ze dat tegelijkertijd voor een ander volk.
lees eerst het topic eens voordat je overhaaste conclusies trekt. enige nuance mag hier wel verwacht worden.
#ANONIEMdinsdag 12 september 2006 @ 15:31
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:22 schreef den_dead_kennedys het volgende:

[..]

ik bedoel niet dat ik voor de holocaust ben, ik keur het niet goed, maar als joden zichzelf superieur verklaren legitimeren ze dat tegelijkertijd voor een ander volk.
laat jij je beinvloeden door een simpele vertaling zonder je in context verdiept te hebben?
eerst moet je weten of de overleveraars naar "joden" refereren als een godsdienstaanhangers of een ras, wat maakt een jood tot wat het is. in het arabisch is het woord voor jood, "yahoed", wat weer afstamt van "huda", zij die het licht hebben gezien, zij die verheven zijn door humaan en beschaafd te zijn.

als er in betreffende verzen wordt verwezen naar mensen die voldoen aan de 10 geboden en dan heb ik het over universele normen, zoals niet liegen, stelen, doden en verderf zaaien etc, dan waren de joden die zich daar aan hielden dus wel verheven en superieur.
#ANONIEMdinsdag 12 september 2006 @ 15:36
ik ben jood en ik leef het nog wel zo na. ongelovigen zijn als beesten die afgeslacht moeten worden. net zoals zij ons ook hebben afgeslacht, wij als hogere beschavingen.
#ANONIEMdinsdag 12 september 2006 @ 15:38
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:36 schreef #ANONIEM het volgende:
ik ben jood en ik leef het nog wel zo na. ongelovigen zijn als beesten die afgeslacht moeten worden. net zoals zij ons ook hebben afgeslacht, wij als hogere beschavingen.
Aproposdinsdag 12 september 2006 @ 19:55
quote:
op dinsdag 12 september 2006 15:22 schreef den_dead_kennedys het volgende:

[..]

ik bedoel niet dat ik voor de holocaust ben, ik keur het niet goed, maar als joden zichzelf superieur verklaren legitimeren ze dat tegelijkertijd voor een ander volk.
wat het bovenstaande nog triester maakt, is het feit dat joseph goebbels vroeger precies dit soort ''citaten'' placht te verspreiden.