abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 april 2006 @ 16:50:29 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37429413
Der Ring des Nibelungen is een van de meest omvangrijke werken uit de muziekgeschiedenis. De totale duur, afhankelijk van de uitvoering, is ongeveer 18 uur!
De componist, Richard Wagner, heeft er in totaal 21 jaar aan gewerkt!

((c) Arthur Rackham: http://www.artpassions.net/rackham/wagner_ring.html)

Nu is het zeker niet een kunstwerk wat je zomaar snel of gemakkelijk kunt waarderen. Het is een bijzonder ingewikkeld verhaal, gebaseerd op Germaanse mythologie, middeleeuwse legendes en gemodelleerd als een Griekse tragedie. Het verhaal ontvouwt zich over drie generaties, met allerlei onderlinge verhoudingen en intriges. Wat in 'Rheingold' terloops vermeld wordt, speelt uiteindelijk in 'Götterdämmerung' weer een rol.
Ook het taalgebruik is niet gemakkelijk te noemen, zeer veel verouderde uitdrukkingen, die je soms niet eens terugvindt in een goed Duits woordenboek. Er wordt ook erg veel gebruik gemaakt van stafrijm:
'Bricht ein Bruder den Bund,
Trügt den Treuen der Freund..
' et cetera.

De muziek zelf is ook niet eenvoudig. Wanneer je haar de eerste keer hoort klinkt ze soms wel heel erg langzaam en traag. Hele stukken lijken wel volstrekt overbodige herhalingen.
Het principe van het leitmotief is hier door Wagner uitgewerkt. Dit wil zeggen dat een bepaalde persoon, gedachte of idee te herkennen is aan bepaalde tonen in de muziek. Soms wordt de plot hierin aangegeven: doordat het orkest een paar noten speelt die het Leitmotiv van het Walhalla zijn weet je dat de protagonist op dat moment daaraan denkt. In de tekst blijkt dit dan nergens uit. Je moet dus hiermee bekend zijn, wil je precies begrijpen wat er nu speelt!

Maar als je dan toch de moeite neemt om je in 'Der Ring' te verdiepen dan gaat er een wereld voor je open. Juist door die Leitmotiven wordt bewerkstelligd dat je op bepaalde momenten het juiste beeld voor je ziet. Wanneer je jezelf laat onderdompelen in deze muziek ga je hele stukken zo 'voor je zien', net zoals gebeurt wanneer je een boek leest. Dan wordt het opeens erg indrukwekkend. Zo zal het stuk in 'Die Walküre', waarin de god Wotan de walkure Brunnhilde haar goddelijkheid ontneemt en haar in slaap brengt, niet meteen door iedereen gewaardeerd worden. Wanneer je echter goed thuis bent in het verhaal en de muziek, snap je precies hoe Wotan zich voelt, en wordt dat in de muziek en de tekst bevestigd.

Hoe het werk precies in elkaar steekt ga ik hier niet uitleggen, dat is op wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Der_Ring_des_Nibelungen al veel beter gedaan.
Wel een leuke wetenswaardigheid is dat het veel populairdere "Lord of the Rings' van Tolkien hier veel overeenkomsten mee heeft. Zo is er ook een Ring die de drager heel veel macht schenkt, maar hem hiervoor de liefde afneemt. Zijn er allerlei mythologische figuren zoals dwergen, reuzen en helden, en is er tenslotte een eindstrijd waarbij het voortbestaan -van de godenwereld- op het spel staat. In tegenstelling tot "Lord of the Rings" zijn de karakters en het verhaal echter veel minder zwart-wit/goed-fout.

Zijn er nog andere FOK!-ers die zich in 'Der Ring' verdiept hebben? En wat vonden jullie ervan?

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 30-04-2006 20:09:29 (Muziek is vrouwelijk :-)) ]
The End Times are wild
  zondag 30 april 2006 @ 17:15:10 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37429984
-edit-
The End Times are wild
  zondag 30 april 2006 @ 20:50:26 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37435818
Nu wist ik van te voren wel dat dit geen stormlooptopic zou worden.
Dan had ik wel een topic in het kader van "Sexfoto's van mijn jongere zusje gevonden" opgesteld.

Maar één reactie had toch wel gemogen hoor.
(Die éne die er staat was een post-foutje en van mezelf)

Dan nog maar een plaatje gepost...

Tevens verkapte kick.
The End Times are wild
  zondag 30 april 2006 @ 21:10:02 #4
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_37436442
quote:
Op zondag 30 april 2006 16:50 schreef LXIV het volgende:
...
De totale duur, afhankelijk van de uitvoering, is ongeveer 18 uur!
Blackadder:
However, the Teutonic reputation for brutality is well-founded. Their operas last three or four days

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:47:23 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37494424
quote:
Op zondag 30 april 2006 21:10 schreef sooty het volgende:

[..]

Blackadder:
However, the Teutonic reputation for brutality is well-founded. Their operas last three or four days

In der Beschraenkung zeigt sich erst der Meister deed hier dus geen opgeld!
The End Times are wild
pi_37517394
Ik ben een grote fan van de opera's van Richard Wagner. Der Ring des Nibelungen is zeker de opmerkelijkste uit zijn oeuvre.

Het vereist een hoop noeste arbeid om door te dringen tot de kern van Der Ring. Het heeft mij jaren geduurd om door de buitenste schil te komen. Daarmee bedoel ik de hoge drempel die Der Ring opwerpt door zijn lengte, de vele herhalingen, de complexe orkestmuziek en het plechtstatige bijna Sprechgesang van de solisten. Het heeft mij jaren gekost eer ik daardoor heen was.
Eenmaal daardoor heen komt het genot en de overweldiging. Ik ben ongeveer halverwege de kern, denk ik, hoewel ik mij afvraag of ik ooit verder kom. Dat vereist nauwgezette tekst-, partituur- en historische opvoeringsstudie.

Inmiddels vind ik het jammer dat er 'maar' 15 uur muziek is...

Een goed begin om tot Der Ring door te dringen, vind ik Die Walkuere (de eerste dag van Der Ring). Met name de eerste akte is meeslepend, menselijk en qua tijd behapbaar.

Het slot van Die Walkuere is ook zeker prachtig: het tapijt van Leitmotive dat onder Wotan wordt gelegd is zeer geraffineerd en voegt een drama toe dat veel verhelder en emotioneertt. De muziek kondigt al aan dat Brunnhilde vroeg of laat weer uit de Ring van Vuur zal komen...

Leuk topic!
  woensdag 3 mei 2006 @ 20:59:08 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37522955
Wagner waarderen is werken.

Zoals je in mijn OP gelezen hebt is mijn ervaring gelijk de jouwe. Ook ik heb het gevoel nog niet helemaal doorgedrongen te zijn tot in de kern. Om alles echt goed te begrijpen moet je ook bekend zijn met de denkbeelden van Wagner zelf.
Wat ik me bijvoorbeeld nog afvraag is waarom Siegfried zo een botte, onnozele en domme figuur is. Der reine Tor, zoals Parsifal? Of is het gebaseerd op een umwertung aller Werte? Of moet hij een soort pre-Adamiet voorstellen, nog niet bevlekt door de zondenval? Sympathiek als held vind ik hem in ieder geval niet. Maar wat wordt daar nu precies mee bedoeld?

Het slotstuk van die Walküre is voor mij ook favoriet. De goddelijke machteloosheid en het dilemma waar Wotan voor staat is goed te voelen. Wat ik zo kan waarderen is dat de hoofdrolspelers zo veelzijdig in hun karakters zijn.

Leb' wohl, du kühnes, herrliches Kind!
Du meines Herzens heiligster Stoltz!
Leb' wohl! leb' wohl! leb' wohl!
Muss ich dich meiden,
und darf nicht minnig
mein Gruss dich mehr grüssen;
sollst du nun nicht mehr neben mir reiten,
noch Meth beim Malh mir reichen;

[ Bericht 19% gewijzigd door LXIV op 03-05-2006 23:48:33 ]
The End Times are wild
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:13:11 #8
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_37523570
Ik durf het nog niet aan.
...dass wir fliegen.
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:18:19 #9
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_37523769
Het spijt me zeer, maar Wagner is echt niet aan mij besteed.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_37572977
Tja, Siegfried.....daar moet ik even over denken.

Zijn opvoeding door Mime kan oorzaak zijn van zijn 'ongecompliceerde' gedrag. Van zo'n persoon leer je natuurlijk maar weinig 'waarden en normen'.
Verder is hij natuurlijk toch een soort oermens, nog niet bedorven door de verdragen, wetten, verbonden die door Wotan en Alberich de wereld zijn ingeslingerd. Gek genoeg een soort ongeleid projectiel. Een vreemd soort held, zoals de meeste helden uit Wagners opera's.

Een moeilijke maar boeiende vraag
  vrijdag 5 mei 2006 @ 12:45:12 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37573128
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met niet gebonden aan verdragen en wetten. Juist die verdragen en wetten, in Wotan's speer gekerfd, maken het hem onmogelijk de ring terug te halen. (met geweld dan). Het terugwinnen van de ring is natuurlijk Siegfrieds bestaansrecht.
The End Times are wild
pi_37574393
Het is inderdaad zijn lot om de Ring terug te winnen. Op het moment dat hij gebonden raakt aan wetten en verdragen gaat het ook mis met Siegfried (in de Goetterdaemmerung).
  zaterdag 6 mei 2006 @ 16:42:41 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37605174
Maar welke diepere betekenis heeft het verstrikt raken in wetten en verdragen dan voor Wagner? Met andere woorden: hoe verhoudt zich dat in zijn gedachtenwereld buiten de scheppingen.

Ook in Parsifal is er een 'Reine Tor' nodig om de verlossing te bewerkstelligen. In eerdere opera's volstaat eenvoudigweg de liefde nog (bijv. Der Fliegende Holländer). Welke gedachtensprong heeft Wagner gemaakt om een verlosser te koppelen aan onwetendheid?
Zelf denk ik aan 'Jenseits von Gut und Böse', maar het hebben van geen moraal is toch niet hetzelfde als onnozel zijn. ('Onnozel in de moderne betekenis van het woord, niet in de oorspronkelijke betekens van onschuldig, want dan is e.e.a. juist héél verklaarbaar)
The End Times are wild
pi_37614207
tvp

..... hoewel ik net in dit topic [Adoratietopic] Richard Wagner post dat ik meer op Wagners muziek ben ingesteld. Want hoezeer Wagner ook probeerde tekst en muziek te versmelten en één zonder het ander niet valt te begrijpen, ik bewonder Wagner puur om zijn muziek.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 22:28:12 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_37615216
Wie had verwacht dat er toch nog wel wat wagner-liefhebbers aanwezig zouden zijn op FOK!

Nog maar eens een mooi plaatje van Rackham gepost:
De goden betreden het Walhalla over de door de God Froh gebouwde regenboogbrug. Onder in het water beklagen die Rheintöchter het verloren gegane goud.
In de muziek wordt de vloek en het noodlot al zachtjes hoorbaar.

Rheintöchter:
Rheingold! Rheingold! reines Gold!
Wie lauter und hell
leuchtest hold du uns!

(...)

Loge (späht ins Tal hinab)
Des Rheines Kinder beklagen des Goldens Raub.
(...)

Loge:
Ihr da im Wasser, was weint ihr herauf
Hört was Wotan euch wünscht
Glänzt nicht mehr euch Mädchen das Gold
in der Götter neuem Glanze sonn't euch selig vortan!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 06-05-2006 22:35:55 ]
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')