Der Ring des Nibelungen is een van de meest omvangrijke werken uit de muziekgeschiedenis. De totale duur, afhankelijk van de uitvoering, is ongeveer 18 uur!
De componist, Richard Wagner, heeft er in totaal 21 jaar aan gewerkt!
((c) Arthur Rackham: http://www.artpassions.net/rackham/wagner_ring.html)Nu is het zeker niet een kunstwerk wat je zomaar snel of gemakkelijk kunt waarderen. Het is een bijzonder ingewikkeld verhaal, gebaseerd op Germaanse mythologie, middeleeuwse legendes en gemodelleerd als een Griekse tragedie. Het verhaal ontvouwt zich over drie generaties, met allerlei onderlinge verhoudingen en intriges. Wat in 'Rheingold' terloops vermeld wordt, speelt uiteindelijk in 'Götterdämmerung' weer een rol.
Ook het taalgebruik is niet gemakkelijk te noemen, zeer veel verouderde uitdrukkingen, die je soms niet eens terugvindt in een goed Duits woordenboek. Er wordt ook erg veel gebruik gemaakt van stafrijm:
'Bricht ein Bruder den Bund,
Trügt den Treuen der Freund..' et cetera.
De muziek zelf is ook niet eenvoudig. Wanneer je haar de eerste keer hoort klinkt ze soms wel heel erg langzaam en traag. Hele stukken lijken wel volstrekt overbodige herhalingen.
Het principe van het
leitmotief is hier door Wagner uitgewerkt. Dit wil zeggen dat een bepaalde persoon, gedachte of idee te herkennen is aan bepaalde tonen in de muziek. Soms wordt de plot hierin aangegeven: doordat het orkest een paar noten speelt die het Leitmotiv van het Walhalla zijn weet je dat de protagonist op dat moment daaraan denkt. In de tekst blijkt dit dan nergens uit. Je moet dus hiermee bekend zijn, wil je precies begrijpen wat er nu speelt!
Maar als je dan toch de moeite neemt om je in 'Der Ring' te verdiepen dan gaat er een wereld voor je open. Juist door die Leitmotiven wordt bewerkstelligd dat je op bepaalde momenten het juiste beeld voor je ziet. Wanneer je jezelf laat onderdompelen in deze muziek ga je hele stukken zo 'voor je zien', net zoals gebeurt wanneer je een boek leest. Dan wordt het opeens erg indrukwekkend. Zo zal het stuk in 'Die Walküre', waarin de god Wotan de walkure Brunnhilde haar goddelijkheid ontneemt en haar in slaap brengt, niet meteen door iedereen gewaardeerd worden. Wanneer je echter goed thuis bent in het verhaal en de muziek, snap je precies hoe Wotan zich voelt, en wordt dat in de muziek en de tekst bevestigd.
Hoe het werk precies in elkaar steekt ga ik hier niet uitleggen, dat is op wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Der_Ring_des_Nibelungen al veel beter gedaan.
Wel een leuke wetenswaardigheid is dat het veel populairdere "Lord of the Rings' van Tolkien hier veel overeenkomsten mee heeft. Zo is er ook een Ring die de drager heel veel macht schenkt, maar hem hiervoor de liefde afneemt. Zijn er allerlei mythologische figuren zoals dwergen, reuzen en helden, en is er tenslotte een eindstrijd waarbij het voortbestaan -van de godenwereld- op het spel staat. In tegenstelling tot "Lord of the Rings" zijn de karakters en het verhaal echter veel minder zwart-wit/goed-fout.
Zijn er nog andere FOK!-ers die zich in 'Der Ring' verdiept hebben? En wat vonden jullie ervan?
[ Bericht 0% gewijzigd door LXIV op 30-04-2006 20:09:29 (Muziek is vrouwelijk :-)) ]