Oplezen gaat ook nog wel, met de uitspraak van de letters. Alleen de betekenis van veel woorden ben ik kwijt, net als de vervoegingen ervan, wat het lezen wel bemoeilijkt.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb precies het tegenovergestelde, namelijk dat het me verbaast hoeveel ik onthouden heb. Ik heb zo kort Grieks gehad en vrij slecht opgelet, maar ik kan nog steeds aardig een stukje tekst lezen.
Toen ik pas ongesteld werd, had ik nergens last van. Maar ik had te vroeg gejuicht, na een jaar kreeg ik wel heel erg veel buikpijn en het was ook heel zwaar. Toen ik de pil had, werd het leven een stuk prettiger!quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ach, een meisje weet doorgaans alles over haar menstruatie, en ook dat het dus wel een dag of 3 duurt voor de pijn weggaat.
Ik vind tekenen heerlijk, behalve de opdrachten die we krijgen.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond tekenen echt een onzinvak. Tijdens tekenen zat ik altijd overhoringen te leren. Dat deed ik ook tijdens gym. Voor die vakken kwam ik helemaal niet naar school.
Je hoeft niet in filosofie afgestudeerd te zijn om te mogen filosoferen!quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:40 schreef DaMart het volgende:
[..]
Bij ons gaven ze geen filosofie op school. Wel jammer, want ik vind filosoferen zo leuk!
Ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen!quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:42 schreef Claudia_x het volgende:
Al die rijtjes die ik op de fiets geleerd heb, kan ik ook nog opdreunen.
Ja, jezus, lang leve de pil. Ik moet er niet aan denken hoe het moet zijn geweest voor vrouwen die geen tampons en pillen hadden.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:42 schreef wyccie het volgende:
Toen ik pas ongesteld werd, had ik nergens last van. Maar ik had te vroeg gejuicht, na een jaar kreeg ik wel heel erg veel buikpijn en het was ook heel zwaar. Toen ik de pil had, werd het leven een stuk prettiger!![]()
Oh gym wilde ik absoluut niet missen, mijn hele middelbare schooltijd 1 keer geen zin gehad om te gymmen. Tekenen vond ik wel leuk, maar ik was er niet goed in, en het is niet erg nuttig. Blijkbaar vond mijn school dat ook, want je kon er niet eens examen in doenquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vond tekenen echt een onzinvak. Tijdens tekenen zat ik altijd overhoringen te leren. Dat deed ik ook tijdens gym. Voor die vakken kwam ik helemaal niet naar school.
Nee, maar het had wel een interessant vak kunnen zijn voor me. Leren wat grote filosofen allemaal al gefilosofeerd hebben. Dat is soms ook erg leuk om eens te lezen natuurlijk!quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hoeft niet in filosofie afgestudeerd te zijn om te mogen filosoferen!
Dat ging vroeger met kranten en bladeren, vertelde mijn moeder.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, jezus, lang leve de pil. Ik moet er niet aan denken hoe het moet zijn geweest voor vrouwen die geen tampons en pillen hadden.
Natuurlijk. Maar wat let je om eens een boek hierover te lezen dan? Alleen maar dat je er tenslotte geen examen in hoeft te doen?quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nee, maar het had wel een interessant vak kunnen zijn voor me. Leren wat grote filosofen allemaal al gefilosofeerd hebben. Dat is soms ook erg leuk om eens te lezen natuurlijk!
Vroeger vond ik tekenen ook heel leuk, maar om een of andere reden is dat geheel verdwenen.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:43 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind tekenen heerlijk, behalve de opdrachten die we krijgen.
quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:46 schreef wyccie het volgende:
[..]
Dat ging vroeger met kranten en bladeren, vertelde mijn moeder.
Maar wat kun je ermee, wat is het nut? Als je afgestudeerd bent in filosofie. Wat is dan je beroep? Filosoof? Klinkt niet echt uhmmm... alsof je daar jaren voor hebt moeten leren.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je hoeft niet in filosofie afgestudeerd te zijn om te mogen filosoferen!
Ik vind tekenen erg nuttig, het is een manier om me te uiten, een uitlaatklep voor eventuele opgekropte gevoelend. Tekenen en schrijvenquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:45 schreef wyccie het volgende:
[..]
Oh gym wilde ik absoluut niet missen, mijn hele middelbare schooltijd 1 keer geen zin gehad om te gymmen. Tekenen vond ik wel leuk, maar ik was er niet goed in, en het is niet erg nuttig. Blijkbaar vond mijn school dat ook, want je kon er niet eens examen in doen
(Maar laat ik dat maar niet te hard roepen in een TTK LPT)
Oh...dan ziet mijn moeder er nog best jong uit voor haar leeftijd dusquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
![]()
Je bent wel op dreef vanavond, wyccie!![]()
Heel vroeger wel denk ik. Maar de laatste paar eeuwen toch gewoon watten en doeken, denk ik!
Da's waar. Maar dan nog had ik aan een vak als filosofie meer gehad dan bijvoorbeeld economie. Het gaat ook om een stuk algemene ontwikkeling he (die ik op dat gebied al behoorlijk heb ingehaald, daar niet van). maar het gaat dus vooral om het idee.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar wat let je om eens een boek hierover te lezen dan? Alleen maar dat je er tenslotte geen examen in hoeft te doen?
quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:48 schreef wyccie het volgende:
[..]
Oh...dan ziet mijn moeder er nog best jong uit voor haar leeftijd dus![]()
Een potje janken werkt ook heel lekker. Maar dat zal wel weer een vrouwending zijn.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:47 schreef Tha_Erik het volgende:
een uitlaatklep voor eventuele opgekropte gevoelend.
Oh, dan zal ik maar nooit meer even jankenquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:49 schreef wyccie het volgende:
[..]
Een potje janken werkt ook heel lekker. Maar dat zal wel weer een vrouwending zijn.
Ah, weer een foto uit Claudia's filmarchiefquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Vroeger vond ik tekenen ook heel leuk, maar om een of andere reden is dat geheel verdwenen.
[afbeelding]
Je kunt er in ieder geval heel veel van leren, en wat je daar dan mee wilt doen, moet je zelf weten. Een beetje wasmachine draait op het idee dat een 'filosoof' ooit heeft gehad.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:47 schreef wyccie het volgende:
Maar wat kun je ermee, wat is het nut? Als je afgestudeerd bent in filosofie. Wat is dan je beroep? Filosoof? Klinkt niet echt uhmmm... alsof je daar jaren voor hebt moeten leren.
Mensen waar ik mee chat, hebben inmiddels een aardig foto-archief van me.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ah, weer een foto uit Claudia's filmarchief
Dat is voor mij een reden geweest om het niet als studie te kiezen. Een rechtenstudie bood toch een wat beter toekomstperspectief.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:47 schreef wyccie het volgende:
[..]
Maar wat kun je ermee, wat is het nut? Als je afgestudeerd bent in filosofie. Wat is dan je beroep? Filosoof? Klinkt niet echt uhmmm... alsof je daar jaren voor hebt moeten leren.
Ik heb dat dus meer met geschiedenis. Ik mis die feitelijke kennis. En van filosofie vind ik dat niet. Het zijn toch ideeën van filosofen die zelf maar wat verzinnen. Zo vat ik dat opquote:Op zaterdag 29 april 2006 22:48 schreef DaMart het volgende:
Het gaat ook om een stuk algemene ontwikkeling he (die ik op dat gebied al behoorlijk heb ingehaald, daar niet van). maar het gaat dus vooral om het idee.
Een uitvinder is nog geen filosoof.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:50 schreef Claudia_x het volgende:
Een beetje wasmachine draait op het idee dat een 'filosoof' ooit heeft gehad.
Ik heb de Wereld van Sofie op de plank staan hier. Dat is een interessant boek om mee te beginnen. Ik denk dat ik, als ik mijn stapel ongelezen boeken eens heb gelezen, best wel eens een of meer boeken van filosofen ga bestellen. Vooral de filosofen uit de Griekse oudheid spreken me aan.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:52 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ik heb dat dus meer met geschiedenis. Ik mis die feitelijke kennis. En van filosofie vind ik dat niet. Het zijn toch ideeën van filosofen die zelf maar wat verzinnen. Zo vat ik dat op
Wil niet zeggen dat ik totaal niks van filosofen moet hebben hoor, ik heb dit boek:
[afbeelding]
Hehe, mannen mogen ook janken hoor. Ik dekte me alvast in, voor het geval de 'mannen' hier die opmerking wilden maken.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:49 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Oh, dan zal ik maar nooit meer even janken, want het lucht echt heel erg op
![]()
.
Moderne wasmachines draaien op fuzzy logic. Dat is filosofie.quote:
Alleen is het onzin.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:55 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind het hele idee van de ideeënwereld van Plato interessant..
Dat ben ik helemaal met je eens!quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:55 schreef Tha_Erik het volgende:
Ik vind het hele idee van de ideeënwereld van Plato interessant..
Ah taalkunde en geschiedenis vind ik leuk.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:54 schreef Claudia_x het volgende:
In een filosofiestudie komen niet alleen meningen aan bod, wyccie, maar ook inzichten, bijvoorbeeld over robotica, psychologie, taalkunde én geschiedenis.
Onzin of niet, interessant is het wel. En ik denk niet dat het echt onzin is. En een overtuiging van hoe het leven en je lichaam en ziel met elkaar verbonden zijn kan nooit echt onzin zijn, als het een persoonlijke overtuiging is.quote:
Juist geschiedkundige kennis is helemaal niet feitelijk. Het is slechts wat we denken wat er gebeurt is. Helemaal zeker weten doen we dat nooit, natuurlijk. Misschien zijn onze bronnen wel niet zuiver.quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:52 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ik heb dat dus meer met geschiedenis. Ik mis die feitelijke kennis. En van filosofie vind ik dat niet. Het zijn toch ideeën van filosofen die zelf maar wat verzinnen. Zo vat ik dat op
Wil niet zeggen dat ik totaal niks van filosofen moet hebben hoor, ik heb dit boek:
[afbeelding]
En de oude op electromechanische principes. Dat is ook filosofie (geweest)quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Moderne wasmachines draaien op fuzzy logic. Dat is filosofie.
Als je het bekijkt vanuit het perspectief van Plato... en hoe de wereld er in zijn tijd uit zag, vind ik zijn opvattingen over de ideeënwereld nog vrij geniaal hoor. Helemaal als je je bedenkt dat hij eigenlijk tegen de stroming in ging. Iedereen geloofde in de mythes (die ik overigens ook geweldig vindquote:
Mythes, legendes, sprookjes, enz zijn allemaal tof!quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:59 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als je het bekijkt vanuit het perspectief van Plato... en hoe de wereld er in zijn tijd uit zag, vind ik zijn opvattingen over de ideeënwereld nog vrij geniaal hoor. Helemaal als je je bedenkt dat hij eigenlijk tegen de stroming in ging. Iedereen geloofde in de mythes (die ik overigens ook geweldig vind), en Plato en andere filosofen probeerden rationele verklaringen voor dingen te bedenken. En vergeet niet dat de eerste filosofen aan de basis staan van de kennis en wetenschap die we heden ten dage hebben!
Het hangt er ook vanaf op welke manier je er naar kijkt. Dat piramides graftombes van farao's waren, zoveel is zeker (en misschien was het wel meer).quote:Op zaterdag 29 april 2006 22:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Juist geschiedkundige kennis is helemaal niet feitelijk. Het is slechts wat we denken wat er gebeurt is. Helemaal zeker weten doen we dat nooit, natuurlijk. Misschien zijn onze bronnen wel niet zuiver.
Filosofie daarentegen is, samen met de wiskunde, juist wel helemaal "na te trekken". Het is op zuiver denken gebaseerd, en dus in principe helemaal mee te beredeneren.
Oh sorryquote:Op zaterdag 29 april 2006 23:02 schreef Tha_Erik het volgende:
Nou, op het moment gaat het nog helemaal niet over de inhoud van Filosofie, maar meer hoe interessant of leuk het gevonden wordt
Sorry waarvoor? Ik bedoelde er verder niks mee, maar ik wilde meer zeggen dat ik niet zie waarom een expert op het gebied van filosofie zich hieraan kan ergeren.quote:
ehhh..quote:Op zaterdag 29 april 2006 23:05 schreef wyccie het volgende:
[..]
Het hangt er ook vanaf op welke manier je er naar kijkt. Dat piramides graftombes van farao's waren, zoveel is zeker (en misschien was het wel meer).
Maar de theorie van de ene filosoof kan tegengesteld zijn aan de theorie van de andere filossof. en toch kunnen ze allebei gelijk hebben, of je zou het met beiden eens kunnen zijn. Dat zijn meningen, het hangt er vanaf hoe je er naar kijkt, het heeft voor mijn gevoel, meer met gevoelsbeleving te maken. Zelfs al is het door rationeel denken tot stand gekomen.
Ik ben heel erg vergeetachtig hoor, maar ik kan me herinneren dat ik eens een stuk van/over Descartes heb gelezen, en ik was het daar niet mee eens, maar ik kan het ook niet weerleggen. Dus hoezo is dat feitelijke kennis en hoe kan dat nagetrokken worden?
Ik heb vooral een hekel aan gebrabbel over filosofie door 'filosofen'.quote:Op zaterdag 29 april 2006 23:01 schreef LXIV het volgende:
@Claudia,
Vind jij ons gebrabbel over filosofie niet irritant? Omdat je zelf wijsbegeerte hebt gestudeerd en er daarom zo veel meer vanaf weet? Om een soortgelijke reden kom ik eigenlijk nooit in C&H
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |