quote:
Ik kan toveren!quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:54 schreef DaMart het volgende:
Hocus Pocus, ik wou dat deze topic in MYAT stond!
Maanzaad??quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:54 schreef wyccie het volgende:
33 rovers en maanzaad?
Oh, ging het over de uitspraak van koningin??quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:55 schreef LXIV het volgende:
Wat let ons om dit bij LPT-40 te regelen?
Maar over de uitspraak van koningin: Ook veel mensen zeggen konin-gin.
Terwijl bijna niemand het woord 'koning' verkeerd uitspreekt.
(Behalve Lodewijk-Napoleon dan, die zichzelf 'Konijn van Holland' noemde, althans volgens de Donald Duck.)
quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:55 schreef LXIV het volgende:
(Behalve Lodewijk-Napoleon dan, die zichzelf 'Konijn van Holland' noemde, althans volgens de Donald Duck.)
Iedereen blijkt hier keurig koning-in te zeggen...quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:56 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Oh, ging het over de uitspraak van koningin??
Ik heb nog niet bijgelezen hoor
Ha, ja hoe komt dat eigenlijk? Wie heeft opeensbedacht dat hij/zij opeens konin-gin gaat zeggen?quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:55 schreef LXIV het volgende:
Oh, zit dat zo.quote:Op zaterdag 29 april 2006 20:57 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik zeg ook altijd koning-in.
Eigenlijk best logisch, want het was de vrouw van de koning, en dus de vrouw waar de koning-in mocht/mag als het licht uit was/is
Zo zie je maar weer, dat een LPT nog etymologisch verantwoord kan zijn ook!quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh, zit dat zo.
Nu snap ik ook waar boerin, berin, bakkerin, heldin, vriendin etc vandaan komen!![]()
Hmm, ik stotter, dus bij mij is het sowieso anders dan het hoort te zijnquote:Op zaterdag 29 april 2006 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Iedereen blijkt hier keurig koning-in te zeggen...
Ik zeg altijd konegin.
Wat zeg jij, AR?
Daar mag niemand in eigenlijk!quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:01 schreef wyccie het volgende:
En hoe zit het dan met serveerster, stewardess, onderwijzeres en politieagente?
Of eigenlijk is er wel degelijk een verklaring!quote:
Bedenk je dit nu zelf, of heb je het ergens gelezen? Het klinkt overigens wel aannemelijk.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
Of eigenlijk is er wel degelijk een verklaring!
Een boerin, bakkerin en koningin, zijn onlosmakelijk (figuurlijk gesproken dan) verbonden met een boer, een bakker en een koning. Vroeger waren dit voornamelijk mannenberoepen, waarbij de vrouw meehielp. Van nature werden zij dus geclaimd door de beroepsbeoefenaar waarmee ze getrouwd waren.
Een serveerster, een stewardess of een politieagente, zijn meer publieke, niet-ambachtelijke beroepen. Eigenlijk zijn ze een beetje van iedereen dus. En dus kan de claim op deze vrouwen wat minder makkelijk worden gelegd. Ze zijn immers niet onlosmakelijk verbonden met een mannelijke tegenhanger!
Uhm, doe eens een gok?quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bedenk je dit nu zelf, of heb je het ergens gelezen? Het klinkt overigens wel aannemelijk.
Ja, maar zijn vrouw hielp hem er niet bij denk ik.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:17 schreef wyccie het volgende:
Ik vind dat politieagent van oudsher ook wel een mannenberoep is.
Oh ja, dat is waar. Ik denk nog even na over een beroep waarop jouw theorie niet van toepassing is.quote:Op zaterdag 29 april 2006 21:17 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, maar zijn vrouw hielp hem er niet bij denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |