abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 april 2006 @ 20:50:42 #1
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_37388129
De volgende situatie is mij overkomen.
Ik heb een koophuis met aan beide zijden dakgoten.
De linkerzijde betreft een gedeelde dakgoot met de buren... wacht ik laat het even zien:

Nu kom ik tot de conclusie dat deze zinken dakgoot zo lek is als een mandje, met als gevolg dat de balk v/h dakbeschot binnen helemaal weg gerot is en ik van binnenuit dus direct tegen deze zinken dakgoot aan kan kijken.

Vorig jaar bestond bij mij al het vermoeden dat dit kon gaan gebeuren en heb toen dakbedekking in de goot gelegd, hierin blijkt dus nu een naad te zijn ontstaan --> lekkage.
Echter deze lekkage kwam pas later aan de orde toen ik de kast open deed, het heeft dus flinke tijd kunnen lekken (dagen).

Nu komt het probleem. De buren geven aan, nergens last van te hebben en dreigen dus te weigeren om mee te betalen om een nieuwe goot te (laten) leggen.
Ik kan dus volledig voor kosten op komen draaien met als gevolg dat zij weer profijt hebben van een geweldige nieuwe goot.
Welke rechtspositie heb ik in deze situatie? Kan ik hen jurisich dwingen mee te betalen?

Bedankt alvast
"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
pi_37388918
ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik kan jouw buren ook wel begrijpen
zij schieten (op korte termijn) natuurlijk niets op met het vervangen...
pi_37389359
Aangezien het om een gezamenlijk eigendom gaat, moeten beide partijen voor een gelijk deel zorgdragen/ bijdragen voor het onderhoud en de vervanging van het gezamenlijk eigendom.
pi_37389442
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 21:35 schreef rutger05 het volgende:
Aangezien het om een gezamenlijk eigendom gaat, moeten beide partijen voor een gelijk deel zorgdragen/ bijdragen voor het onderhoud en de vervanging van het gezamenlijk eigendom.
En niet anders, wat een schijt buren zijn dat zeg.
pi_37390066
Gezamelijke dak goed dus beide voor de helft van de kosten.
En anders kun je zeggen dat je het zo laat repareren dat het de volgende keer bij de buren binnen stroomt.
  † In Memoriam † vrijdag 28 april 2006 @ 22:34:07 #6
37843 lady-wrb
kortaf
pi_37390987
gewoon de helft van de buren leksteken
pi_37391178
Het is een gezamelijk probleem, als jij het gaat vervangen en je buren hebben opeens wel lekkageschade kunnen ze moeilijk doen.

Een tijdelijke reparatie kan je doen met dat aluminium tape, dat werkt veel beter als die dakbedekking in de goot leggen.
Spreek ze nogmaals aan en vraag anders advies van de bouwkundige van de gemeente.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 29 april 2006 @ 12:35:03 #8
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_37399657
Advies vragen e.d. is gebeuerd er is een bedrijf geweest en deze heeft beoordeeld dat het zink van de goot gewoon versleten is.
Ik begrijp, omdat het een gezamelijk object betreft, ik juridisch sterk sta om hen in de kosten te betrekken?
pi_37399764
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 12:35 schreef TiMmS het volgende:
Advies vragen e.d. is gebeuerd er is een bedrijf geweest en deze heeft beoordeeld dat het zink van de goot gewoon versleten is.
Ik begrijp, omdat het een gezamelijk object betreft, ik juridisch sterk sta om hen in de kosten te betrekken?
Lijkt me niet. Het is net zo goed hun eigendom. Zij zouden je het eventueel nog kunnen verbieden lijkt me. Dat je volgens mij(ons) gelijk hebt betekent niet dat je je gelijk krijgt.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  zaterdag 29 april 2006 @ 12:46:29 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_37399940
Even vooruitlopend op de feiten: mocht je het niet geregeld krijgen met je buren dan zijn van die polyestermatten die je bij de autozaak koopt ook een goede manier om het goedkoop en tamelijk duurzaam te fixen. Als in "voor 5 jaar".
Vampire Romance O+
  zaterdag 29 april 2006 @ 12:47:01 #11
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_37399956
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 12:38 schreef Overlast het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Het is net zo goed hun eigendom. Zij zouden je het eventueel nog kunnen verbieden lijkt me. Dat je volgens mij(ons) gelijk hebt betekent niet dat je je gelijk krijgt.
Begrijpelijk, ik wil slechts opinies peilen. Mogelijk heeft een medeFoK!ker eenzelfde situatie meegemaakt.
  † In Memoriam † zaterdag 29 april 2006 @ 16:54:09 #12
37843 lady-wrb
kortaf
pi_37405677
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 12:38 schreef Overlast het volgende:

[..]

volgens mij kan dat wel hoor.
ik heb wel eens een schrijven van bouw en woningtoezicht gehad dat ik mee moest betalen aan de hwa die bij de buren stuk was
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')