FOK!forum / Politiek / Peakoil nadert...
pberendsvrijdag 28 april 2006 @ 20:38
quote:
Peakoil in zicht

Met olie hard op weg richting 80 dollar is de aandacht van beleggers voor energie weer helemaal terug. Terecht natuurlijk, energie mag in geen portefeuille ontbreken natuurlijk. Maar net als in veel andere grondstofmarkten wordt ook in de oliemarkt het echte verhaal meestal niet verteld. Oliebedrijven en politici hebben er natuurlijk geen enkel belang bij om de wereld eens lekker aan het schrikken te brengen door te praten over de naderende piek in de wereldwijde olieproductie (Peakoil)

Toch komen er steeds meer barstjes in de façade van de optimisten. De OPEC produceert nog steeds niet meer dan 30 miljoen vaten per dag. De groei van de olieproductie in Rusland is alweer geheel verdwenen. En de Chinese import van olie steeg de afgelopen maanden met meer dan 20 procent. ING heeft deze week haar prognoses van de olieprijzen voor de komende 3 jaar met 20-30 procent verhoogd.
Als de eerste raket op de Iraanse bodem terecht mocht komen, waarschuwt ING, zal Iran er niet voor terug deinzen om olietankers in de straat van Hormoez aan te vallen om zo de olie-export uit de Golf lam te leggen. Ik dat geval zien we olieprijzen van 100 dollar en hoger.


Nog meer onthullingen. Claude Mandel, de hoogste baas bij de energieonderzoekclub IEA in Parijs, heeft in een gesprek met Peakoil-professor Kjell Aleklett toegegeven dat zijn organisatie veel te optimistische scenario’s hanteert. Helaas zijn werkelijke alle economische langetermijnprognoses erop gebaseerd. Het IEA vertelde altijd dat de olieproductie van de huidige 85 miljoen vaten gemakkelijk kan stijgen boven de 120 miljoen vaten in 2025.
Vorig jaar verlaagde het IEA dit plafond al naar 115 miljoen vaten, maar Mandel bekende nu dat ook dit een onhaalbaar niveau is. Eens kijken wanneer het IEA dit ook officieel toe durft te geven.

Nog meer eerlijkheid. Nadat eerder de Zweedse premier al opdracht gaf tot snel onderzoek naar de gevolgen van Peakoil, heeft nu ook zijn de Nieuw-Zeelandse premier Helen Clark openlijk toegegeven dat de hoge olieprijzen begrijpelijk zijn “because we’re probably not too far short of peak production, if we’re not already there”.
In goed Nederlands, de top van de wereldwijde olieproductie is in zicht. Maar het IEA blijft voorlopig volhouden dat dit niet voor 2030 het geval is.

Willem Middelkoop

--------------------------------------------------------------------------------
Willem Middelkoop is journalist, marktcommentator bij RTL Z en columnist bij Inveztor.
bron

Interessant om te zien dat bijna iedereen doet alsof z'n neus bloedt.
pberendsvrijdag 28 april 2006 @ 20:40
quote:
President Chavez wordt steeds machtiger en rijker

Venezuela's Chavez taking steps towards nationalization of oil- WSJ

The Journal reports that Venezuelan President Hugo Chávez and the country's congress are considering dramatic new increases in taxes and royalties on operations of foreign companies in Venezuela's Orinoco River basin, and that this may be the next step toward nationalization of that country's oil industry.
Martijn_77vrijdag 28 april 2006 @ 23:49
Lijkt wel als of het tijd wordt om toch ook weer naar andere energie bronnen te kijken
J.Bauervrijdag 28 april 2006 @ 23:51
Lijkt wek alsof het tijd wordt voor kernenergie.
Zwansenvrijdag 28 april 2006 @ 23:52
Tja, het zal me niet verbazen dat we over een jaar of 2, 3 meer dan 2 euro per liter betalen.
zakjapannertjezaterdag 29 april 2006 @ 00:02
jaja, aan de Gouden Eeuw is nu een eind gekomen:
quote:
'We moeten wennen aan schaarse energie'

door Rik Elfrink

De olieprijs zal voorlopig echt niet dalen. Die sombere voorspelling komt van de Amerikaanse hoogleraar Mary F. Wheeler (67), wiens computermodellen gretig gebruikt worden door de olie-industrie. Deze week ontving zij aan de TU in Eindhoven een eredoctoraat.

EINDHOVEN - Wheeler houdt een hartstochtelijk pleidooi. Technische ontwikkeling is keihard nodig om ons huidige welvaartsniveau te kunnen handhaven, meent zij. Er zou meer waardering en interesse moeten zijn voor techniek. Al beseft ze als geen ander dat diepgaand inzicht in haar vakgebied niet voor iedereen is weggelegd.

Wheeler, hoogleraar aan de universiteit van Texas in Austin (VS), is actief in de wereld van partiële differentiaalvergelijkingen en algoritmes. Via het opstellen van modellen wordt getracht om complexe vraagstellingen te doorgronden. Bijvoorbeeld het boren naar olie op een olieplatform in de zee. ,,Oliebedrijven investeren er voor honderden miljoenen in. Voor hen is het van groot belang om modellen te hebben die inzicht geven in de hoeveelheid olie op een bepaalde plek. En hoeveel er opgepompt zou moeten worden. Door dit zo efficiënt mogelijk te doen, kan het aanbod groot blijven.''

Wheeler doceert in Austin onder meer olietechniek. Ze ziet dat de huidige markt voor 'het zwarte goud' uit zijn voegen barst. ,,Natuurlijk is er veel speculatie'', zegt ze. Maar de hoofdoorzaak van het huidige prijsniveau is de enorme groei van de economie in China en India. ,,Wanneer daar blijvend groeipercentages van tussen de 10 en 15 procent op jaarbasis neergezet worden, kan de prijs eigenlijk niet echt naar beneden komen. Meer op de achtergrond spelen uiteraard ook nog de spanningen rondom Iran en de schade die olieplatforms in de Verenigde Staten vorig jaar tijdens orkaan Katrina opliepen.''

De westerse wereld is in de loop der jaren verwend geraakt, vindt Wheeler. ,,We zullen moeten wennen aan energie als schaars goed. De afgelopen dertig, veertig jaar heeft het ons weinig gekost. Zeker niet in de Verenigde Staten, waar benzine nog altijd veel goedkoper is dan in Europa. De huidige situatie doet een beroep op inventiviteit. Ik bedoel daarmee vooral het optimaliseren van het productieproces. Daarvoor is het noodzakelijk om goede modellen op te stellen.''
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=71755
Dagonetzaterdag 29 april 2006 @ 00:04
tvp, moet me hier toch eens over gaan inlezen, heb er zelfs nog een boek over in de kast staan dat ik moet lezen.
RM-rfzaterdag 29 april 2006 @ 11:09
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 00:02 schreef zakjapannertje het volgende:
jaja, aan de Gouden Eeuw is nu een eind gekomen:
[..]

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=71755
ik ken niet de gehele berekeing , maar als je bedenkt dat de olieprijs rond begin 2001 op $15 stond en er toen modellen waren die een groei tot 2010 naar mogelijk $20 voor aannemelijk hielden ... dan bewijst het voornamelijk dat de berekeningsmodellen nog steeds problemen hebben met bepaalde prijsopdrijvende omstandigheden op de korte termijn ....

Dat kan evengoed andrsom werken, en dan maken we ons in 4 jaar lustig om precies dezelfde 'paniek-boodschappen' die uiteindelijk geen enkele waarheid bleken te bevatten:
En de olieprijs juist weer terug is op een niveau nog lager dan voor de oliecrisis (wat ook in de oliecrisissen in de 70'er uiteindelijk het geval bleek te zijn.)

Volgens mij is het onzin om de olieprijs als een erg stabiel iets te zien, deze is domweg gewoon erg vatbaar voor prijsopdrijving (zeker in een situatie waar er lange tijd niet in alternatieve energie geinvesteerd is, bv begin 70'er jaren, en daarna halverwege de 90'er jaren) ....
Bv vanaf 1986 zijn er vrijwel geen kerncentrales gebouwd en is ook niet tot nauwelijks in alternatieve energie geinvesteerd, juist doordat de olieprijs gandioos laag was ...

Helaas is er toen ook erg weinig raffinaderijen geinvesteerd, waaraan nu het grootste tekort is, aangezien de huidige oliebronnen juist veelal steeds lagere kwaliteit bieden (bv Saoedie Arabie heeft erg lage kwaliteit, om op de oliemarkt aangeboden te worden, vereist dat veel raffinatie, ook Brent Noordzee olie is bijna op, en daarna is er daar vornamelijk lagere kwaliteit beschikbaar) ...

Over vijf jaar, als er wer, gewoonweg omdat het loont enorm geinvesteerd is in alternatieve enrgieen, kerncentrales opgeleverd worden (In Finland is een hele grote in aanbouw, in CHina zijn er 28 gepland) valt de olieprijs ook weer in een zwart gat, en zal de OPEC alles moeten doen om zijn productie juist te beperken ....

Tot die tijd zal idd een olieprijs van tot $150 tot $200 in incidentele omstandigheden mogelijk zijn, wat Olie op dit moment tot een uitstekend investeringsobject maakt (veel geld dat 7 jaar te3rug in de internet-bubbel zat, wodt nu in olie gestoken, erg winstgevend overigens)
MouseOverzaterdag 29 april 2006 @ 11:13
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 23:52 schreef Zwansen het volgende:
Tja, het zal me niet verbazen dat we over een jaar of 2, 3 meer dan 2 euro per liter betalen.
Zit er dik in. Laten we wel wezen: als je puur naar autogebruik kijkt en economische factoren buiten beschouwing laat zijn zelfs bij 3 euro per liter de gebruikskosten van een auto die 1:20 rijdt gelijk aan 1:10 in de huidige situatie. En 1:20 is prima haalbaar, zei het met kleinere auto's dan nu gebruikelijk.
RM-rfzaterdag 29 april 2006 @ 11:21
Overigens, de stijgende olieprijs slaat het hardste in amerika in:

De benzine prijs was daar in 2002 $1,32 per gallon, en begin 2006 $2,91 ( http://www.gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx?time=24 )

Als je bedenkt dat een stijgende benzineprijs flink doorwerkt in de consumentenprijzen, denk ik dat de amerikanen doodsbang moeten zijn voor grote inflatie, en zelfs koopkrachtdaling... De mensen daar gaan er dan enkele procenten op achteruit ....

Wat dat betreft valt de benzineprijsstijging in europa nog flink mee, bv in nederland is deze in dezelfde periode maar met iets van 20 tot 25% gestegen, wat een veel minder sterk effect heeft als in amerika, een land dat 'verslaafd' is aan de olie, zeer afhankelijk van de olieprijs.
Richie_Richzaterdag 29 april 2006 @ 13:13
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 11:21 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, de stijgende olieprijs slaat het hardste in amerika in:

De benzine prijs was daar in 2002 $1,32 per gallon, en begin 2006 $2,91 ( http://www.gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx?time=24 )

Als je bedenkt dat een stijgende benzineprijs flink doorwerkt in de consumentenprijzen, denk ik dat de amerikanen doodsbang moeten zijn voor grote inflatie, en zelfs koopkrachtdaling... De mensen daar gaan er dan enkele procenten op achteruit ....

Wat dat betreft valt de benzineprijsstijging in europa nog flink mee, bv in nederland is deze in dezelfde periode maar met iets van 20 tot 25% gestegen, wat een veel minder sterk effect heeft als in amerika, een land dat 'verslaafd' is aan de olie, zeer afhankelijk van de olieprijs.
Het kale oliecomponent in de benzineprijs in Nederland is dan natuurlijk ook een stuk kleiner. Zo'n 65% is belasting
zakjapannertjezaterdag 29 april 2006 @ 14:18
en de olie wordt nog steeds in Amerikaanse dollars verhandeld, dat dempte ook de prijsstijging vd olieproducten hier in de eurozone omdat de euro de laatste tijd tov. de Amerikaanse dollar is gestegen
pberendszaterdag 29 april 2006 @ 14:21
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 13:13 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Het kale oliecomponent in de benzineprijs in Nederland is dan natuurlijk ook een stuk kleiner. Zo'n 65% is belasting
Das opzich een voordeel toch, zo is de pijn relatief minder groot?
RM-rfzaterdag 29 april 2006 @ 14:47
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 14:18 schreef zakjapannertje het volgende:
en de olie wordt nog steeds in Amerikaanse dollars verhandeld, dat dempte ook de prijsstijging vd olieproducten hier in de eurozone omdat de euro de laatste tijd tov. de Amerikaanse dollar is gestegen
klopt, de koers van de euro tov de dollar was in 2002 1.13226 euro voor 1 dollar, op dit moment is die 0.7916 euro voor 1 dollar ...

omgerekend naar de olieprijs in euro: in 2002 was de prijs van olie ongeveer 20 dollar, dat was toen iets van 23 euro, nu is de prijs 70 dollar, dat is nu iets van 56 euro, wel een flinke stijging, maar een stuk minder dan voor de amerikanen, die de waarde van hun dollar waarschijnlijk verder zullen zien kelderen, als de olieprijs blijft stijgen ...

een deel van de gestegen olieprijs, is gewoon de val van de waarde van de dollar die men ziet.
NightH4wkzondag 30 april 2006 @ 00:56
Iran heeft gemeld dat ze olie niet als wapen gaat gebruiken als het knokken wordt, maar je weet nooit en de markten zullen wel op het tegenovergestelde anticiperen.

Btw, dat de benzineprijzen zo flippen in de VS atm heeft ook te maken met wetgeving van Congress mbt ethanol. Maar de prijzen worden daar ook een steeds groter issue. Iig krijgen hybrid auto's een dikke boost en polls laten zien dat veel Amerikanen er wel een willen hebben.

Iig, het blijft gewoon supply en demand.
Ultrawuftzondag 30 april 2006 @ 12:24
pff, gewoon een lading kerncentrales bouwen. Kunnen we weer 50 jaar vooruit. Tegen die tijd moet kernfusie op commerciele schaal wel werken
ItaloDancerzondag 30 april 2006 @ 12:32
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 23:51 schreef J.Bauer het volgende:
Lijkt wek alsof het tijd wordt voor kernenergie.
Auto's op kernenergie?
stukovichzondag 30 april 2006 @ 13:42
Weet je waar ik echt bang voor ben: die homo's die branders produceren hebben al bijna een eeuwigheid ruzie over welke standaard gehanteerd moet worden (blue or red).
Hoe moet dit dan met de opvolger van olie, ik denk dat we dan weer een discussie van 50 jaar tegemoet zien komen.
pmb_rugzondag 30 april 2006 @ 13:44
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 20:38 schreef pberends het volgende:

[..]

Interessant om te zien dat bijna iedereen doet alsof z'n neus bloedt.
het probleem is dat het allemaal speculatief is... het zijn allemaal aanwijzingen, maar wat is waarheid in deze?
het antwoord op de vraag: 'wat zijn oliereserves?' is al lastig... dat is nml afhankelijk van de prijs. om maar wat te noemen...
MrX1982zondag 30 april 2006 @ 13:55
Handige manier om de prijzen kunstmatig op te drijven.
quote:
ran geeft VS schuld van opdrijven olieprijs

Uitgegeven: 23 april 2006 08:46
DOHA - De Iraanse minister van Oliezaken heeft de Verenigde Staten de schuld gegeven van het opdrijven van de olieprijzen tot recordhoogte. De buitenlandse politiek van de Verenigde Staten is "een van de redenen" dat de prijzen zo gestegen zijn, aldus de minister.

Andere factoren zijn volgens hem de bezorgdheid over eventuele tekorten en politieke spanningen.

De spanningen rond de nucleaire ambities van Iran en de geruchten over mogelijke plannen van de VS om dat land aan te vallen stuwen de olieprijs al weken op.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=718224&c=34
Richie_Richzondag 30 april 2006 @ 17:26
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 14:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Das opzich een voordeel toch, zo is de pijn relatief minder groot?
Toch tank ik liever in de VS
Mylenezondag 30 april 2006 @ 17:59
quote:
Iran’s Petroleum Exchange to be set up next week: Hamaneh

April 26, IRNA

Oil Minister Kazem Vaziri Hamaneh said on Wednesday that the establishment of Petroleum Exchange is in its final stage and the bourse will be launched in Iran in the next week.
He told reporters, upon arrival from Qatar where he attended the 10th General Assembly of International Energy Agency and consultations with OPEC member states, that registration of the Petroleum Exchange is underway and the entity will operate after being approved by Council of Stock Exchange.
He rejected a statement attributed to him saying that Petroleum Exchange will bring to the ground the US economy and said, "I don't know who has speculated that I've not talked about US economy".
bron
DiRadicalzondag 30 april 2006 @ 22:29
quote:
Op zondag 30 april 2006 12:32 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Auto's op kernenergie?
Been there done that

Maar als we nu allemaal kerncentrales gaan bouwen, zitten we ook weer heel snel zonder Uranium.
Het is niet echt duurzaam.
George-Butterszondag 30 april 2006 @ 22:50
Verkapte tvp.

Dit is wel een incentive om snel een gastank in m'n puntootje te proppen.

Groot voordeel is dat de VS heel makkelijk kan minderen in olieverbruik.
De techniek is allang aanwezig. Appeltje, eitje.
Richie_Richmaandag 1 mei 2006 @ 02:38
lpg komt ook gewoon uit olie hoor
Richie_Richmaandag 1 mei 2006 @ 18:42
Mensen al het USGS onderzoek gelezen?
Pumatjemaandag 1 mei 2006 @ 19:04
denk dat het bullshit is en het best meevalt.. er word altijd olie gevonden.
Richie_Richmaandag 1 mei 2006 @ 19:09
quote:
Op maandag 1 mei 2006 19:04 schreef Pumatje het volgende:
denk dat het bullshit is en het best meevalt.. er word altijd olie gevonden.
Half mee eens
NightH4wkmaandag 1 mei 2006 @ 19:50
quote:
Op maandag 1 mei 2006 19:04 schreef Pumatje het volgende:
denk dat het bullshit is en het best meevalt.. er word altijd olie gevonden.
Met Chavez is er iig weinig kans dat die teerolie boven de grond komt. Maja, het is iig geen ideale oplossing.
Steijndinsdag 2 mei 2006 @ 01:55
Ik ben benieuwd waardoor de stijgingen van de olieprijs nou worden veroorzaakt, daadwerkelijk door schaarste of door speculanten die het meeste onzinnige nieuws nog betrekken op de olieprijs. Het lijkt er wel op of iedere gedachtekronkel van een of andere ayatollah gebruikt wordt om de prijzen op te drijven terwijl daar puur technisch gezien eigenlijk geen aanleiding toe is.
Steijndinsdag 2 mei 2006 @ 01:57
quote:
Op maandag 1 mei 2006 19:50 schreef NightH4wk het volgende:
Met Chavez is er iig weinig kans dat die teerolie boven de grond komt. Maja, het is iig geen ideale oplossing.
Ik dacht altijd dat het overgrote deel van de teerhoudende gronden zich in Canada bevonden. Chaves vergroot dus juist de mogelijkheid dat de teerhoudende gronden worden aangesproken.
Pumatjedinsdag 2 mei 2006 @ 07:54
zoals steijn zegt, er is nog geen enkel technisch of topografisch bewijs gevonden van olieschaarste , ja er moet dieper worden geboord, en er moet worden gekeken naar plekken waar de omstandigheden niet 30 C. met palmbomen zijn...

dus..


vind het allemaal lolliestok speculatie
pmb_rugdinsdag 2 mei 2006 @ 08:22
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:57 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat het overgrote deel van de teerhoudende gronden zich in Canada bevonden. Chaves vergroot dus juist de mogelijkheid dat de teerhoudende gronden worden aangesproken.
RM-rfdinsdag 2 mei 2006 @ 09:26
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:55 schreef Steijn het volgende:
Ik ben benieuwd waardoor de stijgingen van de olieprijs nou worden veroorzaakt, daadwerkelijk door schaarste of door speculanten die het meeste onzinnige nieuws nog betrekken op de olieprijs. Het lijkt er wel op of iedere gedachtekronkel van een of andere ayatollah gebruikt wordt om de prijzen op te drijven terwijl daar puur technisch gezien eigenlijk geen aanleiding toe is.
Als je bedenkt dat de prijs in 2002 nog op $20 stond, en nu bijna het viervoudige is ... ja, dat is pure speculatie, en een vorm van speculatie die zichzelf versterkt, juist het idee dat de prijs verder kan stijgen, zorgt ervoor dat ook nu speculanten het risico _durven_ te nemen, tegen de huidige hoge prijs olie te blijven aankopen ....

Bij olie is het zo dat het een grondstof is die dusdanig hard nodig is, en welke niet snel vervangen kan worden door een andere..... dus zelfs bij een prijs van $100 blijft er een enorme afzet van olie ...

Het is wel zo dat met de huidige prijzen, het zeer lucratief is te investeren in besparing, in andere alternatieve energievormen (kernenergie, geothermische energie, maar ook de duurdere alternatieve energieen als zonneenergie en windkracht zijn met de huidige olieprijzen winstgevend uit te baten, al is het sterk de vraag hoelang de huidige hoge prijzen gehandhaaft worden) ...

Op de lange termijn zul je zien dat nu stevig geinvesteerd wordt, de hoge olieprijzen ook uitgenut om investeringen in andere energie door te voeren, alswel besparingen door te voeren ... wat over 2 a 3 jaar tot een ineenklappende oliemarkt zal leiden, aangezien er dan juist snel een overschot aan olie zal zijn, welke de prijzen zal drukken...
Datzelfde gebeurde ook in de vroege en late jaren 70, alswel in de 90'er jaren...

Verder is het een beetje de vraag wat de amerikanen gaan doen, de olieprijs (benzineprijs aan de pomp) is dar een erg gevoelig politiek thema... in de 70'er jaren leidde het zelfs tot een door de regering gecreerd prijsbeleid, waarbij voor binnenlandse olie een maximumprijs opgelegd werd ...
Dat zorgde ervoor dat de amerikanen minder last hadden van een economische crisis, die harder toesloeg in europa, anderszijds zorgde het ook voor minder investeringen in de olieproductie, en minder investeringen en innovatie in de eigen industrie, waardoor de amerikaanse industrie snel verouderde tov andere, moderene industrieen, die een hogere efficientie bereikte.
Het is maar zeer de vraag of het opgelede olieprijs-beleid van de amerikanen in de 70'er jaren nu positief of negatief was (persoonlijk vind ik het negatief, een opgedreven prijs kan ook gewoonweg grote voordelen hebben, al is het meestal op de middellange termijn merkbaar)
NightH4wkdinsdag 2 mei 2006 @ 10:18
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:57 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat het overgrote deel van de teerhoudende gronden zich in Canada bevonden. Chaves vergroot dus juist de mogelijkheid dat de teerhoudende gronden worden aangesproken.
Canada heeft idd ook teerolie in de grond, maar ik doelde meer op de teerolie uit Venezuela in mijn post. Daar vinden wat vreemde politieke ontwikkelingen plaatst en de olie is relatief makkelijker uit de grond te halen aangezien de grond niet knetterbevroren is enzo.

Nog een artikel hierover:
quote:
Chávez Plans to Take More Control
Of Oil Away From Foreign Firms
By DAVID LUHNOW and PETER MILLARD
April 24, 2006; Page A1


Venezuelan President Hugo Chávez is planning a new assault on Big Oil, potentially taking a major step toward nationalization of Venezuela's oil industry that could hurt oil-company profits, reduce production and put further pressure on global oil prices.

Venezuela's Congress, made up entirely of Mr. Chávez's allies, is considering sharply raising taxes and royalties on foreign companies' operations in the Orinoco River basin, the country's richest oil deposit. Major oil companies like Exxon Mobil Corp. and ConocoPhillips of the U.S. and Total SA of France have invested billions of dollars there to turn the basin's characteristically tar-like oil into some 600,000 barrels a day of lighter, synthetic crude.

Mr. Chávez, a left-wing populist who favors greater state control of the economy, also wants to seize majority control of the four Orinoco projects and force private companies who run them to accept a minority stake, according to a top executive at state-run oil company Petróleos de Venezuela SA, known as PdVSA.

The moves would up the ante in Mr. Chávez's long-running battle with foreign oil companies, which he accuses of making outsize profits amid high oil prices at the expense of a poor nation. The stakes are high because Venezuela, the world's fifth-largest oil exporter, holds the world's biggest oil reserves outside the Middle East and is the third-biggest supplier of crude to the U.S.

The Orinoco plan mirrors the terms of a recent takeover by PdVSA of some 32 smaller conventional oil-production projects previously run by private companies. That effort culminated in the seizure of two fields run by Total and Italy's ENI SpA. Yesterday, Oil Minister Rafael Ramirez said Venezuela has no plans to compensate Total and ENI for the lost fields.

If the latest initiative succeeds, it would eliminate the country's remaining privately managed oil fields.

"We would like all of the [Orinoco] associations to migrate to mixed companies," said Eulogio del Pino, the executive in charge of PdVSA's relations with private companies, in an interview published Saturday in Venezuelan newspaper El Universal. Mixed company is the government's term for an enterprise in which it owns 51%.

Under terms of the government's plan, oil royalties in the Orinoco region also would rise to 30% from the current 16.7% and taxes would jump to 50% from 34%. Higher royalties translate into less revenue for private companies and taxes take a bite out of their remaining profits.

Action could come as soon as this week, when the country's lawmakers are scheduled to review the results of a congressional investigation into the country's decision in the 1990s to open up parts of the oil industry to private investment. That policy has been steadily rolled back by Mr. Chávez.

Oil companies reacted cautiously to the latest signals from Caracas. A spokesman for ConocoPhillips declined to comment, and Exxon Mobil spokesman Mark Boudreaux said: "It's not uncommon for us to have difficult issues that we have to work with the government to resolve, and we take a long-term view of that."

Any final congressional action could be weeks or months away, but analysts expect lawmakers to take a tough line against foreign companies ahead of December elections, in which Mr. Chávez is running for a third term.

Whatever the final plan adopted by Congress, any move against the Orinoco projects would have significant effects, both on the global market and on the dynamics of Venezuela's oil industry.

For starters, it could cost oil companies like ConocoPhillips billions of dollars in lost profits. The big Houston-based company has a controlling stake in two of the four existing Orinoco projects, an investment value of about $7.5 billion, according to Deutsche Bank.

The four projects cost a total of about $17 billion to set up, but are valued at much more these days because of the high price of oil. On Friday, oil prices rose $1.48 to settle at $75.17 a barrel in trading on the New York Mercantile Exchange.

At a time when new oil supplies are harder to find, Venezuela's moves could also slow the development of what is believed to be one of the world's largest remaining pools of oil. Venezuela says the Orinoco's 235 billion barrels of extra-heavy crude make the Andean nation's reserves the largest in the world, a claim that hasn't been independently verified.

Less investment means less oil reaching international markets in coming years, keeping pressure on prices. Growing output from the Orinoco area has recently been making up for a decline in production elsewhere in Venezuela, where exports are falling about 1% a year.

"The stakes are clearly rising in this game because of the value of the Orinoco projects," said Paul Sankey, an oil company analyst at Deutsche Bank in New York.

When oil prices were low in the mid-1990s, Venezuela opened up its industry to private companies in a bid to ramp up production to produce more revenue. But as the price of oil has gone up, the profitability of the private companies' investments has risen, as has Mr. Chávez's incentive to claim more of the spoils.

The Orinoco area was identified as a vast source of oil as far back as the 1920s, but development there didn't start until the late 1990s. In contrast to conventional fields, the oil deposited in the area is so thick it is as much a solid as a liquid. Because processing the oil is costly and complicated, Venezuela initially gave foreign companies favorable terms: Under the original contracts, the companies paid a 34% tax rate and a modest 1% royalty on their Orinoco projects.

But Mr. Chávez has been changing the rules of the oil game since taking power in 1999. In 2001, his government tightened the terms on new investments in conventional oil fields, cutting the tax take to 50% from 67% but raising royalties to 30% from 16.7%, as well as limiting private companies to a minority stake. In 2004, the government unilaterally raised the royalty on the Orinoco heavy-oil projects to 16.7% from 1%.

Last year, the Venezuelan leader angered oil companies by ruling that the non-heavy-oil projects signed in the 1990s -- some 32 conventional oilfield deals -- had to retroactively comply with the 2001 law, forcing the companies to hand over a greater share of the profits as well as give up control over the fields.

Now it appears the Orinoco projects are back on the target list. Rodrigo Cabezas, the head of the influential congressional finance committee, said he will present a report this week on all of Venezuela's 1990s oil deals. The report contains a chapter on the Orinoco projects and also includes personal attacks on former officials responsible for offering cut-rate taxes to foreign firms.

"There are moral and political sanctions against those who managed the oil opening," Mr. Cabezas said in an interview.

Some of the companies pumping heavy oil in the Orinoco basin are already calculating 2006 tax payments based on the higher tax rates.

If Venezuela raises taxes and royalties as well as reducing private companies' stakes in the four Orinoco projects, it will cost oil companies dearly. According to recent estimates by Deutsche Bank and consulting firm Wood Mackenzie, changing the terms of the Hamaca project alone to comply with the 2001 law would cost ConocoPhillips an estimated $4 billion in lost profits over the life of the project. In that project, ConocoPhillips has a 40% stake, together with a 30% stake for Chevron Corp. and a 30% stake for PdVSA.

So far, Mr. Chávez's moves against private companies have provoked a limited response. Exxon Mobil sold out of one of its 32 operating deals, rather than submit to the new conditions and Total and ENI also resisted, leading to the recent seizures. But analysts have said foreign companies need Venezuela's reserves too much to abandon the nation altogether.

"Some oil companies may walk away, but others will stick around because they need Venezuela's reserves," said Matthew Shaw, a Wood Mackenzie analyst. Besides, he added, because of high prices the oil companies have been making much more money off the heavy-oil projects than they initially expected.
Maar daarnaast gebeurt er natuurlijk meer dat slecht is voor de toekomstige supply en dus de prijzen.
pmb_rugdinsdag 2 mei 2006 @ 12:35
op dit moment is de kostprijs van het winnen van een vat olie uit tar sand ongeveer 25$, de prijs op de markt is boven de 70$. tel daarbij op dat er meer non-conventionele olie-voorraden zijn dan conventionele (ik geloof dat wat dat betreft in Canada meer olie is dan in Saudi-Arabie).
dan kun je rustig stellen dat de prijs van olie idd structureel hoger zal zijn dan in het verleden, maar dat dit ervoor zorgt dat we nog wel een jaar over 40 vooruit kunnen.
we hebben gewoon 50 jaar lang voor een dubbeltje op de eerste rij gezeten.

ook nog wel aardig zijn de ontwikkelingen van Shell op het gebied van recovery efficiency, die gaat als het goed is van ongeveer 30-35% naar 40-45%... tel uit je winst. dat is 5-10% van ALLE bestaande olievelden erbij.
verder staan er verdere rafinage investeringen op stapel om ook op dat gebied in de value chain de druk te verlagen.
doesssdinsdag 2 mei 2006 @ 14:20
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:55 schreef Steijn het volgende:
Ik ben benieuwd waardoor de stijgingen van de olieprijs nou worden veroorzaakt, daadwerkelijk door schaarste of door speculanten die het meeste onzinnige nieuws nog betrekken op de olieprijs. Het lijkt er wel op of iedere gedachtekronkel van een of andere ayatollah gebruikt wordt om de prijzen op te drijven terwijl daar puur technisch gezien eigenlijk geen aanleiding toe is.
Inderdaad, olie is een speculatiemarkt geworden met alle daaraan vasthangende consequenties.

De get in, go for a short ride, make a few bucks and get the hell out mentaliteit die momenteel heerst in de oliemarkt is nou niet bepaald bevordelijk voor de prijsstabiliteit.

[ Bericht 0% gewijzigd door doesss op 02-05-2006 14:54:06 ]
SeLangdinsdag 2 mei 2006 @ 14:35
Alweer een peakoil topic ?

Bubble
MouseOverdinsdag 2 mei 2006 @ 14:48
Zijn die teerzanden ivm temperatuur in Venezuela nu makkelijker te winnen dan die in Canada?
zakjapannertjedinsdag 2 mei 2006 @ 19:14
quote:
Energy chief: High gas prices could last 3 years

Sunday, April 30, 2006; Posted: 12:59 p.m. EDT (16:59 GMT)

WASHINGTON (CNN) -- Acknowledging the energy situation is a "crisis," U.S. Energy Secretary Sam Bodman said Sunday it could take three years before drivers get relief from high gas prices.
meer: http://www.cnn.com/2006/P(...)gasprices/index.html
Richie_Richdinsdag 2 mei 2006 @ 20:58
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:35 schreef SeLang het volgende:
Alweer een peakoil topic ?

Bubble
zakjapannertjedinsdag 2 mei 2006 @ 22:51
quote:
Automobilist gaat dure zomer tegemoet

door Thomas Olivier

DEN HAAG - De benzine is duur. Dat is niet alleen het gevolg van de dure olie. Raffinaderijen hebben te weinig capaciteit om aan de vraag naar benzine te voldoen.Automobilisten konden zaterdag een kleine zucht van verlichting slaken. De benzine werd goedkoper. Niet veel, maar alle beetjes helpen. Zeker nadat de dieselprijs vorige week een record bereikte. Nu kost die per liter 1,11 euro, terwijl de autorijder voor een liter euro ongelood bij marktleider Shell 1,47 euro neertelt.

Wilbur Perlot, energie-expert van het Instituut Clingendael, weet als geen ander wat de oorzaken van de dure benzine zijn. ,,De belangrijkste oorzaak is de dure olie, die nu ruim 70 dollar per vat kost'', zegt Perlot. Maar dat is niet het enige. ,,Een tekort aan raffinaderijen zorgt voor een extra prijsverhogend effect.''

Met ruwe olie is als brandstof niks te beginnen. De auto rijdt zeker niet op de zwarte modderige stroop. Olie moet verwerkt worden tot eindproducten zoals benzine en diesel. Met de zomer voor de deur groeit de vraag naar benzine. De komende maanden willen vakantiegangers in de VS en in Europa erop uit, met de auto.

Raffinaderijen hebben dus bergen werk te verzetten. Maar de capaciteit schiet flink tekort. Dit weekend vloog een raffinaderij in Italië in brand. En vorig jaar augustus verwoestte de orkanen Rita en Katrina raffinaderijen nabij de Golf van Mexico. Inmiddels zijn de zaken daar aardig op orde. De beschadigde raffinaderijen zijn goeddeels hersteld en de productie komt weer op gang.

Toch is dat lang niet voldoende. Want sinds de orkanen bleef de productie van benzine in de Verenigde Staten achter. Daardoor bouwden de Amerikanen niet genoeg benzinevoorraden op voor de komende vakantiemaanden. Perlot: ,,De Amerikanen moeten daarom extra importeren uit Europa. Dat zet de prijzen onder druk.''

Ook op langere termijn is het tekort aan raffinaderijen niet opgelost. Dat tekort is de afgelopen jaren alleen maar groter geworden, terwijl de vraag naar olieproducten wereldwijd blijft stijgen. Volgens de grote oliemaatschappijen kost het bouwen veel tijd en geld.

Daar komt bij dat de marges op raffinage in de jaren negentig erg laag waren, doordat er toen overcapaciteit was. Dat maakte het voor oliemaatschappijen minder aantrekkelijk om in nieuwe capaciteit te investeren. Zelf ontkennen de oliebaronnen dat ten stelligste. Waar of niet, voorlopig is het tekort niet verholpen.

De laatste tien jaar zijn niet meer dan een handvol raffinaderijen bijgebouwd. Die capaciteit is vooral bijgebouwd in China en het Midden-Oosten, vertelt Perlot. ,,Hier en in de VS is de milieuwetgeving voor het bouwen van raffinaderijen heel streng.''

Bouwplannen zijn er in overvloed. Shell kondigde vorige week aan de Motiva-raffinaderij in de Amerikaanse staat Texas uit te breiden tot de grootste in de wereld. Als Shell toestemming krijgt van de Amerikanen dan duurt het tot zeker 2010 voordat de productie op gang komt. Wereldwijd staat de bouw van bijna veertig grote raffinaderijen gepland.

Sommige olie-analisten zien de prijzen daardoor al tuimelen. Maar of de benzine dan echt goedkoper wordt? De meeste experts kijken anders tegen de zaken aan. Politieke spanningen zoals die in Iran en Nigeria kunnen de olieprijs opdrijven. En het is de vraag wat van al de bouwplannen terecht komt.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=71884
Richie_Richdinsdag 2 mei 2006 @ 23:40
Brandje in een raffinaderij in Italie heeft vandaga voor flinke prijsstijgingen op futures gezorgd.

Heeft overigens niets met Peak oil te maken.

Peak oil is pas bij 2020/2030. Tijd zat dus
Drive-rdinsdag 2 mei 2006 @ 23:48
TVP: Iedereen die in Peak Oil gelooft, moet ten opzicht van al die artikelen hierover minstens een degelijk boek over oliewinning lezen, zodat er minder bagger gepraat wordt. Hebben we een deal?
zhe-devillldinsdag 2 mei 2006 @ 23:49
http://degezonderoker.punt.nl/?gr=772739
conspiracy onzin? welnee joh
Richie_Richdinsdag 2 mei 2006 @ 23:49
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 23:48 schreef Drive-r het volgende:
TVP: Iedereen die in Peak Oil gelooft, moet ten opzicht van al die artikelen hierover minstens een degelijk boek over oliewinning lezen, zodat er minder bagger gepraat wordt. Hebben we een deal?
Ik ondersteun dit