abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50760644
Mensen, ik heb weer een vraagje.

Hoe kun je een onderdeel van een formule iets verplaatsen? Dus dat het bijvoorbeeld net eventjes een heel klein beetje hoger moet omdat dat beter past in de rest van de formule.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 15:57:30 #177
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_50760704
Wat bedoel je? Je formule zou gewoon uit 1 stuk moeten bestaan. Je kan met veel gekloot wel tweaken, maar het zou automatisch goed moeten gaan. (dat is het hele idee van latex)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_50760944
Dat zou moeten inderdaad, maar LaTeX is ook maar een programma en kan dus niet helemaal altijd perfect aanvoelen hoe het voor een mens eruitziet, dus soms moet er iets een klein beetje aangepast worden.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 16:38:46 #179
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_50761921
Zonder voorbeeld wat je precies wilt kan ik je niet helpen.
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  zaterdag 23 juni 2007 @ 16:57:02 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50762427
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 16:06 schreef thabit het volgende:
Dat zou moeten inderdaad, maar LaTeX is ook maar een programma en kan dus niet helemaal altijd perfect aanvoelen hoe het voor een mens eruitziet, dus soms moet er iets een klein beetje aangepast worden.
\raisebox zou moeten werken, b.v.:

1
2
3
4
documentclass[a4paper,11pt]{article}
begin{document}
        $$ \sum_{k=1}^n \frac{1}{k} \sum_{k=1}^{\raisebox{2em}{n}} \frac{1}{k} $$
end{document}

Voor een idee.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 28 september 2007 @ 13:23:26 #181
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_53542526
Ik wil in de description environment dat de hele zooi wordt gesorteerd op alfabet (de keywords dus), kan dat?
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:19:04 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53549945
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:23 schreef Visitor.Q het volgende:
Ik wil in de description environment dat de hele zooi wordt gesorteerd op alfabet (de keywords dus), kan dat?
Het lijkt me lastig. Dingen die gesorteerd worden in LaTeX worden dat meestal met behulp van een extern programma -- zoals indices en referenties.

Mits je Linux of een andere Unix gebruikt is het volgende denk ik het makkelijkst om te bewerkstelligen wat je wilt:

• Zet je lijst (of eigenlijk alleen de items) in een apart bestand
  • Schrijf een scriptje dat het bestand sorteert en in een nieuw bestand zet.
  • input dit gesorteerde bestand in je hoofd-document.

Je maakt dus een document, zeg, lijst.tex, dat ziet er zo uit (de wit regels tussen items zijn essentieel om het sorteren goed te laten werken!):

1
    2
    3
    4
    5
    6
    \item[zoo] bar bar

\item[boo] blah blah

\item[foo] blah blah foo
    foo foo bar

Neem het volgende Perl-script (ik had het graag in een andere taal gedaan, maar Perl was even te makkelijk), zet dat b.v. in sortlijst.pl

1
    2
    3
    4
    $/ = ""; $ = "\n\n";
    foreach (sort(<>)) {
            chomp; print;
    }

Doe dan:

1perl sortlijst.pl < lijst.tex > lijst-sorted.tex

En doe dat elke keer als je lijst.tex verandert. Let dus op: Het hierboven gegeven formaat met een lege regel tussen de items is essentieel. Alles waartussen een lege regel staat wordt als 'separator' gezien. En ook alleen dat.

In je hoofddocument doe je nu:

1
    2
    3
    \begin{description}
         \input{lijst-sorted}
    \end{description}

Eén en ander kun je automatiseren met behulp van een scriptje. Gebruik je Windows – dan weet ik het zo niet. Je zou dan nog eenzelfde idee kunnen gebruiken en alle items precies op een regel zetten en dan het bestand in een willekeurige ietwat geavanceerde editor sorteren.

Overigens kun je het script (onder Unix) ook vanuit LaTeX aanroepen, maar dan moet je wel je shell-escape hebben aanstaan (dat is standaard niet het geval), een en ander zou dan zo kunnen worden:

1
    2
    3
    4
    \immediate\write18{perl sortlijst.pl < lijst.tex > lijst-sorted.tex}
    \begin{description}
         \input{lijst-sorted}
    \end{description}

Je moet nu compileren met latex -shell-escape of pdflatex -shell-escape, anders wordt de \write18 niet uitgevoerd. -shell-escape aanzetten is echter wel een potentieel securitygevaar.
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_53552798
    Of wat ook kan is een Makefile maken waarmee je hele LaTeX document wordt gecompileerd (inclusief sorteren van dat bestandje indien nodig).
    Uiteindelijk tik je dan alleen

make document.pdf

om van document.tex een PDF te maken.
    dag OV-kaart, dag studentenleven ;'(
    hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
      zondag 30 september 2007 @ 21:18:38 #184
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_53600562
    Vet bedankt, beiden! Kwaliteitsantwoorden
    Zo'n scriptje is inderdaad niet zo'n groot probleem (ik schrijf het zelf denk ik in C). Kile (mijn LaTeX editor) heeft een handige auto compile optie waarbij een aantal commando's achter elkaar worden uitgevoerd, dus dat scriptje past daar mooi bij.
      zondag 30 september 2007 @ 21:38:44 #185
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_53601229
    In C schrijven lijkt me echt te veel moeite. Kopieer het Perl-script, maak een shell script met de volgende inhoud, en klaar is kees.

1
    2
    #!/bin/sh
    perl sortlijst.pl < lijst.tex > lijst-sorted.tex

In C sorteren met char* pointers – ellende!
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_53603042
    quote:
    Op vrijdag 28 september 2007 20:07 schreef klnvntrbyt het volgende:
    Of wat ook kan is een Makefile maken waarmee je hele LaTeX document wordt gecompileerd (inclusief sorteren van dat bestandje indien nodig).
    Uiteindelijk tik je dan alleen

make document.pdf

om van document.tex een PDF te maken.
    Er zijn ook kant-en-klare Makefiles beschikbaar @ LaTeX-Mk.
    pi_53757182
    Vraagje ivm het maken van een tabel:

In bijvoorbeeld een tabular omgeving kan je er voor kiezen cellen te scheiden met een verticale lijn. Maar ik wil die lijn alleen bij bepaalde cellen tekenen. Voorbeeldje:
    1
    2
    3
    4
    5
    -----
    |a|b|
    -----
    |c d|
    -----

Die middelste lijn moet dus alleen door de bovenste twee cellen getekend worden.
    Ik weet dat er een \multicolumn commando is waarmee ik de onderste regel uit 1 cel kan laten bestaan:
    1
    2
    3
    4
    5
    -----
    |a|b|
    -----
    | c |
    -----

en nu zou ik cel c handmatig weer kunnen opsplitsen in 2 cellen. Maar dat wordt zo'n bende, zeker als het over meer dan 2 cellen gaat met verschillende breedte.

Voor horizontale lijnen bestaat er naast de \hline ook een \cline en \hhline waarmee je kan aangeven waar en hoe een horizontale lijn getekend moet worden. Heeft iemand een idee hoe je zoiets ook voor verticale lijnen kan doen?
      zondag 7 oktober 2007 @ 10:12:14 #188
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_53758377
    Ik vrees dat je toch veel met \multicolumn zult moeten werken, maar net anders dan jij doet. Je kunt het namelijk ook gebruiken om een \multicolumn van één cel te maken. En dan kun je extra verticale lijnen opgeven. Een voorbeeld:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    \newcommand{\lc}[1]{\multicolumn{1}{|c|}{#1}}
    \begin{tabular}{|cc|}
        \hline
        \lc{a} & \lc{b} \\
        \hline
        c & d \\
        \hline
    \end{tabular}

In eerste instantie geef ik dus niet op dat er een | zit, tussen de eerste en tweede kolom, maar in de eerste rij breng ik die erin. Ik heb overigens even een commando van het multicolumn-gedeelte gemaakt, omdat het anders zoveel typen wordt. (lc = lined cell).

Eventueel kun je dit ook doen als je alleen een linker of rechterlijntje wilt. Maar, ik weet niet wat voor tabellen je precies maakt, doch verticale lijnen in tabellen dienen, volgens de meeste grafische conventies, slechts uiterst spaarzaam, en liefst helemaal niet gebruikt te worden. Tabellen met veel lijnen zijn vaak tabellen met sowieso een beetje een onduidelijke opmaak. Als ze heel groot en breed worden zou ik liever de rijen of kolommen arceren met een lichte achtergrond kleur dan lijnen trekken.

Graag verwijs ik je naar de package booktabs.
    pi_53762393
    Bedankt! Jouw \lc doet precies wat ik wil.
      zondag 25 november 2007 @ 10:30:41 #190
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_54819614
    Is dit ook het topic voor (wellicht) domme vragen ?
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
      zondag 25 november 2007 @ 11:15:29 #191
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_54820381
    Uiteraard, daar kan ik tenminste wel een antwoord op geven
      zondag 25 november 2007 @ 11:26:06 #192
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_54820603
    Ik krijg het niet voor elkaar een afbeelding juist geplaatst te krijgen.

Ik wil een plaatje, rechtsbovenaan mijn pagina hebben, dit werkt niet:
    1
    2
    3
    \begin{figure}[t]
    \includegraphics[width=5cm]{plaatje}
    \end{figure}

En dit ook niet:
    1
    2
    3
    4
    5
    \begin{flushright}
    \begin{figure}[t]
    \includegraphics[width=5cm]{plaatje}
    \end{figure}
    \end{flushright}

het zal wel verdomd simpel zijn maar ik weet het gewoon even niet

Ook krijg ik opeens deze fout:

! Text line contains an invalid character.
    l.23 ...^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@
    ^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^@^^...

De fout refereert naar de laatste regel van mijn tabel/document waar gewoon:

\end{tabular}
    \end{document}

staat, er staat zeker geen ^^@

2 vage dingen nu dus

[ Bericht 13% gewijzigd door znarch op 25-11-2007 12:21:11 ]
    pi_54822621
    2de voorbeeld: flushright en figure omdraaien (eerst figure, dan flush)
      zondag 25 november 2007 @ 13:15:09 #194
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_54822745
    quote:
    Op zondag 25 november 2007 13:09 schreef the_disheaver het volgende:
    2de voorbeeld: flushright en figure omdraaien (eerst figure, dan flush)
    Thx
    pi_54923518
    Ik heb een probleem met LateX. Ik krijg niet dezelfde tussenruimtes tussen paragrafen.
    Bij secties 3.2.1 en 3.2.2 is de tussenruimte groter vergeleken met sectie 3.2.4.

Weet iemand hoe dit komt?

pi_54923647
    Je hebt niet per ongeluk ergens een \newline of zo?

Als je naar een hoofdstuk of sectie met nummer wilt verwijzen, dan moet dat met een hoofdletter, dus Chapter 5 ipv chapter 5 en Section 3.2.3 ipv section 3.2.3 (maar wel "this section" en "the next section").
      donderdag 29 november 2007 @ 17:58:03 #197
    46802 Visitor.Q
    Neemt alles op!
    pi_54924250
    Het zou ook kunnen komen omdat LaTeX paragraaf 3.2.4 anders op een nieuwe pagina moet maken?
    pi_54925079
    quote:
    Op donderdag 29 november 2007 17:32 schreef thabit het volgende:
    Als je naar een hoofdstuk of sectie met nummer wilt verwijzen, dan moet dat met een hoofdletter, dus Chapter 5 ipv chapter 5 en Section 3.2.3 ipv section 3.2.3 (maar wel "this section" en "the next section").
    Bedankt voor de tip.

Ik ben er nu achter dat dit zich alleen voordoet als ik
    \documentclass[12pt]{book}

gebruik. Neem ik in plaats daarvan

\documentclass[12pt]{report}

dan gaat het wel goed. Maar dan heb ik geen titels meer bovenaan de pagina.
      donderdag 29 november 2007 @ 19:26:15 #199
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_54926335
    Als ik het goed begrijp is het dus op een andere pagina? D.w.z. paragraaf 3.2.2 en 3.2.4 staan op fysiek verschillende pagina's? Dan is het denk ik omdat de pagina waar 3.2.2 op staat niet zo vol is; LaTeX wil graag de onderkanten van de pagina's gelijk hebben; indien nodig vergroot het daarvoor de witruimte tussen alinea's en paragrafen (zoals je ziet). Het kan b.v. paragraaf 3.2.3 zijn die net naar de volgende pagina moet (omdat er anders alleen kop op de vorige pagina past)

Vind je dat heel lelijk zul je of moeten zorgen dat er iets meer tekst op de pagina komt, of je moet \raggedbottom gebruiken, dan 'rekt' het de verticale witruimte niet op. (Maar kun je dus veel witruimte onderaan overhouden.) Je kunt ook een \nopagebreak invoeren om te voorkomen dat LaTeX een pagebreak maakt op de plek waar hij dat nu doet. Misschien dat er dan een kop 'teruggehaald' kan worden van de volgende pagina (maar ik betwijfel of je het resultaat heel mooi zult vinden).
    pi_54952535
    Ik denk dat ik het dan maar zo laat.

Nog een vraagje. Is er nog een mogelijkheid om het woord "Chapter" bij een nieuw hoofdstuk wat hoger op de bladzijde te laten beginnen (zonder dat de tekst bij alle overige pagina's ook omhoog verschuift)? Nu is er namelijk een centimer of 7 aan witruimte.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')