abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55393712
quote:
Op woensdag 19 december 2007 13:52 schreef Iblis het volgende:

[..]

LaTeX piept omdat het, als het 'forms' naar de volgende regel zet, te veel witruimte heeft om netjes over de woorden in de titel te kunnen verdelen. Met sloppy zeg je dat het daar wat losser in mag zijn. Met het gevolg wat je ziet, forms komt weliswaar op de tweede regel, maar de eerste regel lijkt te uitgerekt. Je kunt een \\ voor forms zetten, waardoor het niet uitvult. Of inderdaad de titel wat aanpassen. (Je ziet overigens in de uitvoer waar LaTeX probeert af te breken: "Galois rep-re-sen-ta-tions at-tached to mod-u-lar forms" Als je 'fo\-rms' invult (wat verder in dit geval onzinnig is) geef je 'm een extra afbreekpunt. In namen kan dat soms helpen (in webadressen ook, maar daar werkt de - verwarrend, of het wel of geen deel is van het adres)).

Overigens zie ik dat je package times gebruikt, dat is deprecated. Het nadeel hiervan is namelijk dat het alleen de text-fonts verandert, maar wiskunde in Computer Modern laat staan, wat soms een raar gezicht is dat je een andere 'a' in je formule hebt dan in je tekst.(Maar op zich is het niet zo opvallend.)

Je kunt \usepackage{mathptmx} doen. Dit past echter sans-serif en fixed-width niet aan naar Helvetica en Courier, zoals \usepackage{times} doet. Dit kun je fiksen met een \usepackage[scale=0.92]{helvet} (Helvetica is namelijk iets 'hoger' dan Times). Verder kun je \usepackage{courier} gebruiken (overigens: package times schaalt Helvetica niet, dat is best lelijk.)

Dan is er ook nog \usepackage{txfonts}, dat meer glyphs heeft (mathptmx steelt er nog veel van Computer Modern); en volgens sommigen een iets betere look heeft.

Maar doe vooral wat je zelf bevalt.
Bedankt voor alle informatie! . Helaas kan ik het nu niet uitproberen aangezien de fileserver vanmiddag opeens stuk is gegaan. .
pi_55396933
quote:
Op woensdag 19 december 2007 14:43 schreef Iblis het volgende:
Mathpazo is prima. Gebruikt ook Palatino in de formules. Eenzelfde pakket is pxfonts, dat een Palatino-achtige gebruikt. Echter, de laatste zet wat dichter op elkaar dan de eerste. Dat vindt niet iedereen even mooi. Wel heeft de laatste meer symbolen en tekens. De meningen zijn dus wat verdeeld.

Een moeilijkheid met Palatino is dat LaTeX standaard niet echt een bijpassende schreefloze heeft. Zowel computer modern (bright) als Helvetica zijn het niet helemaal. Optima zou een oplossing zijn, maar daar is voor zover ik weet geen gratis versie van.
Ik hoor bij de wijdgezetten
Schreefloos komt toch al niet te veel langs in mijn boekje, maar wat is er mis met http://www.tug.dk/FontCatalogue/optima/ URW Classico?
  woensdag 19 december 2007 @ 20:02:46 #228
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55396967
Daar kende ik het bestaan niet van dus.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55397717
Het kostte mij ook een goede google Het nadeel van de mooie typesetting en automatisering van LaTeX is dat je op een gegeven moment alles ook echt goed wil hebben. Precies de goede lettertypes, wil ik vectoren vet of met een arrow? Een figuurnaam in de tekst, is dat Fig, fig. of figure? Die lijst van artikelen aan het einde, heet dat references of bibliography? Hoofdstuktitels vind ik wel mooi als "Chapter 1:" vet/small caps, en de rest alleen small caps. Hoe krijg ik hem zo gek dat als ik een artikel invoeg ik er verder niet naar om hoef te kijken en alle plaatjes goed zijn uitgelijnd? Enzovoorts enzovoorts.
pi_55404118
Hoe maak ik een abstract wanneer ik book als document class gebruik?
Ik heb zelf al wat geprobeerd, maar ik krijg ik de tekst verticaal niet in het midden van de pagina uitgelijnd.
  donderdag 20 december 2007 @ 07:58:04 #231
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55408330
quote:
Op woensdag 19 december 2007 23:25 schreef mrbombastic het volgende:
Hoe maak ik een abstract wanneer ik book als document class gebruik?
Ik heb zelf al wat geprobeerd, maar ik krijg ik de tekst verticaal niet in het midden van de pagina uitgelijnd.
Het volgende doet ongeveer wat je wilt:
quote:
\vspace*{\fill}
\centerline{\textbf{\Large{Abstract}}}

\noindent
Tekst komt hier

Hier meer tekst
\vspace*{\fill}

\clearpage
Dit moet wel een nieuwe pagina beginnen, dus je moet eventueel ervoor nog een \clearpage geven. De \vspace*{\fill} commando's aan het begin en het eind zeggen dat de verticale witruimte die over is op die pagina gevuld mag worden (verticale uitlijning komt omdat ze beide evenveel ruimte toegewezen krijgen); de * geeft aan dat de \vspace niet weggegooid mag worden (normaliter voeg je nl. meestal wit-ruimte in om b.v. twee paragrafen extra te scheiden, maar als de scheiding al door een pagina gemaakt wordt is de witruimte niet nodig, dus standaard gedrag is om zulke vspaces die bij een pagina-grens liggen weg te gooien.)

Je kunt eventueel nog wat witruimte tussen de Abstract en de eerste paragraaf invoegen natuurlijk. Als je de abstract ook in de inhoudsopgave wilt hebben, dan moet je een
\addcontentsline{toc}{chapter}{Abstract} opgeven voor je abstract. Gebruik je pdflatex + hyperref, dan moet je voor dit commando ook nog '\phantomsection' opgeven.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_55448723
Erg bedankt Iblis. Het ziet er nu bijna uit zoals ik het hebben wil. Alleen staat het paginanummer op de bladzijde van de abstract nu nog rechtsboven. Deze zou ik graag onderaan in het midden van de pagina willen hebben.
  vrijdag 21 december 2007 @ 20:19:44 #233
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55448945
Als je geen package als Fancy-Headers gebruikt zou een \thispagestyle{plain} dat moeten fiksen (en zelfs als je dat gebruikt, zou het nog wel goed moeten gaan ). Dat moet je dus ergens tussen de beide \clearpages die de abstract afgrenzen neerzetten.
pi_55448976
Ik vind het een drama. Ik moet ermee werken op mijn werk..

Maar eerlijk is eerlijk, het eindresultaat is top.

Helaas voordat je het hebt draaien met een mooie stylesheet erin ben je een week verder.
  vrijdag 21 december 2007 @ 20:25:11 #235
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_55449056
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 20:20 schreef Oksel het volgende:
Ik vind het een drama. Ik moet ermee werken op mijn werk..

Maar eerlijk is eerlijk, het eindresultaat is top.

Helaas voordat je het hebt draaien met een mooie stylesheet erin ben je een week verder.
Wat gebruik je om de stijl te veranderen? De memoir-class en de koma-class bieden wat hulp om de stijl wat gemakkelijker naar wens te maken.
pi_55449132
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 20:19 schreef Iblis het volgende:
Als je geen package als Fancy-Headers gebruikt zou een \thispagestyle{plain} dat moeten fiksen (en zelfs als je dat gebruikt, zou het nog wel goed moeten gaan ). Dat moet je dus ergens tussen de beide \clearpages die de abstract afgrenzen neerzetten.
Dat werkt inderdaad. Wederom bedankt.
pi_55519248
Ik kom er net achter dat niet iedere pagina in mijn verslag genummerd wordt Hij telt wel door, maar hij zet om de pagina het paginanummer onderaan ipv op elke pagina, zal wel weer makkelijk zijn maar geen idee hoe ik het fix
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_55520975
Gebruik je fancyhdr? Zoniet, gebruik \pagestyle{plain} (zie iblis hierboven) Zowel: \fancyfoot[CE,CO]{\thepage} zou moeten werken.
pi_55521109
Jep fancyhdr En het werkt, bedankt !
  vrijdag 11 januari 2008 @ 16:41:39 #240
148823 znarch
ondertitel
pi_55954393
Ik weet niet meer zeker of ik het al eerder gevraagd heb maar:

ik moet een aantal bijlagen aan mijn verslag toevoegen maar aangezien dit niet in het latex doc zelf zit zou dit fout genummerd worden in mijn inhoudsopgave.

Hoe kan ik bijlagen in mijn inhoudsopgave opnemen zonder ze zelf in mijn .tex te hoeven zetten verder?
pi_55955121
\addcontentsline
pi_55959076
Even bij AT zetten
pi_56048096
Even een simpel vraagje. Bestaat er een tool waarmee je kunt nagaan of je ook echt naar alle referenties die je gebruikt verwijst (nee ik gebruik geen BibTeX)?
  dinsdag 15 januari 2008 @ 14:45:24 #244
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56048713
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 14:15 schreef thabit het volgende:
Even een simpel vraagje. Bestaat er een tool waarmee je kunt nagaan of je ook echt naar alle referenties die je gebruikt verwijst (nee ik gebruik geen BibTeX)?
Ik neem aan dat je dan gewoon 'thebibliography' gebruikt? BibTeX is echt een aanrader overigens.

Maar goed. In het bestand <file>.aux worden je referenties en citaten weggeschreven. D.w.z er staat een \citation{label} voor elk citaat, en een \bibcite{label} voor elke referentie. Als je dus bibcites ziet waarvoor je geen citation ziet, dan kun je bedenken dat het misgaat.

Ik kan niet direct iets verzinnen, maar het volgend shell-scriptje (dat ik net in elkaar geprutst heb) zou je er misschien mee kunnen helpen mits je linux gebruikt:

1
2
3
4
5
#!/bin/sh
BESTAND="FILE"
for i in $(grep '\\bibcite' "${BESTAND}".aux | sed -e 's/\\bibcite/citation/' -e 's/{[^}]*}$//'); do
         grep  -q '\\'"$i" "${BESTAND}".aux || echo "No reference to '$i'." | sed 's/citation{\([^}]*\)}/\1/' ; 
done;

Vervang wel even FILE door de basename van je bestand (dus zonder .tex!). Het kan ook best dat het heel erg misgaat, omdat het niet goed overweg kan met sommige manieren van citeren. Het is niet uitgebreid getest. :)
pi_56049941
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 14:45 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je dan gewoon 'thebibliography' gebruikt? BibTeX is echt een aanrader overigens.

Maar goed. In het bestand <file>.aux worden je referenties en citaten weggeschreven. D.w.z er staat een \citation{label} voor elk citaat, en een \bibcite{label} voor elke referentie. Als je dus bibcites ziet waarvoor je geen citation ziet, dan kun je bedenken dat het misgaat.

Ik kan niet direct iets verzinnen, maar het volgend shell-scriptje (dat ik net in elkaar geprutst heb) zou je er misschien mee kunnen helpen mits je linux gebruikt:
[ code verwijderd ]

Vervang wel even FILE door de basename van je bestand (dus zonder .tex!). Het kan ook best dat het heel erg misgaat, omdat het niet goed overweg kan met sommige manieren van citeren. Het is niet uitgebreid getest.
Perfect! .
pi_56052380
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat heb jij tegen BibTeX? De combi JabRef/Kile is bijna onmisbaar geworden in mijn dagelijkse LaTeX leven.
pi_56053048
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 17:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat heb jij tegen BibTeX? De combi JabRef/Kile is bijna onmisbaar geworden in mijn dagelijkse LaTeX leven.
Sommige niet-standaard referenties komen er in de tekst niet uit te zien zoals ik dat wil. Dan heb je twee keuzes. A: uitzoeken hoe het moet of B: de referenties gewoon in je LaTeX-file tikken. Aangezien ik B al kan en ik niet de ambitie heb om een LaTeX-goeroe te worden maar gewoon een eenvoudige gebruiker doen we dat gewoon.
pi_56122992
Dag allemaal, ik mag er ook weer aan geloven. Hoewel ik inmiddels redelijk wat ervaring met LaTeX heb en de meeste problemen wel op weet te lossen wil ik nu toch een keer mijn allergrootste frustratie met dit pakket uit de weg werken: dat standaard lettertype. Toegegeven, de math-mode past prima bij gewone tekst, maar ik vind die letters gewoon niet mooi. Om de een of andere reden ziet het er wat springerig uit, soms lijkt er meer ruimte tussen letters te zitten, enzovoorts.
Kortom: welk lettertype gebruiken jullie? Ik heb nu "mathpazo" even erin staan, maar daarvan vind ik de mathmode weer niet mooi..

Inderdaad een beetje lamlendig, ben even benieuwd naar eventuele tips van jullie kant..
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
  vrijdag 18 januari 2008 @ 10:30:47 #249
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56123346
Bekijk de Free Math Font Survey. Wat bedoel je trouwens met springerig? Is dat ook als je het uitprint? Sommige viewers geven namelijk de lettertypen van LaTeX niet zo mooi weer, omdat ze niet erg geoptimaliseerd zijn voor schermweergave. (Dat zou ook de witruimte kunnen verklaren.) Als je dan een pagina uitprint, dan blijkt het allemaal reuze mee te vallen.

Als dat niet is wat je bedoelt, dan heb ik wat meer uitleg nodig.
pi_56124213
Die ga ik zeker bekijken, het springerige zie ik juist als het geprint is. Als je een lineaal onder of (vooral) over de letters heen legt kun je zien dat niet alle letters een even hoge basis hebben (en ik bedoel natuurlijk geen hoofdletters). De witruimtes lijken inderdaad wat meer de shuld van Yap te zijn, die alles zo ongeveer opdeelt in sets van 2 letters zo lijkt het. Dus niet square, maar sq ua re zie ik hier toevallig staan..

Bedankt voor de site in ieder geval, die ga ik nog een keer bekijken (maar eerst maar even aan wat content werken, want daar gaat het toch om )
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')