Bedankt voor alle informatie!quote:Op woensdag 19 december 2007 13:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
LaTeX piept omdat het, als het 'forms' naar de volgende regel zet, te veel witruimte heeft om netjes over de woorden in de titel te kunnen verdelen. Met sloppy zeg je dat het daar wat losser in mag zijn. Met het gevolg wat je ziet, forms komt weliswaar op de tweede regel, maar de eerste regel lijkt te uitgerekt. Je kunt een \\ voor forms zetten, waardoor het niet uitvult. Of inderdaad de titel wat aanpassen. (Je ziet overigens in de uitvoer waar LaTeX probeert af te breken: "Galois rep-re-sen-ta-tions at-tached to mod-u-lar forms" Als je 'fo\-rms' invult (wat verder in dit geval onzinnig is) geef je 'm een extra afbreekpunt. In namen kan dat soms helpen (in webadressen ook, maar daar werkt de - verwarrend, of het wel of geen deel is van het adres)).
Overigens zie ik dat je package times gebruikt, dat is deprecated. Het nadeel hiervan is namelijk dat het alleen de text-fonts verandert, maar wiskunde in Computer Modern laat staan, wat soms een raar gezicht is dat je een andere 'a' in je formule hebt dan in je tekst.(Maar op zich is het niet zo opvallend.)
Je kunt \usepackage{mathptmx} doen. Dit past echter sans-serif en fixed-width niet aan naar Helvetica en Courier, zoals \usepackage{times} doet. Dit kun je fiksen met een \usepackage[scale=0.92]{helvet} (Helvetica is namelijk iets 'hoger' dan Times). Verder kun je \usepackage{courier} gebruiken (overigens: package times schaalt Helvetica niet, dat is best lelijk.)
Dan is er ook nog \usepackage{txfonts}, dat meer glyphs heeft (mathptmx steelt er nog veel van Computer Modern); en volgens sommigen een iets betere look heeft.
Maar doe vooral wat je zelf bevalt.
Ik hoor bij de wijdgezettenquote:Op woensdag 19 december 2007 14:43 schreef Iblis het volgende:
Mathpazo is prima. Gebruikt ook Palatino in de formules. Eenzelfde pakket is pxfonts, dat een Palatino-achtige gebruikt. Echter, de laatste zet wat dichter op elkaar dan de eerste. Dat vindt niet iedereen even mooi. Wel heeft de laatste meer symbolen en tekens. De meningen zijn dus wat verdeeld.
Een moeilijkheid met Palatino is dat LaTeX standaard niet echt een bijpassende schreefloze heeft. Zowel computer modern (bright) als Helvetica zijn het niet helemaal. Optima zou een oplossing zijn, maar daar is voor zover ik weet geen gratis versie van.
Het volgende doet ongeveer wat je wilt:quote:Op woensdag 19 december 2007 23:25 schreef mrbombastic het volgende:
Hoe maak ik een abstract wanneer ik book als document class gebruik?
Ik heb zelf al wat geprobeerd, maar ik krijg ik de tekst verticaal niet in het midden van de pagina uitgelijnd.
Dit moet wel een nieuwe pagina beginnen, dus je moet eventueel ervoor nog een \clearpage geven. De \vspace*{\fill} commando's aan het begin en het eind zeggen dat de verticale witruimte die over is op die pagina gevuld mag worden (verticale uitlijning komt omdat ze beide evenveel ruimte toegewezen krijgen); de * geeft aan dat de \vspace niet weggegooid mag worden (normaliter voeg je nl. meestal wit-ruimte in om b.v. twee paragrafen extra te scheiden, maar als de scheiding al door een pagina gemaakt wordt is de witruimte niet nodig, dus standaard gedrag is om zulke vspaces die bij een pagina-grens liggen weg te gooien.)quote:\vspace*{\fill}
\centerline{\textbf{\Large{Abstract}}}
\noindent
Tekst komt hier
Hier meer tekst
\vspace*{\fill}
\clearpage
Wat gebruik je om de stijl te veranderen? De memoir-class en de koma-class bieden wat hulp om de stijl wat gemakkelijker naar wens te maken.quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:20 schreef Oksel het volgende:
Ik vind het een drama. Ik moet ermee werken op mijn werk..
Maar eerlijk is eerlijk, het eindresultaat is top.
Helaas voordat je het hebt draaien met een mooie stylesheet erin ben je een week verder.
Dat werkt inderdaad. Wederom bedankt.quote:Op vrijdag 21 december 2007 20:19 schreef Iblis het volgende:
Als je geen package als Fancy-Headers gebruikt zou een \thispagestyle{plain} dat moeten fiksen (en zelfs als je dat gebruikt, zou het nog wel goed moeten gaan). Dat moet je dus ergens tussen de beide \clearpages die de abstract afgrenzen neerzetten.
Ik neem aan dat je dan gewoon 'thebibliography' gebruikt? BibTeX is echt een aanrader overigens.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 14:15 schreef thabit het volgende:
Even een simpel vraagje. Bestaat er een tool waarmee je kunt nagaan of je ook echt naar alle referenties die je gebruikt verwijst (nee ik gebruik geen BibTeX)?
1 2 3 4 5 | BESTAND="FILE" for i in $(grep '\\bibcite' "${BESTAND}".aux | sed -e 's/\\bibcite/citation/' -e 's/{[^}]*}$//'); do grep -q '\\'"$i" "${BESTAND}".aux || echo "No reference to '$i'." | sed 's/citation{\([^}]*\)}/\1/' ; done; |
Perfect!quote:Op dinsdag 15 januari 2008 14:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dan gewoon 'thebibliography' gebruikt? BibTeX is echt een aanrader overigens.
Maar goed. In het bestand <file>.aux worden je referenties en citaten weggeschreven. D.w.z er staat een \citation{label} voor elk citaat, en een \bibcite{label} voor elke referentie. Als je dus bibcites ziet waarvoor je geen citation ziet, dan kun je bedenken dat het misgaat.
Ik kan niet direct iets verzinnen, maar het volgend shell-scriptje (dat ik net in elkaar geprutst heb) zou je er misschien mee kunnen helpen mits je linux gebruikt:
[ code verwijderd ]
Vervang wel even FILE door de basename van je bestand (dus zonder .tex!). Het kan ook best dat het heel erg misgaat, omdat het niet goed overweg kan met sommige manieren van citeren. Het is niet uitgebreid getest.
Sommige niet-standaard referenties komen er in de tekst niet uit te zien zoals ik dat wil. Dan heb je twee keuzes. A: uitzoeken hoe het moet of B: de referenties gewoon in je LaTeX-file tikken. Aangezien ik B al kan en ik niet de ambitie heb om een LaTeX-goeroe te worden maar gewoon een eenvoudige gebruiker doen we dat gewoon.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 17:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wat heb jij tegen BibTeX? De combi JabRef/Kile is bijna onmisbaar geworden in mijn dagelijkse LaTeX leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |