mja ... mijn Nederlands zuigt gewoon zwaar ,... komt gewoon omdat ik te lui ben om op mijn spelfouten te letten.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:00 schreef Viking84 het volgende:
Dus: als iemand geen fatsoenlijke Nederlands zinnen kan maken, maar wel steengoed is in wiskunde, is 'ie dan dom?
Of andersom?
Het valt mij namelijk op dat mensen die fouten maken hier op Fok! direct uitgehoond worden. Zelf doe ik het ook (ben ook maar een mens), maar als ik er dan verder over nadenk, vind ik het niet geheel juist.
Dus, hoe zien jullie deze materie?
Dat vindt ik ook.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:24 schreef Thisbe het volgende:
Het woord 'uithonen' bestaat niet![]()
Verder hoor ik heel vaak het argument dat men 'te lui' is om op spelfouten te letten. Goed spellen zou automatisch moeten gebeuren.
En ja, mensen die d/t fouten maken neem ik niet serieus, en intellect is dan ook ver te zoeken. Want die regels zijn wel zo eenvoudig.![]()
quote:Op woensdag 26 april 2006 17:24 schreef Thisbe het volgende:
Verder hoor ik heel vaak het argument dat men 'te lui' is om op spelfouten te letten. Goed spellen zou automatisch moeten gebeuren.
En ja, mensen die d/t fouten maken neem ik niet serieus, en intellect is dan ook ver te zoeken. Want die regels zijn wel zo eenvoudig.![]()
Taal voertuig van de geest? Dan zou je knettergek moeten worden. Waarom ga jij er vanuit dat de mens er is om te dienen onder andere mensen? Waarom kunnen de mensen die ergens in uitblinken dit niet onder woorden brengen? Juist, gevoel.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:03 schreef Verbal het volgende:
Taal is het voertuig van de geest. En zo is het.
En volgens mij worden mensen die fouten maken niet per se automatische uitgehoond. Mensen die echter de zeldzaam stupide taalmisdaden begaan die hier op Fok! aan de orde van de minuut lijken te zijn, kunnen niet hard genoeg worden aangepakt.
En over je vraag m.b.t. wiskunde. Ik kan mij niet voorstellen dat de koeien die dit soort fouten maken wel wiskundige uitblinkers zouden zijn.
V.
Inderdaad, pak de 10 grootste genieën, en kijk eens hoeveel mensen hier goed zijn in communiceren met andere mensen.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:28 schreef Netsplitter het volgende:
Dus een autistisch persoon die moeilijk (kan) communiceerd/communiceren is per definitie dom??
Beetje kortzichtig niet???
Men vermoedt ook dat hij asperger had.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:28 schreef vruitig het volgende:
[..]
Taal voertuig van de geest? Dan zou je knettergek moeten worden. Waarom ga jij er vanuit dat de mens er is om te dienen onder andere mensen? Waarom kunnen de mensen die ergens in uitblinken dit niet onder woorden brengen? Juist, gevoel.
Overigens, Einstein was ook niet echt iemand met mensenskills.
idd.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:30 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Men vermoedt ook dat hij asperger had.
Jij studeert het. Neem jij iemand serieus die je iets onder je neus duwt wat gewoon pijn aan je hart doet?quote:Op woensdag 26 april 2006 17:35 schreef Viking84 het volgende:
Ja, jullie beredeneren het allemaal wel mooi hier, maar toch nemen jullie mensen niet serieus als ze spelfouten maken. Dan krijgen ze opmerkingen als: leer eerst maar eens normaal Nederlands, josti!
euh nou..quote:Op woensdag 26 april 2006 17:03 schreef Verbal het volgende:
En volgens mij worden mensen die fouten maken niet per se automatische uitgehoond. Mensen die echter de zeldzaam stupide taalmisdaden begaan die hier op Fok! aan de orde van de minuut lijken te zijn, kunnen niet hard genoeg worden aangepakt.
En over je vraag m.b.t. wiskunde. Ik kan mij niet voorstellen dat de koeien die dit soort fouten maken wel wiskundige uitblinkers zouden zijn.
V.
nee, dat doe ik ook niet en dat geef ik ook toe in de OP. Mijn vraag is ook of 'ons' gedrag correct is. In mijn eerste jaar moest ik het boek van Steven Pinker lezen. Daarin werd ook de vraag of taal een graadmeter is voor intelligentie aan de kaak gesteld. Antwoord: neen. Bewijs: genieën die slecht waren in taal, maar uitblonken in bijvoorbeeld natuurkunde of scheikunde, en afasiepatiënten die een hoog IQ hadden, maar geen complexe structuren konden produceren en/of begrijpen.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:37 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Jij studeert het. Neem jij iemand serieus die je iets onder je neus duwt wat gewoon pijn aan je hart doet?
Ja dat valt me vaak op; die mensen blinken dan echt in alles uit. Dat roepen ze dan zelf tenminste. Ze spreken dan al vanaf hun 4e Engels. Tot ze hun mond opentrekken... en je wat hoort breken in je borstkas.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:40 schreef SHE het volgende:
[..]
euh nou..
ik verwaarloos de nodige d's en t's; laat soms gewoon lidwoorden weg omdat ik te lui ben; of maak een zooi van mijn zinsbouw.
daarentegen blink ik toch echt wel uit in wiskunde en is mijn grammatica in engels of frans weer zorgvuldig
Denk dat je soms ook gewoon een beetje lui wordt in je moerstaal, al realiseer ik me wel degelijk dat het niet zo heel netjes is.
Ah...dat herken ik dan weer niet. Ik praat prachtig ABN en kies mijn woorden zorgvuldigquote:Op woensdag 26 april 2006 17:42 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ja dat valt me vaak op; die mensen blinken dan echt in alles uit. Dat roepen ze dan zelf tenminste. Ze spreken dan al vanaf hun 4e Engels. Tot ze hun mond opentrekken... en je wat hoort breken in je borstkas.
Ik neem die mensen ook een stuk minder serieus. Een zin in je moedertaal schrijven is gewoon niet al te veel moeite, met uitzondering van de dyslecten.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee, dat doe ik ook niet en dat geef ik ook toe in de OP. Mijn vraag is ook of 'ons' gedrag correct is. In mijn eerste jaar moest ik het boek van Steven Pinker lezen. Daarin werd ook de vraag of taal een graadmeter is voor intelligentie aan de kaak gesteld. Antwoord: neen. Bewijs: genieën die slecht waren in taal, maar uitblonken in bijvoorbeeld natuurkunde of scheikunde, en afasiepatiënten die een hoog IQ hadden, maar geen complexe structuren konden produceren en/of begrijpen.
wat vind je van gevalletjes allebij ?quote:Op woensdag 26 april 2006 17:45 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik neem die mensen ook een stuk minder serieus. Een zin in je moedertaal schrijven is gewoon niet al te veel moeite, met uitzondering van de dyslecten.
Of het terecht is weet ik niet, maar ik vind het in ieder geval ontzettend dom staan als mensen het hebben over 'ik wort' en meer van dat soort briljante vondsten.
Op welke manier?quote:Op woensdag 26 april 2006 17:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
wat vind je van gevalletjes allebij ?
maak je geen zorgen: die correlatie is er niet.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:46 schreef Bosbeetle het volgende:ik hoop dat die correlatie er trouwens niet is dus
anders kan ik wel stoppen met onderzoek.
euh..weet niet of dit op mij slaat..maar mij zal je nimmer betrappen op fouten als ' ik wort ' of 'zommigen'quote:Op woensdag 26 april 2006 17:46 schreef Viking84 het volgende:
Als je in de puberteit nog steeds niet normaal Nederlands kunt (terwijl dat je moedertaal is), geloof ik er ook geen barst van dat je wel normaal Engels kunt.
Nee hoor, ik hoef mezelf niet aan iemand op te trekken en hen wellicht voorbij te strefen door te gaan zeuren over taalfoutjes. Ik heb dan ook genoeg vrienden die VMBO/MBO gedaan hebben, dit realiseerde ik me pas toen ik op dit forum terecht kwam doordat zij altijd de grond worden ingestampt. Ik vind het gewoon sneu, als jullie echt zo slim waren zouden jullie ook open staan voor mensen die minder taal-begaafd waren om zo zoveel mogelijk kennis te vergaren.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:35 schreef Viking84 het volgende:
Ja, jullie beredeneren het allemaal wel mooi hier, maar toch nemen jullie mensen niet serieus als ze spelfouten maken. Dan krijgen ze opmerkingen als: leer eerst maar eens normaal Nederlands, josti!
ja daar heb je een punt. Je moedertaal is geautomatiseerd en je tweede taal niet, waardoor je je aandacht juist extra bij die tweede taal houdt.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:53 schreef SHE het volgende:
[..]
euh..weet niet of dit op mij slaat..maar mij zal je nimmer betrappen op fouten als ' ik wort ' of 'zommigen'
Ik vergeet af en toe een d of t her en der en knal soms iets neer wat qua zinsbouw iets sjieker had gekund. sowieso komen deze onregelmatigheden bij mij alleen voor op internet; in mijn zakelijke correspondentie zal geen fout te vinden zijn.
Mijn engels in woord en geschrift is van hoog niveau; maar waarschijnlijk omdat het niet mijn moedertaal is, ben ik er dan extra aandachtig mee bezig. Zelfde voor de andere talen die ik beheers.
hoho, geen 'jullie' aub. Ik ben neutraal in dezenquote:Op woensdag 26 april 2006 17:55 schreef vruitig het volgende:
[..]
Nee hoor, ik hoef mezelf niet aan iemand op te trekken en hen wellicht voorbij te strefen door te gaan zeuren over taalfoutjes. Ik heb dan ook genoeg vrienden die VMBO/MBO gedaan hebben, dit realiseerde ik me pas toen ik op dit forum terecht kwam doordat zij altijd de grond worden ingestampt. Ik vind het gewoon sneu, als jullie echt zo slim waren zouden jullie ook open staan voor mensen die minder taal-begaafd waren om zo zoveel mogelijk kennis te vergaren.
Het is 'word je' en 'je wordt'.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja daar heb je een punt. Je moedertaal is geautomatiseerd en je tweede taal niet, waardoor je je aandacht juist extra bij die tweede taal houdt.
Ik maak ook wel eens fouten met dt hoor, maar bij hoge uitzondering, bijvoorbeeld wanneer het werkwoord en de persoonsvorm ver van elkaar af staan wil ik nog wel eens 'ik wordt' schrijven. En ik zou ook niet weten of je 'word je' of 'wordt je' moet schrijven, al sla je me doodIk doe het meer op gevoel en probeer dat 'word je' te ontwijken, omdat ik niet weet hoe het moet.
En dat studeert Nederlands
En gelijk heeft-ie. Als je afstudeert hoor je iets in te leveren wat vlekkeloos is.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:56 schreef Thisbe het volgende:
Nu heb ik heel veel Beta's in mijn familie (vooral de familie van mijn moeder), en ook hen heb ik nooit kunnen betrappen op stupide spel en taalfouten. Gewoon een kwestie van het eens goed leren, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Ook niet voor Beta's!
Mijn oom flikkert trouwens scriptie's met d/t fouten in de vuilnisbak, en dan mogen ze een nieuwe versie komen brengen.![]()
dat is niet meer dan logisch. ik zou het als docent een regelrechte belediging vinden als ik stukken vol spelfouten van een student zou ontvangen. Dat je een prutser bent ok, maar dat je ook nog een prutser bent die te lui is om er spellingscontrole overheen te halen is onvergefelijk.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:56 schreef Thisbe het volgende:
Nu heb ik heel veel Beta's in mijn familie (vooral de familie van mijn moeder), en ook hen heb ik nooit kunnen betrappen op stupide spel en taalfouten. Gewoon een kwestie van het eens goed leren, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Ook niet voor Beta's!
Mijn oom flikkert trouwens scriptie's met d/t fouten in de vuilnisbak, en dan mogen ze een nieuwe versie komen brengen.![]()
Ezelsbruggetje: vul het woord spelen in.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:56 schreef Viking84 het volgende:
En ik zou ook niet weten of je 'word je' of 'wordt je' moet schrijven, al sla je me doodIk doe het meer op gevoel en probeer dat 'word je' te ontwijken, omdat ik niet weet hoe het moet.
En dat studeert Nederlands
Uiteraad, op een bepaald niveau mag je natuurlijk ook een bepaald niveau verwachten. Waar ik me echter wel aan erger is: dat veel mensen hier discussies willen winnen door alleen het attent zijn op taalfouten waardoor al het inhoudelijke wordt vergeten.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:59 schreef SHE het volgende:
[..]
dat is niet meer dan logisch. ik zou het als docent een regelrechte belediging vinden als ik stukken vol spelfouten van een student zou ontvangen. Dat je een prutser bent ok, maar dat je ook nog een prutser bent die te lui is om er spellingscontrole overheen te halen is onvergefelijk.
Maakte Einstein taalfouten dan? Er wordt alleen de hele tijd op gewezen dat de beste man contactgestoord was.quote:Op woensdag 26 april 2006 18:07 schreef PeZu het volgende:
weer een taal topic waar einstein wordt bijgehaald
de beste man was zwaar dyslectisch dus taalfouten zou ie wel veelvaak gemaakt hebben jaquote:Op woensdag 26 april 2006 18:08 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Maakte Einstein taalfouten dan? Er wordt alleen de hele tijd op gewezen dat de beste man contactgestoord was.
Ik kan dat wel begrijpen, zeker van mensen die er via studie of werk iets mee van doen hebben. Volgens mij word je dan ook stapeldol als je ziet wat er af en toe voorbij komt.quote:Op woensdag 26 april 2006 18:07 schreef vruitig het volgende:
[..]
Uiteraad, op een bepaald niveau mag je natuurlijk ook een bepaald niveau verwachten. Waar ik me echter wel aan erger is: dat veel mensen hier discussies willen winnen door alleen het attent zijn op taalfouten waardoor al het inhoudelijke wordt vergeten.
als iemand stapeldol word van spelfouten op een forum dan kun ie beter op een eiland gaan wonen want dan ben je waarschijnlijk 1 vd duizenden zuurpruimen die werkelijk waar over alles zeiken aka nederlandersquote:Op woensdag 26 april 2006 18:26 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik kan dat wel begrijpen, zeker van mensen die er via studie of werk iets mee van doen hebben. Volgens mij word je dan ook stapeldol als je ziet wat er af en toe voorbij komt.
Hoiquote:Op woensdag 26 april 2006 17:03 schreef Verbal het volgende:
V.
Hahaquote:Op woensdag 26 april 2006 17:24 schreef Thisbe het volgende:
prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrquote:
gelukkig nemen mensen met een beetje intellect mensen met dit soort uitspraken ook niet serieus.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:24 schreef Thisbe het volgende:
quote:
voelt zich aangesprokenquote:Op woensdag 26 april 2006 19:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
Denk dat intelligentie in vele vormen komt.
Maar sommige mensen kunnen echt geen fatsoenlijke Nederlandse zin op papier zetten en dan vraag ik me wel eens af hoe het met hun hersenen gesteld is. Maar ik weet dat zelfs dit soort lompe taalverkrachters hele intelligente mensen kunnen zijn.
Denk alleen dat het wel een kleine minderheid is.
quote:
quote:
verkapte zie mij ook slim zijn quote'squote:
Kun je daarmee de weg vragen op verkansie?quote:
quote:Op woensdag 26 april 2006 19:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
minder verkapte zie mij ook slim zijn quote![]()
zij wel .. zij wappert even en je smeltquote:Op woensdag 26 april 2006 19:26 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Kun je daarmee de weg vragen op verkansie?![]()
Mwah... weet ik nog steeds niet waar ze heen moet.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
zij wel .. zij wappert even en je smelt![]()
what doe sit matter when you are riding on the wind of love?quote:Op woensdag 26 april 2006 19:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Mwah... weet ik nog steeds niet waar ze heen moet.
Mij niks, ik weet de weg wel.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:33 schreef PeZu het volgende:
[..]
what doe sit matter when you are riding on the wind of love?
Nee. Het feit dat jij chargeert en zaken uit de context probeert te sleuren en hoopt dat anderen daar intrappen, da's kortzichtig.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:28 schreef Netsplitter het volgende:
Dus een autistisch persoon die moeilijk (kan) communiceerd/communiceren is per definitie dom??
Beetje kortzichtig niet???
dat komt dan welquote:Op woensdag 26 april 2006 19:32 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Mwah... weet ik nog steeds niet waar ze heen moet.
Dat vind ik dan verbazingwekkend.quote:Op woensdag 26 april 2006 17:40 schreef SHE het volgende:
[..]
euh nou..
ik verwaarloos de nodige d's en t's; laat soms gewoon lidwoorden weg omdat ik te lui ben; of maak een zooi van mijn zinsbouw.
daarentegen blink ik toch echt wel uit in wiskunde en is mijn grammatica in engels of frans weer zorgvuldig
Elaborate...quote:Op woensdag 26 april 2006 17:28 schreef vruitig het volgende:
[..]
Taal voertuig van de geest? Dan zou je knettergek moeten worden.
Waarom ga jij er vanuit dat ik daar vanuit gaquote:Waarom ga jij er vanuit dat de mens er is om te dienen onder andere mensen?
Ah, dus iemand die zaken wèl fatsoenlijk onder woorden weet te brengen, ontbeert gevoel?quote:Waarom kunnen de mensen die ergens in uitblinken dit niet onder woorden brengen? Juist, gevoel.
Ach gut... eigenlijk zijn al die kneuzen die 'hei zij dat ik gepromofeert werdt' schrijven allemaal geniaal. Bless their little heartsquote:Overigens, Einstein was ook niet echt iemand met mensenskills.
quote:Op woensdag 26 april 2006 19:37 schreef BONG4002 het volgende:
Ik betrap mezelf ook weleens op taalfoutjes op FOK en andere fora's/chat's enzoMaargoed vaak als ik snel een bericht tik dan vind ik de inhoud belangrijker dan de eventuele taalfoutjes, dat ligt natuurlijk anders als ik een officiële brief o.i.d. moet typen maar daar gebruik ik dan voor alle zekerheid ook de spellingscontrole voor
Vaak valt het me ook niet eens op als ik berichten lees op bijv. FOK dat iemand word ipv wordt typed, ik lees op inhoud, niet op taalfouten
quote:
nou zoals ik het zei gevalletjes allebijquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |