abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_2437714
Ook zo iets uit de astromechanica.
Is het universum zo groot dat het niet te meten is, of is het gewoon oneinig dus dat er geen einde is.

Ik denk zelf dat het te vergelijken is met een sphere..
Dat je denkt dat je naar de grens gaat van het universum maar eigenlijk gewoon niet verder kan.En langs de grens verder beweegt.
(hoop dat jullie snapen wat ik bedoel)

the blade is not a weapon of peace, but one of justice.
  maandag 10 december 2001 @ 14:53:36 #2
19372 BotXXX
««« XxX »»»
pi_2437863
Volgens de theorien is hij dus onmeetbaar, aangezien hij wel eindig is (maar door de uitdijing wij nooit aan de rand kunnen komen).

Echter zou het ook kunnen dat het helal oneindig is, maar dat betkend wel dat er geen 'oer-knal' kan zijn geweest aangezien die theorie zegt dat het helal er is ontstaan door een grote explosie en die nog steeds uitdijt.

Tis wel leuk om er over na te denken, zelfde is heeft het helal een einde of is deze oneindig? Oneindig lijkt mij niet, maar ja ik ben ook maar een simpel mens en ben daardoor hevig beperkt in mijn indenkings vermogen om iets als oneindig te zien.

Ohh mooie meid, [url=http://www.xs4all.nl/~kvenjb/madmonarchs/erzsebet/erzsebet_bio.htm]Erzsébet Bathory[/url][br]Hotel de botel op een mooie poolse meid O+[br][url=http://64.180.102.226:8000]Original Ska[/url]
pi_2437977
volgens mij zijn de opties:
oneindig en dus tevens onmeetbaar.
of eindig en dus meetbaar, alleen misschien (nog) niet voor ons.

[Dit bericht is gewijzigd door bixister op 10-12-2001 15:02]

pi_2437988
Ik zou er niet over nadenken want je word helemaal gek!!
Spookie is an EVIL WITCH, maar toch ook wel mijn lieve vrouwtje
pi_2438041
quote:
Op maandag 10 december 2001 15:02 schreef Mr_Opel het volgende:
Ik zou er niet over nadenken want je word helemaal gek!!
Daarom vind ik dit ook interesting..
pi_2438046
quote:
Op maandag 10 december 2001 14:53 schreef BotXXX het volgende:
Volgens de theorien is hij dus onmeetbaar, aangezien hij wel eindig is (maar door de uitdijing wij nooit aan de rand kunnen komen).
Maar dan ga jij er van uit dat er voor de Big Bang geen "ruimte" was. Het gebied van het heelal dat door de Big Bang gevormd is is inderdaad eindig, maar dat zegt nog niets over het gehele universum?
O+. Ripley. O+.
  maandag 10 december 2001 @ 15:11:21 #7
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_2438090
Maar als er een einde aan is, dient de volgende gekmakende vraag zich aan: wat is er dan voorbij die grens?
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  maandag 10 december 2001 @ 15:13:24 #8
15454 Woutaaaah
Get a life; quit living
pi_2438117
oneindig zou ik zeggen.

Met de oerknal is ons zonnestelsel ontstaan zoals we dat nu kunnen zien. Dit word steeds groter, en ik denk niet dat als je eenmaal voorbij de grens van de oerknal bent, er opeens een muur ofzo staat.
Denk dat er een paar miljard van dit soort oerknallen overal in het heelal gebeuren.

*zucht* WANNEER VINDEN ZE NOU EENS EEN WARPCORE UIT!

Je bereikt meer als je de bovenkant zo ziet dat het van onderen duidelijk zichbaar is
  maandag 10 december 2001 @ 15:19:41 #9
19372 BotXXX
««« XxX »»»
pi_2438225
even een vraagje hoor... Beetje n00b op dit gebied

Maar
zonnestelsel = onze zon als middelpunt, daarom heen van mecurius tot pluto als ik me niet vergis

melkweg = een groep (vorm) van zonnestelsels waarin ook ons zonnestelsel ligt.

helal = alle zonnenstelsels ???

universum = alle zonnenstelsels ???

Is er een verschil tussen de laatste twee of zijn dat gewoon verschillende benamingen voor het zelfde iets.

'big bang' aka 'oerknal' was toch meer dan ons zonnestelsel allen dacht ik. Maar beetje fuzzy wuzzy op dit gebied...

Ohh mooie meid, [url=http://www.xs4all.nl/~kvenjb/madmonarchs/erzsebet/erzsebet_bio.htm]Erzsébet Bathory[/url][br]Hotel de botel op een mooie poolse meid O+[br][url=http://64.180.102.226:8000]Original Ska[/url]
  maandag 10 december 2001 @ 15:29:46 #10
19402 RagNaroK
[Animaniac®]
pi_2438375
quote:
Op maandag 10 december 2001 15:19 schreef BotXXX het volgende:
even een vraagje hoor... Beetje n00b op dit gebied

Maar
zonnestelsel = onze zon als middelpunt, daarom heen van mecurius tot pluto als ik me niet vergis

Yup, correct de zon is ONS middelpunt in ons zonestelsel.
quote:
Ja dit klopt ook all dichtbij liggende zonnestelsels vormen een "melkweg" de corecte benaming is Quadrant geloof ik.
quote:

Is er een verschil tussen de laatste twee of zijn dat gewoon verschillende benamingen voor het zelfde iets.

Yup klopt..andere namen voor de zelfde betekenisen.
quote:
'big bang' aka 'oerknal' was toch meer dan ons zonnestelsel allen dacht ik. Maar beetje fuzzy wuzzy op dit gebied...
Dit weet ik niet helemaal zeker..maar ik dacht dat de oorknal gewoon een zooitje sterren waren die nova gingen.
Nogmaals weet ik niet helemaal zeker.
pi_2438654
quote:
Op maandag 10 december 2001 15:19 schreef BotXXX het volgende:
De Melkweg is de benaming voor het sterrenstelsel waarin onze zon zich bevindt (en wij dus ook). Het heelal bestaat echter uit zeer veel sterrenstelsels (dichtsbijzijnde is de Andromeda nevel). Je hebt ook weer sterrenstelsel clusters etc etc.
quote:
Gewoon de hele ruimte.
quote:
De Big Bang is het begin geweest van het ons bekende universum. Alle massa, planeten, sterren, sterrenstelsels etcetera maar ook ruimte zelf zijn ontstaan uit de Big Bang.
O+. Ripley. O+.
  maandag 10 december 2001 @ 15:58:19 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_2438801
Oneindig aangezien er anders inderdaad een omheining zou moeten zijn. Dit levert een contradictie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 10 december 2001 @ 16:26:41 #13
15600 BB-King
Long live the King!
pi_2439234
Volgens mij is dit een vraagstuk waar de mensheid nooit achter zal komen!
Het universum is gewoon zo gigantisch groot, niet voor ons te bevatten!
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_2439251
Onmeetbaar is het sowieso nog wel. Oneindig daarmee dus voor de mensheid ook.
Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds
pi_2439321
Zoals ik het zie: geen van beide. Vraag: is het heelal begrensd? Antwoord: volgens huidige theorieën, jawel. Kun je het dan meten: volgens huidige theorieën, jawel.
I´m back.
pi_2439373
Ik heb wel eens gelezen dat het heelal de vorm van een Donut zou hebben, dat zou een hoop verklaren, volgens dat artikel dan, ik kan me de precieze inhoud niet meet herinneren.....
Aldus.
  maandag 10 december 2001 @ 21:04:27 #17
19402 RagNaroK
[Animaniac®]
pi_2443033
quote:
Op maandag 10 december 2001 16:35 schreef Z het volgende:
Ik heb wel eens gelezen dat het heelal de vorm van een Donut zou hebben, dat zou een hoop verklaren, volgens dat artikel dan, ik kan me de precieze inhoud niet meet herinneren.....
Klinkt interessant..zou inderdaad een hoop verklaren.
Dan is er geen einde omdat je in circels zou gaan...
pi_2444120
Maar wat is er dan buiten die cirkels? Ook die heeft toch weer grenzen?
In het land der blinden is éénoog koning.
  maandag 10 december 2001 @ 22:14:19 #19
18966 j.snelbinders
Jeminae Snelbinders
pi_2444250
Doordat de radiele uitdijingssnelheid met de afstand steeds toeneemt komt er een punt waarop een ster zich met lichtsnelheid van ons verwijdert, alleen zal het dat punt nooit bereiken van ons uit gezien, doordat de tijd steeds langzamer gaat verlopen. De ruimte wordt dus op den duur leeg. Aan de hand van de Hubbleconstante kan een schatting worden gemaakt van de doorsnede van de maximale heelal. Dit is in feite het rechttrekken ofwel uitrekken van de gekromde ruimte. Volgens mij dan.
  maandag 10 december 2001 @ 22:20:24 #20
19402 RagNaroK
[Animaniac®]
pi_2444329
Volgens mij ook
  maandag 10 december 2001 @ 22:53:35 #21
18966 j.snelbinders
Jeminae Snelbinders
pi_2444709
En als een boekrol zal het worden opgerold op de dag des Oordeels.
  dinsdag 11 december 2001 @ 09:19:23 #22
8369 speknek
Another day another slay
pi_2447802
quote:
Op maandag 10 december 2001 22:05 schreef Sikke-Bosse het volgende:
Maar wat is er dan buiten die cirkels? Ook die heeft toch weer grenzen?
Nee het is een cirkel in alle richtingen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 december 2001 @ 09:23:39 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_2447832
en op zo'n manier wel oneindig maar niet onmeetbaar.
pi_2449704
De achtergrondruis is de begrenzing...
I´m back.
pi_2449770
Wat heeft de Big-Bang veroorzaakt dan.
Voor een explosie is toch brandstof nodig en hoge temperaturen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')