| janvier-egalite | dinsdag 25 april 2006 @ 18:46 |
| Ik heb mijn droomhuisje gevonden, mooi appartement op bg op een fantastische locatie, zeer content allemaal. Omdat dit een dure aangelegenheid is zit ik naar mijn maandelijkse budget te kijken. Nu valt het me op dat in de stukken van de Vereniging van Eigenaren ook ik moet meebetalen aan de kosten voor de lift, terwijl ik dus op de begane grond zit. De maandelijkse bijdrage is ook alleen maar gesplitst in kosten voor de lift en de algemene kosten, er zit dus geen bijdrage in waar ik eventueel voordeel van zou hebben. Kan een huiseigenaar mij uitleggen of dit normaal is en of dit eventueel te veranderen valt. | |
| foralezer | dinsdag 25 april 2006 @ 18:50 |
| Nee hier kun je niets aan doen. Tenzij 2/3 van de vereniging stemt dat jij niet mee hoeft te betalen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk Verder is het alleen maar gezeik met dat soort verenigingen, dus als je je huis nog niet gekocht hebt dan zou ik hiervoor kiezen Suc6 | |
| bleiblei | dinsdag 25 april 2006 @ 18:53 |
| Ik vind een VvE wel okee eigenlijk. Als er ergens gezeik mee is kan ik dat in veel gevallen lekker afschuiven op iemand anders en wordt het nog opgelost ook nog | |
| janvier-egalite | dinsdag 25 april 2006 @ 19:01 |
quote:Zoiets vermoedde ik al. En idd aangezien de meeste ander appartement gebruik maken van de lift willen ze dat ik meebetaal. Ach en dat gezeik neem ik op de koop toe, als ik maar minder ga betalen | |
| frederik | dinsdag 25 april 2006 @ 19:17 |
| Minder betalen? Ik zou juist meer willen betalen, zo te lezen hebben jullie namelijk een zeer ongezonde VVE, als er alleen maar de directe kosten (contract voor de lift, en een post voor de administrateur) betaald worden. Je kunt nog voor leuke verrassingen komen te staan wanneer er wat mankeert aan het hele gebouw (hoezo afschuiven zoals hierboven geschreven, de bijbehorende kosten zijn toch voor de leden indien de knip van de VVE leeg is) | |
| bleiblei | dinsdag 25 april 2006 @ 19:21 |
quote:Je mist de "ook" in zijn verhaal. Dwz. naast dat er mee betaald wordt aan onderhoud pand, schoonmaken gedeelde ruimten etc. moet er ook mee betaald worden aan het onderhoud van de lift. Een dergelijke discussie hebben we hier bij de laatste vergadering overigens ook gehad, er klaagde iemand over het feit dat hij 2 euro per maand (ofzo) mee moest betalen aan iets waar hij zelf geen gebruik van maakte. Het kwam er uiteindelijk op neer dat de administratie van het verschil aanbrengen tussen mensen met en zonder het gebruik van dat onderdeel van het complex duurder zou zijn dan die 2 euro per maand die er meer betaald wordt Overigens hebben we hier in het complex 6 categorieen. Bewoners met een klein appartement, bewoners met een iets groter appartement, bewoners met groot dakterras, bewoners met berging, bewoners met dubbele garage en bewoners met enkele garage. Hebben ze zoiets niet in dat complex? | |
| WaSTeiL | dinsdag 25 april 2006 @ 19:43 |
| Kijk eens of er een splitsingsakte bestaat van de VVE. Hierin kan best opgenomen zijn dat de onderste appartementen geen kosten betalen voor de lift of in ieder geval minder. Bij onze VVE is daarin bijvoorbeeld rekening gehouden met een aantal factoren. | |
| SjonLok | dinsdag 25 april 2006 @ 19:51 |
| Ik vind eerlijk gezegd dat iedereen gewoon moet betalen voor de lift. Als jij iedere dag loopt i.p.v. de lift gebruikt, dan moet je toch betalen. Als het dak onderhouden moet worden, dan moet iedereen betalen, ook al heeft alleen de bovenste bewoner echt een dak boven zijn hoofd. Ik kan me wel voorstellen dat er verschil wordt gemaakt ik de grootte van het appartement, zodat bij het doen van 'de buitenboel' grote woningen meer bijdragen dan kleine woningen. | |
| janvier-egalite | dinsdag 25 april 2006 @ 23:19 |
quote:Dat is wel een goeie, zal die splitsingakte eens opvragen. Via anderen heb ik gehoord dat navraag bij de huidige bewoners over de huidige verdeling ook de nodige achtergrond informatie geeft. De vergelijking van betalen voor een dak en betalen voor een lift gaat niet op naar mijn idee. | |
| Gumtree | dinsdag 25 april 2006 @ 23:37 |
| heb je de splitsingakte nog niet gekregen van de makelaar dan? op verzoek zal deze best de stukken willen leveren, zelf opvragen kan ook maar de makelaar heeft de stukken binnen een dag digitaal binnen via het Kadaster, maar waarschijnlijk zijn ze wel aanwezig i.v.m eerdere aankopen/verkopen. Is het trouwens een slapende VvE of een Actieve VvE? | |
| ElisaB | woensdag 26 april 2006 @ 01:55 |
| Je wilt zeker liever ook niet meebetalen aan het dak, omdat jij droog blijft door de vloer van de bovenburen Bij mijn laatste appartement hoefde de bewoners van de begane grond niet mee te betalen aan de lift. Maar zij hadden dan ook als enige hun voordeur aan de straat zitten, terwijl de rest gebruik moest makken van de gemeenschappelijke ingang (waar ook de lift was). Vond het wel logisch eigenlijk. Net als dat ik het wel logisch had gevonden als ze wél hadden moeten meedokken. Het hele gebouw (alle gemeenschappelijke ruimten) behoren immers toe aan alle appartementseigenaren. Idd even in de splitsingsakte kijken en je weet het | |
| RabarberKing | woensdag 26 april 2006 @ 02:02 |
| En natuurlijk zul je never-nooit-niet met de lift naar de buren gaan | |
| ElisaB | woensdag 26 april 2006 @ 02:04 |
quote:In elk geval niet meer als je ruzie hebt gezocht om die paar euro's lift | |
| janvier-egalite | woensdag 26 april 2006 @ 12:55 |
quote: VvE is dus ook actief. Ik heb me zelfs laten vertellen door mijn makelaar dat elke VvE vanaf 2008 een meerjarenplan moet hebben. | |
| Gompy58 | woensdag 26 april 2006 @ 14:37 |
| vanaf 2008 hoeft een VVE geen meerjarenplan te hebben. Het komt wel in de buurt maar is anders. Vanf 1/1/07 mogen vve's niet meer slapen, en zullen dus minimale kosten moeten dragen als opstal ed. vanaf 2008 moet er een minimaal bedrag voor onderhoud worden gestort. Of ze een plan hebben is een heel ander verhaal. Goeie vve's hebben idd een plan en sparen nu al voor uitgaves voor bijvoorbeeld groot onderhoud in 2010 ofzo. Rottige met meerjarenplan is dat jij als huidige bewoner bijvoorbeeld geld aan het uitgeven bent voor iets dat nog ver weg ligt, vertrek jij voor die tijd dan ben jij dat geld mooi kwijt. | |
| gronk | woensdag 26 april 2006 @ 15:21 |
| Bij mijn vve (vorig jaar opgericht, 42 appartementen) wordt er gewerkt met een omslagstelsel; je krijgt ieder jaar een bedrag ineens voor je kiezen voor 'groot onderhoud', zoals schilderen. Die dingen worden dan wel zodanig uitgesmeerd dat je uitkomt op 600-800 euro op jaarbasis, maar 't blijft wel schrikken. | |
| WaSTeiL | woensdag 26 april 2006 @ 15:59 |
quote:Dit kan en mag je doorberekenen aan de nieuwe bewoners. Het heeft een bepaalde naam waar ik even niet op kom, maar het stukje wat je gespaard of gereserveert hebt moet dan gekocht worden door de nieuwe bewoners. Gaat natuurlijk niet om het totale bedrag, maar wel om een bepaald percentage. Ik heb al even gezocht binnen google, maar kom niet op de naam. | |
| gronk | woensdag 26 april 2006 @ 16:05 |
quote:Ja, ik weet wat je bedoelt. Formeel mag je de reserveringen voor groot onderhoud optellen bij de waarde van het pand (natuurlijk gedeeld door het apparementsrecht wat je hebt; als je 1/42 bezit van een appartementencomplex, mag je ook maar 1/42 van de groot-onderhoudsreserve meetellen). Da's interessant bij de verkoop. Daarnaast is 't nu, maar zeker binnenkort zo dat je dit ook moet opgeven bij de belastingdienst (spaargeld). Geen idee of dat in box 1 of box 3 moet; ik meen me te herinneren dat je 't in box 3 moet opgeven, of op moet gaan geven. | |
| bleiblei | woensdag 26 april 2006 @ 16:07 |
quote:In principe kan je het vermogen van de VvE / aantal appartementen bij tellen in de waarde van je appartement | |
| bleiblei | woensdag 26 april 2006 @ 16:09 |
| Ik was weer lekker op tijd met mijn verhaal We krijgen hier overigens wel over 2 jaar eindelijk een videofoon installatie | |
| gronk | woensdag 26 april 2006 @ 16:12 |
quote:2 minuten te laat | |
| WaSTeiL | woensdag 26 april 2006 @ 16:18 |
| Ik zie het bij onze VVE. Lange tijd hebben wij een lage servicekosten gehad. Daar hebben de mensen even flink van geprofiteerd, maar nu wel zeuren dat er wat extra kosten aan zitten te komen. Er zijn alleen mensen in het complex die zeggen dat ze het niet kunnen betalen. Ik vraag me alleen dan altijd af hoe zulke mensen het doen als ze in een normaal huis wonen en onderhoud moeten uitvoeren of juist moeten sparen voor toekomstig onderhoud. Bovenstaande kosten waren allemaal al een tijdje bekend alleen steeds naar voren geschoven. | |
| _Arthur | woensdag 26 april 2006 @ 18:45 |
quote:Dat is dan toch echt het probleem van die eigenaren, aangezien ze gewoon een rekening van 1/40 van de totale kosten krijgen voor de gedane werkzaamheden. |